Vad är okej att tilltala andra barn med?

Status
Stängd för vidare inlägg.

break_a_leg

Trådstartare
I vissa skolor är tilltal som "jävla cp", "dampunge", "särunge" (särskolan finns i samma hus) vardagsmat. Pedagogerna verkar tycka att detta inte är prio ett att säga till om, vilket gör att barnen naturligtvis fortsätter med dessa tilltal...

Mina barn skulle inte ens komma på tanken att säga något av ovanstående eftersom de dels har klasskamrater med cp-skada + att jag har arbetat med funktionshindrade barn.

Vad tycker ni andra om dylika tilltal?
 
Sv: Vad är okej att tilltala andra barn med?

Personligen tycker jag inte om dessa tilltal, framförallt att de används som negationer och accepterar inte att de används.
Varken på jobbet eller hemma.
 
Sv: Vad är okej att tilltala andra barn med?

Nej. Barnen har sagt så hemma, och vi har förklarat vad orden betyder. Vi jobbar ibland med sådana människor på våra arbeten.

Det här kan man ta upp med läraren på skolan och helt enkelt gå igenom vad orden betyder, vilka människor som finns bakom. Möjlighet att påverka skall finnas på varje skola.
 
Sv: Vad är okej att tilltala andra barn med?

Nu är det inte mina egna barns skola utan en skola som jag själv praktiserar på...Jag tror att lärarna lägger krut på annat än att ta detta med barnen.
 
Sv: Vad är okej att tilltala andra barn med?

Barn ska tilltalas med sina namn och inget annat( om det inte finns någon titel som bör nämnas t.ex. ers kungliga höghet, men de är inte många), det är varje förälders skyldighet att förklara detta för sina barn, Även skolan bör ta upp det men framför allt så är det vi föräldrar som ska fostra våra barn.
 
Sv: Vad är okej att tilltala andra barn med?

Jag håller med om det, att det framförallt är föräldrarna som är ansvariga, men skolan ska definitivt jobba med dessa frågorna oxå, det är ju inte alltid man som förälder vet vad som händer i skolan tyvärr...
 
Sv: Vad är okej att tilltala andra barn med?

ankans skrev:
Jag håller med om det, att det framförallt är föräldrarna som är ansvariga, men skolan ska definitivt jobba med dessa frågorna oxå, det är ju inte alltid man som förälder vet vad som händer i skolan tyvärr...

Jag tycker också att grunduppfostran är föräldrarnas sak, men vad gör man med de barn vars föräldrar har problem med att fostra sina barn :crazy:

Själv är jag nog "elaka tanten" på min praktik, jag accepterar inte nedvärderande tilltal när jag är i klassrummet eller rastvakt. Tyvärr är väl inte alla i den ordinarie personalen lika engagerad som jag är...Det verkar lite som om de har gett upp hoppet när det gäller vissa saker.
 
Sv: Vad är okej att tilltala andra barn med?

break_a_leg skrev:
Jag tror att lärarna lägger krut på annat än att ta detta med barnen.

Borde inte vara så himla svårt att lägga även en dos av krutet på att ta det det med ungarna faktiskt.
Vet ju att i andra trådar det blivit förklarat att det är vi föräldrar som är ansvariga för våra barn, givetvis är vi det, men det ska väl inte hindra att vuxna på skolan läser lusen av barn som misssköter sig ... Eller?
Det skulle ju vara lika med att om mina barn har kompisar hemma som beter sig illa så `säger jag inget till dom? Jag tolererar inte att man beter sig hur som helst hemma hos oss och givetvis säger jag ifrån om någon av barnens kompisar uppför sig illa eller talar i de ordalag du nämner.
Varför kan inte skolans vuxna smälla ner foten? Vi har väl alla ett gemensamt ansvar?
 
Sv: Vad är okej att tilltala andra barn med?

kristel skrev:
Varför kan inte skolans vuxna smälla ner foten? Vi har väl alla ett gemensamt ansvar?

Jag är ju bara på skolan några veckor i stöten ett par ggr per termin, men jag accepterar inte att något barn kläcker ur sig nedvärderande till någon annan...Tyvärr verkar inte den ordinarie personalen tycka att det är lika viktigt som jag gör.
 
Sv: Vad är okej att tilltala andra barn med?

Nej nej jag menade inte att DU godtog det, det var mest en generell fundering.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Barnlängtan börjar komma ikapp mig och huvudet börjar snurra… Det som snurrar mest för tillfället är mina rökande svärföräldrar. Som...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
7 704
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
39 755
Senast: Mineur
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 735
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 963

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp