Vad är fel på mig? (Frukost)

Ska man göra något så överjävla jobbigt som att räkna kalorier kan man lika gärna go all in och använda pulsmätare (med rem runt bröstet) jämt, väga precis all mat och knappa in träning + allt matintag i t ex MyFitnessPal. Träningstabeller och maskiner på gym överskattar ofta förbränningen så en egen pulsmätare är guld värt. För om man räknar fel och äter för lite så klappar man ju liksom ihop, och äter man för mycket/tränar för lite ser man ju inga resultat men stressar ändå om de där jäkla kalorierna... Jag körde sådär i ett par månader; på plussidan gick jag ner asmycket i vikt men jag utvecklade en så himla tråkig relation till mat att jag slutade. Men det jag lärde mig var att så länge jag tränade kunde jag typ äta vad som helst. Så TS, jag har inga bra frukosttips (yogurt och musli funkar för mig) men till och med pyttelite träning gör verkligen kaloriräkningen mycket mer uthärdlig!

Kanske lite off topic igen men 1200 kalorier låter väldigt lite, har du räknat ut din BMR (basal metabolic rate, det vill säga kalorierna din kropp behöver för att fungera och det du förbränner om du bara ligger i sängen en dag)? Min BMR ligger på ca 1400 kcal/dag och skulle jag börja räkna kalorier igen skulle jag absolut inte lägga mig under det.
 
Senast ändrad:
510 kcal på en timmas pw låter lite väl bra ...
Oj, vad har du för räknare? När jag powerwalkar en timme är jag glad om jag kommer upp i 300 kcal.
Den kom från måbra. Jag tyckte att den tog i lite (eller gick på att man är väldigt effektiv kanske) varför jag använde formuleringen när jag skrev att 30 min pw lär vara fullt tillräckligt för att ersätta den timmens promenad.
 
Tanken är att röra mig mer, men just nu finns inte motivationen eller kläderna, så det får vänta lite. Sen ger motion så himla lite och träna på gym är inte aktuellt.
Jag kan absolut äta en andra frukost 8.30, men måste fortfarande kunna hålla mig från 4-8.30. Ska inhandla en yoghurtmugg tänkte jag, underlättar för det.
Jag gillar inte kvarg smakmässigt, men det funkar nog om jag blandar ner lite fruktyoghurt.

Fast ursäkta men att kläder saknas kan väl inte vara en anledning? Motivation - absolut, men kläder?
Men om du ställer dålig motivation mot att vara hungrig och trött, vilket är värst? Att "tvingas" träna, eller "behöva" gå hungrig och trött? Jag värderar alltså inte, utan att du själv ska känna efter helt subjektivt vilket du "helst står ut med" om du måste välja?

För jag tror tyvärr inte att du hittar någon magisk frukost, eller något annat sätt att lösa problemet om du har svårt redan klara 4 h mellan mål 1 och 2 (och menar inte att det är något fel, bara att det gör din ambition att äta väldigt få kalorier närmast omöjlig att lösa.)
 
Den här veckan har jag lagt en halv avocado (ca 160 kcal) på min frukostmacka och jag håller mig mätt märkbart mycket längre tid. Kan det vara något? Jag tar en skiva grovt rågbröd, skivar en halv avocado tunt, kryddar efter smak, lägger ev på en tunn skiva skinka eller kalkon och så en ny brödskiva. Mackan skärs i två delar som kan ätas vid två tillfällen.

Ingen lågkalorimacka men du bör klara dig runt 3-400 kcal beroende på val av bröd och om du vill ha matfett på.
 
@Mineur: Jag fungerar som dig, jag vill inte ha något kolhydratrikt/sött på morgonen. Jobbar jag hårt fysiskt behöver jag däremot ordentligt med kolhydrater till lunch, annars blir det soppatorsk på eftermiddagen :D Äter jag mycket protein till lunch blir det istället matkoma. Det har tagit några år att komma fram till vad som fungerar.

@MissFideli: Ägg eller keso med lämpliga tillbehör/smaksättning eller en mindre portion av middagsresterna från dagen innan tycker jag är perfekt till frukost :)
 
klockan ringer 3.40

Ibland får jag magkatarr dock

Kan ju vara så att dina hungerskänslor är magkatarrkänningar. Knasiga tider, som att äta frukost mitt i natten, kan ge magkatarr. Särskilt om du arbetar olika tider och ändrar dygnsrytm ofta. Men jag håller med övriga om att 1200 kcal är pisslite rent ut sagt. Mindre än 500 kcal för en frukost är inte rimligt om du ska stå dig på den.
 
@MissFideli
Dum fråga kanske, men varför inte äta det du behöver för att fungera under arbetstid och sen kompensera med mindre mat på fritiden istället?

Hmm, kanske för att vissa, tex jag själv, även behöver äta på fritiden :idea:
Jag har läst några av TS tidigare trådar och förstår att ett behov av att få äta och tugga på något finns, och då behövs det också att kalorierna kan fördelas relativt jämt över dagen.
Bine there done that.
 
Hmm, kanske för att vissa, tex jag själv, även behöver äta på fritiden :idea:
Jag har läst några av TS tidigare trådar och förstår att ett behov av att få äta och tugga på något finns, och då behövs det också att kalorierna kan fördelas relativt jämt över dagen.
Bine there done that.

Tyvärr kan ekvationen vara omöjlig. Vill man äta hela tiden och gör det, är det svårt att få dietkalorierna att räcka till.

I mitt eget fall behöver jag helt enkelt matdiciplin. Jag vill gärna äta hela tiden, men det går inte. Det tar ett par veckor att komma in i nya vanor, för mig.
 
Tyvärr kan ekvationen vara omöjlig. Vill man äta hela tiden och gör det, är det svårt att få dietkalorierna att räcka till.

I mitt eget fall behöver jag helt enkelt matdiciplin. Jag vill gärna äta hela tiden, men det går inte. Det tar ett par veckor att komma in i nya vanor, för mig.

Självklart måste man skaffa sig lite diciplin men man får ju inte det på en dag. Så länge får TS kanske sätta upp lite mål på vägen så att kalorierna inte måste fördelas jämt hela tiden sen. Prio 1 verkar vara att hitta en fungerande frukost och prio 2 att få maten att räcka hela dagen. Jag vet ju av erfarenhet att hon inte kommer kunna få båda delarna utan att slå knut på sig själv.
 
Hmm, kanske för att vissa, tex jag själv, även behöver äta på fritiden :idea:
Jag har läst några av TS tidigare trådar och förstår att ett behov av att få äta och tugga på något finns, och då behövs det också att kalorierna kan fördelas relativt jämt över dagen.
Bine there done that.

Jag skrev "mindre mat på fritiden", inte "ingen mat alls på fritiden". Så länge man får i sig vad kroppen behöver så är det inte farligt att känna sig hungrig, men det är ju dumt om det går ut över ens jobbprestation.
 
Blanda hellre ner bär i så fall. Koka upp frysta bär och låt svalna så är de lite lagom mosade och "syltaktiga".

Angående motion läste jag senast idag om hur man förbränner fett bäst då jag själv försöker bli av med lite fett. Rask promenad eller långsam jogging nämndes flera gånger som det bästa. Helt enkelt att bara få upp flåset. Sen är det såklart roligt att kombinera med styrka så man ser lite tränad ut i "sin nya kropp" men knappast nödvändigt för att tappa vikt.
Nä med mycket muskler så väger man ju inte mindre precis, snarare tvärtom....jag tror att sömnen är väldigt väldigt viktigt för din viktnedgång eller snarare jag vet det, om man sover mindre än 6 timmar per natt går man upp i vikt alldeles oavsett hur lite/mycket man äter. Sen får man också en mkt bättre sömn genom att ha en god måltidsordning, där man försöker äta regelbundet så att inte blodsockret dippar. Med andra ord är det nog klokt att du försöker få i dig något tidigt på morgonen och sen ta något litet igen vid 8-draget och sen äta lunch.
 
Fast ursäkta men att kläder saknas kan väl inte vara en anledning? Motivation - absolut, men kläder?
Men om du ställer dålig motivation mot att vara hungrig och trött, vilket är värst? Att "tvingas" träna, eller "behöva" gå hungrig och trött? Jag värderar alltså inte, utan att du själv ska känna efter helt subjektivt vilket du "helst står ut med" om du måste välja?

För jag tror tyvärr inte att du hittar någon magisk frukost, eller något annat sätt att lösa problemet om du har svårt redan klara 4 h mellan mål 1 och 2 (och menar inte att det är något fel, bara att det gör din ambition att äta väldigt få kalorier närmast omöjlig att lösa.)

Jag har helt enkelt inga lämpliga skor för promenader vintertid.
 
Jag har svårt att se att dina frukostar är så himla kaloritäta?
För mig är en komplett frukost yoghurt m musli OCH smörgås. Eller gröt OCH smörgås. Inte det ena eller det andra.

Och 1200 kcal på en dag? Jag förstår att du blir trött.

Men blir du hungrig efter några timmar så är det ju lämpligt att införa mellanmål också.

Nu äter jag ju inte 1200, så det är tydligen inte det som är anledningen?
Min smörgås gick på närmare 700 kcal. Ganska kalorität anser jag.
 
Jag knappade in på en sån räknare och fick fram att du bränner 510 kcal på 60 min pw så om du kör 30 min bränner du enligt tabellen 255 kcal. Ganska simpel träningsmetod och det räcker med 30 min för att täcka upp och kanske överstiga (oklart hur exakt mätaren är på dig) förbränningen jämfört med promenaden.

Någonstans låter du väldigt omotiverad. Är det inte bättre att långsamt sänka intaget av kcal så det inte blir som att bestiga berg och köra hårt när motivationen kommer?

Jag har ingen motivation för att motionera, precis som jag redan skrivit. Och jag vet inte, du menar att jag skulle bli hungrig fortare för att jag är omotiverad? Jag tror inte det funkar så.
 
Jag hittar ingen bra frukost som jag håller mig på och som håller mig vaken.
Testat yoghurt och müsli, hungrig efter 1 h. Och blir trött.
Testat havregrynsgröt, hungrig efter 1,5 h.
Testat bacon och ägg, hungrig efter 2 h och för jobbigt när klockan ringer 3.40.
Testat smörgås, en sort funkar bra, men då ligger den på typ 600 kcal och det funkar ju inte om jag ska försöka gå ner.

Varför håller jag mig inte mätt på annat än otroligt kalorität frukost?


Jag äter en rostmacka orostad på morgonen o ett ägg lite the/kaffe. Sen efter ca 2,5-3 tim blir det mer rostbröd 1 ägg kaffe. Lunch vid 11-12. Lunch kan vara bannan o havremjölk, fruktsallad. Sallad med tonfisk. Något vid 14 ev frukt, skorpa o varm mat på kvällen.
Äpple, päron, morot i stavar o klyftorbe super när man kör. Skalade klementiner i klyftor funkar också. Russin o mandlar är bra också.
 

Liknande trådar

Mat Jag ska snart börja jobba efter min föräldraledighet och har efter kontakt med arbetskamrater förstått att det är ännu stressigare där...
2
Svar
28
· Visningar
2 555
Senast: DarkInNight
·
Äldre Jag brukar försöka äta bra mat, för mig innebär det mycket grönsaker, oprocessad mat och undvika alltför mycket vitt mjöl (min mage...
2
Svar
24
· Visningar
2 259
Senast: nickan1
·
Kropp & Själ Nån som testat? Värt pengarna? Jag har sån fruktandsvärd ångest vissa nätter, blandat med svåra sömnproblem. Kan somna ganska snabbt...
2
Svar
29
· Visningar
5 517
Senast: Alexandra_W
·
Kropp & Själ Jag reflekterar lite kring hur trender går och har växlat fram och tillbaka kring kost och vår syn på kost, hälsa och vad som är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
13 118

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVIII
  • Vad är detta?
  • Träning och hälsa del 12

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp