Vad ÄR egentligen rätt storleksförhållande mellan häst och ryttare?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad ÄR egentligen rätt storleksförhållande mellan häst och ryttare?

Hur stor man kan vara beror ju helt och hållet på ens egen balans, och hur ofta man ska rida "den lilla hästen".

Jag är 170 cm lång och väger ca 55 kg och jag har ridit B ponny enstaka gånger utan problem. Ibland behövs det en större ryttare för att få fason på de små krypen.. ;)

Annars kan jag generellt säga att +-10-15 cm i förhållande mellan manken och sin egen längd är ganska lagom just för att man faktiskt får en bättre sits och balans då.
Sen kan man alltid vänja sig vid att rida små hästar utan problem.
Jag har en häst som är 150 och det går alldeles utmärkt.
Innan hade jag en fjording på 139 cm som också gick alldeles utmäskt att rida, men iom att jag gått upp ett snäpp så känns det verkligen att hon ÄR för liten.
Skulle jag börja rida en större häst skulle det även kännas på min häst.
Å andra sidan skulle det vara värre för mig att rida en större tyngre häst, eftersom jag vet att jag inte kan rida dem utan jag behöver ha små lätta hästar för att kunna rida på ett bra sätt.

Sen tyckwer jag aldrig att man säga "bara vikten" eller "bara längden".
Jag tycker själv att de sakerna spelar stor roll tillsammans , då man ofta ser de som är långa och väger lite mer oftast inte har så bra balans, och OM de har det, men tappar balansen så blir det ju alltid värre för hästen än om det är en unge som gör det ex.

Så OM man är lång och/eller väger "för mycket" så bör man ju välja en stor häst tills man själv har en väldigt bra sits och balans.
För att underlätta för hästen.
 
Sv: Vad ÄR egentligen rätt storleksförhållande mellan häst och ryttare?

Jag är 156 lång & 49-52 (skiftar lite ibland) tung (liggar typ på 50 nu tror jag men vad kan jag rida? Jag är vell inte för stor för humlan (c-ponny) welsh (vet ej vilken) född 91 & är väl musklad orkar mkt :confused:
 
Sv: Vad ÄR egentligen rätt storleksförhållande mellan häst och ryttare?

Maxvikt för shettis är väl 40 kg? Då borde 10-12 kilo mer vara ok för en c ponny :P Jag tycker iaf att det låter helt ok, speciellt om han är välmusklad.
Men det är ju längden med, känns det rätt så tror jag att det är det med.
 
Sv: Vad ÄR egentligen rätt storleksförhållande mellan häst och ryttare?

Hejsan!
Min förra medryttarponny var ett tjockt gotlandsruss som var 130 i mkh. Själv väger jag ca: 55kg och med utrustning på vintern, blir det väl lite mer. Han klarade det galant, orkade bocka i HÖG snö och sådär. (Red honom en gång i veckan i 1½år, och hans rygg blev inte sämre eller så) Han verkade bara bli bättre av att ngn jobbade honom i form osv. Så det borde inte vara några problem alls! Jag är inget proffs på detta, så sorry om ngn misstycker det jag skriver! :angel:

Förresten, jag tänkte sluta rida honom efter ett tag för att jag kände mig stor. Men de erfarna hästägarna på gården sa att det inte var några problem alls, och detta var vuxna som haft häst i många år. Så jag tror att det inte ska vara några problem. :)
 
Sv: Vad ÄR egentligen rätt storleksförhållande mellan häst och ryttare?

guuuud vaaaa göööött att rida!!!;)
 
Sv: Vad ÄR egentligen rätt storleksförhållande mellan häst och ryttare?

Tycker inte att det finns någon direkt regel men ekipaget ska se propertioneligt ut.

Vet tillexempel en mkt tragisk historia med en liten andalusier som reds av en dam på 140kg (nybörjare!). Detta slutade med att hästen fick ryggskador samt blev hispig, stressad och svårhanterad samt tappade muskler och rasade i vikt.

Jag är ca.168 och väger 57kg har ett PRE sto (andalusier) på 156 ganska välmusklad.
Vi passar väldigt bra ihop storleksmässigt tror inte man ska haka upp sig på höjden red tidigare ett fullblod ca 170 lite grann. Men min lilla ängel på 156 känns större att sitta på.
 
Sv: Vad ÄR egentligen rätt storleksförhållande mellan häst och ryttare?

Jag är ca 1.63 och väger kring 50 kg. Jag brukar rida ponny från C och uppåt till stor häst. Hade en foderhäst på 160, och varit medryttare på ett vamblod på 153. Nu letar jag egen häst, och funderar på att köpa en arab på 145. Jag kommer inte växa mer på längden, kanske kommer bli lite tyngre. Är jag för lång för en inte så viktbärande ponny på 145? Jag vill ju inte köpa en för liten häst.. :confused:
 
Sv: Vad ÄR egentligen rätt storleksförhållande mellan häst och ryttare?

Be någon ta ett foto på er, så ser du ju om du tror att du är för lång ;)
Och känn hur det känns att sitta på hästen.
 
Sv: Vad ÄR egentligen rätt storleksförhållande mellan häst och ryttare?

Liten fråga...
Jag hjälper en flicka med hennes b-ponny då o då, problemet är att han är en envis skit som gör som han vill när han vill. Det känns som om jag vill sitta upp för att få ordning på honom. Är det skadligt för honom (relativt kraftigt russ på ca 120 cm) om jag som väger 74 kg sitter upp i max 10 min åt gången?
 
Sv: Vad ÄR egentligen rätt storleksförhållande mellan häst och ryttare?

Min personliga, icke-proffessionella åsikt är att 10 minuter någon/några gånger per vecka knappast kan göra någon skillnad...
Beror väl lite på vad du gör, hoppning eller 10 minuter galopp är kanske inte så bra...
Men det är bara vad jag tror..
 
Sv: Vad ÄR egentligen rätt storleksförhållande mellan häst och ryttare?

En liten fråga vad gäller tävling (hoppning) på ponny. Jag rider en 4 årig d ponny, som snart ska säljas. Jag är 170 cm, väger 58 kg. Jag har ridit in honom själv, och har aldrig upplevt några problem med min längd/vikt.
Men nu tänkte jag att han skulle starta någon hopptävling innan han säljs. Vad tror ni domarna kommer säga? Någon som har någon erfarenhet?
 
Sv: Vad ÄR egentligen rätt storleksförhållande mellan häst och ryttare?

Inte nån?:confused:
 
Sv: Vad ÄR egentligen rätt storleksförhållande mellan häst och ryttare?

Jag vet egentligen inget om tävlingar..men om du är under 18 får du väl tävla ponny..
Hur dom skulle se på längden vet jag inte.
 
Sv: Vad ÄR egentligen rätt storleksförhållande mellan häst och ryttare?

Min avatar är väl rätt storleksförhållande mellan häst och ryttare? ;)

Hälsning Maja
 
Sv: Vad ÄR egentligen rätt storleksförhållande mellan häst och ryttare?

Domarna brukar inte ha några bekymmer med detta, man får ju som vuxen(över 18 år) Tävla ungponnyer i utbildande syfte
 
Sv: Vad ÄR egentligen rätt storleksförhållande mellan häst och ryttare?

Vad ska dom säga? Så länge du har rätt ålder för den klass du ska starta i finns det väl inget hinder. Du är ju ingen jättemänniska av vad jag kan utläsa;)
 
Sv: Vad ÄR egentligen rätt storleksförhållande mellan häst och ryttare?

pic.php
[/URL][/IMG]

Detta är min sambo 120 kg som rider för första gången på min lilla nordis 155 cm hög. Visst är de duktiga !!!!!!!!!:love:

Visst, SM i fättävlan är inte aktuellt men han hade inga problem att bära min pojkvän utan var positiv och verkade tycke det var trevligt.

Ps Jag vet att han inte har någon hjälm på sig men sambon vägrade köpa en, men när han väl satt där uppe så sa han med darrande röst att han skulle köpa en tills nästa gång...
 
Sv: Vad ÄR egentligen rätt storleksförhållande mellan häst och ryttare?

jag är ca 174 lång och rider två hästar den ena ä r 160 den andra 165, ibland hoppar jag upp på kompisens d-ponny på 145 - 146, och sen kan jag rida stalletsena häst på 175, har ridit b-ponny för ett tag sen.. jag väger inte spec mkt heller runt 50
 
Sv: Vad ÄR egentligen rätt storleksförhållande mellan häst och ryttare?

förlåt för att jag drar upp gammal tråd :angel: men jag har både hört om och sett hästar som är MINST lika långa som ryttaren, och det har fungerat bra både från marken och upp på hästryggen. är hästen på tok för hög kan det ju förstås bli problem, men man borde inte låta sig stoppas av storleken alla gånger i min mening :)

återigen, förlåt för att jag puttar.
 
Sv: Vad ÄR egentligen rätt storleksförhållande mellan häst och ryttare?

Jag har samma problem. Jag är kort 156 o väger 49. Då jag är 30år så kan jag inte tävla ponny men är för kort för stora hästar då jag inte kan nå om dom med benen (klämma åt osv) så bra :rofl: okey tävla e inte min grejj.... Men ändå, så nu rider jag allså hästar som är 165 å mer (hästarna i stallet där ja bor) Men jag vill ha en D-ponny som kan vara lite grövre (welsh cob,haflinger ,Islänning mm).
Och det är väll dom hästraserna som jag reko dig med dom tål lite mera. Sen är det ju alltid bra å jobba med dom så dom musklar upp sig. Islänning har jag själv läst på lite om då jag sett att dom kan ha problem med ryggmusklerna, då detta är a & o så gäller det å rida dom rätt. Ja det va min synpunkt :bump:! Lycka till:banana:

Äsch, jag är 1.57 och hästen är 1,70 - det funkar utmärkt :)! Tränar dressyr och hoppning på honom utan besvär. En välriden större häst fungerar fint även för en kortare ryttare. Det handlar bara om vana.

Jag börjare rida som 7:åring på en ridskola som enbart hade sv halvblod som lektionshästar - det var lite väl stort... Red där i tre år innan jag fick byta till en ridskola som hade ponnyer, vilken underlättade enormt. Men jag förstår inte detta att man måste undvika de stora hästarna för att ryttaren är kort. Det är bara att lära sig sitta och Rida igenom de stora stegen - en häst är en häst liksom... :D

Till TS:
Det finns ingen exakt regel. Är hästen pigg och fräsch, och ryttaren känner sig nöjd, så funkar det oftast. Sedan tycker jag personligen inte att det är så tjusigt med ekipage där ryttarens ben hänger långt nedanför magen på hästen...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 295
Senast: WBanna
·
Gnägg vill ha lite åsikter om vad ni tycker om den här hästen som jag var och kollade på i helgen. hon är en korsning mellan tyskt varmblod...
2
Svar
27
· Visningar
4 240
Senast: Elisha
·
Ridning Jag är rätt så lång med mina ca. 172 cm. Dock väger jag inte precis så mycket utan vågen brukar visa där kring 56-58 kg. Brukar på...
Svar
5
· Visningar
1 589
Senast: marabo10
·
S
Hästmänniskan Ännu en "Vilken häst passa mig"-tråd. Men ja. Jag har alltid ridit "vanligt" på "vanliga" hästar och ponnyer, men på senare tid har jag...
Svar
14
· Visningar
1 894
Senast: Mariaauto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp