Bukefalos 28 år!

Vad anser ni om bonuskort/medlemskort på butikskedjor?

DN hade en artikel om en amerikansk butikskedja som funderade på att expandera till sverige, där du behövde betala medlemsavgift för att ens få handla. Dock inte läst artikel då den är låst.
 
Jag har medlemskort på de ställen där jag brukar handla. Men jag vägrar konsekvent att ha medlemskort på de ställen som måste veta antingen hela mitt personnummer eller mitt telefonnummer.

Jag tycker att det är ett skit med medlemskort/bonuskort öht. Sänk priserna generellt istället!
Ja, jag är grinig men jag hatar riktad reklam.
 
Jag handlar till största delen på mathem.se. För varje krona jag handlar får jag en bonuspoäng, och när jag uppnått 2500 poäng får jag en bonuskod på 25 kr som gäller i 2 månader. Samma typ som ica nu ändrar villkoren på. Handlar utöver det komplementinhandling på ica och brukar få en 25kronors bonus på ica också. Men nu har mathem ändrat gränsen för när de tar expeditionsavgift om jag väljer hemleverans onsdag räcker det med att jag handlar för 400:- så då är det ingen expeditionsavgift och fri frakt så nu kommer jag mer eller mindre handla typ allt via mathem.

Är ganska trött på icas erbudanden över lag som jag tycker för det mesta är allsköns onyttigheter och skitmat.
 
Det stod i artikeln att det var för att Costco kan köpa in väldigt stora partier och då sälja till mycket lägre pris.
Costcos affärsidé är också att du som kund köper väldigt stora förpackningar. Det är inget ställe en slinker in på och handlar en limpa och en liter mölk på, även om det förstås är möjligt. Men koden för att tjäna pengar på sitt medlemsskap på costco är bulkhandlande.
 
Det kunde jag inte när jag frågade då det var nytt.
Jag tycker att tanken på att knyta det till mitt bankkort är ruskigt obehagligt. Jag betalar dessutom gärna kontant.
Jag fick det också kopplat till mitt kort när de införde Willyskortet. Betalar man kontant är det nog nödvändigt att visa leg om man vill ha rabatten.
 
Jag fick det också kopplat till mitt kort när de införde Willyskortet. Betalar man kontant är det nog nödvändigt att visa leg om man vill ha rabatten.
Japp. Från hemsidan:
"Dina köp registreras automatiskt när du identifierar dig som Willys Plus-kund antingen med betalkort som är kopplat till Willys Plus eller genom att visa din legitimation."
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Costcos affärsidé är också att du som kund köper väldigt stora förpackningar. Det är inget ställe en slinker in på och handlar en limpa och en liter mölk på, även om det förstås är möjligt. Men koden för att tjäna pengar på sitt medlemsskap på costco är bulkhandlande.
Jag älskar Costco!
Sist köpte jag bl.a. 6 st Eos läppbalsam för 70 kr, 2 par Donna Karan-chinos för 120 kr styck och Under Armour träningsset för 200.
Jag upplever det även som en vanlig butik, att man kan köpa en mjölk, en påse morötter m.m. Men att det även finns storpack.
Tyvärr kommer nog ingen Costco öppna nära mig. 😔
Runt 600 kostar inträdet för ett år på ett ungefär tror jag. Klart värt!
Lite andra rabatter där än på Ica!
 
Ja inte märktes det när jag var och handlade idag att "alla" skulle bojkotta Ica som man kunde tro i alla diskussioner på fb. Inte ens när jag var student utan studielån hängde jag upp min budget på 25 kr i bonus och innan den blev digital var det många bonusar som aldrig löstes in, hittar dessa ibland i mina pappershögar fortfarande. Jag bryr mig alltså inte, bonus är just bonus och inget jag räknar in i någon budget. Jag tycker att ica har trevligast butik och de varor jag är van vid, så jag kmr fortsätta att handla på ica. Jag tycker inte om någon av coop butikerna där vi bor och utöver coop har vi ett Lidl och 2 Willys och där handlar jag ibland men jag gillar inte butikerna och hittar inte "mina" varor så jag fortsätter hålla mig till Ica :)
 
Enligt Willys.se:
"Eftersom Willys Plus är ett digitalt program behöver du inget medlemskort men vill du ändå ha ett kan du beställa det från kundtjänst."
Man kan även få ett i butiken om man vill
Och man måste inte visa legitimation om man har ett kort
Identifiering av Willys Plus-kund i butik
Som Willys Plus-kund kan du använda flera identifieringsmöjligheter i våra bemannade kassor:

  • Ditt bankkort/betalkort/kreditkort som kopplats till ditt Willys Plus
  • Ditt personnummer genom att visa upp din legitimation
  • Ditt Willys Plus-nummer
  • Ditt utfärdade Willys Plus-kort
https://www.willys.se/artikel/kundservice/villkor-for-willys-plus
 
Senast ändrad:
Jag ska vara ärlig och säga att jag nog inte orkar bli upprörd för de 25 kr/månad jag kan gå miste om. Storfamiljerna som handlar mycket kommer nog ta hem det på att de handlar för betydligt mer än 2000 kr/månad.

Alla kommer att bli av med upp till 1999 poäng varje månad - oavsett nivå man handlar på. Men det är upp till varje kedja att göra som man vill. Linjära bonusar utan stora kvanta är bäst tycker jag. Egentligen skulle jag helst se avskaffade bonussystem överlag så kan man få rätt pris direkt istället.

För egen del handlar jag i ett par olika butiker som är riktigt bra på olika saker, men det kommer bli lite mindre Ica framöver kan jag tänka mig som utfall. Av mer psykologiska skäl än rationella, smålänningar är alltid smålänningar. När de höjde priset på en kopp kaffe från 1,50 till 2kr i en småländsk ort för några år sedan blev det ont om kunder.....

Och ja, varför är det så mycket ”superklipp” på läsk, chips och godis? Särskilt i stora multipack? Jag tycker inte bara det gäller Ica.
 
Jag är en otrogen kund, jag storhandlar en gång/månad när det är 10% på allt på Citygross och då kan det bli både saltstenar till hästarna och talg till fåglarna bl a. I övrigt kollar jag olika butikers erbjudanden och handlar det jag vill ha i olika butiker, ICA kommer inte behöva ge mig några bonusar framöver heller som det ser ut så deras kort kan jag egentligen resa ut ur plånboken nu.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp