Bukefalos 28 år!

Vad är detta?

F

Fullblod

Fick ett mail för några dagar sen som svar på en annons jag satt ut på min häst. Det var från en kille på Fillipinerna som ville köpa hästen. Han ville att jag skulle skicka mitt fulla namn och fullständig adress så han kunde räkna ut vad det skulle kosta att skicka hästen. Samt så vill han att jag skulle tala om för honom vad det lägsta priset jag kunde tänka mig för hästen i EURO. Sagt och gjort jag skickade bara mitt förnamn och förklarade i antalet mil till en stor stad vart jag bodde så att han skulle kunna få lite koll på vad det kunde kosta med transport å så. NU fick jag ett nytt mail från samma man. Han godtar det jag har sagt som pris och vill återigen ha mina uppgifter. Han säger att han har en affärsbekant i england som ska skriva ut en check och skicka till mig på en större summa än vi kommit överens om för att täcka ev avgifter och besiktning. dessutom ska det räcka till den som kommer och hämtar henne. Det är sagt att hästen ska vara en födelsedagspresent till hans dotter i Italien.
Vet verkligen inte hur man ska göra? Är det nån som ska komma åt mitt konto så kan han ju inte göra det via en check. Vill han sno hästen kan han ju bara sticka och plocka den menar jag. Å inte köper man en så dyr häst för att den ska gå till slakt. men ändå har jag vissa misstankar. Är jag paranoid eller tänker jag rätt.
Det andra mailet jag fick började såhär och det är där jag skapar mina misstankar.

"Thanks for the swift reply, i will accept the offer, please take off the advert from the internet because i will be making payment in few days from now. i am making the purchase for my daughter as a birthday present, she will really love it because she love's things from sweden, so i want to give her a surprise gift, she will take care of the horse like her baby, i promise a good home for the horse. The horse will be going to my daughter in ITALY."

Har någon annan fått nåt liknande mail eller är det helt enkelt så att han så gärna vill ha min häst. Snälla hjälp mig jag vet inte hur jag ska hantera det?
 
Sv: Vad är detta?

Vill förresten oxå tillägga att jag inte tänkt sälja till honom eftersom jag vill veta vart min häst hamnar. Men jag vill oxå vet om det är något man ska anmäla.
 
Sv: Vad är detta?

Han luras!

Finns trådar, polisanmälningar, artiklar om denne person.

Han skickar en check, och säger att du ska föra över pengar som blir över för hästen till ett annat konto, sen säger banken att checken va ogiltig och du blir skyldig pengar. osv osv..


VARNING!
Polisanmäl!
 
Sv: Vad är detta?

Det där är en bluff. Googla på "Nigeria-mail" så kommer du hitta massor med info om mail liknande de du fått.
 
Sv: Vad är detta?

Tack då vet jag... Ska polisanmäla snarast!
 
Sv: Vad är detta?

Jag har också fått samma mail, har inte svarat och har även raderat detta. Synd det, annars hade jag också kunnat anmäla.

Jag har heller ingen tanke på att sälja min häst som en födelsedagspresent till någons dotter som "älskar saker från Sverige" :crazy:
 
Sv: Vad är detta?

Nä speciellt inte som hästen är importerad från Danmark:D ... nä men skämt åsido... hoppas verkligen att inte något går på det här... finns säkert nån som väldigt gärna vill bli av med häst å så går det så... usch vidriga människor...
 
Sv: Vad är detta?

she will really love it because she love's things from sweden, so i want to give her a surprise gift, she will take care of the horse like her baby, i promise a good home for the horse.
Det låter som om han (om han trots allt skulle visa sig att han inte var en bedragare) vill ge hans dotter en häst från sverige bara för att hon gillas svenska saker! Skulle inte sälja även om han var ärlig...
 
Sv: Vad är detta?

Ja, jag hoppas också verkligen på att ingen går på detta!

Om jag så skulle stå kvar med hästen om 1 år skulle jag inte sälja till den här människan!
 
Sv: Vad är detta?

Hejsan!

Jag fick samma mail från en som var från Fillipinerna...svarade inte....lät hur skumt som helst...

Så här stod det....

Dear seller,
My Name is Engr Allen Smith, from PHILIPPINES. i am
interested in the purchase of your above name (HORSE) advertised on one of the
best internet market site in SWEDEN ,i am very ok with the details you
have provide on the internet advert and i want to buy it as soon as possible. i
will like
youto email me the below information:
1) is it still available for sale?
2) email me the last price you will accept to sell it to me in EURO.
3) email me your address where the (HORSE) is located so i can know what
it will cost me for the transportaion.
your full name...
i await your email with the price and your address for paymant please
give me a good price because i will be paying for the transportation too.
kind regards,
Engr Allen Smith.
 
Sv: Vad är detta?

Exakt samma mail är det... jag svarade ju då för att på så sätt få reda på mer om vad det var han ville... men nu ska det iaf polisanmälas:cool:
 
Sv: Vad är detta?

Jag fick oxå mail från honom.
Jag raderar bara sådana mail nuförtiden, har helt enkelt inte ork att polisanmäla...
 
Sv: Vad är detta?

Han ser till att du får en check på, säg 20 000 euro (ca 200 000 kr) fast hästen kostar 10 000 euro (100 000 kr). Och så ber han dig skicka mellanskillnaden (10 000 euro) tills hans "kompis" i England, eftersom han är skyldig "kompisen" pengar.
Du hämtar glatt ut checken på 200 000 kr, skickar 100 000 till England och gör av med de övriga 100 000. Sen visar det sig att checken var falsk, du blir skyldig banken 200 000 kr och han har lurat av dig 100 000 kr.
 
Sv: Vad är detta?

Ja, egentligen vet jag väl inte säkert att de ALLA är sådana mail men troligtvis merparten av dem (utländska mail dvs).
Överhuvudtaget sållar jag gärna bort mail där någon redan på mailstadiet vill bestämma ett pris och skriver att de vill köpa hästen, det brukar sälla leda till försäljning.

Jag brukar ha flera hästar till salu och ofta på flera olika annonssajter och med jämna mellanrum så kommer mailen.

Jag tycker iofs inte det är så hemskt personligen, utom då möjligtvis för de stackare som blir lurade.
Jag raderar dem helt enkelt...
 
Sv: Vad är detta?

Det erbjudandet har jag oxå fått..
 
Sv: Vad är detta?

jaa som dom andra säger så luras han! jag hjälpte min mor en gång att sälja en skrivare till datan via internet och då kom ett så kallat nigeria-mail. det var en kvinna och hon bad om de samma saker som mannen bad dej om, namn, hur mycket pengar osv. sa att hon skulle skicka pengar genom någon bekant i england. Men jag slängde det mailet, det lät ju lite skumt tyckte jag.
 
Sv: Vad är detta?

:crazy: Ush.. vad läskigt!
Säkert samma som har skickat svar på vår b-ponny.!!
Aldrig att vi sålt honom till filipinerna men iaf!!:crazy:
 
Sv: Vad är detta?

Jag har oxå fått sådant mail. O det första man tänker e ju skojare, då jag fick presis samma på två annonser ja hade ute.

Skulle ALLDRIG sälja till något i utlandet på detta sett
 

Liknande trådar

  • Artikel
Företag We are located on the north side of Lake Balaton. Surrounded by hills and vineyards, we have access to excellent trails and even better...
Svar
0
· Visningar
371
L
  • Artikel
Dagbok Idag så släppte Ed Sheeran ett nytt album. Och som ni kanske vet så älskar jag hans musik ❤️ Och jag har iprincip inte sovit nånting...
Svar
5
· Visningar
646
Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
13 176
Senast: Inte_Ung
·
Tjatter Hello I don't know how I ended up here I don't know Swedish nor do I have much interest in horses My friends seem to love this website...
Svar
4
· Visningar
631
Senast: Sarah415
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp