Vad är en rimlig hyra/boendekostnad?

Bukefalos 30 år!

Jag brukar ju säga att djur vet mer än vi anar, jag har ju en historia med diskbråck i ryggen och kotförskjutning, vården kunde inte fixa det utan operation där risken att bli förlamad var alldeles för hög men det fixade gårdens avelstjur på förra stället jag bodde på, han tryckte och lyfte ryggen rätt och sen dess har jag inte mycket problem längre med ryggen, efter detta döpte vi honom till tjuropraktorn. :laugh: Han var långt ifrån säker, bonden gick aldrig in i hagen han var i men jag litade fullständigt på honom och han på mig också, vi hade våra bus-bataljer där det ingick att jaga varann och alla trodde det var på allvar, ack så fel dom hade, vi hade mycket galna upptåg och det påstås ju att man aldrig ska försöka rida på en Charolaisetjur, går hur bra som helst ska jag meddela.:heart
Du träffade ju Ayla som levde när jag bodde i Oxelösund, hon lärde sig varna innan jag fick epanfall, helt utan utbildning. Freya nu beter sig lite underligt väldigt ofta före anfall, det sitter inte klockrent, men även hon verkar känna av det. Hon har lite svårt för män, tog mig ett tag att förstå att det är inte hon som har svårt för män utan jag och hon uppfattar mina förändringar när vi ser en man ute när vi går och blir då extra vaktig pga mina signaler. När jag har epanfall lägger hon sig bredvid mig, alldeles intill, tills jag vaknar igen, även om vi är ute. Hon har även koll på omvärlden när vi är ute så att jag kan följa hennes reaktioner för att se att någon är i närheten, att hon hört något osv, med tanke på min dåliga syn och hörsel.

Djur är viktiga, det är ingen snack om saken. Jag vet att jag hade behövt mediciner för ångest och sånt där om jag inte haft hund. Jag hade blivit inlagd någon gång redan också när det krisat ihop sig. Inom psykiatrin räknar vi husdjur som väldigt viktiga, som skyddsfaktorer för suicid, men också som en viktig faktor för att hålla rutiner och liknande vid psykisk ohälsa.

Vi ska inte underskatta djur.

Men det här att sitta i en privilegierad position och tala om för andra vad de minsann borde klara sig på, och tex att deras hundar är för dyra för dem, det tycker jag att vi kan hålla oss för goda för. Vi vill ju inte vara som en fattigvårdsordförande år 1954.
I en demokrati så bestämmer alla över den gemensamma kakan.
Så det måste faktiskt bli så.
De som beslutar om nivåerna på ekonomiska stöd är andra människor än de som behöver stöden.

Hur tänker du dig att de ska kunna handla med en buss som går två kilometer från lägenheten, två gånger om dagen.
Jag tänker mig platser med bussar som går betydligt fler gånger än två om dagen och har hemleverans av mat från t.ex. ICA eller motsvarande.
Samt betydligt närmare en busshållplats.
Bil skall definitivt inte behövas.

Centrala Malmköping är ett bra exempel.

Jag har läst tråden. Hur tror du att en fattig lite kommun har råd med bra lokaltrafik?
Det är en del av min ide att även det skall kunna ändras på.
Med ett större kundunderlag och omfördelning av resurser.
Det är Regionen som sköter kollektivtrafiken på landsbygden i alla sina kommuner.
Och där ingår andra kommuner med bättre ekonomi.

Vilka jagar deras kapital? Eller tycker du inte att bolag ska betala skatt (som jag tidigare nämnt har Sverige en av EU:s lägsta bolagsskatter). För ett blomstrande näringsliv och bolag behövs det ett starkt och välmående civilsamhälle. Och det inkluderar resurser till de som är resurssvaga.

Var ska näringsliv och bolag flytta?
Vänsterpartiet och Miljöpartiet vill ha kapitalet för att finansiera välfärden.

Företagen flyttar sina pengar till mer fördelaktiga platser vilket gör att Sverige får mindre kapital i landet som kan starta nya verksamheter.
https://www.dagensps.se/bors-finans/nu-hotar-naste-miljardar-med-att-lamna/

Och utan det blomstrande näringslivet blir det inga resurser till någon.

Du verkar ha missförstått allmännyttans funktion helt, som att det skulle vara som council houses i England, bostäder som är byggda endast för de som haft oturen att vara mindre bemedlade.
Inte alls
Utan att förvandla allmännyttan till just Council Housing är den enda väg som jag kan se för att uppnå att det skall finnas centrala och billiga bostäder för de som inte har råd med dyr nyproduktion.
Och det är egentligen hur du ser på den omställningen som är frågan.

Och den svarade du ju också på.

Det man skulle önska är att alla kommuner hade en allmännytta, men en del har sålt ut sina hyresfastigheter till privata aktörer. Och att de skulle kunna vika en viss procent av sina bostäder till de som har svårare att få en bostad och samarbeta med socialtjänsten. Innan utförsäljningen av allmännyttan i Stockholm kunde vi få lägenheter på ett helt annat sätt än efter.
Ja det är nog en del av lösningen.
I en av mina kommuner så köpte kommunen ett antal bostadsrätter för samma syfte.
Det fungerade mycket bra för alla inblandade inklusive bostadsrättsföreningarna som slapp tomma lägenheter och hade en trygg och stadig ägare till dem i stället.
Dessutom så var miljön betydligt bättre för de som fick bo där.

Min dotter hade en lägenhet i en av dessa föreningar och jag hyrde ett rum av henne.
Samma förening som hoardern och den som borrade genom badrumsgolvet.
Men de båda ägde själva sina lägenheter.

Villkoren för de som fick bo i just dessa lägenheter var att skötte sig exemplariskt. Annars så fick de flytta till mindre attraktiva alternativ.
Så de skötte sig.

I samma kommun så har allmännyttan nu byggt flera bostadshus så de bostadsrätterna är sålda.

I min andra kommun så finns det lägenheter på dagen i allmännyttan.
Både inne i stan och i små orter utanför.

Jag tänker mig platser med bussar som går betydligt fler gånger än två om dagen och har hemleverans av mat från t.ex. ICA eller motsvarande.
Samt betydligt närmare en busshållplats.
Bil skall definitivt inte behövas.

Centrala Malmköping är ett bra exempel.
Några problem som kommer uppstå om folk ska tvångsförflyttas till glesbefolkade områden bort från allt sammanhang de har:

×det kommer krävas mycket nyanställda inom vård och omsorg. Var ska de komma ifrån?
×lever du på bidrag har du inte råd att handla i butik, så de kommer snart försvinna.
×om jag tvingats flytta från min familj och vänner försvinner mycket av mina anledningar att gå ut och göra saker. Samma om jag plötsligt inte skulle ha råd med mina djur.
×utan mina anledningar att gå ut hade jag isolerat mig ännu mer och på så sätt blivit ännu sjukare och kostat skattebetalare ännu mer.

Jag saknar att jobba och vara del av den "produktiva befolkningen". Jag jobbade på Samhall, så det var knappast välbetalt, men jag var uppskattad och bra på det jag gjorde. Jag hade gett ganska mycket för kunna gå tillbaka till den tiden i mitt liv. Nu har jag ingen tidsmaskin , så jag får göra så gott jag kan utefter mina förutsättningar. Att då få höra att jag borde knappt ha råd med mat/ tvångsförflyttas iväg från vänner och familj/ helst instutionaliseras gör ont.

Sen tycker jag att din insinuation om min hyresrätt är rätt ful. Som att jag fifflat till mig den istället för att stå 30 år i kö. Och fin lägenhet? I många andra inlägg har du sett ner på miljonprogramshus och ansett att de borde rivas. Det är en bostad som jag har ordnat på egen hand, men i din värld räknas kanske bara det som man köper.
Jag har aldrig påstått att hus i miljonprogrammet borde rivas.
Däremot att det rivs hus på platser där ingen vill bo.
Vilket jag tycker är synd då det är slöseri med resurser.

Det som jag tänkt var att om de billiga lägenheterna viks åt de som behöver dessa bäst, så blir det ju bara de dyra kvar åt andra människor.
Vilket skulle innebära att du skulle anses kapabel att ordna bostad på annat sätt.
T.ex. hyra en dyr nyproduktion.

Är just kösystemet den bästa lösningen för att fördela bostäder på?
Eller finns det andra system som är bättre?

Oj. Hela verksamheten eller bara finansieringen?
Bara finansieringen.
Verksamheten drivs bra på kommunal nivå och om den skulle få resurser efter behov i stället för som nu resurser efter skatteunderlag, så tror jag att situationen skulle bli betydligt bättre.
Och att kommunerna skulle sluta upp med att försöka bolla vidare behövande människor till andra kommuner.

Dessutom så skulle kommuner med tomma bostäder kunna fylla dessa i stället för att riva dem i rädsla för att få in kostnader i sin kommun.
Detta eftersom att de då i stället får in intäkter.

Förhoppningsvis så skulle det då blir attraktivt att ta emot behövande människor och ge dessa människor ett värde för kommunerna.

Kommunistdiktaturer jobbar långsiktigt och den som får lite insikt i hur dom fungerar börjar snart snegla på grannarna i sitt bostadsområde, det har ju visat sig många gånger att människor här inte alls är vad dom utgett sig för att vara fast dom bott här i väldigt många år och vi kommer att få se mer av typen Peyman och kompani, skit har en förmåga att förr eller senare flyta upp till ytan.
Jag har en f.d. kollega som definitivt bedriver påverkans-kampanjer.
Mest så anklagar han alla Svenskar för att ha en sjuklig Ryss-skräck som de borde gå i terapi mot.

Han är då inte själv Svensk utan från Turkiet.
Vilket han är noga med att poängtera.

Finns det inte ganska mycket forskningsunderlag på hur bättre människor mår med tex hundar i sitt liv? Man har sällskap (speciellt om nu ska flytta ut till landet och isoleras...) och kommer ut och rör på sig, minskande psykisk ohälsa osv? Borde ju vara positivt ändå.
Men i ditt fall så är det ju hundarna som skulle göra att du inte har råd att bo kvar centralt.
Så utan dem skulle du ju inte behöva flytta ut på landet och isoleras.

Vilket kom först?
Hönan eller ägget?

Och om nån självgod jävel med fyllt skafferi och garderob, god hälsa och alla andra funktioner i behåll kläcker ur sig "men jag klarade minsann att leva på 5000kr utan problem när jag behövde snåla en månad" så riskerar mitt topplock att gå till grad att jag lär bli bannad.
Nej det går verkligen inte.
Dessutom så är de andra villkoren helt horribla.

Ett stort problem är de vidrigt långa handläggningstiderna för sjukersättning.
Något som gör att sjuka människor måste leva på försörjningsstöd alldeles för länge och att kommunerna får betala för något som Försäkringskassan är ansvarig för.

Inte bara dåligt för individen utan uppepå det så hamnar kostnaderna på fel ställe.
Det är utifrån detta som jag tycker att ekonomin för stöd borde flyttas till staten att hantera.

Och det skulle man då göra som fattig. Fattiga behöver väl de nätverk de har ännu mer än vad andra behöver sina.
Nätverk är inte bara geografiskt.
Titta här!
Det finns på nätet också hela tiden oavsett var man befinner sig.

Bukefalos är väl ändå ett väldigt väl fungerande nätverk?

Finns det inte ganska mycket forskningsunderlag på hur bättre människor mår med tex hundar i sitt liv? Man har sällskap (speciellt om nu ska flytta ut till landet och isoleras...) och kommer ut och rör på sig, minskande psykisk ohälsa osv? Borde ju vara positivt ändå.
Ja, som jag skrev i ett annat inlägg.
Hund på recept skulle kunna vara något.

Hundar används ju för assistans på många olika sätt.
Så det känns logiskt.

Denna frasen är rätt osmaklig. Folk som haft oturen att bli sjuka ska straffas genom att knappt överleva ekonomiskt enligt din önakan. Du tror inte det är illa nog att vara sjuk?
Det är inte lägstanivån som det handlar om utan skillnaden.
Lägsta nivån blir inte lägre för att där finns en skillnad.

Vilken lägsta nivå tycker du att vi skall ha?
Och tycker du verkligen inte att de som tjänar pengarna skall ha mera?

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka