Vad är en rimlig hyra/boendekostnad?

Bukefalos 30 år!

Perfekt! Alla högavlönade Stockholmare som arbetar hemifrån i sina fina bostadsrätter med att producera immateriella värden kan tvångsförflyttas till Nävekvarn!
Ja de kan faktiskt bo i de hus som de redan har köpt i Skeppsvik som är en del av Nävekvarn.
Eller på de stora gårdar som de äger ute i landet.

Många har ett mindre boende centralt, t.ex. en övernattningslägenhet, eftersom att de även har en lantligt bostad.

Men nu så handlade det här inte om bostadsrätter utan om hyresrätter.
Vem skulle ha råd att köpa dessa bostäder?
T.ex. Bonniers Villa Manilla?
De äger flera stora egendomar som de kan bo på ute i spenaten.

Enda anledningen till att du vill att man ska få hund på recept är för att alla som vill inte ska få det, att det ska vara kriterier som är hårdare än "det sänker mitt blodtryck, et ger mig lugn, det ger mig sällskap, det hjälper mig med motionen, det är stöd vid ångest" osv.
Nej det är för att alla som behöver det skall ha råd.
Även de på försörjningsstöd.
Att den kostnaden skall läggas utanför grundersättningen ungefär på samma sätt som boendekostnader och medicinska kostnader.

Jag har redan skrivit det tidigare, en mycket bättre lösning är att bygga billiga bostäder där folk redan bor. Genom insatser från kommunen och staten. Tycker inte du det är en bättre lösning?
Jag tycker att det är slöseri med resurser att bygga nya bostäder medan man river befintliga bostäder.

Det går inte att bygga billigt, allt byggande är dyrt.
Om samhället går in och subventionerar byggande för att sänka hyror så kommer de bostäderna att gå till de människor som har längst kötid.
De som verkligen skulle behöva det får inte tillgång till dessa.

Och då blir bara resultatet att samhället subventionerar bostäder till människor som egentligen kan klara sig själva utan subventioner och problemet för de som står långt från marknaden kvarstår.
De kommer dessutom inte att kvalificera för dessa nya bostäder.

Investeringsbidraget hade precis den effekten.

Ja precis.

Och då så tar jag det igen.
Min åsikt är att finansieringen skall vara helt statlig
D.v.s. att staten helt står för alla dessa kostnader och ser till att finansiera dem.
Det är själva grunden i min ide.

Och nu så vet jag inte längre vilken gång i ordningen som jag svarar det och du tjatar på om kostnaden för kommunen.

Då kommer du att få plussa på rejält för att till viss mån uppväga kostnaderna. När du plussat på tillräckligt kommer det inte vara någon som vill flytta eftersom de kommer ha ekonomin att bo kvar. Eller tänker du dig ett system där en person enbart får mer att betala kommunen för om de flyttar dit? Om de inte får mer själva, varför skulle de flytta?

Bara finansieringen.
Verksamheten drivs bra på kommunal nivå och om den skulle få resurser efter behov i stället för som nu resurser efter skatteunderlag, så tror jag att situationen skulle bli betydligt bättre.
Och att kommunerna skulle sluta upp med att försöka bolla vidare behövande människor till andra kommuner.

Dessutom så skulle kommuner med tomma bostäder kunna fylla dessa i stället för att riva dem i rädsla för att få in kostnader i sin kommun.
Detta eftersom att de då i stället får in intäkter.

Förhoppningsvis så skulle det då blir attraktivt att ta emot behövande människor och ge dessa människor ett värde för kommunerna.

Du ser inte en risk i de incitament som uppstår för kommunerna att skeppa iväg så många som möjligt?

Det låter otroligt obehagligt alltihopa.

Även ålderspensionärer som inte alls har så dåligt ekonomi alla gånger.
Sådana som jag.
Jag behöver definitivt ingen arbetsmarknad längre.

Vad är det som skulle göra en flytt till en utflyttningskommun så attraktivt att du skulle flytta? Nu talar vi inte om dig utan hur applicerar du det generellt? Varför tror du att fattigpensionärer och andra pensionärer vill flytta? Lugn miljö, vacker natur etc, kommer inte att vara attraktivt nog att uppväga att förlora sitt sociala sammanhang, familj, släkt, vänner, aktiviteter.

Om vi nu tar enbart pensionärer, de har, i allmönhet, mycket starka band till sin bostadsort där familj, släkt och vänner bor. Ju äldre man är desto mer beroende av kontakter och nätverk blir man. Det är omvittnat svårt att få nya vänner ju äldre vi blir. Varför skulle någon frivilligt flytta iväg till en isolerad liten ort? Även om hen får 1500-2000 kr mer i plånboken i månaden? Vad bra att en fattigpensionär får pengar att köpa en pizza. Förutom det att inte alla gillar pizza, eller mjukglass. Inte kommer att kunna åka bil eller cykla. Och att de i allmänhet kommer vara beroende på hemtjänst. Som en liten fattig kommun inte kommer att kunna ge. Eftersom deras skatteunderlag inte pallar för det. Skatteintäkterna för de dumpade är helt otillräckliga för deras fysiska behov av hjälp och stöd.

Skälet till att jag tjatar om kostnaderna för kommunerna är att de är de sista som vill att just de grupperna du förespråkar ska flytta dit. Det är betydligt billigare att låta en lägenhet stå tom eller att riva, än att behöva bevilja hemtjänst till en person som är berättigad till det. Än att förtäta lokaltrafiken till en acceptabel nivå. Eller att behöva bevilja försörjningsstöd för den delen. Jag länkade i ett tidigare inlägg till artiklar från hem och hyra, om just raseriet från mindre kommuner över den sociala dumpningen som redan sker idag.

Vad kan du erbjuda en gleskommun i kompensation för de betydligt större kostnaderna än en tom lägenhet som en pensionär eller andra resurskrävande personer som dumpas där behöver? Kommunerna kommer inte att tacka dig, liksom de inte tackar den sociala dumpning som redan pågår. Ska du tvinga kommunerna att ta emot sina nya invånare? Liksom att tvinga pensionärer och andra att flytta dit?

Du kan inte, därför att just du som individ gärna flyttar till en utflyttningskommun, applicera det generellt. Forskning visar på vikten av sociala strukturer och sammanhang för äldre och de med resursbehov. Dvs, generellt för gruppen. Sedan finns det enskilda undantag som du och säkert några andra.

Hur kompenserar du upp med en så liten sak som att inte ha någon att prata med? Tror du att bara för att man är pensionär vill man plötsligt umgås med en massa andra pensionärer man aldrig träffat tidigare? Vad kompenserar att kunna åka till barnen eller att barnbarnen kommer på besök en lördag med att åka några timmar, behöva bo över natt eller åka flera timmar fram och tillbaka på en dag, vilket är utmattande även för yngre, friska personer. Vad som händer är att umgänget med familj, barn och barnbarn, släktingar, vänner, kommer att minskas och isolationen kommer ökas.

Pensionärer med garantipension eller äldreförsörjningsstöd är idag berättigade till bostadstillägg, merkostnadstillägg, inkomstpensionstillägg och amdra bidrag beviljade av sociala myndigheter i kommunen. Din idé kommer att kräva att dessa bidrag, som gör att en pensionär redan klarar sig där de är bosatta, villkoras med bostadsort för att beviljas dem.

Ser du inte hur absurt det är? Varken kommunen, eller individen, kommer att vilja att de flyttar dit.

Min son har sjukersättning och kommer ha det hela livet. Han skulle inte överleva utan mig och kontakt och umgänge varje dag. Han slukar stora resurser, vård boendestöd stöd av socialtjänst fk och sjukvård. Ingen vinstlott för nån kommun alltså. Jag och maken behöver bo där jobb finns.

Men där måste man hålla isär vad som gagnar samhället i stort och vad som bara är individuellt.

Att subventionera min bensin till bilen gagnar inte samhället alls.
Att ha generösa avdrag för resor till en arbetsplats är däremot bra för samhället.

Barn är hela samhällets angelägenhet så där måste alla invånare ta ett ansvar.
Du tycker inte att du gör det individuellt när du vill tvångsförflytta människor till ställen där det magiskt ska uppstå välfungerande kollektivtrafik, men just du ska få bo så att du är helt beroende av bil?

Vad är det som skulle göra en flytt till en utflyttningskommun så attraktivt att du skulle flytta? Nu talar vi inte om dig utan hur applicerar du det generellt? Varför tror du att fattigpensionärer och andra pensionärer vill flytta? Lugn miljö, vacker natur etc, kommer inte att vara attraktivt nog att uppväga att förlora sitt sociala sammanhang, familj, släkt, vänner, aktiviteter.

Om vi nu tar enbart pensionärer, de har, i allmönhet, mycket starka band till sin bostadsort där familj, släkt och vänner bor. Ju äldre man är desto mer beroende av kontakter och nätverk blir man. Det är omvittnat svårt att få nya vänner ju äldre vi blir. Varför skulle någon frivilligt flytta iväg till en isolerad liten ort? Även om hen får 1500-2000 kr mer i plånboken i månaden? Vad bra att en fattigpensionär får pengar att köpa en pizza. Förutom det att inte alla gillar pizza, eller mjukglass. Inte kommer att kunna åka bil eller cykla. Och att de i allmänhet kommer vara beroende på hemtjänst. Som en liten fattig kommun inte kommer att kunna ge. Eftersom deras skatteunderlag inte pallar för det. Skatteintäkterna för de dumpade är helt otillräckliga för deras fysiska behov av hjälp och stöd.

Skälet till att jag tjatar om kostnaderna för kommunerna är att de är de sista som vill att just de grupperna du förespråkar ska flytta dit. Det är betydligt billigare att låta en lägenhet stå tom eller att riva, än att behöva bevilja hemtjänst till en person som är berättigad till det. Än att förtäta lokaltrafiken till en acceptabel nivå. Eller att behöva bevilja försörjningsstöd för den delen. Jag länkade i ett tidigare inlägg till artiklar från hem och hyra, om just raseriet från mindre kommuner över den sociala dumpningen som redan sker idag.

Vad kan du erbjuda en gleskommun i kompensation för de betydligt större kostnaderna än en tom lägenhet som en pensionär eller andra resurskrävande personer som dumpas där behöver? Kommunerna kommer inte att tacka dig, liksom de inte tackar den sociala dumpning som redan pågår. Ska du tvinga kommunerna att ta emot sina nya invånare? Liksom att tvinga pensionärer och andra att flytta dit?

Du kan inte, därför att just du som individ gärna flyttar till en utflyttningskommun, applicera det generellt. Forskning visar på vikten av sociala strukturer och sammanhang för äldre och de med resursbehov. Dvs, generellt för gruppen. Sedan finns det enskilda undantag som du och säkert några andra.

Hur kompenserar du upp med en så liten sak som att inte ha någon att prata med? Tror du att bara för att man är pensionär vill man plötsligt umgås med en massa andra pensionärer man aldrig träffat tidigare? Vad kompenserar att kunna åka till barnen eller att barnbarnen kommer på besök en lördag med att åka några timmar, behöva bo över natt eller åka flera timmar fram och tillbaka på en dag, vilket är utmattande även för yngre, friska personer. Vad som händer är att umgänget med familj, barn och barnbarn, släktingar, vänner, kommer att minskas och isolationen kommer ökas.

Pensionärer med garantipension eller äldreförsörjningsstöd är idag berättigade till bostadstillägg, merkostnadstillägg, inkomstpensionstillägg och amdra bidrag beviljade av sociala myndigheter i kommunen. Din idé kommer att kräva att dessa bidrag, som gör att en pensionär redan klarar sig där de är bosatta, villkoras med bostadsort för att beviljas dem.

Ser du inte hur absurt det är? Varken kommunen, eller individen, kommer att vilja att de flyttar dit.
Det diskuteras ju redan om sommarkommuner som redan idag måste bekosta hemtjänsten för sommargäster.

Ju äldre man är desto mer beroende av kontakter och nätverk blir man. Det är omvittnat svårt att få nya vänner ju äldre vi blir. Varför skulle någon frivilligt flytta iväg till en isolerad liten ort?
Inte bara det, ju äldre man blir desto mindre mobil blir man på egen hand och många varken klarar eller orkar mecket med att förflytta sig kommunalt, dessutom fixar inte alla det digitala mecket för att kunna boka en resa och blir då sittande i en lägenhet i tjottaheiti där dom på sin höjd ser grannarna genom fönstret, lösningen blir då pillerburkarna rätt upp och ner och så skölja ner dom med sista alkoholen,,,,,godnatt jord!

Ja de kan faktiskt bo i de hus som de redan har köpt i Skeppsvik som är en del av Nävekvarn.
Eller på de stora gårdar som de äger ute i landet.

Många har ett mindre boende centralt, t.ex. en övernattningslägenhet, eftersom att de även har en lantligt bostad.

Men nu så handlade det här inte om bostadsrätter utan om hyresrätter.
Vem skulle ha råd att köpa dessa bostäder?
T.ex. Bonniers Villa Manilla?
De äger flera stora egendomar som de kan bo på ute i spenaten.
Nja, nu så handlade detta om att ta bort institutionalisering, förtryck och diskriminering ur en idé som strider mot mänskliga rättigheter. Samt att visa hur inkoherent ditt resonemang är.

Hur går det med källorna jag bad om? (Du behöver inte svara utan för mig räcker lite intellektuell hederlighet; hittar du inga så får du revidera din världsbild.)

De två inläggen från mig igår var också ett litet experiment: ett seriöst som lade jobbet hos dig; hitta källor till dina påståenden samt ett lite raljerande (för att matcha din stil) som dessutom bidrog med information (om institutionalisering). Jag gissade/trodde att du skulle svara på raljansen men inte på informationen och efterfrågan om evidens för dina fördomar. Så blev det. Sug på den om du vill.

Nej det är för att alla som behöver det skall ha råd.
Även de på försörjningsstöd.
Att den kostnaden skall läggas utanför grundersättningen ungefär på samma sätt som boendekostnader och medicinska kostnader.
Skillnaden mellan dig och mig är att du har hårda kriterier vid behöver och jag anser att behovet är upp till personen som behöver djuret. Du vill begränsa och det vill inte jag. En annan lösning, om du nu tänker så mycket med omsorg om folk, är att ha en post i försörjningsstöd avsedd för djur eller något annat som kan vara bra för den som har försörjningsstöd. Gymkort, simning osv, eller hund för de som vill det. Så har man inte regionens hårda kriterier för vad medicinskt behov är,

Skälet till att jag tjatar om kostnaderna för kommunerna är att de är de sista som vill att just de grupperna du förespråkar ska flytta dit.
Det skall inte bli några kostnader för kommunerna utan staten skall ta över kostnaderna så att det i stället blir en intäkt.
Kommunerna skall få betalt av Staten för att utföra uppdraget.

Jag vet inte faktiskt inte hur jag skall göra mig förstådd här.
Du fortsätter ju ändå att missförstå.

Det skall inte bli några kostnader för kommunerna utan staten skall ta över kostnaderna så att det i stället blir en intäkt.

Jag förstår dig som att du vill flytta "icke-produktiva" människor till utflyttningskommuner och att detta sedan ska bekostas av staten. Stämmer det?

Skillnaden mellan dig och mig är att du har hårda kriterier vid behöver och jag anser att behovet är upp till personen som behöver djuret. Du vill begränsa och det vill inte jag. En annan lösning, om du nu tänker så mycket med omsorg om folk, är att ha en post i försörjningsstöd avsedd för djur eller något annat som kan vara bra för den som har försörjningsstöd. Gymkort, simning osv, eller hund för de som vill det. Så har man inte regionens hårda kriterier för vad medicinskt behov är,
Det finns en post i riksnormen som ska vara till "fritid". Men med tanke på nivån på riksnormen...

En tanke som slog mig, utflyttningskommuner har idag problem att rekrytera vårdpersonal, lärare osv. Hur tänker du @Inte_Ung få dessa att flytta till dessa orter?
Det kommer skapas massa jobb eftersom "icke-produktiva" oftare kräver hjälp och vård av samhället och det dessutom behöver anställas busschaufförer för den välfungerande kollektivtrafiken. Detta kommer göra kommunen attraktiv igen och så kommer vanliga människor också vilja bo där.

:cautious:

Du svarar fortfarande inte på min fråga. Hur tänker du dig att få (fattig)pensionärer och de med sjukersättning att flytta till utflyttningskommunerna? Vad kan de erbjuda som kompensation för isolation och att förlora allt socialt sammanhang, sin familj, vänner, släkt? Mack, affär, pizza, mjukglass, pumpa upp cykeln.

Vad kan du erbjuda kommunerna för att göra det attraktivt att ta emot inflyttande med stort vårdbehov?

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Rintränings- och utställningstråd
  • Valpkull!

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka