Vad anser ni är rätt att kräva av inackorderingar i coronatider?

Hört talas om att det går att tvätta händerna? Det gör iallafall jag. Som sagt, man gör så gott man kan, man åker när det är som minst folk om man har symptom av något slag, detsamma bör folk i riskgruppen göra.

Och som sagt, förutom här på perfekta buke där alla gör extremt rätt hela tiden så resonerar dom flesta som jag gör, det är liksom därför man ser så otroligt många människor ute hela tiden.

Och jag pratar för övrigt lindriga symptom, inte hysterisk hosta och när man är så förkyld att man knappt kan andas. Då bör man inte ge sig ut.
Om folk med symtom och folk i riskgrupper ska vara i stallet när det är minst folk så blir det ju på samma tider.

Tvättar också händerna, påminns hela tiden av tvskärmarna på jobbet trots av vi inte ska jobba vid symtom, truken ska spritas både innan och efter vi börjar jobb och vi får inte låna trukarna av varandra som vi brukar om vi inte spritar innan och efter.
Finns bara en på jobbet som kan hosta utan att bli hemskickad, personen har hostat i över 3 år utan att läkarna hittar varför.
 
Om läkarna kan garantera det inte är corona är det ju inga problem, om inte så ja han ska undvika butiker osv. Han hade inte fått komma till jobbet alls på varken min eller särbons arbetsplats dock.
Läkarna säger att det är Corona, fast det är ingen ide att testa nu efter så många veckor. Två läkare säger; lev på som vanligt. Alla tester är gjorda, förutom Covid-19.
Det jag menar är att det är inte så enkelt som att har du symtom, stanna hemma.
Problemet är att det är många nu som smittades i början av mars, som har fortsatt symtom, men är friskförklarade av läkarkåren, utan att test tagit. Väldigt många vittnar om samma historia.
Min man jobbar hemifrån sedan i början av mars.
 
Mer eller mindre alla resonerar som jag gör, det är liksom bara att ta en titt ut så ser man det. Det är knökat ute på stränder och i skogen och affärerna osv. Folk håller avstånd hyfsat men väldigt få håller sig hemma pga minsta lilla snuva.

Dom jag känner som håller sig borta från folk är folk som har underliggande sjukdomar eller är skörare på andra sätt. Och dom som är äldre då.

Förutom alla perfekta på buke som aldrig gör något "fel" och är och beter sig perfekta verkar det som, så lever dom flesta sina normala liv ute i naturen och stallen och i affärerna. Det existerar inte någon som inte har det minsta förkylningssymptom under en vår tex, dom flesta blir lite snuviga då och då när vädret är som det är med kyla och värme och blåst osv. Och dom flesta håller sig inte hemma pga det.
Jag förstår faktiskt inte vilken verklighet du lever i. Känner inte alls igen det du beskriver. Alla jag känner är hemma från jobbet vid minsta symptom och jag vet ingen arbetsplats som tillåter en att vara på plats om man har symptom. Ser heller inte folk i mataffären osv som visar symptom.
 
Och så anses folk som jobbar inom vården arbetsföra en vecka efter positivt coronatest.
Med symptom kvar
Det låter helt sjukt. Jag jobbar i vården och vi är inte välkomna med symptom och arbetsgivaren kräver två symptomfria dygn innan man får komma tillbaka.
Vi frågar även samtliga patienter varje dag och de får vända i dörren om de har symptom.
 
Man kanske ska sätta upp någon lapp om att vid symtom vistas inte här.
Samt ha tillgång till rengöring tex tvål och vatten och om det inte finns som i en del stall där bara handduken är en bakteriehärd utan dess like så kanske våtservetter och/eller handsprit.
 
Det där fungerar inte i verkligheten. Min man har haft hosta, ont i lungorna, kliar i lungorna i, väldigt trött, i 13 VECKOR, läkarn säger att min man ska leva livet som vanligt. Min man ska träna som vanligt, jobba som vanligt etc. Det skulle ju kunna vara så att min man hade häst i ts stall. Skall han då vara hemma nu på 13onde veckan? Han har ju tydliga symtom.

Jag har varit isolerad i 11 veckor nu. Jag väljer det för att inte riskera smitta andra.
Jag har åkt någon tur till vårt lager där bara vi är.
Men tills jag är symptomfri tänker inte jag riskera andras hälsa.
 
Läkarna säger att det är Corona, fast det är ingen ide att testa nu efter så många veckor. Två läkare säger; lev på som vanligt. Alla tester är gjorda, förutom Covid-19.
Det jag menar är att det är inte så enkelt som att har du symtom, stanna hemma.
Problemet är att det är många nu som smittades i början av mars, som har fortsatt symtom, men är friskförklarade av läkarkåren, utan att test tagit. Väldigt många vittnar om samma historia.
Min man jobbar hemifrån sedan i början av mars.

Men vad gör att du tycker att det är inte så enkelt?

Vad gör det svårare för den personen än för t ex mig eller någon annan?
 
Hört talas om att det går att tvätta händerna? Det gör iallafall jag. Som sagt, man gör så gott man kan, man åker när det är som minst folk om man har symptom av något slag, detsamma bör folk i riskgruppen göra.

Och som sagt, förutom här på perfekta buke där alla gör extremt rätt hela tiden så resonerar dom flesta som jag gör, det är liksom därför man ser så otroligt många människor ute hela tiden.

Och jag pratar för övrigt lindriga symptom, inte hysterisk hosta och när man är så förkyld att man knappt kan andas. Då bör man inte ge sig ut.
Fast grejen är att du smittar inte mindre för att du har lindrigare symtom. Sen kan jag hålla med om att det är ett ständigt avvägande . Vi har tex haft dottern till o från i förskolan beroende på hur situationen ser ut. Min sambo jobbar har kunnat jobba på som vanligt medans på mitt jobb stannar man hemma vid minsta symtom
 
Fast grejen är att du smittar inte mindre för att du har lindrigare symtom. Sen kan jag hålla med om att det är ett ständigt avvägande . Vi har tex haft dottern till o från i förskolan beroende på hur situationen ser ut. Min sambo jobbar har kunnat jobba på som vanligt medans på mitt jobb stannar man hemma vid minsta symtom
Generellt sett så är man mindre smittsam om man har lindriga symptom både pga att man då ofta har lägre virusmängd att sprida och så sprids smittan effektivast genom nysningar och hostningar som man ofta inte har så mycket av vid lindriga symptom.
 
Generellt sett så är man mindre smittsam om man har lindriga symptom både pga att man då ofta har lägre virusmängd att sprida och så sprids smittan effektivast genom nysningar och hostningar som man ofta inte har så mycket av vid lindriga symptom.
Jag tror man lurar sig själv där lite. Säg att du smittar något mindre men du blir kanske också mer oförsiktig då, så tror jag
 
Jag tror man lurar sig själv där lite. Säg att du smittar något mindre men du blir kanske också mer oförsiktig då, så tror jag
Eller så blir man inte mindre försiktig. Problemet är väl snarare att man inte vet hur pass mycket någon smittar på individnivå även om man generellt sätt smittar mindre vid lindriga symptom.
 
Du svarar inte på frågan. Vad är svårt för en person med att stanna hemma vid symptom och därmed följa FHMs rekommendation.

En läkare har inget med det att göra.
Blir man inte sjukskriven så är det svårt att stanna hemma, så jo nog har läkare med det att göra. Sen borde det inte vara svårt att hitta en läkare som är villig att sjukskriva folk med symptom.
 
Blir man inte sjukskriven så är det svårt att stanna hemma, så jo nog har läkare med det att göra. Sen borde det inte vara svårt att hitta en läkare som är villig att sjukskriva folk med symptom.

Det är inte ett dugg svårt att stanna hemma från allt utom arbete. Dvs inte gå i affärer mm.

Arbete går ju inte mot ag vilja stanna hemma . Och där har ju olika yrken olika möjlighet arbeta hemma osv. Många arbetsgivare förbjuder dock anställda med symptom jobba - då får de givetvis betala lön även om personen inte kan arbeta hemma.

Men jag undrar fortfarande varför det är svårare att ge fan i att vara ute i samhället exkl arbetet.
 
Det är inte ett dugg svårt att stanna hemma från allt utom arbete. Dvs inte gå i affärer mm.

Arbete går ju inte mot ag vilja stanna hemma . Och där har ju olika yrken olika möjlighet arbeta hemma osv. Många arbetsgivare förbjuder dock anställda med symptom jobba - då får de givetvis betala lön även om personen inte kan arbeta hemma.

Men jag undrar fortfarande varför det är svårare att ge fan i att vara ute i samhället exkl arbetet.
Det beror på var du bor, vilka kontakter du har och vad du behöver fixa. Alla har inte släkt och vänner som kan handla åt en och det finns inte möjligheter till hemkörning överallt. Barn kan behöva hämtas och lämnas på dagis/skola mm. Och folks välvilja att hjälpa till vacklar ibland efter några veckor för att inte tala om månader. SEr de sen att amn jobbar och bokstavligen kör förbi affärne blir motivationen att hjälpa än mindre.

Och sen kom du med undantaget av arbetet först efter jag svarade och det mest uppenbara när det handlar om läkare (som du nämner ) är just sjukskrvning eller bristen på sådan när det gäller möjligheten att stanna hemma.
 
Det beror på var du bor, vilka kontakter du har och vad du behöver fixa. Alla har inte släkt och vänner som kan handla åt en och det finns inte möjligheter till hemkörning överallt. Barn kan behöva hämtas och lämnas på dagis/skola mm. Och folks välvilja att hjälpa till vacklar ibland efter några veckor för att inte tala om månader. SEr de sen att amn jobbar och bokstavligen kör förbi affärne blir motivationen att hjälpa än mindre.

Och sen kom du med undantaget av arbetet först efter jag svarade och det mest uppenbara när det handlar om läkare (som du nämner ) är just sjukskrvning eller bristen på sådan när det gäller möjligheten att stanna hemma.

Fast nu är väldigt långt ifrån när det påstods att det var svårt att följa FHMs rekommendationer om att inte vara ute i samhället, gå i affärer mm bara för att läkare sagt man kan leva som vanligt.

Det blir så att man måste förtydliga när det svaras på andra saker. Vilket är förståeligt x inlägg senare och när någon annan svarar.

Men här är det inlägg som frågan om varför det är svårare för den personen stanna hemma (från stall, affärer mm vilket även är vad tråden ursprungligen handlar om) än för någon annan:

"Det där fungerar inte i verkligheten. Min man har haft hosta, ont i lungorna, kliar i lungorna i, väldigt trött, i 13 VECKOR, läkarn säger att min man ska leva livet som vanligt. Min man ska träna som vanligt, jobba som vanligt etc. Det skulle ju kunna vara så att min man hade häst i ts stall. Skall han då vara hemma nu på 13onde veckan? Han har ju tydliga symtom."

Alltså varför fungerar det inte för postarens man att inte gå i affärer mm, åka till stall om personen haft häst etc. Vad gör det svårare för den personen i inlägget än för någon annan?
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har en kanske lite löjlig fråga men den har gnagt på mig ett tag nu och jag börjar fundera på att flytta på min häst. Jag hyr in min...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
13 783
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 715
Senast: Lhas
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 292
Senast: Karamello30
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 079
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp