VAD ÄR DETTA???

hej.är det sant att dom får göra så??vad är det dom testar på hundarna då??//josse :(
 
Jag har ringt dom och bett att få ta hand om de gamla hundarna istället för att låta dem avlivas. Men det slängde så gott som på luren och sa att de inte ville ha samtal från djurrättsaktivister. :confused:

Kände dessutom två hundar som kom därifrån när de förra ägarna hade hand om stället.
 
Man får inte använda vilka hundar som helst till djurförsök och därför måste man avla fram hundar till det ändamålet, oftast beaglar verkar det som.
Hundarna används främst för att utforska nya operationsmetoder, katter används inom psykologiska experiment osv.
Jag tycker det är förkastligt! :mad: :(
 
jag hoppas verkligen att ingen som skrivit i tråden äter fläskkött. snacka om dubbelmoral i så fall! om man nu ska använda hundar inom försöksverksamheten är det bättre att de är uppfödda för ändamålet, än att de är tränade på att vara familjehundar. fast, det är klart, att låta dem gå med skador och ha dålig utrustning som de kan skada sig på är ju både dumt och onödigt.
 
men gud! det låter ju som om du är för den här skiten! jag blev rädd och upprörd när jag läste om detta, men på dej låter det ju som att det åtminstone är bra att dom är uppfödda till det!
"dom plågas dag ut o dag in, men dom var ju åtminstone inte i en familj innan", fy faen!
 
hej!

jag ska bara säga att jag inte är för detta...

Men, hundar som är försöksdjur tränas till att vara det, en hund som av det ena eller andra skälet blir för gammal för att avla eller testa på kan inte omplaceras, de är inte rumsrena och har inte haft något "familjeliv".

jag läste i något nummer av Hundsport om ett ställe där de testade på labbar, de tränas fram till att de är 2 år i att sitta på bord och ta blodprov mm. Bakom labbet låg en agilitybana där hundarna fick röra sig och tränades i detta 1-2ggr/vecka. jag säger inte att detta är rätt men de här hundarna vet inget annat, precis som minkarna i en pälsdjursuppfödning (Nej, jag tycker inte att man ska förbjuda pälsdjursuppfödning, däremot göra om lagen så att de har bättre levnadsvillkor och "dödsvillkor)

En sak vet jag, jag hade aldrig tagit emot en hund som var "slut" som försökshund eller avelstik till försökshundar.

Tolvis :bump:
 
Om man skall vara etiskt rätt ute i den här diskutionen så bör man först fråga sig om man använder sig av någon djurförsöks testad produkt T ex mediciner, smink, städmedel osv, lisstan är oändlig.
Att djurförsöksdjur far väldigt illa både under uppfödning och när försöken görs, är i alla fall för mig inget nytt under solen och i stället för att lägga energi på en läng tråd här så gå med i t ex Nordiska samfundet mot plågsamma djurförsök, för det är ju jätte bra att folk reagerar men det är ju ännu bättre med engagemang, och dessutom kan man genom dom få tips på alternativa produkter och märken.
 
Håller med föregående talare.. Jag gillar inte heller djurförsök.. inte alls ..men jag har insett att det är ett nödvändigt ont tex inom medicinforskningen osv..
Däremot använder jag INTE djurprovade produkter i övrigt.. här kör vi med såpa och naturprodukter!
Smink använder jag nästan aldrig .. och när jag gör det så är det ej djurtestade saker..
Alla kan ju dra sitt strå till stacken, utan att vara djurrättsaktivist eller militant vegan..
Och dessutom kommer det inte in en produkt med päls eller pälskant här! Varken falsk eller äkta!

"många bäckar små" säger man ju...
 
Okej att det behövs hundar till viss forskning... tyvärr.

Men om det stämmer det som står i artikeln så är det vidrigt. Spelar ingen roll vad hunden skall användas till. de ska ändå ha ett BRA och DRÄGLIGT liv. Det är inte försvarbart att driva en kennel på detta sättet, oavsett vad syftet är med hundarna... enligt mitt tycke.

Och tar Ultuna in hundar från denna "kennel" så försvann all min respekt för dom. De om någon borde ställa krav....

:mad: :devil: :mad: :devil: :mad: :devil: :mad: :devil: :cry:
 
för och för, det beror på hur man ser på det. hundarna behövs i diverse försök, bland annat som utbildningasmaterial för veterinärerna. det är inte rimligt att ha en familjehund till detta ändamål, men det betyder inte att försökshundarna inte ska leva i en ofarlig och tillräckligt stimulerande miljö.
 
att man föder upp hundar för att utöva diverse tester på dom har jag vetat sen länge, de visade på tv om aztra (tror jag) som testade mediciner på hundar, dom verkade åtminstånde glada å pigga, men de som fanns på den här hemsidan verkar ju fara mycket illa. Jag trodde det var förbjudet att låta djur fara illa i det här landet.
 
ska tillägga att jag förstår varför de testa på djur ändå, det är nog inte så många människor som ställer upp på försök och att man då anv. djur. Jag gillar det inte, men.
 
Man får bara använda s.k. destinationsuppfödda hundar till Djurförsök. Och det borde ni ju tycka är bra, då det skyddar alla familjehundar från att kunna bli stulna och hamna i Djurförsök.

Jag känner till den kennel som det står om, och för i alla fall 10 år sedan så var den mycket välskött. Nu så verkar det ju ha sjunkigt betydligt i nivå.

Även om man föder upp hundar till Djurförsök, så måste ju hundarna ha det bra under tiden. Att avliva gamla tikar, ser jag däremot inget ont i.

Någon har redan tagit upp det där med grisar. Grisar är minst lika högt stående som hundar, och ändå så föder man i Danmark upp dem på gallergolv i flera våninger, så att de som är ovanpå skiter i huvudet på de som är under. Man fixerar dessutom fortfarande suggor.

Så alla ni som äter Danskt fläsk-kött, bör inte kritisera detta.
 
Det är väl knappast för att man inte har tillräckligt många med människor som ställer upp som man använder hundar utan för att det är först när det går bra på hundar (odyl) som man övergår att testa på människor.
Det blir så väldans liv om man testar på människor och så visar det sig att det var dödligt :crazy:
Har förövrigt städat på Astra (Möndal) och sett försöksmänniskorna :angel: som oftast är unga studenter som behöver lite extra pengar.
Jag hade aldrig djurdelen som mitt städområde.
 
Kan gå i godo för att hundarna på Astra ialla fall för 5 år sedan då jag jobbade där inte var ett dugg skygga (tvärt om tiggde dom kel) + att dom hade sin alldeles egna kock :D
Fick det berättat av arbetskamraten som städade på den delen :cool:
 

Liknande trådar

Hundhälsa HJÄLP - ÄR DET NÅGON SOM VARIT MED OM NÅGOT LIKNANDE MED HUND?? VETERINÄREN HITTAR INGET SVAR! För 2 månader sen Blöder från urinröret...
Svar
1
· Visningar
511
Senast: Lyan
·
Övr. Hund Hej! Jag har anmält min 2,5 åriga tik till BPH i oktober. Jag undrar om det är någon här som har gjort BPH med en reaktiv hund...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 918
Senast: BornAgain
·
Övr. Hund Nu har jag gjort något jag aldrig trodde jag skulle göra nämligen börjat fundera på en hund. Frågan är bara om det är en bra ide. Jag är...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 398
Senast: Tonto
·
Utrustning Jag behöver under vad man skulle kunna gå för den här sadel! Det är en Santa cruzen under kåpan står det 16,5 Wide och sen i ena...
Svar
2
· Visningar
495
Senast: pajaztar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp