Vad är en rimlig hyra/boendekostnad?

Bukefalos 30 år!

Jag skulle säga att beror på vilken målgrupp du satsar på. Själv fördrar jag en äldre bostad med lite kosmetiskt slitage där jag kan sätta upp mina hyllor, tavlor och annat utan att oroa mig för en upprörd hyresvärd framför en ny renoverad "ljus och fräsh" bostad i vitt och grått där varje märke orsakar oro. Jag bor helst i en orenoverad 50-tals lägenhet. Även 60 och 70 talet går bra även om de oftast inte är lika estetiskt tilltalande. Där finns det ett vettigt kök och badrum med praktiskt förvaring och gedigna material. Lägenheterna från som är byggda de senaste 26 åren är inte för mig alls, undviker dom helt. Jag vill ha uteplats eller balkong helst lite avskild från andra, så man inte sitter i knäet på varandra, men det är ju enkelt gjort med ett litet plank eller liknande.

Annars är ju behovet närhet till service och pendling. Alltså mataffär och kollektivtrafik någon mil. Man vill ha naturen nära och möjlighet att odla och vara för sig själv.

Men någon annan har ju säkert andra önskemål och behov.

Hur mycket man kan lägga på hyra beror ju på vad man har för inkomst. Jag kan lägga max 40-50% av min nettoinkomst på hyra för att gå runt i månaden. Men då måste ju uppvärmning och vatten ingå i den kostnaden.

Men allt beror ju på vad du har för målgrupp. Är det familjer kommer de ha helt andra behov än kanske en ung pensionär.
Det bör inte heller vara djurförbud, man ska kunna ha katt eller hund eller liknande sällskapsdjur.

Det bör inte heller vara djurförbud, man ska kunna ha katt eller hund eller liknande sällskapsdjur.
Överlag så lite regler som möjligt från hyresvärdens sida. Lagar och kommunala regler gäller givetvis, men en hyresvärd som hittar på än det ena, än det andra som man inte får eller som man måste, blir man ju paranoid av. Ovanligt i allmännyttan, men inte helt ovanligt bland mindre, privata hyresvärdar.

Överlag så lite regler som möjligt från hyresvärdens sida. Lagar och kommunala regler gäller givetvis, men en hyresvärd som hittar på än det ena, än det andra som man inte får eller som man måste, blir man ju paranoid av. Ovanligt i allmännyttan, men inte helt ovanligt bland mindre, privata hyresvärdar.
Rökning?

Jag vill för egen del bo absolut totalt rökfritt.
Så jag vill ha rökförbud i så stor del av min närhet som möjligt.

Rökning?

Jag vill för egen del bo absolut totalt rökfritt.
Så jag vill ha rökförbud i så stor del av min närhet som möjligt.
Jag tycker inte att det är något hyresvärden ska bestämma över (typ om man bor inneboende hos någon i vederbörandes hem, kan rökförbud inomhus vara rimligt, men normalt sett inte). Det är inte en fråga om rökning för min del, det är en fråga om vad hyresvärdar ska lägga sig i.

Jag tycker inte att det är något hyresvärden ska bestämma över (typ om man bor inneboende hos någon i vederbörandes hem, kan rökförbud inomhus vara rimligt, men normalt sett inte). Det är inte en fråga om rökning för min del, det är en fråga om vad hyresvärdar ska lägga sig i.
Så rökfria hyreshus går helt bort för dig?

Jag tänker också som typ nybyggda barkabystaden i Järfälla. Den verkar inte ha blivit bebodd som de tänkte sig men det är väl en tidsfråga eftersom de ska bygga en förbifart, ringled typ, förbi Stockholm. Jag frågade ena sonen om barkaby och han sa att det är väldigt, väldigt långt ut om man inte jobbar åt det hållet, norr om staden tror jag han menade.
Väldigt, väldigt långt kan jag inte riktigt hålla med om. 15 minuter till stan med pendeln, eventuellt tillkommer ju en kort bussresa. Om drygt ett år ska tunnelbanan vara klar och beräknad restid blir då 24 minuter.

jag tycker det är rimliga och relevanta frågor. Sönerna börjar vara mellan jobb och arbete men bor fortfarande i studentlägenheter i Stockholm. Boendet, priserna och köerna där är ett skämt och nu bidrar de till oskicket genom att de läser för att ha kvar sitt rimliga boende.

Förr satsade industrier på vissa orter ute i landet som ABB i Finspång som ligger i vackra Kolmården med typ 20 minuter buss till Norrköping. Malmköping, nävekvarn är väl mer jordbruk/turistområden i vackra Sörmland.

Nuförtiden verkar de viktiga jobben vara mer att serva andra då helst i storstan och då är inkomsterna per person mindre så då måste man vara i större samling människor, tänker jag.

Jag tänker också som typ nybyggda barkabystaden i Järfälla. Den verkar inte ha blivit bebodd som de tänkte sig men det är väl en tidsfråga eftersom de ska bygga en förbifart, ringled typ, förbi Stockholm. Jag frågade ena sonen om barkaby och han sa att det är väldigt, väldigt långt ut om man inte jobbar åt det hållet, norr om staden tror jag han menade.
Barkarbystadens problem är snarare kostnaden. Det är höga hyror. Har inte längre koll på nivån men har tidigare arbetat på socialtjänsten i kommunen.

Det är verkligen inte långt ut! Det går en motorväg ett par minuter från området och precis på andra sidan om den ligger pendeltågsstationen. Tar typ en kvart till centralen.

Så rökfria hyreshus går helt bort för dig?
De brukar på något sätt hänga ihop med fler regler. Jag tror det är viktigare att välja sina hyresgäster än att försöka kontrollera deras beteenden i efterhand. Men som hyresgäst ser jag ju gärna att ventilationssystemet fungerar på ett sätt som gör att de andra hyresgästernas matos och liknande inte blåses in i min bostad.

Jag skulle definitivt föredra ett rökfritt hus framför ett där grannen kastar fimpar på min balkong eller står och röker precis utanför mitt sovrum så att jag inte kan få in någon frisk luft (och pajjar hela cirkulationen i sovrummet för den bygger ju på det där friskluftsintaget).

Däremot anser jag att behovet av andra regler i mesta möjliga mån ska byggas bort. Sätt tex inte en tvättstuga så att det stör grannarna så mycket att man måste ha massa tidsregler för när man får tvätta. Ha hellre elektronisk bokning av saker som behöver bokas, och självstängande dörrar där det behöver vara stängt och låst, osv.

Ju mindre behov av att lösa eventuell friktion som uppstår av att bo tillsammans, desto lättare att vara överens om sånt man faktiskt behöver vara överens om.

Idag är väl ändå de flesta hyrehus rökfria? Tycker det står i alla annonser.

Där jag bor är det förbjudet att röka innomhus och utomhus på gemensamma ytor. Det är däremot ok att röka på balkongen. Vilket resulterar i att jag inte kan vara ute på balkongen/ha dörren öppen samt att jag varje dag behöver plocka fimpar som kastats ner från våningarna över.

Idag är väl ändå de flesta hyrehus rökfria? Tycker det står i alla annonser.

Mja. Det går att skriva in i hyresavtalet, men jag vet inte hur det faktiskt blivit dömt om det prövas i rätten sen. Det är inte helt enkelt att vräka en hyresgäst och i flera andra domar har domstolen dömt till den rökandes fördel och ansett att rökning i viss omfattning är en "normal störning" som man får tåla i ett flerfamiljshus.

Rökning på allmänna utrymmen kan man förbjuda, frågan är bara vad man faktiskt kan göra om någon bryter mot det.

Där jag bor är det förbjudet att röka innomhus och utomhus på gemensamma ytor. Det är däremot ok att röka på balkongen. Vilket resulterar i att jag inte kan vara ute på balkongen/ha dörren öppen samt att jag varje dag behöver plocka fimpar som kastats ner från våningarna över.
Det är ju osannolikt att det är tillåtet att slänga fimpar på andras balkonger eller något annat heller för den delen.

Huvudregeln är att förbud mot husdjur kräver sakliga skäl för att vara giltiga. Ett exempel på sakliga skäl kan vara allergier, att lägenheten är särskilt anpassad för allergiker. Så generellt kan inte en hyresvärd förbjuda husdjur.

Huvudregeln är att förbud mot husdjur kräver sakliga skäl för att vara giltiga. Ett exempel på sakliga skäl kan vara allergier, att lägenheten är särskilt anpassad för allergiker. Så generellt kan inte en hyresvärd förbjuda husdjur.
Nä men man orkar ju heller inte driva en process mot en hyresvärd tänker jag. Jag vill ju inte bo i ett hus där hyresvärd och eventuellt andra hyresgäster uttalat inte vill ha mitt husdjur där.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Rintränings- och utställningstråd
  • Valpkull!

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka