Bukefalos 28 år!

Vad anser ni om bonuskort/medlemskort på butikskedjor?

En fördel med icakortet är att det även gäller på apotek hjärtat så man kan få medlemserbjudanden där också.
 
Tycker det är ett trevligt plus. Absolut ingen rättighet som alla nötter som hänger på ICAs Facebook sida verkar tycka. Alltså, om man är så beroende av en bonuscheck på 25 kr som kanske kommer en gång i kvartalet så kanske man borde se över sin ekonomi lite? 😌
 
Arbetade du i butik eller inom ICA-koncernen? För butikerna har väl egna handlare apropå arbetsgivare?

Butik... men jag gillar inte koncernen som sådan heller. Butikerna jag känner till omkring mig är rätt ökända AG (bli för allt i världen inte gravid!) och jag gillar inte koncernens styrning av vilka varor som ska finnas i sortimentet. Nu är det ju inte unikt för ICA men jag hatar EMV också och ICA är extremt duktiga på att plocka bort allt annat ur sortimentet och bara ha EMV.
 
Tycker det är ett trevligt plus. Absolut ingen rättighet som alla nötter som hänger på ICAs Facebook sida verkar tycka. Alltså, om man är så beroende av en bonuscheck på 25 kr som kanske kommer en gång i kvartalet så kanske man borde se över sin ekonomi lite? 😌

Det finns faktiskt de som behöver den där checken... lyft blicken lite och inse att det finns folk som inte ens lever på marginalen utan bortom den. Man ska helst inte sparka alls men iaf sparka inte nedåt.

Sedan tror jag många (inkl mig) reagerar rent principiellt. De gör en försämring och försöker få det att låta som en förbättring, dvs de underskattar sina kunder. Det är rätt korkat att göra. För min del gör det att jag som sagt blir ännu mer "otrogen" ICA eftersom jag inte tjänar tillräckligt på att handla där.
 
Jag handlar sällan på ica och än mer sällan på coop. Dyrt och jag ogillar deras koncept både mot kunder och personal (framför allt på ica!). Kundkort har jag men någon bonus har jag nog inte fått sedan 90-talet.
Jag har willys, granngårdens (där en bonuscheck dyker upp då och då), jula (för att de hade medlemserbjudande på något jag skulle ha vid något tillfälle). Några andra har jag nog som ikea, lindex och hm även om jag sällan handlar där så ligger det nog kvar sedan gammalt. Jag ogillar generellt att behöva ha en massa kort men de flesta tar på legitimation och på willys går det automatiskt när betalkortet dras.
 
Jag har någon form av medlems/bonuskort i snart sagt varenda affär där jag handlar med någon sorts regelbundenhet. Men bonusen styr inte var jag handlar. Så Ica eller någon annan handlare kan styra i sina bonussystem hur de vill, det kommer inte att påverka hur eller var jag handlar. Jag går till affärer med bra sortiment och framförallt bra service.
 
Det är ju inte bara de som handlar för mindre än 2000 per månad som "drabbas. Med det nya systemet får du ju bara bonus för varje jämna 2000 kronor. Så handlar du för 3999 kronor en månad får du fortfarande bara bonus för de första 2000.

Bonussystemet har ingen inverkan alls på vårt val av butik. Handlar i den butik (Coop) som har bäst utbud, och främst ekologiskt utbud. Vår närmaste butik och den enda på gång/cykelavstånd är en liten Ica och där kompletteringshandlar vi.
 
Det är ju inte bara de som handlar för mindre än 2000 per månad som "drabbas. Med det nya systemet får du ju bara bonus för varje jämna 2000 kronor. Så handlar du för 3999 kronor en månad får du fortfarande bara bonus för de första 2000.

En enkel åtgärd som skulle göra skäl för nya namnet "stammis" vore att låta poängen bara nollställas de månader som man inte får ihop till en bonuscheck. Som det blev nu, kommer i snitt en "stammis" som handlar mycket att förlora 6 bonuscheckar om året, har man otur med summorna upp till 11 bonuscheckar (12000 resp 24000 bonuslösa inköp per år). Fast det handlar om i snitt 150 kr per år och som mest 300 kr per år, så det är inte enorma summor det handlar om.
 
Butik... men jag gillar inte koncernen som sådan heller. Butikerna jag känner till omkring mig är rätt ökända AG (bli för allt i världen inte gravid!) och jag gillar inte koncernens styrning av vilka varor som ska finnas i sortimentet. Nu är det ju inte unikt för ICA men jag hatar EMV också och ICA är extremt duktiga på att plocka bort allt annat ur sortimentet och bara ha EMV.
Ok jag förstår, men jag upplever nog att de flesta större matkedjor lobbar för sina EMV.

(För övrigt så tillverkas EMV ofta på samma fabrik som andra namnstarka varumärken, fast under annan logga och annat pris då. Kan vara värt att betänka när man handlar och vill vara prismedveten)
 
Nu har jag räddat mina coop-poäng från att försvinna från månadsskiftet. Tror jag i alla fall... Jag köpte en check för mer än det beloppet, men det står fortfarande att poängen kommer att för falla? Hoppas att det bara inte uppdaterats?

Jösses vad pengar som försvunnit för att jag inte fattade att de tog tillbaka det som man en gång fått. Dessa poäng är dessutom från när jag fick mycket fler än jag får nu. :(
 
Nu har jag räddat mina coop-poäng från att försvinna från månadsskiftet. Tror jag i alla fall... Jag köpte en check för mer än det beloppet, men det står fortfarande att poängen kommer att för falla? Hoppas att det bara inte uppdaterats?

Jösses vad pengar som försvunnit för att jag inte fattade att de tog tillbaka det som man en gång fått. Dessa poäng är dessutom från när jag fick mycket fler än jag får nu. :(
Har du inte använt poäng på 3 år alltså?
Det är ju nästan alltid någon form av förfallodatum på insamlade poäng..
 
För länge sen när jag upptäckte att man fick poäng på Coop så hade jag ovetandes samlat ihop över 70 000 poäng. :eek: Då kunde man ta poängvaror så en gång handlade jag för över 300 kr men hade poängvaror för ungefär hälften så betalade bara runt 150 kr.:up:
Det var innan de införde treårsgränsen.
 
Så obehagligt! O_o
Hade du någon Hemköp-app som använde platstjänster?
Inga appar. Utan helt enkelt så att min mobil håller koll på var jag är. Det gör i stort sett alla mobiler om man har platstjänst påkopplad.

Hemköp har köpt uppgifterna om var jag är och skickar sedan reklam i postlådan om den butik jag brukar befinna mig vid.

gissa om jag blivit noggrannare att koppla bort platstjänsten är jag inte behöver den....
 
(För övrigt så tillverkas EMV ofta på samma fabrik som andra namnstarka varumärken, fast under annan logga och annat pris då. Kan vara värt att betänka när man handlar och vill vara prismedveten)
Men det är vanligt att de då snålar in på råvarorna, det kan t.ex. gälla makrill i tomatsås där tomatsåsen kommer från en annan billigare leverantör och med mycket sämre smak. Fabriken har med EMV inte ett varumärke att skydda utan går enbart på största möjliga vinst och då blir ofta kvaliteten lidande även om samma fabrik tillverkar liknande produkter av bättre kvalitet under eget namn.
 
För länge sen när jag upptäckte att man fick poäng på Coop så hade jag ovetandes samlat ihop över 70 000 poäng. :eek: Då kunde man ta poängvaror så en gång handlade jag för över 300 kr men hade poängvaror för ungefär hälften så betalade bara runt 150 kr.:up:
Det var innan de införde treårsgränsen.

Gjorde samma upptäckt runt jul vilket innebar att jag kunde köpa ett presentkort på totalt 800kr :D Perfekt till julmatsshoppingen.

Allmänt Jag har medlemskort på de flesta mataffärer. De jag handlar mest å är Coop och Willy för de är mest lättillgängliga. Ica blev jag medlem på när jag bodde på gångavstånd. Handlar numer väldigt sällan på Ica.

Jag är medlem på många just för att kunna utnyttja medlemserbjudanden. För flera år sedan när jag var mellan jobb hade jag större koll och fick vända och vrida på vartenda öre och då var den där bonuschecken på 25kr guld värd.
 
Inga appar. Utan helt enkelt så att min mobil håller koll på var jag är. Det gör i stort sett alla mobiler om man har platstjänst påkopplad.

Hemköp har köpt uppgifterna om var jag är och skickar sedan reklam i postlådan om den butik jag brukar befinna mig vid.

gissa om jag blivit noggrannare att koppla bort platstjänsten är jag inte behöver den....
Min mobil fungerar inte utan platstjänster påkopplade, blev så efter förrförra ios-uppdateringen. Fast jag slår av dem en och en för apparna som jag inte vill ska ha tillgång.
 
Tycker det är ett trevligt plus. Absolut ingen rättighet som alla nötter som hänger på ICAs Facebook sida verkar tycka. Alltså, om man är så beroende av en bonuscheck på 25 kr som kanske kommer en gång i kvartalet så kanske man borde se över sin ekonomi lite? 😌
Det handlar nog inte så mycket om beloppet på bonusen utan om de signaler ICA genom borttagandet ger när det gäller mindre kunder.
 
Butik... men jag gillar inte koncernen som sådan heller. Butikerna jag känner till omkring mig är rätt ökända AG (bli för allt i världen inte gravid!) och jag gillar inte koncernens styrning av vilka varor som ska finnas i sortimentet. Nu är det ju inte unikt för ICA men jag hatar EMV också och ICA är extremt duktiga på att plocka bort allt annat ur sortimentet och bara ha EMV.
Fast det kan ju butiken styra själv, vad gäller EMV. Kan ju köpa in externt också inte bara via ica :up:
 
Det handlar nog inte så mycket om beloppet på bonusen utan om de signaler ICA genom borttagandet ger när det gäller mindre kunder.
Jag kände mest att ok, då slipper jag dra deras kort hela tiden, en manöver mindre. Har redan tänkt tidigare att är det verkligen värt det att hålla på och tjabba med ett extra kort för en så pass liten summa? Nu gjorde de valet åt mig. Bekvämt!

Men jag har full förståelsen för besvikelsen hos de som lever på marginalerna. Och de är fler än vad många förstår.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Insektsspray
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp