Vad är en rimlig hyra/boendekostnad?

Bukefalos 30 år!

Så heltidspensionärer och de med sjukersättning på 100%?
Ja och även de som inte måste åka till någon arbetsplats för att utföra sitt arbete.
Vissa lastbilschaufförer kan t.ex. ta med sig bilen hem och när de är ute och kör så spelar det ju ingen roll var de bor.
Jag har haft hantverkare som hyresgäster och viktigast för dem är att bilen med verktyg står säkert.

Man måste hitta lösningar och inte bara se problem.

Fast generellt så behöver ju kommuner betala för tex utbyggnad av kollektivtrafik inom sin kommun, i vart fall i viss utsträckning. Så är det i vart fall i Stockholms regionen. Tex bekostar Täby kommun utbyggnaden/upprustningen av roslagsbanan inom kommun. Och kommunerna där tunnelbana byggs ut behöver definitivt betala en del av utbyggnaden. Sen bekostar regionen och möjligen staten en del.
Dör handlar det ju om vem som nyttjar kollektivtrafiken.
Och för det så behövs det innevånare som åker kollektivt.

Och min åsikt är att de innevånare som inte försörjer sig själva skall bekostas av staten.
Vid pension och sjukersättning så får kommunen skatteintäkter som skall sköta om den fördelningen.

Att det behövs mindre av annan vård.
Så som du beskriver i ett tidigare inlägg.
Hur ska det vara mätbart? Man kan ju få en hund, om de nu inte ska utbildas menar jag, som är som min husky och inte reagerar på mina epanfall. Att jag mår bättre psykiskt är ju en sak, men hur är det mätbart?

Men där måste man hålla isär vad som gagnar samhället i stort och vad som bara är individuellt.

Att subventionera min bensin till bilen gagnar inte samhället alls.
Att ha generösa avdrag för resor till en arbetsplats är däremot bra för samhället.

Barn är hela samhällets angelägenhet så där måste alla invånare ta ett ansvar.
Jämfört med folk med sjukersättning som enbart är en enorm börda för skattebetalare och därför knappt har existensberättigande :meh:

Ja och även de som inte måste åka till någon arbetsplats för att utföra sitt arbete.
Vissa lastbilschaufförer kan t.ex. ta med sig bilen hem och när de är ute och kör så spelar det ju ingen roll var de bor.
Jag har haft hantverkare som hyresgäster och viktigast för dem är att bilen med verktyg står säkert.

Alla lösningar är inte bra lösningar. Vad blir det för samhälle när man som belöning för ett arbetsliv behöver lämna sitt hem och sociala sammanhang när man går i pension? Du kommer få människor som mår sämre och är mer resurskrävande eftersom de exempelvis inte kan få hjälp och stöd av familj och vänner.

Kroniskt sjuka kommer undvika en 100% sjukersättning för att slippa tvingas flytta vilket kommer leda till större fattigdom. Jag misstänker att du kommer se en minskning i de yrken du tänker dig tvångsförflytta också.

Hur ska det vara mätbart? Man kan ju få en hund, om de nu inte ska utbildas menar jag, som är som min husky och inte reagerar på mina epanfall. Att jag mår bättre psykiskt är ju en sak, men hur är det mätbart?
Mindre antal vårdkontakter.
Det skriver du ju själv i tidigare inlägg.

Vilket av det?
Sovjet var ett misslyckat exempel på planekonomi.
På slutet så ägnade sig invånarna åt egen verksamhet i stället för att överleva.
Odla på balkonger och fixa och trixa.
Se det jag gjort fetstilat:
De allra flesta människorna arbetar för pengar.

De kör en extra busstur, lagar en vattenläcka till, drar en ytterligare kabel eller tar ett till pass på sjukhuset för att få mera pengar.
Om de inte skulle få extra ersättning för det, så skulle de sluta med allt arbete utöver det som ger exakt de pengarna.

Resultatet blir ett samhälle som faller ihop.
Arbete som behövs kommer inte att utföras och skattepengarna kommer inte att räcka.
Dessutom så kommer det nog inte att finnas något att köpa för de pengar som kommer att finnas.

Det blir ett samhälle där var och en får klara sig själv bäst den kan.
Och det verkar ju sannerligen inte vara vad ni egentligen eftersträvar.
Här är förslag på vad som skulle kunna stödja ditt påstående:
- Studier som visar att ekonomisk trygghet tar bort driv att tjäna pengar.
- studier som visar att fattiga människor aldrig har ideella engagemang
- studier som visar att välfärdsländer saknar varor på marknaden eller att arbete inte utförs för att deras sjuka/funktionshindrade kan överleva på de ersättningar de ges
osv

Nej.
Jag anser att de som inte kan arbeta inte behöver tillgång till någon arbetsmarknad.
Du blandar ihop det här

Vilka menar du då? Fattigpensionärer? Personer som har sjukersättning? Det är de enda två grupperna som inte har någon anknytning till arbetsmarknaden. Vi kostar som mest de tio sista åren av vårt liv. Fattigpensionärer är extremt resurskrävande och är en stor minuspost för kommunen. Samma sak med de som har sjukersättning. Man beviljas inte sjukersättning om man inte har bedöms att man inte har någon arbetsförmåga. Dvs, det är personer med stora vårdkrav. Återigen som kommer vara en enorm minuspost för kommunen de lever i.

Vad det innebär är att, likt den social dumpningen som reda sker, så tvångsförflyttas problemet med resurskrävande till små, fattiga kommuner. Jag har redan skrivit det tidigare, en mycket bättre lösning är att bygga billiga bostäder där folk redan bor. Genom insatser från kommunen och staten. Tycker inte du det är en bättre lösning?

Tror du allvarligt att folk kommer flytta från sitt sociala sammanhang, vänner, familj, aktiviteter bara så de ska få en billigare hyra? Det kommer bli ett tvång utbyte utan rasism. Folk i arbetsför ålder och med anknytning till arbetsmarknaden flyttar bort. Folk med ingen anknytning till arbetsmarknaden flyttar in. Kommuner går i konkurs.

Du kommer att bokstavligen behöva tvinga fattigpensionärer och de med sjukersättning till övergivna lägenheter. Och då spelar det ingen om om det finns bra lokaltrafik, en mack, en affär, en pizza eller mjukglass. Tror du att det väger upp allt man förlorar? De som står längst bort från arbetsmarknaden är de som bäst behöver sitt sociala sammanhang, vänner, familj, nätverk, aktiviteter.

Nu har jag inte ens börjat skriva om de enskilda tragedierna som kommer vara resultatet, eftersom du uppenbarligen inte bryr dig om det. Tror du på allvar att de tvångsförflyttade, sjuka, gamla, fattiga människorna du så lättvindigt vill tvinga att flytta, kommer att få någonstans att blomstra? Tvärtom kommer resultatet vara att de sitter hemma, fattiga och isolerade i sina (billiga) lägenheter.

Dör handlar det ju om vem som nyttjar kollektivtrafiken.
Och för det så behövs det innevånare som åker kollektivt.

Och min åsikt är att de innevånare som inte försörjer sig själva skall bekostas av staten.
Vid pension och sjukersättning så får kommunen skatteintäkter som skall sköta om den fördelningen.

Fattigpensionärer och de med sjukersättning är en ren nettoförlust för sin hemkommun. Ersättningen från staten är inte på långa vägar hur mycket de faktiskt kostar sin hemkommun.

Vilka menar du då? Fattigpensionärer? Personer som har sjukersättning? Det är de enda två grupperna som inte har någon anknytning till arbetsmarknaden. Vi kostar som mest de tio sista åren av vårt liv. Fattigpensionärer är extremt resurskrävande och är en stor minuspost för kommunen. Samma sak med de som har sjukersättning. Man beviljas inte sjukersättning om man inte har bedöms att man inte har någon arbetsförmåga. Dvs, det är personer med stora vårdkrav. Återigen som kommer vara en enorm minuspost för kommunen de lever i.

Vad det innebär är att, likt den social dumpningen som reda sker, så tvångsförflyttas problemet med resurskrävande till små, fattiga kommuner. Jag har redan skrivit det tidigare, en mycket bättre lösning är att bygga billiga bostäder där folk redan bor. Genom insatser från kommunen och staten. Tycker inte du det är en bättre lösning?

Tror du allvarligt att folk kommer flytta från sitt sociala sammanhang, vänner, familj, aktiviteter bara så de ska få en billigare hyra? Det kommer bli ett tvång utbyte utan rasism. Folk i arbetsför ålder och med anknytning till arbetsmarknaden flyttar bort. Folk med ingen anknytning till arbetsmarknaden flyttar in. Kommuner går i konkurs.

Du kommer att bokstavligen behöva tvinga fattigpensionärer och de med sjukersättning till övergivna lägenheter. Och då spelar det ingen om om det finns bra lokaltrafik, en mack, en affär, en pizza eller mjukglass. Tror du att det väger upp allt man förlorar? De som står längst bort från arbetsmarknaden är de som bäst behöver sitt sociala sammanhang, vänner, familj, nätverk, aktiviteter.

Nu har jag inte ens börjat skriva om de enskilda tragedierna som kommer vara resultatet, eftersom du uppenbarligen inte bryr dig om det. Tror du på allvar att de tvångsförflyttade, sjuka, gamla, fattiga människorna du så lättvindigt vill tvinga att flytta, kommer att få någonstans att blomstra? Tvärtom kommer resultatet vara att de sitter hemma, fattiga och isolerade i sina (billiga) lägenheter.
Tack för ett bra inlägg, det behövdes.

Hela ditt resonemang får mig att tänka på ett par debattartiklar jag ganska nyss läst om att Sverige aldrig gjort upp med sin tvångsinstitutionalisering: https://hejaolika.se/artikel/sverige-maste-gora-upp-med-institutionssamhallet/ Läs gärna, så kan du förstå att min kritik går långt bortom dina ”kapitalistiska” ”lösningsförslag”.

(Raljerar:

Perfekt! Alla högavlönade Stockholmare som arbetar hemifrån i sina fina bostadsrätter med att producera immateriella värden kan tvångsförflyttas till Nävekvarn! De kommer ju tom betala skatt där och nu tycker jag du verkar komma bort från spåret att diskriminera redan utsatta människor.

Ja självklart raljerar jag, men det är bara i syfte att visa hur planlöst du skjuter och hur planekonomiska dina tankar ter sig och hur lite du svarar mot verkligheten. Jag tycker att folk inte ska tvångsförflyttas som boskap oavsett om de är fattiga eller rika.)

Du tycker att hundar, som faktiskt kostar ganska så mycket, är nödvändigt för ett drägligt liv.
Och det är faktiskt något som jag tycker kan diskuteras.
Om jag förstår det rätt så har du nu två stora hundar att försörja.
Där kommer vi till vilka nivåer som skall vara belöning för utfört arbete och vad som skall ingå i de mänskliga rättigheterna.

Hund är nog utanför de mänskliga rättigheterna tror jag.
Partnerskap och kärlek och närhet är och måste vara en mänsklig rättighet och det är vad husdjur erbjuder. Huruvida man vill prioritera och lägga pengar på två eller en hund är upp till var och en.

Närhet och partnerskap som man faktiskt har med en hund, oftast närmre än till andra människor för övrigt, är inte en belöning för att man är en produktiv och arbetskraft människa, det är en rättighet.

Skillnaden på dom som tjänar mycket pengar är att dom har mer valfrihet, dom har mer möjligheter att välja hur och var dom ska leva och dom kan oftast unna sig att ha tex både djur och unna sig nya kläder oftare eller lyxa till det med maten emellanåt. Grundrättigheter som den närheten som hundar ger ska inte förtjänas på det sättet du menar på.

Tänkte på denna tråden när jag såg detta klippet på Facebook. Hoppas att det går att se.

https://www.facebook.com/share/v/1B8S6PiDps/

Om hur det är att inte vara frisk, att vara ensam, att behöva prata med folk, inte ha energi osv. Att skeppa ut sjuka människor till småbyar i isolation och ensamhet, är det verkligen en lösning? För de sjuka eller för de som har lyxen att vara frisk och ha ett jobb och förmåga att betala skatt för andra?

@Inte_Ung jag får känslan av ghetton. Du vill skeppa i väg människor som inte passar dig till andra ställen och så hävdar du att det är för deras skull.

Vad har du emot oss?

Nu har jag ännu jobb och betalar katt, visserligen bara halvtidsjobb och halvtids sjukersättning, men betalar skatt. Om jag kunde hade jag betalat högre skatt och jag hade gärna gjort det för att de fattiga skulle kunna ha ett djur, hund, katt eller så- det är inte ett orimligt sällskap. Det ska inte ses som belöning för väl utfört arbete. För ska vi hårddra det? Ska jag verkligen betala skatt för de som trillar av hästar, skadar sig på fotboll och skridsko, röker sig sjuka, blir inlagda för intoxikation (inte regelrätt suicidförsök), skadar sig vid klättring eller när de kör motorcykel osv. Ska vi verkligen börja så?

Enda anledningen till att du vill att man ska få hund på recept är för att alla som vill inte ska få det, att det ska vara kriterier som är hårdare än "det sänker mitt blodtryck, et ger mig lugn, det ger mig sällskap, det hjälper mig med motionen, det är stöd vid ångest" osv.

Fattigpensionärer och de med sjukersättning är en ren nettoförlust för sin hemkommun. Ersättningen från staten är inte på långa vägar hur mycket de faktiskt kostar sin hemkommun.
Ja precis.

Och då så tar jag det igen.
Min åsikt är att finansieringen skall vara helt statlig
D.v.s. att staten helt står för alla dessa kostnader och ser till att finansiera dem.
Det är själva grunden i min ide.

Och nu så vet jag inte längre vilken gång i ordningen som jag svarar det och du tjatar på om kostnaden för kommunen.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Rintränings- och utställningstråd
  • Valpkull!

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka