Vad äter ni på midsommar?

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare tuaphua
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 49
  • Visningar Visningar 1 708

Bukefalos 30 år!

Förlåt, men blandar ni sillspad och vispgrädde?! But why?!

Ja eller det blandas väl inte riktigt. Bara lite spad från sillen o en skvätt grädde så blir det som lite kall "sås" liksom. Låter skitäckligt (jag är inget fan av gräddsmak ens 😅) men funkar liksom perfekt till en massa kokt nypotatis 😁 Blir ju mer som lite salt sky på botten av tallriken typ. Måste nästan fråga mor o far varifrån det kommer! Har bara alltid varit så. Känns som vi är enda familjen som inte heller äter "massa olika sillar, köttbullar och prinskorv alla högtider" (dvs samma mat jul, påsk o midsommar). Vi har alltid haft väldigt tydligt olika mat de högtiderna.

Jag hade verkligen sett fram emot att få äta rökt och gravad lax men tyvärr hittade jag inte en enda förpackning i butik som var förpackad för mindre än en vecka sedan. Och på många stod inte ens packdatum så då vågar jag inte chansa. Jag är gravid och följer Livsmedelsverkets rekommendationer.
Äter väldigt lite sill så köpte en burk skagenröra istället så det får bli det plus färskpotatis.

Ska i alla fall göra en jordgubbstårta på marängbotten och med smörkräm. Här är receptet:

Marängbotten:
(Görs x2)
4st äggvitor
2 dl socker
4 droppar ättika
3 dl ricecrispies

Smörkräm:
8st äggulor
2 dl socker
2 msk mjöl
2 dl vispgrädde
200g smör
3 tsk vaniljsocker

Garnering:
Vispgrädde
Jordgubbar
Mörk choklad

Dela på äggulor och vitor. Vispa äggvitor och socker tills fast och glansigt (6-10min). Tillsätt ättikan och vispa ett par minuter till. Rör ner ricecrispies. Bred ut smeten på en plåt med bakplåtspapper. Grädda i 125 grader längst ner i ugnen i ca 1,5 tim. Upprepa för andra bottenlagret.

Blanda allt utom smöret och vaniljsockret i en kastrull. Koka till en jämn och tjock smet. Rör hela tiden. Tag av kastrullen från spisen och rör ner vaniljsockret och smöret klickvis.

Bred ut smörkrämen på undre bottnen. Lägg andra botten ovanpå och bred på vispad grädde. På med skivade jordgubbar och riv choklad över.

Det bästa med tårtan är att det går att halvera receptet om man inte är så många och att bottnarna inte flyter ut så man kan forma de hur man vill 😊

Jag är inget fan av midsommarmaten som är till lunchen, så jag kommer leva på salta kex och vitlöksost till lunch, möjligen någon ägghalva.

På kvällen kommer vi grilla, antagligen fläskfilé eller schnitzel, och till det hemgjorda klyftpotatisar. Utöver det blir det jordgubbstårta och jordgubbar med glass. (Det är de viktigaste punkterna på min lista.)

Vi funderade på att göra grillspett i två varianter

Ett med marinerad kyckling/fläskfile/korv
Ett med lök, majs, paprika och grillost

Jag skulle gärna vilja ha ett med ananas också. Funderar på om det finns något annat gott att ha ihop med den? Vattenmelon har jag hört att man kan grilla men vet inte om den funkar så bra i spettform. Har ni några ideer? :) Svamp går fetbort.

Inte aktuellt till midsommar här, men nyfiken på hur mer exakt du gör salladerna? Låter gott!

Är det en specifik midsommarbuffé?
Här är sparrissalladen, som jag inte testat förut.
Blomkålssalladen är den här, som jag modifierat lite efter konceptet man tager vad man haver. Jag har förvällt blomkålen istället för ugnsbakat. Bytt ut några av ingredienserna. Tycker dressingen behöver lite extra smak för att bli god. De saltade citronerna är från surtanten.

Vi funderade på att göra grillspett i två varianter

Ett med marinerad kyckling/fläskfile/korv
Ett med lök, majs, paprika och grillost

Jag skulle gärna vilja ha ett med ananas också. Funderar på om det finns något annat gott att ha ihop med den? Vattenmelon har jag hört att man kan grilla men vet inte om den funkar så bra i spettform. Har ni några ideer? :) Svamp går fetbort.
Det är jättegott att ha kanel på grillad ananas och servera med vaniljgräddglass.

En del av det nedan går att ha på spett om ni inte kan grilla både med och utan.
Jag älskar grillad gemsallad som man penslar med olja med kryddor eller citronolivolja. Gott med grillad citron.
Gott att grilla tomater penslade med olja och kryddor. Spetspaprikor fyllda med fetaost och kryddor är också himla gott.
Majs och halloumi är också gott.

Jag jobbar så är borta på dagen och ska ta hand om hästarna när jag kommer hem. På jobbet tänker jag mig rökt lax, färskpotatis och gräddfil med gräslök. Hemma kommer jag göra en pizza. Jobbar även midsommardagen så alkohol är helt borta.

Tack för inspiration!
Det blev iaf så att vi kände oss lata och gjorde allt enkelt för oss.
Ena målet blir diverse grillat. Både olika kött, halloumi, grönsaker, svampar etc.
Andra målet färskpotatis, sillar m tillbehör, varmrökt lax och romsås. Och lite kallskuret, bröd och grönsaker/sallad.
Efterrätt blir jordgubbar och Sias vaniljglass. Ev blir det någon knäckig rabarberpaj med.
Sällskap fixar dricka.

Såhär ser buffén ut. Helt okej, men kanske inte så man blir supermätt. Ska försöka äta den i tre dagar till…

IMG_9472.webp

Ska till föräldrarna och äta lax i ugn med kall sås :d . Jag ska baka en mazarintårta som sedan äts med vispgrädde (eller vaniljkräm blandat med vispgrädde) samt jordgubbar. Tror det blir en bra meny :) !

Jag ska inte fira men har köpt gubbröra på burk att käka till mina knäckisar på kvällen/natten. Hoppas att den är lika svingod som den syrrans sambo gör men det är nog tveksamt. Lite festligt blir det iaf (hoppas att jobbet bjuder på jordgubbar).

Lunch: Sill, potatis, gräddfil, rödlök, gräslök, västerbottenpaj, köttbullar, kallrökt lax och potatissallad. Blåbärsglasstårta

Middag: Grillad, marinerad fläsk elelr oxfile, potatisgratäng, chimmichurri, grönsallad, grillad sparris. Citron/limecheesecake med jordgubbar

Kväll: Äggost med hjortonsylt.

Tråkigt kanske, men samma upplägg varje år 🙈
Förlåt dum fråga men vad är äggost?🙈

• Gilla
Reactions: Sel
Vad kommer ni äta?
Vad ser ni fram emot att äta?

Lägg gärna in tips och recept!
Om det är snabbt och lätt är det extra plus.

MVH
I behov av inspiration
Såg ett superenkelt recept som blir lite småplock. Creme fraiche i en ring på en tallrik, gravad lax i småbitar, dill, rom och rödlök och sen äta med chips.

Vi brukar äta ihjäl oss på midsommar för att vi har svårt att begränsa oss. 🫣😅 utflykt på dan med matsäck, sen behöver vi tydligen både sill, hemrökt lax och grillat. 😅 Favoriten är "Annas sillfat" som jag har fått ärva av svärmor. Inläggningssill, skuren i tunna skivor, ett lager hackat äpple, granny smith, ett lager hackad rödlök och ovanpå 50/50 creme fraiche och majonäs. :) Älskas av alla som kan tänka sig sill. Ett tag var det den enda sillen som våra barn åt. 😅

Jag har aldrig tänkt på Midsommar som en stor mathelg. Men i år vill jag prova ett par idéer när det ändå är en ledig dag.

Mina jordgubbar hinner inte mogna i år, det får bli någon dessert med rabarber.

Sen har jag stor lust att fritera dubbla salviablad med sardell mellan, och att göra rödbetschips med chèvre-jox-gucka till. Och jag har fått jättegod varmrökt lax.

Sen vet jag inte? Lite spretigt.

Förlåt dum fråga men vad är äggost?🙈
Är Bohusläns kultur. Är gjort på ägg och mjölk (egentligen sur mjölk men nu mer är en del utbytt mot filmjölk). Smakar lite som en blandning av ostkaka och falsk kalvdans.

Älsta omnämnandet är från 1520 men är betydligt äldre rätt som ofta förr togs med till kalas av gäster som förnäring.

Äggosten har en egen dag och i år kunde man tävla i tre olika klasser med äggost (sötad, osötad och sista kommer jag inte ihåg).

Receptet finns på Bohusläns museum
Screenshot_20260619_130640_Chrome.webp

Nypotatis och matjessill med gräddfil till huvudrätt och en tårta med jordgubbar till efterrätt. Enkelt och klassiskt!

Liknande trådar

• Göra gröt i mikro (hjälp mig...)
  • Vad kan vi äta?
  • Det här med att komma på vettig mat
  • Vad saknas? vad hade ni lagt till? (Mat)

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka