Vad behöver jag för en inofficiell tölt tävling?

Is

Trådstartare
Ja så här ligger det till jag har ridit isisar i 15 år men aldrig vågat tävla. Nu har jag en isläning som jag själv har töltsatt men han är inte reggad som islandshäst så därför får jag inte tävla med han i en vanlig islandshästtävling.
Nu ska dom ha en inofficiell tölt tävling i östersund som jag vill prova delta i (om snorri får vara med)men jag har ingen aning om vad som krävs.
Tänkte att jag skulle delta i lätt tölt men vad gör man då? måste jag ha några speciella kläder? vad brukar gälla när det är inofficiellt? behöver jag vara med i sif?
alla tips behövs om jag ska våga anmäla oss
 
Sv: Vad behöver jag för en inofficiell tölt tävling?

Börja med att ta reda om om din häst får deltaga, ibland är det endast reggade hästar även på inofficiell tävling.
 
Sv: Vad behöver jag för en inofficiell tölt tävling?

I de inofficiella tävlingar min klubb annordnar måste man vara medlem i nån islandshästförening (det har nåt med försäkringarna att göra)
 
Sv: Vad behöver jag för en inofficiell tölt tävling?

jo jag mailade och frågade men det var helt lugnt dom hade inga sådana krav :banana:
 
Sv: Vad behöver jag för en inofficiell tölt tävling?

Grattis! Lycka till på tävlingsdebuten! Klädsel brukar oftast vara valfri på inofficiella tävlingar.
 
Sv: Vad behöver jag för en inofficiell tölt tävling?

Grattis! Lycka till på tävlingsdebuten! Klädsel brukar oftast vara valfri på inofficiella tävlingar.

Tack jag tog och anmälde mig idag, lyckades även övertala min kusin att låna min andra häst(en så kallad töltmaskin) och vara med hon har bara ridit isisar typ 3 gånger i hela sitt liv (dock är hon uppvuxen med "vanliga"hästar)men hon tyckte det lät så kul så hon ville vara med en då hon har en vecka på sig att lära sig hästen och tölten :D
Så nu är vi två helt ovetande människor som ska på tävling. men kul är det. va brukar man göra på lätt tölt? Brukar det bara va att tölta ett varv och sedan visa steglägsökning eller är det ökad tölt också? klasserna är nämligen lätt och svår tölt.
 
Sv: Vad behöver jag för en inofficiell tölt tävling?

Vad är det för tölt tävling? T8 & T7 är väl dom "lättaste" tölttävlingarna då det är valfritt tempotölt & arbetstempo tölt.
Alla grenar och hur man gör hittar du på SIFs hemsida under sport :)
Lycka till! Glöm inte meddela oss hur det gick!
 
Sv: Vad behöver jag för en inofficiell tölt tävling?

Fast inofficiella tävlingar är ju ofta tävlingar med egna regler ex firmakeppni eller vintertölt på rak bana eller is och följer oftast inte sifs tävlingsreglemente. Det brukar stå i inbjudan vad det är meningen att man ska visa upp, annars är det bäst att maila eller ringa och fråga
 
Sv: Vad behöver jag för en inofficiell tölt tävling?

När våran klubb hade en inofficiell tävling var det precis som en vanlig tävling fast en mkt mindre och färre grenar m.m.. Men du har helt rätt, tänkte inte på de:p
 
Sv: Vad behöver jag för en inofficiell tölt tävling?

När våran klubb hade en inofficiell tävling var det precis som en vanlig tävling fast en mkt mindre och färre grenar m.m.. Men du har helt rätt, tänkte inte på de:p

Det står bara att grenarana är lätt tölt minior/junior/senior och svår tölt ungdom/vuxna

sedqan står det inget mer :confused:
 
Sv: Vad behöver jag för en inofficiell tölt tävling?

Är det på Dille du ska vara med? :D Trevligt!
 
Sv: Vad behöver jag för en inofficiell tölt tävling?

Om det är på Dille ni menar så här är grenarna (typ som Gneisti brukar ha dem om jag har fattat rätt :) )
Vintertölt, klasser DILLE GÅRD


Miniorklass – 0-12 år
Rider totalt 4 sträckor och visar valfritt tempo tölt, trav eller båda gångarterna.

Junior Lättklass – 13-18 år
Rider totalt 4 sträckor och visar arbets- till mellantempo tölt 2 sträckor,
samt valfritt tempo tölt 2 sträckor.

Junior Svårklass – 13-18 år
Rider totalt 6 sträckor och visar arbetstempo tölt 2 sträckor,
mellantempo tölt 2 sträckor samt ökad tölt 2 sträckor.

Senior Lättklass – 19-100 år
Rider totalt 4 sträckor och visar arbets- till mellantempo tölt 2 sträckor,
samt valfritt tempo tölt 2 sträckor.

Senior Svårklass – 19-100 år
Rider totalt 6 sträckor och visar arbetstempo tölt 2 sträckor,
mellantempo tölt 2 sträckor samt ökad tölt 2 sträckor.

Speedpass – 0-100 år
Rider flygande pass 100 meter med flygande start, 2 försök var. Snabbast vinner!


De 5 bästa i varje töltklass går vidare till final direkt efter uttagningen i resp. gren.

Prisutdelning!



Vi ses där alla som ska vara med :D
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad behöver jag för en inofficiell tölt tävling?

Tack så mycket. det var det jag ville veta. Hur många här ska dit?
 
Sv: Vad behöver jag för en inofficiell tölt tävling?

Jag kommer att vara där (jag misstänker att vi elever åker på att vara funktionärer ;)) som åskådare om inte annat! Ska ev. att anmäla mig om jag får låna en viss favorit. :D
 
Sv: Vad behöver jag för en inofficiell tölt tävling?

Är ganska många elever här på Dille som ska vara med iaf :) Roligt:laugh:

Jag ska vara med på en skolhäst, tror jag har inte fått svar än ;)

//Elev på Dille
 
Sv: Vad behöver jag för en inofficiell tölt tävling?

NYTT!

Dille Vintertävling
22 februari 2009









Tävlingens namn
Dille Vintertävling
Tävlingsplats/Förening Dille Gård, Östersund
Datum 22 februari
Öppen för andra föreningar Ja
Godkänd SIF-tävling Nej, inofficiell
Sista anmälningsdag 14 februari
Efteranmälan i mån av plats Ja
Max antal deltagare 80
För sent inkommen anmälan behandlas som efteranmälan Ja
Anmälan kan återtas t o m anm.tidens utgång Ja
Efteranmälan mot dubbel startavgift Ja
Anmälningsavgift/grenavgift 100 kr betalas på plats vid incheckningen
Vaccinationskort, hästägareförsäkran Visas upp vid incheckning, SIFs regler gäller.
Boxar/hagar Finns inte under denna tävling
Ryttarbrev Mailas till deltagarna eller finns på www.dille.se
Tävlingsgrenar BTM, BTU, HTU, HJTU, BT, HT, HJT och P3, se nedan.
Anmälan skickas till Lena Fernlund, Dille Gård, 830 43 Ås,
Ange hästens namn, födelseår, far, mor, uppfödare, ägare, ryttare och klass.
Anmälan via e-post lena.fernlund@zonline.se
Övriga upplysningar, tävlingsledare Camilla Hed, camilla.hed@zonline.se, 070-6091872








Nya klasser!


BTM, Miniorklass – 0-12 år. För alla ryttare mellan 0 och 12 år. Rider totalt 4 sträckor och visar valfritt tempo tölt, trav eller båda gångarterna.

BTU. Blåbärstölt, Ungdom – 13-18 år. För ryttare som aldrig tävlat tidigare eller sällan tävlar. Ryttare i denna klass får inte ha ridit högre än lätt klass tidigare. Rider totalt 4 sträckor valfritt tempo tölt.

HTU. Hallontölt, Ungdom – 13-18 år. För ryttare som tidigare tävlat from lätt klass tom B-klass eller har en häst med motsvarande kapacitet. Rider totalt 4 sträckor och visar arbets- till mellantempo tölt 2 sträckor, samt valfritt tempo tölt 2 sträckor.

HJTU. Hjortrontölt, Ungdom – 13-18 år. För ryttare som tidigare tävlat i A-klass eller har en häst med motsvarande kapacitet.
Rider totalt 4 sträckor och visar arbets- till mellantempo tölt 2 sträckor, samt valfritt tempo tölt 2 sträckor.

BT. Blåbärstölt, Senior 19 – 100 år. För ryttare som aldrig tävlat tidigare eller sällan tävlar. Ryttare i denna klass får inte ha ridit högre än lätt klass tidigare. Rider totalt 4 sträckor valfritt tempo tölt.

HT. Hallontölt, Senior 19 – 100 år. För ryttare som tidigare tävlat from lätt klass tom B-klass eller har en häst med motsvarande kapacitet.
Rider totalt 4 sträckor och visar arbets- till mellantempo tölt 2 sträckor, samt valfritt tempo tölt 2 sträckor.

HJT. Hjortrontölt, Senior 19 – 100 år. För ryttare som tidigare tävlat i A-klass eller har en häst med motsvarande kapacitet.
Rider totalt 4 sträckor och visar arbets- till mellantempo tölt 2 sträckor, samt valfritt tempo tölt 2 sträckor.

P3. Speedpass – 0-100 år
Rider flygande pass 100 meter med flygande start, 2 försök var. Snabbast vinner!

Välkomna till Dille Gård!
 
Sv: Vad behöver jag för en inofficiell tölt tävling?

NYTT!

Dille Vintertävling
22 februari 2009









Tävlingens namn
Dille Vintertävling
Tävlingsplats/Förening Dille Gård, Östersund
Datum 22 februari
Öppen för andra föreningar Ja
Godkänd SIF-tävling Nej, inofficiell
Sista anmälningsdag 14 februari
Efteranmälan i mån av plats Ja
Max antal deltagare 80
För sent inkommen anmälan behandlas som efteranmälan Ja
Anmälan kan återtas t o m anm.tidens utgång Ja
Efteranmälan mot dubbel startavgift Ja
Anmälningsavgift/grenavgift 100 kr betalas på plats vid incheckningen
Vaccinationskort, hästägareförsäkran Visas upp vid incheckning, SIFs regler gäller.
Boxar/hagar Finns inte under denna tävling
Ryttarbrev Mailas till deltagarna eller finns på www.dille.se
Tävlingsgrenar BTM, BTU, HTU, HJTU, BT, HT, HJT och P3, se nedan.
Anmälan skickas till Lena Fernlund, Dille Gård, 830 43 Ås,
Ange hästens namn, födelseår, far, mor, uppfödare, ägare, ryttare och klass.
Anmälan via e-post lena.fernlund@zonline.se
Övriga upplysningar, tävlingsledare Camilla Hed, camilla.hed@zonline.se, 070-6091872








Nya klasser!


BTM, Miniorklass – 0-12 år. För alla ryttare mellan 0 och 12 år. Rider totalt 4 sträckor och visar valfritt tempo tölt, trav eller båda gångarterna.

BTU. Blåbärstölt, Ungdom – 13-18 år. För ryttare som aldrig tävlat tidigare eller sällan tävlar. Ryttare i denna klass får inte ha ridit högre än lätt klass tidigare. Rider totalt 4 sträckor valfritt tempo tölt.

HTU. Hallontölt, Ungdom – 13-18 år. För ryttare som tidigare tävlat from lätt klass tom B-klass eller har en häst med motsvarande kapacitet. Rider totalt 4 sträckor och visar arbets- till mellantempo tölt 2 sträckor, samt valfritt tempo tölt 2 sträckor.

HJTU. Hjortrontölt, Ungdom – 13-18 år. För ryttare som tidigare tävlat i A-klass eller har en häst med motsvarande kapacitet.
Rider totalt 4 sträckor och visar arbets- till mellantempo tölt 2 sträckor, samt valfritt tempo tölt 2 sträckor.

BT. Blåbärstölt, Senior 19 – 100 år. För ryttare som aldrig tävlat tidigare eller sällan tävlar. Ryttare i denna klass får inte ha ridit högre än lätt klass tidigare. Rider totalt 4 sträckor valfritt tempo tölt.

HT. Hallontölt, Senior 19 – 100 år. För ryttare som tidigare tävlat from lätt klass tom B-klass eller har en häst med motsvarande kapacitet.
Rider totalt 4 sträckor och visar arbets- till mellantempo tölt 2 sträckor, samt valfritt tempo tölt 2 sträckor.

HJT. Hjortrontölt, Senior 19 – 100 år. För ryttare som tidigare tävlat i A-klass eller har en häst med motsvarande kapacitet.
Rider totalt 4 sträckor och visar arbets- till mellantempo tölt 2 sträckor, samt valfritt tempo tölt 2 sträckor.

P3. Speedpass – 0-100 år
Rider flygande pass 100 meter med flygande start, 2 försök var. Snabbast vinner!

Välkomna till Dille Gård!

Är du säker på det där? för på Gneisti står det juh fortfarande lätt och svår tölt. dom klasserna du skrev ska dom juh ha på vintertölten på Wången.
Jag tror juh på det du säger vill bara veta så att det stämmer för mig gör det väl ungefär desamma men det är juh kul att veta vad jag ska ställa upp i eftersom jag redan är anmäld till lätt tölt.
 
Sv: Vad behöver jag för en inofficiell tölt tävling?

Informationen stämmer!
Lena F gick ut med detta på skolmailen idag. :)
 
Sv: Vad behöver jag för en inofficiell tölt tävling?

Informationen stämmer!
Lena F gick ut med detta på skolmailen idag. :)

Ok Ja jag får väl vänta på att hon hör av sig till mig då väntar ändå på svar på min anmälan så då lär plassera oss i någon klass
 

Liknande trådar

Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
7 518
Senast: As_Vegas
·
Islandshäst Har ridit islandshästarar vid flera tillfällen och det har varit riktigt kul när man fått en pigg häst med bra tölt och gångarter. Å så...
2
Svar
28
· Visningar
3 603
Senast: Elina8
·
Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen...
2
Svar
23
· Visningar
3 601
Senast: zoowie
·
I
Dressyr Hej alla duktiga dressyrryttare! Jag skulle behöva lite tips... jag äger o rider nu för tiden islandshästar. Tränar dem genom...
Svar
3
· Visningar
865
Senast: Mow
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp