Bukefalos 28 år!

Vad använder ni för bett??

Sv: Vad använder ni för bett??

Nu har jag bytt det tredelade pessoat mot rakt postkandar! Lånar kompisens, men det funkar jättebra!!!:) Så nu måste jag köpa ett sånt. Eller kanske ett rakt pelham, för det måste ju ge nästan precis samma effekt. (eller?) Är iaf väldans nöjd med hur pållen jobbar med det!!!!!
 
Sv: Vad använder ni för bett??

åhh va skoj...kan du inte berätta lite mera om det postkandaret? hur funkar det? e typ samma effekt som pessoa? ja e nyfiken...ja håller oxå på o testa olika nu för o komma fram till nåt bra...
 
Sv: Vad använder ni för bett??

Nä, det blir mer som ett pelham eftersom det är kedja på det. Känns mycket snällare än ett pessoa tycker jag, men man behöver inte alls ta hårt i tyglarna. Jag har försökt rida min häst på snälla tränsbett, men det funkar inte alls, han blir så stark och bara håller emot. Med postkandaret går han i form i skritt och trav med bara ett mjukt stöd, stooor skillnad! (sen att han försöker bråka lite å springa iväg ibland ändå....det är en annan historia;) Men med detta bett är det inga problem att få honom på andra tankar, utan att vara så hårdhänt.
 
Sv: Vad använder ni för bett??

ok ja d låter ju jättebra...e det me två ringar eller tre?..har du delta eller var fäster du tyglarna? ja får nog testa ett sånt...min e precis som din häst...superstark..banan e inga problem d är när man ska utanför gården som d blir hetsigt...lite tävlingsinstinkt när man rider med andra oxå...
 
Sv: Vad använder ni för bett??

Tredelat fullcheek, jaktkandar utan kedja och stångverkan eller kandar, Ibkand hackamore. Mina medryttare använder bara de två förstnämnda, jag har oftast kandaret när jag rider ut. Jag behöver stången som nödbroms eftersom jag har en skada som ibland gör att jag inte orkar bromsa. Fast det är sällan min pålle är så het, trots travträning.
 
Sv: Vad använder ni för bett??

Kallblodstravaren jag rider använder jag just nu pessoabett på. Rider för närvarande alltid på det, håller på att testa olika bett dock. Kortsiktiga målet är att rida på tränsbett (dressyr) utan problem (han biter gärna tag och sticker iväg om det blir jobbigt - inte så kul :crazy: ). Ska närmast testa ett kulbett.
Andra bett som han har är: tvådelat bridongbett, tredelat tränsbett, tredelat muffbett, rakt tränsbett.

Det långsiktiga målet är att rida på bettlöst! :D
 
Sv: Vad använder ni för bett??

ok ja d låter ju jättebra...e det me två ringar eller tre?..har du delta eller var fäster du tyglarna? ja får nog testa ett sånt...min e precis som din häst...superstark..banan e inga problem d är när man ska utanför gården som d blir hetsigt...lite tävlingsinstinkt när man rider med andra oxå...

Jag har testat både med två och tre ringar, men det räcker med två. Då har jag tygeln fäst längst ner. MEN idag red jag ut på det för första gången och han var jättehet....så började han trava...fortare....å fortare....och jag håller honom rätt hårt för att försöka få stopp på honom. Sen får han halvpanik å rusar i galopp in i en 90 graders kurva å jag trillar av såklart. (Rätt in i ett brunnslock- AJ!!!) Men jag borde nog bara släppt honom, antar att det var mitt fel eftersom kedjan måste ha klämt på rätt hårt...:( Stackars häst. Så det blir pessoat (tredelat) ute, för det vet jag att jag kan ta i, å så rider vi dressyren på postkandaret. För inne i paddocken går han såååå fint på det.
 
Sv: Vad använder ni för bett??

Använder bara ett vanligt tvådelat tränsbett på min travare och det går prima;) Vissa dagar är bromssträckan ganska lång när vi har fått upp farten men de går bra ändå:p
 
Sv: Vad använder ni för bett??

Mitt kallblodssto är het som sjutton, så jag rider henner på en rak pelhamstång med delta och vadderad kedja. Har provat en hel drös med bett och det här är det som funkar bäst. Har både ett rostfritt och ett i gold medal, det senare verkar hon tycka bäst om.

Om jag ska longera eller bara ta en lugn tur själv använder jag ett waterfordbett (kulbett).
 
Sv: Vad använder ni för bett??

Jag har testat både med två och tre ringar, men det räcker med två. Då har jag tygeln fäst längst ner. MEN idag red jag ut på det för första gången och han var jättehet....så började han trava...fortare....å fortare....och jag håller honom rätt hårt för att försöka få stopp på honom. Sen får han halvpanik å rusar i galopp in i en 90 graders kurva å jag trillar av såklart. (Rätt in i ett brunnslock- AJ!!!) Men jag borde nog bara släppt honom, antar att det var mitt fel eftersom kedjan måste ha klämt på rätt hårt...:( Stackars häst. Så det blir pessoat (tredelat) ute, för det vet jag att jag kan ta i, å så rider vi dressyren på postkandaret. För inne i paddocken går han såååå fint på det.

Måste göra ett litet tillägg...kom ju på att jag hade tygeln fäst i högsta öglan, så kedjan kan inte ha klämt åt så himla mycket, blir ju inte mycket häv då. Eftersom det är ett rakt bett så kanske det blev för milt snarare (har fått liknande reaktion när jag försökt rida på vanligt tränsbett, dock har han aldrig stuckit) så han bara sket i mig och sprang hem...:mad: Nästa gång blir det pessoat som sagt, jag hoppas jag slipper vara med om detta igen.
 
Sv: Vad använder ni för bett??

Om du har 2 tyglar på pessoat, ett i bettringen och ett längre ner, har du en 'nödbroms'QUOTE]
Brukar jag med ha. funkar jättebra! det tränar hästen att gå på mjukare hand också. ibland om hon drar iväg lite så tar jag jättelätt i understa ringen och då lyssnar hon jättebra efter på vanliga ringen. har tränat med det så idag ska jag faktiskt prova med vanligt bett.:o
 
Sv: Vad använder ni för bett??

Måste göra ett litet tillägg...kom ju på att jag hade tygeln fäst i högsta öglan, så kedjan kan inte ha klämt åt så himla mycket, blir ju inte mycket häv då. Eftersom det är ett rakt bett så kanske det blev för milt snarare (har fått liknande reaktion när jag försökt rida på vanligt tränsbett, dock har han aldrig stuckit) så han bara sket i mig och sprang hem...:mad: Nästa gång blir det pessoat som sagt, jag hoppas jag slipper vara med om detta igen.
ojdå det va ju inte skoj att det gick så vildt till...ja d är en jäkla speed dom kan få upp...ja ska prova ett pelhambett ( både rakt o ledat) o så ska ja testa ett pessoa tredelat tror jag...men på banan nu rider ja faktiskt på hackamoret...d funkar skitbra..o e så roligt för man använder sig av kroppen så mycke i dom olika övningarna...lycka till med betten haha :banana:
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 071
Senast: Snurrfian
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
33 620
Senast: Habina
·
Utrustning Hej! Kan någon ge förslag på bett som kunde passa en häst som är känslig i munnen och går bäst på vanligt tvådelat bett, MEN som ibland...
Svar
3
· Visningar
974
Senast: Freazer
·
Ridning Hejsan! Jag rider på ridskola just nu som jag trivs väldigt bra på. Finns vissa hästar jag klickar med direkt och som jag får en jätte...
Svar
2
· Visningar
1 474
Senast: Ananazen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp