Vad äter era småbarn?

Bukefalos 30 år!

Midsommarblomster

Trådstartare
Dottern, som förr åt allt har kommit in i en mer selektiv fas och sonen är inte sen med att haka på. Jag själv är inne i ett arbete där jag försöker sluta komplicera saker i livet. Vi har hittills lagat mat varje dag som varit varierad och näringsrik men dels orkar jag inte upprätthålla det och dels är det ändå inget barn som vill äta. Det är kanske dags att ta ett steg tillbaks en tid och laga andra rätter i takt med att de växer sen. Så jag söker, åter igen, inspiration. Vi kan såklart inte äta pannkakor varje dag, som dottern gärna skulle vilja, men vi kanske heller inte behöver laga lax på regelbunden basis som ingen vill ha.

Ni som har mindre barn, vad gillar de att äta? Vad lagar ni för enkla vardagsrätter?

Våra gillar inte kött eller kyckling i sin rena form, men äter korv och köttbullar. Bortsett från pannkakor är korvstroganoff och makaroner och köttbullar favorit. Skräll. Vi försöker skära upp grönsaker att äta vid sidan om för att komplettera med lite vitaminer. Jag vill bara att vardagen ska funka utan att det blir alldeles för enformigt och näringsfattigt.

Nu gillar ju mitt barn gratinerad hummer, tryffelpasta och musslor i vitvinssås :meh: (vilka vi absolut inte äter på vardagsbasis 🙈 ), men laga det de gillar, med tillägg? När min var mer inne i selektiv fas, gjorde jag NÅGOT jag visste hon skulle äta men med annat till, så de vänjer sig vid annat på tallriken. För oss funkade också sånna där barntallrikar som är uppdelade så att inte all mat nuddar varandra.... Sen har dotterna alltid gillat ketchup, så i princip allt nytt fick lite ketchup på sig så gick det att äta/smaka lite iaf.

Mixa i vita bönor i pannkakssmeten, märks inte på smaken (brukar ha lite typ kardemumma i eller så med). Alternativt, mixa i spenat så det bli hulkenpannkakaor? Sen, äter de ändå det du beskriver, är piggao ch glada hade jag inte oroat migm this too shall pass.

Jag sliter också med jobbiga känslor inför matvägran. Rekommendationerna verkar ju vara att man ska stå ut och lita på att barnet inte kommer svälta ihjäl. Det har ju talats om att det är ett problem med övervikt och ensidig kost då föräldrar oroar sig för mycket över att deras barn inte äter tillräckligt. Vi fortsätter servera maten vi äter.

Det jag gör är att den lilla får maten dekonstruerad på en tallrik med olika fack. Ibland äter han inte. Ibland lägger han sig hungrig. Ibland erbjuds han en banan istället. Ibland viker jag mig och han erbjuds nån säker mat. Han erbjuds inte mackor. Försöker lita på experterna att detta är rätt och inte skadligt. Eventuellt förkortar jag svärmors liv med några år. Tror det sliter på hennes hjärta när hon hört mig säga meningen. Det är ok att vara hungrig om du vill.

Nu gillar ju mitt barn gratinerad hummer, tryffelpasta och musslor i vitvinssås :meh: (vilka vi absolut inte äter på vardagsbasis 🙈 ), men laga det de gillar, med tillägg? När min var mer inne i selektiv fas, gjorde jag NÅGOT jag visste hon skulle äta men med annat till, så de vänjer sig vid annat på tallriken. För oss funkade också sånna där barntallrikar som är uppdelade så att inte all mat nuddar varandra.... Sen har dotterna alltid gillat ketchup, så i princip allt nytt fick lite ketchup på sig så gick det att äta/smaka lite iaf.

Mixa i vita bönor i pannkakssmeten, märks inte på smaken (brukar ha lite typ kardemumma i eller så med). Alternativt, mixa i spenat så det bli hulkenpannkakaor? Sen, äter de ändå det du beskriver, är piggao ch glada hade jag inte oroat migm this too shall pass.

Jag är inte orolig, jag är bara i fas att göra en ny storhandling och behöver lite inspiration 😄

Bra tips, tack!

Jag sliter också med jobbiga känslor inför matvägran. Rekommendationerna verkar ju vara att man ska stå ut och lita på att barnet inte kommer svälta ihjäl. Det har ju talats om att det är ett problem med övervikt och ensidig kost då föräldrar oroar sig för mycket över att deras barn inte äter tillräckligt. Vi fortsätter servera maten vi äter.

Det jag gör är att den lilla får maten dekonstruerad på en tallrik med olika fack. Ibland äter han inte. Ibland lägger han sig hungrig. Ibland erbjuds han en banan istället. Ibland viker jag mig och han erbjuds nån säker mat. Han erbjuds inte mackor. Försöker lita på experterna att detta är rätt och inte skadligt. Eventuellt förkortar jag svärmors liv med några år. Tror det sliter på hennes hjärta när hon hört mig säga meningen. Det är ok att vara hungrig om du vill.

Klokt!

Nu är vår väldigt mycket mindre, men här går linsgrytor hem. Och det är bra vardagsmat tycker jag. Vi älskar hela familjen lins- och bönchilin från Ica som dessutom är storkok och funkar bra att frysa in till exempel. Men här vägras fisk i alla former förutom fiskgratäng. Det går ner oavsett vilken fisk som används (lax, torsk eller sej har vi provat hittills) och det brukar funka bra som vardagsmat, går att göra i storkok och att frysa in vid behov.

Känner igen problemet. Mina är 4 och 6, det börjar lätta lite lite gällande typ att äta sånt som är ihopblandat. Själv vill man tex kanske hellre äta en god pastasås än att ha allt uppdelat 😅

Det som oftast funkar hemma är köttbullar och makaroner, korv stroganoff med ris, tacos, fiskpinnar med potatis, pannkakor, tomatsoppa med pasta.

”Mat i skålar” är en favorit hos mig om jag vill äta något roligare, man lägger helt enkelt olika ingredienser i varsin skål och ställer fram. Pasta, halloumi, köttbullar, fetaost, olika typer av grönsaker, picklad rödlök, mangotärningar osv. Alternativt med tortillabröd.

Vissa dagar orkar jag inte laga vanlig mat och serverar tex gröt med äppelmos, varma mackor eller bananpannkakor.

Stuvade makaroner med köttbullar
Potatis, brunsås, lingon och biff eller kyckling
Pasta med mycket riven parmesan
Tacos
Ris med majs, bearnaise och korv
Potatis eller pasta med fiskpinnar

Brukar hålla det enkelt och koka morötter eller broccoli till typ.

Vi har samma problem, och ofta äter de inte ens samma saker. Jag kör mycket på @zassoos linje med mat i skålar, det är perfekt tycker jag! Annars äter vi korv med bröd rätt ofta, och köttbullar och falukorv, nu funkar inte korv Stroganoff längre tyvärr, men torsk med äggsås har börjat funka! Fisktacos, och panerad fisk med potatis. Särskilt när jag hittade fish&fun eller vad de heter, med fisk formad till stjärnor och fiskar.

Utan att ha läst alla svar kommer här helfabrikats-tåget!
Nuggets med ris eller pommes
Pommes med kebabkött
Tunnbrödrulle, valfri sorts korv och mos
Fiskpinnar
Hemmaburgare
Pizza på tortillabröd
Enchiladas med kyckling eller färs på tortillabröd
Och blodpudding med fläsk :D
Varierade även pannkakan med ugnspannkaka, kan man riva i morot/äpple och ha fläsk i utan att det var något problem.

Våra som är 3,5 nu är också extremt selektiva sedan kanske ett år. Förut åt de ju precis allt...
Vi har fått hjälp av en logoped som jobbar med matglädje och nyfikenhet, där har vi fått litet verktyg för att underlätta och stimulera. Hemma är det hanterbart numera men på förskolan är det svårt. Personalen är bra men har kanske inte 100% förståelse för att t ex 5-10 gram köttfärssås och en knäckemacka är en litet klen lunch.

Våra säkraste kort är...
Pannkakor - både vanliga, ugnspannkaka, och "bananpannkakor" (vispa en banan och två ägg).
Spaghetti och köttfärssås
Köttbullar och pasta
Hamburgare
Fiskpinnar har funkat då och då
Pizza
Pommes frites
Potatismos
Ris
Smörgåsar
Morötter
Broccoli

Vi har även kontakt med en dietist som bett oss föra detaljerad matdagbok några dagar, vi ska prata med henne inom nån vecka så får vi se vad det kan ge. Kanske önskemat på förskolan.

Vi kämpar också med detta, som så många andra. Två av tre äter ändå rimligt för åldern inbillar jag mig, medan en äter mer selektivt och där det inte går att leka fram eller ”lura” till att smaka nya saker. Hos oss funkar de vanligaste barnmaträtterna, typ pannkakor, korv, hamburgare, våfflor, soppa (!) och tacos.

Utan att ha läst alla svar kommer här helfabrikats-tåget!
Nuggets med ris eller pommes
Pommes med kebabkött
Tunnbrödrulle, valfri sorts korv och mos
Fiskpinnar
Hemmaburgare
Pizza på tortillabröd
Enchiladas med kyckling eller färs på tortillabröd
Och blodpudding med fläsk :D
Varierade även pannkakan med ugnspannkaka, kan man riva i morot/äpple och ha fläsk i utan att det var något problem.
Just det, blodpudding är en riktig favorit här med! Med färdiga potatisbullar…

Vi gjorde på ett annat sätt med de största barnen.
De fick korv som de ville ha varje dag så länge som de ville.
Utom när vi åt lasagne för det åt de också.
Vi åt annan mat som var godare.
Det tog nog bara en vecka innan de ville smaka av vår mat.

Barn -Vad äter ni?
Vi -God mat för vuxna.
Barn -Varför äter inte ni korv?
Vi -För vi vill ha något godare.
Barn -Får jag smaka?
Vi -Absolut, vi lägger litet på en liten tallrik här.

Vuxen tar mat från sin egen tallrik och lägger på en assiett.

Resten är historia.
Det gick sedan fort tills att barnen åt i princip allt.
Barnen var då 5 och 9 år gamla.

Jag tror inte på att bråka om mat.

Vi kämpar också på med maten, sonen 5 år alltså, men där är det framsteg varje vecka tycker jag. Man kan tjata lite mer nu och påminna om att han faktiskt får äta lite fast det inte är hans favoritmat. Vi är frikostiga med ketchup på mat (funkar som smakbrygga för att våga prova mer saker, eller som övertalning till andraportionen om första var utan ketchup) och smör (smör på kokt potatis gör att det går ner många fler bitar än utan :D ) och majs för det gillar han, t ex blanda majs i hans portion av köttfärssåsen gör att han äter mer för det är ju smarrig majs i. Vi lägger upp små smakbitar av allt på tallrikarna, även sås osv. Han behöver inte äta men ska helst smaka, även om det bara är att doppa gaffeln pyttelite. Och det är bra att vänja sig vid att ha allt på tallriken, förut var det mer "BLÄ VILL INTE ENS ATT DET SKA VIDRÖRA MIN TALLRIK" men det är vi helt förbi nu och då är stegen till att smaka också mycket färre. Finns det inte ens på tallriken går det ju inte att smaka.

1,5-åringen har inte kommit i selektiv fas än utan äter i stort sett allt med god aptit, hon funkar som gott exempel för storebror :D

Enkla vardagsrätter hos oss är:

Ugnspannkaka med extra näring, t ex sönderkokta linser eller riven potatis (funkar både med kokt, rester, eller rå)
Fiskpinnar med potatismos (extra äggula i potatismoset) eller kokt potatis, egen remouladsås. Till föräldrar; annan fisk eller panerad fisk från frysdisken.
Pasta med olika tillbehör (kokt ägg, stekt ägg, veg/köttbullar, mozzarella, olika bönor, grönsaker osv)
Chili sin carne, men kallar vi det chili äter inte sonen för då är han säker på att det är starkt. Så.. /veg/köttfärsröra med bönor och majs i, kryddas med smoked paprika, koriander osv. Ris eller pasta till. Chilin on the side till föräldrar.
Soppa med varma mackor/quesadillas (man kan ha majs i)
Tacos
Hamburgare
Korv med bröd
Lövbiff (enda köttet sonen gillar), klyftpotatis, grädd-skysås.
Crispy rice salad med stekt ägg
På sommaren Salad nicoise säkert en gång i veckan, utan dijondressingen inblandad för barnen
Broccolinudlar (Jennie Walldén recept)

Barnen äter massor av grönsaker, stapelvaror är morötter (stavar, hel, riva), gröna ärter, färsk spenat, småtomater, gurka, majs, haricot vertes. Grönsaker får de ofta i slutet av måltiden för annars äts det bara grönsaker.
Ofta äter vi vuxna ganska samma mat men med lite modifikationer eller tillbehör. Min man är vegetarian så om det äts kött blir det ett vegetariskt liknande alternativ till honom.

Sonen äter helt andra saker på förskolan än vad han gör hemma. Spenatsoppa hade aldrig funkat här, på föris hinkar han i sig. Samna med potatis- & tomatsoppa. Grönsaker som äts är: inlagd gurka, kanske majs. Går inte ens att locka med stavar före maten etc. Till vardags äter vi:

Köttbullar och spagetti.
Hamburgare
Lasange
Pizza
Pasta med olika typer av sås
Kycklingfärsbiffar med något tillbehör (ofta ugnsrostade grönsaker - äts dock ej av sonen)
Tacokyckling med bröd
En hel del kyckling, äts ofta av sonen men inte alltid.
Ketchup till allt (vi har inte lyckats övertyga honom om att det inte är en maträtt än :cautious:).

Så, denna mamman har panik över detta trista och ensidiga matintag. Tack och lov så äter han på föris! De säger att han käkar allt med god aptit. Vi fattar ingenting... Och pä samma gång vägrar jag att stången göra två olika maträtter varje gång vi ska äta. Det är tråkigt nog att laga mat ändå.

Liknande trådar

• Intuitivt ätande
  • Lång bilresa
  • Småbarn, vitaminer, kosttillskott?
  • Mat till (små)barn

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Stensamlare?
  • Dejtingtråden 39

Barn