Bukefalos 28 år!

Vad är grejen med att ha långt till grannar?

Flytta till Finland. Här undviker vi varandra så långt det går. Vår granne hjälper till om det behövs och ibland vinkar de då de cyklar förbi men oftast inte. Vår närmaste granne har jag aldrig pratat med. Vet inte vad någon av dem heter. Älskar att bo på landet!

Sen har vi grindar och videoövervakning så ingen kommer hit ändå.
Man behöver inte bo i Finland för att få vara ifred. Som jag beskrev så får jag vara ifred i mitt lägenhetsområde, som dessutom är rätt så extremt tätbebyggt.
 
Men det är sorgligt om det känns sorgligt? Inte för dig men för hen? Jag hade gått under och blivit deprimerad.
Ja, det var därför jag frågade. Jag tyckte också att just ”stor sorg” var ett så starkt uttryck i sammanhanget. Självklart är det sorgligt att känna så.
 
Då hade gubben varit in till oss, vår vanliga bil var borta MEN DET STOD JU EN ANNAN DÄR så han kolla bilregistret:D

Och skämdes inte för att tala om det? 🤦🏼‍♀️

Nu kommer säkert några att skriva att det är jätteskönt om grannarna kollar upp främmande bilar vid ens hus men jag håller inte med. Det mest sannolika om det står annan bil än ens egen där är väl att någon är där och hälsar på. Eller att man behövt låna en bil.
 
Det handlar om friheten.
Att ha vilken dygnsrytm som man vill.
Få sova ostört när man vill.
Spela hög musik när man vill.
Helt enkelt att ha en fristad där man slipper lägga energi på att ta hänsyn eller irritera sig på andras bristande hänsyn.
Att kunna få slappna av totalt och strunta i precis allt är så oerhört vilsamt.
 
Spin off på Var bor ni?

När boende diskuteras här så är det alltid många som nöjt poängterar hur långt de har till närmsta granne. Alternativt önskar sig ett boende med längre till grannnar än de för tillfället har.

Varför vill man det? Jag är själv eremit men skulle inte prioritera avstånd till grannen särskilt högt. Att ha grannar ingår väl i mänskligt samhällsbygge.
Jag är jobbar med människor hela dagarna och är egentligen extremt introvert. Jag behöver ensamhet för att må bra. Jag behöver utsikt och vill absolut inte sitta och titta in på grannes plank eller in i ett annat hus.
Jag mår alltså inte bra utan att kunna känna den friheten som en utsikt och avstånd till grannarna ger. Vi har grannar där vi bor nu men de är inte precis intill och vi har ingen kontakt. Jag ser inte ens dem.
Vi bor på gård med ett antal djur och det är då väldigt skönt att inte ha grannar som klagar på djuren.
Jag och min man har fått kompromissa. Jag vill egentligen bo utan grannar helt och hållet men han vill gärna kunna se liv någonstans. Min man skulle kunna bo i en stad också och har inte alls det behovet av ensamhet som vad jag har.
Men jag tror att vi vid nästa flytt kommer flytta till en gård som är lite mer isolerad. Men som sagt får vi kompromissa.
Jag vill heller inte störas av andra människor. Jag orkar och vill inte se andra när jag är hemma. Jag älskar vår lilla gård och här vill jag vara så ifred jag bara kan.

Detta är vår utsikt på ena hållet. Nästan likadan på andra hållet.
IMG_20181012_065242.jpg
 
Och skämdes inte för att tala om det? 🤦🏼‍♀️

Nu kommer säkert några att skriva att det är jätteskönt om grannarna kollar upp främmande bilar vid ens hus men jag håller inte med. Det mest sannolika om det står annan bil än ens egen där är väl att någon är där och hälsar på. Eller att man behövt låna en bil.

Nope, snarare asnöjd över sin upptäckt:D
 
Jag är jobbar med människor hela dagarna och är egentligen extremt introvert. Jag behöver ensamhet för att må bra. Jag behöver utsikt och vill absolut inte sitta och titta in på grannes plank eller in i ett annat hus.
Jag mår alltså inte bra utan att kunna känna den friheten som en utsikt och avstånd till grannarna ger. Vi har grannar där vi bor nu men de är inte precis intill och vi har ingen kontakt. Jag ser inte ens dem.
Vi bor på gård med ett antal djur och det är då väldigt skönt att inte ha grannar som klagar på djuren.
Jag och min man har fått kompromissa. Jag vill egentligen bo utan grannar helt och hållet men han vill gärna kunna se liv någonstans. Min man skulle kunna bo i en stad också och har inte alls det behovet av ensamhet som vad jag har.
Men jag tror att vi vid nästa flytt kommer flytta till en gård som är lite mer isolerad. Men som sagt får vi kompromissa.
Jag vill heller inte störas av andra människor. Jag orkar och vill inte se andra när jag är hemma. Jag älskar vår lilla gård och här vill jag vara så ifred jag bara kan.

Detta är vår utsikt på ena hållet. Nästan likadan på andra hållet.Visa bifogad fil 39411
Ja, utsikter älskar jag också, jag måste bara inte ha det där jag bor. Och tror att jag är rätt bra på att vara ensam även om andra bor runt omkring. (Ensamhet är alltså viktig för mig också)
 
Det handlar om friheten.
Att ha vilken dygnsrytm som man vill.
Få sova ostört när man vill.
Spela hög musik när man vill.
Helt enkelt att ha en fristad där man slipper lägga energi på att ta hänsyn eller irritera sig på andras bristande hänsyn.
Att kunna få slappna av totalt och strunta i precis allt är så oerhört vilsamt.
Det där gör jag i min lägenhet. :D (vad gäller musiken har jag inte behov av mer än ”normalhög” volym).

Jag förstår ju att det är friheten man vill ha. Men hur man definierar frihet kan nog vara olika.
 
Ja, utsikter älskar jag också, jag måste bara inte ha det där jag bor. Och tror att jag är rätt bra på att vara ensam även om andra bor runt omkring. (Ensamhet är alltså viktig för mig också)
Precis så! Jag drar ner rullgardinerna och introvertar - mitt inne i city. Jag hör inga grannar (alla flerfamiljshus är inte = lyhört) och ingen ser mig. Jag älskar storslagna vyer och utsikter men behöver inte ha dem hos mig alltid. Det är lite som typ charmen med att leva med fyra årstider, man uppskattar nog det man inte alltid har omkring sig högre när det väl infinner sig!
 
Precis så! Jag drar ner rullgardinerna och introvertar - mitt inne i city. Jag hör inga grannar (alla flerfamiljshus är inte = lyhört) och ingen ser mig. Jag älskar storslagna vyer och utsikter men behöver inte ha dem hos mig alltid. Det är lite som typ charmen med att leva med fyra årstider, man uppskattar nog det man inte alltid har omkring sig högre när det väl infinner sig!
Ja, så tänker jag också!
 
Det där gör jag i min lägenhet. :D (vad gäller musiken har jag inte behov av mer än ”normalhög” volym).
Om det fungerar så behövs ju oftast inte det fysiska avståndet. Men att inte få köra en tvättmaskin på natten inkräktar för mycket på min oregelbundna livsföring.
Mina grannar skulle hata mig och det skulle inte bli bra för någon.
 
Jag bor ”på landet i stan”. Lite utanför tätorten med både villor och gårdar som grannar. Våra grannar är bra, vi hälsar och småpratar lite och vi hjälps åt att hålla koll när obehöriga kör runt och rekar. Nackdelen är att vi bor nära en större väg och fördelen är att vi bor nära en större väg...

Vi har pratat om att flytta längre ut på landet men alltid kommit fram till att vi gillar valmöjligheten som kommer med att bo mer centralt. Vi har valt vilken förskola och skola barnen skall gå på, har flera olika affärer nära, kan välja vilken vårdcentral, vilken veterinär station etc.
 
När vi köpte min pyttebil tog det två timmar från att den kommit tills vi var på Ica och då fick frågan ”har ni besök?”

Då hade gubben varit in till oss, vår vanliga bil var borta MEN DET STOD JU EN ANNAN DÄR så han kolla bilregistret:D
Sånt kan jag inte hantera. Det ger mig paranoia och ångest.
 
Jag funderar ofta på utsiktsbilder, som tex de här i tråden. Och även på facebook.

Folk visar sina utsikter. Och jag ser bara Den Stora Tomheten.

Och då gillar jag VERKLIGEN utsikter! Jag ägnade i stort sett hela oktober åt just utsikter.

Men på hemmaplan betyder ju utsikt över åkrar, skog och sjöar att man sitter där i ett ensamt hus i mörkret!

Hemma har jag astrist utsikt. Men det gör mig inget, för den utsikten berättar att jag bor i stan.

På landet har jag utsikt som liknar flera bilder i den här tråden. När jag visar bilder av dem, är jag oftast lite svartsynt ironisk. Lera och regn, liksom.
 
Om det fungerar så behövs ju oftast inte det fysiska avståndet. Men att inte få köra en tvättmaskin på natten inkräktar för mycket på min oregelbundna livsföring.
Mina grannar skulle hata mig och det skulle inte bli bra för någon.

Fast bor man i egen villa i samhället med grannar kan man ändå tvätta när man vill.
Vi tvättar när vi vill, bor i radhus med grannar på båda sidorna. Nu ligger vårt sovrum precis vägg i vägg med badrummet där maskinen står så vi tvättar ändå inte nattetid, men om vi velat hade vi kunnat göra det. Hyresrätt.

Jag begriper verkligen inte varför det måste vara antingen isolerad eller typ miljonprogramshus. Det finns ju massor med boendetyper däremellan.
 
Jag funderar ofta på utsiktsbilder, som tex de här i tråden. Och även på facebook.

Folk visar sina utsikter. Och jag ser bara Den Stora Tomheten.

Och då gillar jag VERKLIGEN utsikter! Jag ägnade i stort sett hela oktober åt just utsikter.

Men på hemmaplan betyder ju utsikt över åkrar, skog och sjöar att man sitter där i ett ensamt hus i mörkret!

Hemma har jag astrist utsikt. Men det gör mig inget, för den utsikten berättar att jag bor i stan.

På landet har jag utsikt som liknar flera bilder i den här tråden. När jag visar bilder av dem, är jag oftast lite svartsynt ironisk. Lera och regn, liksom.
Den stora tomheten är ju just det man vill åt. Lugn och ro med vyer som kan lugna ens sinne.
Slippa människor och bara känna naturen.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 371
Senast: Migo
·
  • Artikel
Dagbok Nej, jag tycker inte att det är särskilt ensamt när man bor mitt i spenaten bland vilddjuren… I början av sommaren hade jag ett...
Svar
3
· Visningar
746
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 982
Senast: Yrsel
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 138
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp