Vad anser ni är rätt att kräva av inackorderingar i coronatider?

Jag hoppas verkligen inte att folk med symtom går och handlar. Att gå ut i friska luften på promenad utan att träffa andra tycker jag är en helt annan sak.

På mitt jobb blir vi inte insläppta om vi har minsta symtom, chefen skickar hem folk om han misstänker att någon bryter mot detta samt om folk inte sköter rutinerna med ytdesinfektion och munskydd.
Alla går och handlar med symptom, folk går ju och hostar och nyser och snörvlar överallt, har man missat det har man nog inte varit särskilt lyhörd för det. Här i butikerna har dom bara sagt att alla bör hålla avstånd och att tvätta händerna innan dom går in.

Dom som inte handlar här är dom som är i riskgruppen, och vissa av dom handlar iallafall, dom flesta andra handlar som vanligt här. Mer folk än nånsin i affärerna här faktiskt.

Det är galet naivt att tro att folk håller sig hemma vid "minsta lilla symptom".

Dessutom här omkring så går det inte att gå en promenad utan att träffa folk, galet trångt ute nu då alla är ute och går. Dom har till och med satt upp skyltar vid skogsvägarna nu att pga att så många är ute att tänka på avståndet.
 
Alla går och handlar med symptom, folk går ju och hostar och nyser och snörvlar överallt, har man missat det har man nog inte varit särskilt lyhörd för det.

Jag handlar bara tidigt på morgonen eller precis före stängning för att slippa så mycket folk som möjligt. Jag har inte missat detta, tyvärr verkar en stor del av den svenska befolkningen vara obildade egoister som struntar i helt andra människor, det är inte konstigt att Covid ökar. Jag skulle skämmas oerhört om jag satte människors hälsa på spel för att gå till mataffären med symtom.

Man kan ju beställa hem det man behöver om man inte kan få hjälp av någon annan.
 
Jag handlar bara tidigt på morgonen eller precis före stängning för att slippa så mycket folk som möjligt. Jag har inte missat detta, tyvärr verkar en stor del av den svenska befolkningen vara obildade egoister som struntar i helt andra människor, det är inte konstigt att Covid ökar. Jag skulle skämmas oerhört om jag satte människors hälsa på spel för att gå till mataffären med symtom.

Man kan ju beställa hem det man behöver om man inte kan få hjälp av någon annan.
Ja, majoriteten är väl det då. Men majoriteten följer bara rekommendationerna. Det finns inga förbud. Har en vän som jobbar inom kommunen som var rekommenderades att gå på mötet trots förkylning, inte så mycket val, vill man va hemma dock så får man.
 
Alla går och handlar med symptom, folk går ju och hostar och nyser och snörvlar överallt, har man missat det har man nog inte varit särskilt lyhörd för det. Här i butikerna har dom bara sagt att alla bör hålla avstånd och att tvätta händerna innan dom går in.

Dom som inte handlar här är dom som är i riskgruppen, och vissa av dom handlar iallafall, dom flesta andra handlar som vanligt här. Mer folk än nånsin i affärerna här faktiskt.

Det är galet naivt att tro att folk håller sig hemma vid "minsta lilla symptom".

Dessutom här omkring så går det inte att gå en promenad utan att träffa folk, galet trångt ute nu då alla är ute och går. Dom har till och med satt upp skyltar vid skogsvägarna nu att pga att så många är ute att tänka på avståndet.

Galet naivt? Jag har inte påstått att jag tror att folk håller sig hemma, att folk inte sköter sig ser nog de allra flesta med tanke på resultatet. Däremot borde det vara självklart för alla att hålla sig hemma för att förhindra smittspridning.
 
Ja, majoriteten är väl det då. Men majoriteten följer bara rekommendationerna. Det finns inga förbud. Har en vän som jobbar inom kommunen som var rekommenderades att gå på mötet trots förkylning, inte så mycket val, vill man va hemma dock så får man.

Ja tyvärr verkar det så. Rekommendationer ska följas, varför skulle man inte följa dom? Varför vill man förstöra för sjukvården, för andra människor, för riskgrupper?

Ok, det lät slappt. På mitt jobb får man inte komma vid minsta symtom, företaget följer myndigheternas rekommendationer och är man hemma och sjuk måste man vara symtomfri i 2 dagar plus helt frisk i ytterligare 2 dagar.

Men nu spårar tråden ut tycker jag, tillbaks till ursprungsämnet.
 
Är det någon i sverige som isolerat sig för "minsta lilla symptom" i sverige? Alltså att folk har slutat handla, gå ut med hundar, gå ut och promenera osv. Här iallafall uppmuntrar dom till och med att gå till jobbet sålänge man inte har en väldig hosta.

I stallet kan man gott och väl hålla avstånd och vara noga med att tvätta händer osv så är det inga problem. Ev komma till stallet när man vet att så lite folk som möjligt är där så att man kan hålla ordentligt med avstånd.

Det finns ingen som helst anledning att kräva att folk måste avstå från att komma till sina djur för att dom nös tidigare på dagen liksom.
Jag fick inte gå till jobbet när jag hade ont i halsen, var hemma till två friska dagar passerat. Jag handlade naturligtvis inte då, utan höll mig hemma, hundarna rastades på tomten. Hade ingen fysisk kontakt med någon. Jag träffar en del folk i jobbet, men skulle jag gå på en matbutik så riskerar jag att smitta långt fler på bara några minuter än på en dag på jobbet.
 
Jag tycker att det är en väldigt komplex fråga. Visst måste man ta ansvar för sin egen häst och kan man inte det får man se till att den får ett annat hem. Men man kan ha symptom eller vara sjuk så att man inte kan vara i stallet, man kan ha förlorat sitt jobb eller blivit permitterad så att man inte har möjlighet att betala andra för tjänster, man kan vara så sjuk att man inte kan ordna med försäljning, man kan vara ensamstående med ett litet nätverk så att man inte kan få någon praktisk hjälp. Det finns de som ligger i respirator i veckor utan möjlighet att kommunicera med omgivningen. Vad händer om en hästägare utan anhöriga avlider?

För mig är det självklart att tänka på hästen och rycka in och hjälpa till om dess ägare är oförmögen att själv göra det eller ordna hjälp. Då tänker jag basic som mata och mocka. Jag förstår att man som stallägare inte kan göra det för flera inackorderingar i dag efter dag gratis, men jag tycker att man kan ha en dialog istället för att bara ta betalt, i alla fall när den sjuke också fått sin ekonomi kraftigt påverkad och inte kan få fram pengar. Frågan är verkligen inte svart eller vit, för mig skulle det handla om hästägarens situation och hur mycket denne själv ansträngt sig för att ordna hjälp. Vissa förutsätter att andra alltid ska ställa upp utan att få något tillbaka och en sån förstår jag om man är mindre benägen att hjälpa utan att fakturera, medan andra alltid hjälper till och den som gör det hjälper man ju hellre.
 
En sak jag är väldigt tacksam över är att jag inte har inackorderingar utan bara egna.
Det finns bra folk såklart men det räcker med någon enstaka nonchalant som inte gör rätt för sig.
Insett att det inte som stallägare skulle gå att utforma kontrakt för allt galet som kan ske.
 
I vårt stall som är stort o luftigt är det inte svårt att hålla avstånd. Alla inack har flera hästar så är relativt få människor och alla har sin egen del i stallet, egna foderutrymmen, egna kärror osv. Så jag skulle utan problem sköta hästen vid lätta symtom.
 
Det finns ju bra inackorderingar också. Här är det självklart att i dessa tider stannar den som är sjuk eller visar symtom hemma. Undantaget skulle isåfall vara jag själv. Men skulle jag bli riktigt sjuk så finns det alternativ också under en begränsad period.
De allra flesta har antingen sambo, medryttare eller liknande som kan hoppa in. Annars har jag inget emot att rycka in om det behövs. Folk kan ju inte hjälpa om de blir sjuka.
 
Alla går och handlar med symptom, folk går ju och hostar och nyser och snörvlar överallt, har man missat det har man nog inte varit särskilt lyhörd för det. Här i butikerna har dom bara sagt att alla bör hålla avstånd och att tvätta händerna innan dom går in.

Dom som inte handlar här är dom som är i riskgruppen, och vissa av dom handlar iallafall, dom flesta andra handlar som vanligt här. Mer folk än nånsin i affärerna här faktiskt.

Det är galet naivt att tro att folk håller sig hemma vid "minsta lilla symptom".

Dessutom här omkring så går det inte att gå en promenad utan att träffa folk, galet trångt ute nu då alla är ute och går. Dom har till och med satt upp skyltar vid skogsvägarna nu att pga att så många är ute att tänka på avståndet.

Här i butikerna finns stora skyltar om att man vid minsta symptom inte är välkommen. Så fort något som ens liknar ett symptom framträder, blir närmaste personerna skräckslagna.

Jag tycker de allra flesta agerar medvetet. Ibland kommer det nåt stolpskott med mobilen i högsta hugg och tränger sig in i dörrslussen med andra.

Till frågan; det är orimligt att stallägare ska ta hela kostnaden för denna extrema situation. Grundregeln att var och en tar kostnaderna för de åtaganden man inte lyckas uppfylla pga rekommendationerna verkar rimlig som utgångspunkt. Skulle stallägaren bli sjuk/får symptom är det dennes ansvar att lösa sina åtaganden, är det en hästägare som blir sjuk/får symptom är det dennes ansvar att lösa sina åtaganden. Ibland handlar det om att få in ersättare och betala dem. I andra fall kan man komma överens om tillfällig ändring av åtaganden. Osv.

Sedan tycker jag vi ska hjälpas åt så mycket som går, så blir allt lättare.
 
Är det någon i sverige som isolerat sig för "minsta lilla symptom" i sverige? Alltså att folk har slutat handla, gå ut med hundar, gå ut och promenera osv. Här iallafall uppmuntrar dom till och med att gå till jobbet sålänge man inte har en väldig hosta.

I stallet kan man gott och väl hålla avstånd och vara noga med att tvätta händer osv så är det inga problem. Ev komma till stallet när man vet att så lite folk som möjligt är där så att man kan hålla ordentligt med avstånd.

Det finns ingen som helst anledning att kräva att folk måste avstå från att komma till sina djur för att dom nös tidigare på dagen liksom.

Jag har jobbat hemma i två jävla månader för näsan rinner. Jag vet att det inte är corona så jag går det nödvändiga I butiker. Men rör mig så lite som möjligt i butiker.

När jag haft feber, halsont eller liknande har jag undvikit allt tills helt feberfri/fri från halsont/etc i 2 dygn.

Avstå från att promenera behöver man inte oavsett så länge man håller avstånd.
 
Alla går och handlar med symptom, folk går ju och hostar och nyser och snörvlar överallt, har man missat det har man nog inte varit särskilt lyhörd för det. Här i butikerna har dom bara sagt att alla bör hålla avstånd och att tvätta händerna innan dom går in.

Dom som inte handlar här är dom som är i riskgruppen, och vissa av dom handlar iallafall, dom flesta andra handlar som vanligt här. Mer folk än nånsin i affärerna här faktiskt.

Det är galet naivt att tro att folk håller sig hemma vid "minsta lilla symptom".

Dessutom här omkring så går det inte att gå en promenad utan att träffa folk, galet trångt ute nu då alla är ute och går. Dom har till och med satt upp skyltar vid skogsvägarna nu att pga att så många är ute att tänka på avståndet.

Var är "här"?

Varenda butik har skyltar att har man minsta lilla förkylningssymptom ska man inte gå in. Systemet, mataffärer, gallerior, caféer, matställen. Alla.

Och det har varit mycket mindre snörvel i affärer än en normal vinter/vår.
 
Alla går och handlar med symptom, folk går ju och hostar och nyser och snörvlar överallt, har man missat det har man nog inte varit särskilt lyhörd för det. Här i butikerna har dom bara sagt att alla bör hålla avstånd och att tvätta händerna innan dom går in.

Dom som inte handlar här är dom som är i riskgruppen, och vissa av dom handlar iallafall, dom flesta andra handlar som vanligt här. Mer folk än nånsin i affärerna här faktiskt.

Det är galet naivt att tro att folk håller sig hemma vid "minsta lilla symptom".

Dessutom här omkring så går det inte att gå en promenad utan att träffa folk, galet trångt ute nu då alla är ute och går. Dom har till och med satt upp skyltar vid skogsvägarna nu att pga att så många är ute att tänka på avståndet.
Har knappt träffat på nån i affärerna med symtom ( själv har jag haft liknade allergisymtom men eftersom de försvinner med medicinering vet jag att det är det). Jag handlar på tider med lite folk. Det hålla ganska bra på avstånden dock handlar många utan handskar vilket är förvånade då det är en väldigt enkel åtgärd
 
Ja, majoriteten är väl det då. Men majoriteten följer bara rekommendationerna. Det finns inga förbud. Har en vän som jobbar inom kommunen som var rekommenderades att gå på mötet trots förkylning, inte så mycket val, vill man va hemma dock så får man.
Men om rek är att stanna hemma vid symtom får man väl själv ta ansvaret o följa rek o inte blint lyda andra ?
 
Men om rek är att stanna hemma vid symtom får man väl själv ta ansvaret o följa rek o inte blint lyda andra ?
Man gör ju så gott man kan, utsätter sig för att träffa andra så lite som möjligt. Det innebär att man mycket väl kan åka till stallet och ta hand om sin häst på tider det inte är så mycket folk där.
 
Har knappt träffat på nån i affärerna med symtom ( själv har jag haft liknade allergisymtom men eftersom de försvinner med medicinering vet jag att det är det). Jag handlar på tider med lite folk. Det hålla ganska bra på avstånden dock handlar många utan handskar vilket är förvånade då det är en väldigt enkel åtgärd

Handskarna hjälper inte om man petar sig i ansiktet etc. Och kan du låta bli att peta dig i ansiktet kan du sprita händerna efter kassan lika gärna.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har en kanske lite löjlig fråga men den har gnagt på mig ett tag nu och jag börjar fundera på att flytta på min häst. Jag hyr in min...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
13 673
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 621
Senast: Lhas
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 189
Senast: Karamello30
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 983
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp