Bukefalos 28 år!

Vad är grejen med att ha långt till grannar?

Och skämdes inte för att tala om det? 🤦🏼‍♀️

Nu kommer säkert några att skriva att det är jätteskönt om grannarna kollar upp främmande bilar vid ens hus men jag håller inte med. Det mest sannolika om det står annan bil än ens egen där är väl att någon är där och hälsar på. Eller att man behövt låna en bil.
Jag kollar vilka bilar grannarna har. Mest egentligen för att jag vill veta att jag ska hälsa när vi möts. Inte för att hålla koll på DEM.
Ungefär som jag noterar att den stora asken äntligen slagit ut vid kulturgården (den är veckor senare än de andra träden där) Det är samma koll som att jag vet vilken granne jag ska kontakta om jag vill få hit en grävmaskin. Jag vet vilken granne som kan hjälpa till med elfel.

Jag noterar, men inte går jag runt och trumpetar att jag sett ett bilbyte?
 
När vi flyttar till hus så kommer jag absolut prioritera att ha grannarna på avstånd! :laugh: Ingen som kan störa sig på mig, mina hundar, eller eventuella maskrosor i min trädgård. Men då menar jag inte att jag vill bo helt ensamt inne i skogen typ, mer att det finns ordentligt tilltaget med trädgård runt omkring så att jag kan smälla upp ett högt bullerplank eller liknande runt hela trädgården.
 
Jag funderar ofta på utsiktsbilder, som tex de här i tråden. Och även på facebook.

Folk visar sina utsikter. Och jag ser bara Den Stora Tomheten.

Och då gillar jag VERKLIGEN utsikter! Jag ägnade i stort sett hela oktober åt just utsikter.

Men på hemmaplan betyder ju utsikt över åkrar, skog och sjöar att man sitter där i ett ensamt hus i mörkret!

Hemma har jag astrist utsikt. Men det gör mig inget, för den utsikten berättar att jag bor i stan.

På landet har jag utsikt som liknar flera bilder i den här tråden. När jag visar bilder av dem, är jag oftast lite svartsynt ironisk. Lera och regn, liksom.
Men du har ju förmånen att ha tillgång till båda. Kanske därför det inte blir någon stor grej för dig? Tröttnar du på det ena så vet du att du kan åka till det andra. Låter som det optimala i mina öron och är mitt drömscenario. Bo kvar i stan men ha stuga med utsikt och tomhet!
 
Jag kollar vilka bilar grannarna har. Mest egentligen för att jag vill veta att jag ska hälsa när vi möts. Inte för att hålla koll på DEM.
Ungefär som jag noterar att den stora asken äntligen slagit ut vid kulturgården (den är veckor senare än de andra träden där) Det är samma koll som att jag vet vilken granne jag ska kontakta om jag vill få hit en grävmaskin. Jag vet vilken granne som kan hjälpa till med elfel.

Jag noterar, men inte går jag runt och trumpetar att jag sett ett bilbyte?
Att kolla med bilregistret när man inte känner igen en bil hos grannen, tycker du att det är jämförbart med att kolla om asken har slagit ut?
 
Jag skulle älska att bo långt ifrån allt vad andra människor heter, men rent praktiskt så är det inte realistiskt och alltså bor jag lite lagom på sidan av, har några få grannar varav en på relativt nära håll vilket jag tycker är lite drygt faktiskt, även om jag sällan ser till dem. Överkomligt dock och jag trivs bra här trots det, men en mispelhäck kommer det att bli mot det hållet..

Har inget som helst behov av att ha okänt folk nära inpå mig oavsett om man man ser dem dagligen, säger hej vid möten i trappen osv, eller inte och trivs därför inte överhuvudtaget med att bo i lägenhet, där man ju har dem både bredvid, ovan och under sig 😬
 
Men du har ju förmånen att ha tillgång till båda. Kanske därför det inte blir någon stor grej för dig? Tröttnar du på det ena så vet du att du kan åka till det andra. Låter som det optimala i mina öron och är mitt drömscenario. Bo kvar i stan men ha stuga med utsikt och tomhet!
Det kan vara så.

Jag tycker att kombon är jättebra, och jag är även uppvuxen så, men det är ändå så att jag ofta undrar om folk som delar bilder på sina tomheter är ironiska eller inte.
 
Jag trivs med att ha grannar nära så länge grannarna är vettiga. Vi har nästan bara pensionärer här som närmar sig 85+ så det är lugnt och skönt. De är hjälpsamma och trevliga förutom den på ena sidan. De är trevliga men lite småsura mellan varven och brukar stå och titta på våran maskrosbeklädda gräsmatta (på sommaren alltså, nu fick vi ju en himla massa snö).

Jag har haft idioter till grannar mina första fyra år i Värmland. En som bland annat siktade på mamma med jaktgevär, han blev rätt snabbt av med licensen.

Vill inte ens tänka tanken på att vi inom fem år får nya grannar :arghh: om jag får välja så får gärna en trevlig barnfamilj flytta in i nåt av husen bredvid oss.
 
Jag kollar vilka bilar grannarna har. Mest egentligen för att jag vill veta att jag ska hälsa när vi möts. Inte för att hålla koll på DEM.
Ungefär som jag noterar att den stora asken äntligen slagit ut vid kulturgården (den är veckor senare än de andra träden där) Det är samma koll som att jag vet vilken granne jag ska kontakta om jag vill få hit en grävmaskin. Jag vet vilken granne som kan hjälpa till med elfel.

Jag noterar, men inte går jag runt och trumpetar att jag sett ett bilbyte?
Jag är sedan ca 1,5 år tillbaka, åter i min naturliga livsform. Dvs utan bil.

En av de komiska sakerna med det är förvirringen bland grannarna på landet. När jag inte har bil, kan de inte se om jag är där!

Det är en sådan LÄTTNAD att ha berövat dem den möjligheten att hålla koll på mig!
 
Jag trivs med att ha grannar nära så länge grannarna är vettiga. Vi har nästan bara pensionärer här som närmar sig 85+ så det är lugnt och skönt. De är hjälpsamma och trevliga förutom den på ena sidan. De är trevliga men lite småsura mellan varven och brukar stå och titta på våran maskrosbeklädda gräsmatta (på sommaren alltså, nu fick vi ju en himla massa snö).

Jag har haft idioter till grannar mina första fyra år i Värmland. En som bland annat siktade på mamma med jaktgevär, han blev rätt snabbt av med licensen.

Vill inte ens tänka tanken på att vi inom fem år får nya grannar :arghh: om jag får välja så får gärna en trevlig barnfamilj flytta in i nåt av husen bredvid oss.
Riktigt gamla grannar är toppen! Jag har nog alltid gillat de gamlingar som bott omkring mig.
 
Riktigt gamla grannar är toppen! Jag har nog alltid gillat de gamlingar som bott omkring mig.
Den enda antydan till grannproblem jag har haft i mitt liv, var en urgammal tant som påfallande ofta ringde på för att prata om tvättstugan.

I övrigt var hon och hennes man väldigt mysiga, förebilder för livet som 90+.
 
Den enda antydan till grannproblem jag har haft i mitt liv, var en urgammal tant som påfallande ofta ringde på för att prata om tvättstugan.

I övrigt var hon och hennes man väldigt mysiga, förebilder för livet som 90+.
Fru A som bodde ovanpå mig tills hon avled vid 97 höll huset i ett järngrepp. Fastighetsskötaren kunde ringa på hos mig och säga ”Du får inte ställa soppåsen utanför din dörr sådär, då ringer fru A till mig”. Jag hade blivit varnad om det där av förra hyresgästen, så jag kånkade matkassar åt fru A så fort jag fick tillfälle, då kunde hon inte klaga.
Hon protesterade inte ens när vi nätade in balkongen för katterna. Hon sa ”Jag har sett att ni har satt upp nät. Men det gör inget.” :D
 
Fru A som bodde ovanpå mig tills hon avled vid 97 höll huset i ett järngrepp. Fastighetsskötaren kunde ringa på hos mig och säga ”Du får inte ställa soppåsen utanför din dörr sådär, då ringer fru A till mig”. Jag hade blivit varnad om det där av förra hyresgästen, så jag kånkade matkassar åt fru A så fort jag fick tillfälle, då kunde hon inte klaga.
Hon protesterade inte ens när vi nätade in balkongen för katterna. Hon sa ”Jag har sett att ni har satt upp nät. Men det gör inget.” :D

Men så rart!


Vi hade en Fru S, riktigt rivjärn. Hon brukade dra sin favorithistoria om när det var dusch på innergården och man kunde se Mikael Persbrands rumpa på väg till tvättstugan. Hon och hennes katt var underbara, hon brukade ge oss marmelad och vi köpte cognac.
 
Fru A som bodde ovanpå mig tills hon avled vid 97 höll huset i ett järngrepp. Fastighetsskötaren kunde ringa på hos mig och säga ”Du får inte ställa soppåsen utanför din dörr sådär, då ringer fru A till mig”. Jag hade blivit varnad om det där av förra hyresgästen, så jag kånkade matkassar åt fru A så fort jag fick tillfälle, då kunde hon inte klaga.
Hon protesterade inte ens när vi nätade in balkongen för katterna. Hon sa ”Jag har sett att ni har satt upp nät. Men det gör inget.” :D
Min hette också fru A. Hon var rar. Mest undrade hon om även jag hade noterat ditten och datten i tvättstugan. Det var inga klagomål!

Väldigt mycket en 50-talshemmafru med hemmet och huset som sin domän.
 
Fru A som bodde ovanpå mig tills hon avled vid 97 höll huset i ett järngrepp. Fastighetsskötaren kunde ringa på hos mig och säga ”Du får inte ställa soppåsen utanför din dörr sådär, då ringer fru A till mig”. Jag hade blivit varnad om det där av förra hyresgästen, så jag kånkade matkassar åt fru A så fort jag fick tillfälle, då kunde hon inte klaga.
Hon protesterade inte ens när vi nätade in balkongen för katterna. Hon sa ”Jag har sett att ni har satt upp nät. Men det gör inget.” :D
Det är bla sånt som gör att jag inte pallar bo nära folk.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 405
Senast: Migo
·
  • Artikel
Dagbok Nej, jag tycker inte att det är särskilt ensamt när man bor mitt i spenaten bland vilddjuren… I början av sommaren hade jag ett...
Svar
3
· Visningar
751
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 987
Senast: Yrsel
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 146
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp