Vad är vila och återhämtning för dig?

AnnDerry

Trådstartare
Frågan lyftes av en annan användare i tråden "Hur värdesätter vi jobb och fritid?" men fick inte mycket svar, och jag tycker att det är en intressant fråga.
Hur ser ni på vila och återhämtning? Är de samma sak? Vad är vila för dig? Återhämtning?
Är det Netflix? TV? Ta det lugnt? Ut i skogen? Aktiviteter?
 
Återhämtning är för mig något man behöver när man tröttat ut sig mycket, och vila är något mer kortsiktigt. Vilar gör jag korta stunder när jag t ex har rast på jobbet och återhämtar mig gör jag på fritiden mellan arbetspassen.

Mitt jobb tar hårt på mig så jag behöver verkligen återhämtning, och då behöver jag vara mycket hemma ensam (eller med sambon som håller sig undan :D) Umgås jag med andra blir det inte återhämtning, ensamtid är jätteviktigt för mig.
 
Med flertalet återkommande depressioner har jag lärt mig att vila för mig är just vila. En hel dag med sömn, med bara kortare stunder vaken för tex nåt ätbart.
Tror återhämtning går in lite under vilan för mig.
Att återhämta mig efter nåt psykiskt tufft kan dock vara en lång tur i skogen med hunden. Få släppa tankarna på ett jobbiga och bara vara i nuet.
 
För mig innebär vila att inte utsätta hjärnan med för mycket intryck. Hellre föga intelligenskrävande kroppsarbete.

Imorgon borde jag åka till en grannort och vara med och kampanja inför valet. Men jag kommer troligen att vara hemma och köra och stapla ved istället.
Efter arbetsdagen är jag helt slut i huvudet och om jag inte begränsar mig blir jag yr och väldigt trött.
Mitt jobb kräver absolut fokus de timmar jag är i klassrummet. Så min hjärna behöver vila.

Ungefär som en vän som sa att när hon är trött så är det bättre att snöra på skorna och springa en mil än att lägga sig att sova.
 
Jag tänker inte på vila/återhämtning som olika saker, utan mer "jag vilar för att återhämta mig" och om jag vilar tillräckligt mycket så kan kroppen återhämta sig bra.

Sedan hur jag vilar, det är olika. Har jag tröttat ut mig enbart fysiskt så kan vilan vara att göra något stillasittande men mentalt krävande, är jag trött mentalt kan jag må bäst av att ge mig ut på en rejäl långpromenad eller kanske en cykeltur i skogen.

I skrivande stund så är jag så slutkörd efter en jobbig arbetsdag att jag behöver vila från precis allt. Idag sov jag längre än vanligt, gick en lugn rastningsrunda med hundarna och satte mig sedan i sängen för att äta frukost. Här sitter jag nu. Persiennerna är nere, jag har inte igång någon musik, inget ljud, ingen tv, ingenting. Det är halvmörkt, tyst och lugnt. Det är precis vad jag behöver just idag. Och de enda hemsidor jag är inne på, det är lugna sidor i stil med buke :p
 
Det där har jag funderat en del på, framför allt fördelningen mellan att göra ingenting vs göra energigivande saker. Jag blir definitivt inte piggare av att göra så lite som möjligt. För mig är nog återhämtning att inte vara tvungen att göra någonting.

Vid längre ledigheter/gott om energi spenderar jag då tiden med träning, projekt hemma, lite mer tidskrävande matlagning, skogsutflykter, etc. För att jag har (får) lust. När jag är tröttare blir det snarare tid i soffan med läsning, film och serier. Samt så lite social interaktion som möjligt.
 
Jag återhämtar mig bäst genom att gå ut och träffa vänner. Oftast går vi någonstans och snackar över en öl men vi går också på spelningar. Då träffar man inte bara de man planerat att gå ut med utan också andra man känner. Det finns få saker som ger mig såna kickar som en kväll med ett bra band och goda vänner.

En kväll i stallet med mina hästar kan också ge mentala kickar som gör att jag orkar igenom en tuff period på jobbet. Att bara vara här och nu och slippa tänka på vad jag har gjort och vad jag kommer behöva göra ger hjärnan avkoppling.

Vila är något helt annat, behöver jag det slänger jag mig på soffan och kollar på en deckare eller bläddrar u en tidning.
 
Jag återhämtar mig bäst genom att bara veta att jag har en paus från jobb. En helg, en semestervecka osv. Ibland även en eftermiddag och kväll om jag går tidigt från jobbet. Det spelar mindre roll vad jag gör, utan mest tanken på att jag vet att nu är det ledigt, är avgörande. Både total vila (ligga på soffan, se serier, läsa, lyssna på radio, pyssla osv) och att träffa vänner och aktiviteter ger mig energi. Helst en kombination av alla.
 
Det beror på vilken typ av vila jag behöver. Är det vila från stress och jag är trött mentalt så är ridning och stallet den bästa vilan. Är det för att jag fysiskt trött så är det en dag i sängen/soffan med Netflix vad jag behöver.
 
Jag lider av hjärntrötthet så vila och återhämtning för mig innebär att jag gör absolut ingenting. Dessutom tar det lång tid för mig att återhämta mig, en dag räcker sällan. Jag försöker se till att jag kan få några veckor (vid olika tillfällen alltså, inte en enda lång "semester") om år då jag bara får sova och slappna av. Nu bor jag i Stockholm pga studier och jag kommer antagligen bo i storstad i många år framöver för att kunna jobba med det jag vill. Storstadslivet är inget som egentligen passar mig eller något jag trivs med, så då är det livsviktigt för mig att få komma tillbaka till glesbygden med jämna mellanrum, just för att återhämta mig. När jag kraschar, vilket händer nu och då, bokar jag genast en tågbiljett hem! Att få vara ute i naturen och spendera tid med djur gör underverk för kropp och själ! Frisk norrländsk luft och enslighet är rena medicinen för mig, det har inte alls samma effekt att strosa i något grönområde i Stockholm...
 
Sömn :D att ligga och dra mig i sängen med tupplurar medan jag läser, det är vad jag gör på lördagen efter en arbetsvecka. Jag sover för få timmar under veckan så jag tar igen allt under helgen.

Vila/återhämtning är viktigt för mig och då kan jag också läsa på internet och ibland lyssna på musik också. Ensamtid är viktigt, jag kan få energi av att träffa folk men jag kommer att "krascha" och behöva extra vila därefter beroende på hur väl jag känner dem. Ju mer bekväm, ju mindre återhämtning behövs.
 
Jag tänker vila som fysiskt. Då är det typ sova, titta på tv osv som kräver ingen eller mycket liten fysisk ansträngning. Då vilar jag. Medan återhämtning är mer mentalt. Det kan vara samma som vila, men kan oxå innebära en promenad, lättare social tillställning, gå och fika eller annat som gör att jag kan ladda om, få ny energi framförallt på det psykiska planet
 
Det där har jag funderat en del på, framför allt fördelningen mellan att göra ingenting vs göra energigivande saker. Jag blir definitivt inte piggare av att göra så lite som möjligt. För mig är nog återhämtning att inte vara tvungen att göra någonting.

Vid längre ledigheter/gott om energi spenderar jag då tiden med träning, projekt hemma, lite mer tidskrävande matlagning, skogsutflykter, etc. För att jag har (får) lust. När jag är tröttare blir det snarare tid i soffan med läsning, film och serier. Samt så lite social interaktion som möjligt.
Exakt samma för mig förutom att jag gärna vill ha mycket social interaktion så länge den är kravlös.
 
Jag har aldrig tänkt så konkret på det, men det visar sig hela tiden att jag gärna sover länge och är extremt långsam på förmiddagarna när jag är ledig. Och gör saker med kroppen, helst saker som inte direkt syftar till något viktigt mål, såsom trädgårdspyssel och hästeriet.

Vin ger också bra avkoppling, tycker jag.
 
Jag lever efter tidtabell på mina arbetsdagar, både när jag är hemma och på jobbet. Ska jag jobba på eftermiddagen är tiden innan väldigt styrd. Gå upp klockan, vara i stallet klockan, sitta i sadeln klockan, vara hemma klockan, lämna Ruben klockan osv
Sen fortsätter tidtabellen på jobbet, påtid, gångtid, förberedelsetid och sen åker vi. Jag kollar väldigt mycket på klockan 😅
Så återhämtning för mig är att inte behöva kolla på klockan. Gå upp när jag vill, vara i stallet hur länge jag vill, strosa runt i skogen med hunden, chilla med vänner.
Vilar vad jag gör just nu efter en väldigt intensiv förmiddag.
 
Återhämtning är för mig något man behöver när man tröttat ut sig mycket, och vila är något mer kortsiktigt. Vilar gör jag korta stunder när jag t ex har rast på jobbet och återhämtar mig gör jag på fritiden mellan arbetspassen.

Mitt jobb tar hårt på mig så jag behöver verkligen återhämtning, och då behöver jag vara mycket hemma ensam (eller med sambon som håller sig undan :D) Umgås jag med andra blir det inte återhämtning, ensamtid är jätteviktigt för mig.

Intressant, jag ser snarare återhämtning som målet och vila (i diverse olika former) som vägen dit.
 
Det där har jag funderat en del på, framför allt fördelningen mellan att göra ingenting vs göra energigivande saker. Jag blir definitivt inte piggare av att göra så lite som möjligt. För mig är nog återhämtning att inte vara tvungen att göra någonting.

Vid längre ledigheter/gott om energi spenderar jag då tiden med träning, projekt hemma, lite mer tidskrävande matlagning, skogsutflykter, etc. För att jag har (får) lust. När jag är tröttare blir det snarare tid i soffan med läsning, film och serier. Samt så lite social interaktion som möjligt.

Ja, det gäller ju att hitta en balans mellan energigivande och vilande aktiviteter. För mig är nog vila i stor utsträckning att göra energigivande aktiviteter som antingen är vilande mentalt och kräver mer fysiskt eller tvärt om. Jag tror att energigivande och återhämtande går att kombinera i många aktiviteter.
 
Jag har aldrig tänkt så konkret på det, men det visar sig hela tiden att jag gärna sover länge och är extremt långsam på förmiddagarna när jag är ledig. Och gör saker med kroppen, helst saker som inte direkt syftar till något viktigt mål, såsom trädgårdspyssel och hästeriet.

Vin ger också bra avkoppling, tycker jag.

Hur menar du med vin? En intressant hobby?
 
Hur menar du med vin? En intressant hobby?
Helt enkelt att ett glas vin eller två markerar övergången till kravlös ledighet. Dels rent symboliskt, dels för att det ju räcker med väldigt lite vin för att sänka ens prestationsförmågor ganska rejält. Jag blir varken smartare, effektivare eller mer strukturerad, om vi säger så. Lite vin tillåter mig att mest flyta med tiden resten av dagen/kvällen.
 
Frågan lyftes av en annan användare i tråden "Hur värdesätter vi jobb och fritid?" men fick inte mycket svar, och jag tycker att det är en intressant fråga.
Hur ser ni på vila och återhämtning? Är de samma sak? Vad är vila för dig? Återhämtning?
Är det Netflix? TV? Ta det lugnt? Ut i skogen? Aktiviteter?

Tack for att du brot ut min fraga - precis som du tycker jag det ar en valdigt intressant fragestallning, och jag ar intresserad av att se hur andra ser pa det.

Mitt problem ar att jag intellektuellt har svart med att "slosa bort" dagen, och jag maste kanna att jag kan redovisa att jag gjort nagot nyttigt med dagen - vilket aven om jag faktiskt planerar vila, blir kontraproduktivt, eftersom tankarna om produktivitet hela tiden svarmar!

Jag tror vila ar formagan att koppla bort det som ar icke-vila (jobb eller annan orsak till stress) - men vila kan ocksa vara i stunden, utan att for den sakens skull leda till aterhamtning.
Precis som Petruska tar jag garna ett glas vin da o da, kanske pa kvallen efter en dags jobb, och upplever da en valdigt kravlos ledighet, men jag vet inte om den faktiskt bidrar till att rusta mig for foljande dag eller ej..
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
12 026
Senast: MML
·
Tjatter Vilken typ är ni på personalmöten? Den som pratar oavbrutet eller den mer tysta typen? Jag är mer den tysta typen och min chef tycker...
2
Svar
25
· Visningar
1 393
Senast: Mirre
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
10 232
Senast: bollen__
·
Relationer För nån några dagar sen hade sambon lagt in sommar däcken i bilen och jag fick uppgiften att åka till däckfirman för att få skifta...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
11 320
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp