Vad ÄR egentligen rätt storleksförhållande mellan häst och ryttare?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad ÄR egentligen rätt storleksförhållande mellan häst och ryttare?

Den tanken finns bland andra ryttare också. Inget som är speciellt för western.
 
Sv: Vad ÄR egentligen rätt storleksförhållande mellan häst och ryttare?

kanske inte direkt svarat till dig, men...

Dom flesta Westerhästar blir inte speciellt gamla. Dom börjar tävla som bäbisar och blir sen utbränd, och hur många av dom EGENTLIGEN bär inte på för stora ryttare??

DÅ menar jag westernridning i sitt hemland, är ganska så säker på att det är bättre i Sverige iaf! :idea: Här brukar folk vara sällare med sina hästar.
 
Sv: Vad ÄR egentligen rätt storleksförhållande mellan häst och ryttare?

Jag utgår att du har någon form av källa för ett sådant påstående. Jag tror inte på dig, nämligen.

Felaktig ridning ger skador och det gäller alla raser. Dåligt avelsmaterial spelar också in. En ren westernhäst ska kunna jobba dagarna i ända (med fullvuxna karlar i sadeln som även den väger duktigt mycket) och en ranch har definitivt inte råd att ha en massa halta hästar stående utan det gäller att hästen är frisk, har bra ben och rygg. Då t.ex. QH är, i antal, världens största hästras torde också ge ett högre antal hästar med defekter (medfödda/tillfogade) än om man jämför med annan hästras. Ska man jämföra måste man göra det procentuellt...:cool:
 
Sv: Vad ÄR egentligen rätt storleksförhållande mellan häst och ryttare?

kanske inte direkt svarat till dig, men...

Dom flesta Westerhästar blir inte speciellt gamla. Dom börjar tävla som bäbisar och blir sen utbränd, och hur många av dom EGENTLIGEN bär inte på för stora ryttare??

DÅ menar jag westernridning i sitt hemland, är ganska så säker på att det är bättre i Sverige iaf! :idea: Här brukar folk vara sällare med sina hästar.

Då jag rider western vill jag ABSOLUT veta var du fått detta ifrån.. Vill ha lenkar eller artiklar eller något som stödjer DIN teori..
Har du någon grund till detta så vill jag veta Innan jag "förstör" min häst.:cool:
 
Sv: Vad ÄR egentligen rätt storleksförhållande mellan häst och ryttare?

Jag har tänkt på samma sak. Är själv 163,5 cm lång o väger 50 kg. Jag rider en c-ponny på 136cm på min ridskola, han bär upp mig rätt o allt. Sen brukar jag rida "tunna" varmblod som används till trav o lite mindre halvblod och d-ponnyer i alla storlekar.

En gång hörde jag att den minst hästen/ponnyn man kan rida ska vara lika hög som ens axel, och ja tycker att det låter rätt rimligt, eller?
Om man rider en alltför liten häst så blir det ju inte nån balans alls o så.

Det va allt ja hade att säga
 
Sv: Vad ÄR egentligen rätt storleksförhållande mellan häst och ryttare?

absolut att du inte behöver du kan nog rida en maxad d ponny som är lite grövre om du vill jag har faktiskt sett myckeet i mina dar:) :) :smirk: rid på du:d
 
Sv: Vad ÄR egentligen rätt storleksförhållande mellan häst och ryttare?

shit, vad många som hänger upp sig på om dom är förstora eller inte, så länge man inte är extremt tung ex 100 kg på en shettis det är självklart inte ok , spelar roll om man är lång lr kort bara det känns bra eller?
 
Sv: Vad ÄR egentligen rätt storleksförhållande mellan häst och ryttare?

Det finns säkert hästraser som är mer lämpade än andra för att bära som ridhästar. Kvaliteten på leder, hovar, rygg, hur välbyggd hästen är vad gäller vinklar och hur välmusklad den är.
Camarguehästen tex är ju mycket viktbärande tack vare sin kompakta och muskulösa form och att de håller så god kvalitet vad gäller leder. De rids mest av vuxna men ligger på mankhöjd 140-150.
Sen handlar det väl om vilken ridning man vill göra. En lång person kanske inte alltid ser så bra ut med en liten häst på 135 trots att hästen klarar vikten. Och dressyr kräver ju högbenta hästar, men alltför högbent är en nackdel i western eller camarguisk ridning eftersom du förlorar smidigheten, snabbheten och vändbarheten.
 
Sv: Vad ÄR egentligen rätt storleksförhållande mellan häst och ryttare?

Jag är ca 166 cm lång o väger typ 57 kg. Förra året red jag en D-ponny med 142 cm i mankhöjd, men jag började bli lite för lång (har långa ben) så nu rider jag hästar som är 160-175 cm i mkh, oftast 172-175 cm höga, och det känns jättebra! ;) Så hästen måste ju inte vara lägre än en själv ^^ (det är inte jag som väljer vem jag ska rida, det är ridläraren.):rofl:
Det här kanske inte riktigt hör till tråden...
 
Sv: Vad ÄR egentligen rätt storleksförhållande mellan häst och ryttare?

Då är vi ganska lika i storlek, 168 o 60 kg och jag trivs superbra med mina Camarguehästar som är ca 145 cm. Men de är ju kraftiga om bål och rygg så skänklarna hamnar rätt ändå även om de inte är så höga. Beror ju på hur hästen ser ut, och såklart tycke och smak ;)
 
Sv: Vad ÄR egentligen rätt storleksförhållande mellan häst och ryttare?

KL

Vad lätta ni är allihopa! :O *är 161,5 och väger 65-70kg, börjar hårdbanta..igen..suck* Jag ser åtminstonde inte tjock ut....

Åter (eller äntligen) till ämnet..
För det första tror jag hästar klarar bra mycket mer än vi tror. Men det är ju upp till var och en, finns ju ingen anledning att tänja på gränserna. ;) Sedan skrev någon att haflinger, nordsvenskar etc inte är mer viktbärande än andra raser..vilket låter mycket ologiskt för mig..
Jag antar att viktbärande i det här sammanhanget betyder att hästen klarar att bära en vikt utan at ta skada, då borde ju en kraftigare häst med mankhöjd på 150 klara mer vikt än en tunn häst på samma höjd?
Enligt min erfarenhet brukar kraftigare hästar oftare hålla huvudet lågt om man ger dom lång tygel (alltså inte springa med huvudet i vädret) vilket ii sin tur sträcker ut ryggen och bär bättre än en häst som har nosen mot himmeln, spänner och drar ihop/sänker ryggmuskulaturen och tappar bärigheten.. det är så klart inte rasbundet egentligen, men min erfarenhet visar att de oftare beter sig sådär, lätta hästar spänner sig/stressar, tyngre hästar slappnar av mer och håller nosen lägre.

Nu blir jag irriterad på mig själv, har ju sagt åt mig att sluta tänka på den förbenade nosen, det är bakbenen och magen som ska bära, inte huvudet.. *suck* Det har ju inte ens med tråden att göra.. jajja, skaffa en häst som känns bra, så lär det bli bra. :P
 
Sv: Vad ÄR egentligen rätt storleksförhållande mellan häst och ryttare?

Jag tycker att man ska titta på hur kraftig och viktbärande hästen är. Är det tex en fjordning el liknande så kan de ju bära ganska mycket i förhållande till tex en ponny med mycket fullblod i sig, även om båda har samma mankhöjd.
 
Sv: Vad ÄR egentligen rätt storleksförhållande mellan häst och ryttare?

En fjording är inte per automatik mer viktbärande för att den är en fjording. Även ett kallblod måste tränas upp för sin uppgift. :cool:
 
Sv: Vad ÄR egentligen rätt storleksförhållande mellan häst och ryttare?

Nej, men om den är kraftigt byggd är det väl naturligt att den klarar mer vikt än en klent byggd häst?
Därmed inte sagt att fjordingar inte behöver tränas, eller att en omusklad fjording klarar mer än en musklad lättare häst..
 
Sv: Vad ÄR egentligen rätt storleksförhållande mellan häst och ryttare?

Jag undrar varför denna frågeställning aldrig kommer upp i T.ex Spanien, Argentina, Irland osv. nämn flera "hästländer" där det är vuxna, rejäla karlar som rider, vallar boskap, och gör konster på olika sätt (Spanska ridskolan) Här i Sverige är det en barn/tonårshobby för det mesta tjejer men det är det inte internationellt, överlag. Jag tror inte man kan sätta gränser hit och dit ,cm eller kg, utan är hästen villig att gå och jobba utan svårighet, så funkar det. Jag är vuxen 173 cm och ganska välfylld och dotterns kompis connemara som är tjock, 145 cm hög bär mig med lätthet, t.om. taktar lite när jag vill gå igenom honom. En connemara, newforest, russ mm är ju kända för att vara viktbärande med god balans.
 
Sv: Vad ÄR egentligen rätt storleksförhållande mellan häst och ryttare?

Spännande tanke det där!

Kanske har frågeställningen inte så mycket att göra med omtanken för att hästen inte skall få kånka för tungt utan med ryttarens kroppsmedvetenhet (eller brist på den.) Eftersom viktfixering kan sägas vara mer vanligt bland tjejer/kvinnor så är det inte märkligt att frågan om man är för tung väcks även inom ridsport, såsom inom ex. gymnastik och dans. I länder där ridsport är mer av en mansutövad hobby fokuserar man tydligen inte på ryttarens kropp på samma sätt.

Egentligen är det ironiskt att jag som trådskrivare nu tycker att det vore bra om ingen mer behövde ställa den här frågan, utan istället tänkte på alla ANDRA faktorer som också spelar in när det gäller förhållande mellan häst och ryttare. När jag tänker efter funkar de flesta medelstora hästar för de flesta medelstora människor (rent storleksmässigt), men det finns andra saker som gör att man som ryttare ändå INTE passar ihop med en viss häst.
 
Sv: Vad ÄR egentligen rätt storleksförhållande mellan häst och ryttare?

Tycker jag med!:bow: Finns jättemånga människor som inte passar alls med hästar, ingen kommunikation alls. Men nu snuddar jag lite busigt på ett annat ämne. Förlåt. Mvh.
 
Sv: Vad ÄR egentligen rätt storleksförhållande mellan häst och ryttare?

Jag är 1.65, väger 42-43 kg och rider en welsh på 130-131 cm.
Numera får jag höra från massor med människor som aldrig sett hästen (eller mig på den) att jag är för stor...
Men enligt de som sett mig rida har jag en bra balans och jag tänker på sitsen hela tiden när jag rider, hästen arbetar fint i form och jag når inte ner till knäna på hästen....
Många säger det att det bara är att köpa en ny häst, senast i onsdags fick jag höra det från mammas kompis: -Du är för stor för din ponny, kanske dags att köpa en riktig häst?
Tror hon mina pengar växer på träd eller? Stella som hästen heter, köpte vi outbildad (endast lite tömkörd, satt nån gång för vagn) som 2-åring för endast 15.000! (welsh)
Ska jag vara ärlig har jag sett ytterst få d-ponnyer/storhästar i denna prisklassen som kan "något"...
Åh, jag vet inte vad jag ska ta mig till.... :cry:
 
Sv: Vad ÄR egentligen rätt storleksförhållande mellan häst och ryttare?

Jag tycker att du i princip har svarat på det själv: Trivs du med din häst, om hon arbetar fint i form och du känner att du är i balans så är det väl bara att köra på. Vad kan din mammas kompis om hästar? Ibland finns det så många förståsigpåare som egentligen inte vet så mycket.

Jag tänker mer och mer på hur man resonerar internationellt, där stora fullvuxna karlar rider alla möjliga hästar i grenar som kräver välmusklade hästar. Där är det hur vältränad hästen är och hur skicklig ryttaren är som avgör hur harmoniskt det ser ut i slutänden, inte om mannen som rider är si eller så lång eller kort.
 
Sv: Vad ÄR egentligen rätt storleksförhållande mellan häst och ryttare?

*KL*

Ja, eller alla dessa höga hästarna (175-190 +) kan de verkligen bära så mycket? De har ju oftast långa ben och väger redan en hel del i sig själva, plus att hästar egenligen inte är skapta att vara så höga, vi har avlat en hel del på utseendet där. (gäller väl även de allra minsta hästarna) Bara en tanke :P
 
Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 290
Senast: WBanna
·
Gnägg vill ha lite åsikter om vad ni tycker om den här hästen som jag var och kollade på i helgen. hon är en korsning mellan tyskt varmblod...
2
Svar
27
· Visningar
4 240
Senast: Elisha
·
Ridning Jag är rätt så lång med mina ca. 172 cm. Dock väger jag inte precis så mycket utan vågen brukar visa där kring 56-58 kg. Brukar på...
Svar
5
· Visningar
1 589
Senast: marabo10
·
S
Hästmänniskan Ännu en "Vilken häst passa mig"-tråd. Men ja. Jag har alltid ridit "vanligt" på "vanliga" hästar och ponnyer, men på senare tid har jag...
Svar
14
· Visningar
1 894
Senast: Mariaauto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp