Vad är egentligen rätt och fel här?

SpanskaLoppan

Trådstartare
Jag har arrangerat en Halloweenmaskerad för barnens kompisar dvs hela kvarterets barn och några till.
I kvarteret brevid vårt bor en familj vars två barn lekt med min yngsta en del och mamman och jag har ofta sprungit på varandra i tvättstugan och då pratat massor. Underbara människor på alla sätt.

Sorgligt nog begick familjens äldsta barn(i övre tonåren)självmord för någon dryg månad sedan.

Det känns en aning... smaklöst(?)att då bjuda in till maskerad med just halloween som tema... Jag vet också att mamman upplever social kontakt som väldigt jobbig just nu(jobbar ihop med hennes granne som sagt att mamman uttryckt detta)
Men att bara "hoppa över" denna familj känns också hemskt när alla andra barn blir bjudna. Många som genomgått sorg säger ju också att det värsta var alla som bara slutade höra av sig...

Men vad blir minst fel?
Ingen inbjudan? Likadan inbjudan som alla andra inkl uppmaning att osa?
Eller, som jag nog är mest inne på, att skicka en mer neutral inbjudan där de inte behöver bestämma sig eller osa utan bara inbjuds att dyka upp om och när de vill?
Kan man snyggt formulera något på inbjudan om att det är just helt kravlöst och att vi förstår helt och fullt om de inte orkar(barnen är för små för att bara lämna av på festen utan kommer behöva en förälder med sig)men att vi vill att de ska veta att vi tänker på dem.
 
Ingen inbjudan låter direkt elakt om du sen pratar med dem, skickar samma inbjudan som till alla andra eller en specialare spelar nog mindre roll. Om du skickar en inbjudan så kan du skriva vad det gäller på kuvertet/i mailrubriken så slipper de öppna om de inte orkar.
 
Jag har arrangerat en Halloweenmaskerad för barnens kompisar dvs hela kvarterets barn och några till.
I kvarteret brevid vårt bor en familj vars två barn lekt med min yngsta en del och mamman och jag har ofta sprungit på varandra i tvättstugan och då pratat massor. Underbara människor på alla sätt.

Sorgligt nog begick familjens äldsta barn(i övre tonåren)självmord för någon dryg månad sedan.

Det känns en aning... smaklöst(?)att då bjuda in till maskerad med just halloween som tema... Jag vet också att mamman upplever social kontakt som väldigt jobbig just nu(jobbar ihop med hennes granne som sagt att mamman uttryckt detta)
Men att bara "hoppa över" denna familj känns också hemskt när alla andra barn blir bjudna. Många som genomgått sorg säger ju också att det värsta var alla som bara slutade höra av sig...

Men vad blir minst fel?
Ingen inbjudan? Likadan inbjudan som alla andra inkl uppmaning att osa?
Eller, som jag nog är mest inne på, att skicka en mer neutral inbjudan där de inte behöver bestämma sig eller osa utan bara inbjuds att dyka upp om och när de vill?
Kan man snyggt formulera något på inbjudan om att det är just helt kravlöst och att vi förstår helt och fullt om de inte orkar(barnen är för små för att bara lämna av på festen utan kommer behöva en förälder med sig)men att vi vill att de ska veta att vi tänker på dem.

Det som jag tror kan uppskattas är att du går dit med inbjudan personligen och förklarar att det är helt utan krav på deltagande eller att dom deltar så länge dom vill och orkar. Jag har själv förlorat ett barn, (dock spädbarn) och det som va riktigt jobbigt va när folk ”uteslöt” en. Tog nästan fram till nu 2,5år senare som folk inte låtsas som att dom inte sett en i mataffären, eller på byn. Det är jobbigt och folk är rädda att säga fel saker, och fel saker säger man men det är värre att inte säga något alls.
 
Jag tycker det bästa är att ge en specialutformad inbjudan till dem där det framgår att du förstår att det är tufft, att de är välkomna om de vill och orkar, kan komma och gå när de vill etc. Om du skriver eller går dit personligen känner du nog bäst själv. Tror det svåraste är om folk undviker än, vilket ju en utebliven inbjudan blir när det vore naturligt att de hade blivit inbjudna om inte detta tragiska hade hänt.
 
En kravlös inbjudan. Halloweentema behöver inte heller spela på döden, dekorationer med pumpor, fladdermöss och häxor är mer festliga än läskiga. Jag tycker inte det vore konstigt om du hör av dig till de andra föräldrarna och ber dem att inte klä ut sina barn till just blodiga zombies och mordoffer med hänsyn till den här familjen, alla i grannskapet vet väl om vad som hänt?
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
17 038
Senast: MML
·
Relationer En förälder/vårdnadsperson i det här fallet. Låt mig först vara tydlig med att jag egentligen inte tycker att jag gjort något fel...
2
Svar
30
· Visningar
4 368
Senast: honung
·
Relationer Min syster har två små barn, äldsta är 2år. Pappan är väldigt passiv och nästintill ointresserad av barnen. (Och av syrran som det ser...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
8 993
Senast: ekra
·
Relationer Jag är ingen ny användare, bara ett anonymt nick, då det finns saker jag inte vill prata öppet om, som sårar, som gör så ont i själen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
10 269
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp