Bukefalos 28 år!

Vad betalar ni för ert hö?

AstonVilla

Trådstartare
Min häst står i ett stall där vi köper in foder gemensamt och nu har höleverantören höjt priset till 2,80 kr/kg. Han säger att sommarens väder gjort att han måste höja priset. Men 2,80 känns lite väl saftigt med tanke på att min häst är ett stort halvblod som måste ha rätt mycket mat...

Så jag är lite nyfiken på att höra vad ni andra betalar för ert hö? Är det fler som har fått höjda priser efter sommaren?
 
Sv: Vad betalar ni för ert hö?

Jag betalar 1,10 kr/kg för hö på storbal. Vill jag ha ensilage kostar det 80 öre/kg på storbal.. :D
 
Sv: Vad betalar ni för ert hö?

2,25 kg betalade vi. Plus 60 kr/pers för bensinkostnaderna.

Han såg ingen anledning att höja för oss som brukar köpa av honom, däremot skulle han ta mer om det dök upp folk och behövde hö lite desperat typ. Så vi får samma pris i vinter igen när vi behöver mer!!
 
Sv: Vad betalar ni för ert hö?

I stallet så tar dem 2 kr kg!
 
Sv: Vad betalar ni för ert hö?

Tja, det är inte gratis att ha hästar! ;)
Och även bönder lever i den verklighet att de måste ta betalt så det täcker de kostnader de haft för att skörda plus lite till så att de kan få lite lön för mödan också!! När det dessutom är brist på hö i år så är det tillgång och efterfrågan som styr priset.

Jag betalar 300 kr/bal (plus moms), storbalar i fyrkantsformat :love:, för analyserat hö med BRA värden. Och jag kommer nog göra av med typ 50-60 såna balar över vintern! Minst...
 
Sv: Vad betalar ni för ert hö?

vi betalar 1,30:-/kg för hösilage ...
 
Sv: Vad betalar ni för ert hö?

om man vill att fri tillgång på hö ska ingå i stallhyran så kostar det mig 300:- extra i månaden! SJÄLVKLART har jag det!!! :banana: :bump: :banana: :bump:

annars så ligger hyran på 500,men då får man fixa hö själv..
 
Sv: Vad betalar ni för ert hö?

Till våra hyresgäster tar vi 1.30 för hö av god kvalite i hårdpackade småbalar, och 0.65 för hösilagepå rundbal av samma fina kvalite, förövrigt tar vi 1.50 för krossad havre.:bump:
 
Sv: Vad betalar ni för ert hö?

Vi tar 1:60 kg/ts + moms för analyserat ( 7,0 MJ/smrp, 12,6 på höstskörden) hösilage från vallar som inte sett gödning eller annat konstigt på minst fem år :d
Det blir 1:20 kg på hösilage med 74% ts och 0:80 kg vid 50% ts + moms.
Det som är intressant är vad man betalar för kg/ts, vatten har jag i kran och vill inte betala för i höet/hösilaget. Det kan innebära att en som betalar 2:50 med högt ts betalar mindre än de som betalar 1:50 med lågt ts.

Rolle
Islandshästar på lösdrift
 
Senast ändrad:
Sv: Vad betalar ni för ert hö?

jag betalar 2.50 kr / kg för vårat hö-silage...

jag är rätt så nyinflyttad i det stallet jag står i nu, så jag vet inte riktigt om det är höjt eller inte,
stallet jag stod i innan, så ingick hö:et utan några extra kostnader... så där vet jag inte.. (oväsentligt jag vet :angel: :D )
 
Sv: Vad betalar ni för ert hö?

Jag betalar 2.30 kr/kg plus moms = summa 2,87 kr/kg. Då får jag allt hö levererat hem till stallet och hjälp med att lasta av från bilen. Visserligen ej analyserat hö men mina ponnyer (unghästar och dräktiga ston) har alltid klarat sig bra ändå tillsammans med havre och mineraler som tillskott. Jag har hellre ett något sämre hö näringsmässigt och ger större mängd så de har att pyssla med i lösdriften.

Mycket pengar ja men som någon klok människa skrev här ovan så är det inte gratis att ha häst. Vi har grannar som säljer hö för 2.80 kr/kg plus moms = 3,50 kg/kg. Har full förståelse för att de tar ut så mycket eftersom sommaren inte var så bra ur hösynpunkt. Lite föör dyrt för min del dock...
 
Sv: Vad betalar ni för ert hö?

fy vilka priser en del betalar för grovfoder :eek:
själv betalar jag 1.20/kg för stallets hö. Billigt:D .. Jag vet :angel:
men det är för att vi i stallet hjälps åt att bärga det.
 
Sv: Vad betalar ni för ert hö?

1.70 kr/kg för fint hö i småbal. Då får jag det hemkört också:banana:
 
Sv: Vad betalar ni för ert hö?

2 kr kg som vanligt.
Ingår analys, MYCKET bra värden.

TS 84%, MJ 8,6 och smrp 110 g per kg foder..
 
Sv: Vad betalar ni för ert hö?

Jag betalar 15 kr/bal och hemkört direkt från vallen. Tidigare år har balarna vägt 10 kg. I år väger de bara 8 kg. :confused: Jag fixar analysen själv.
 
Sv: Vad betalar ni för ert hö?

Betalar 2,60:-/kg för hö i småbal, oanalyserat och vi får hämta det själva.

2,80 skulle jag också känna att då ligger det lite på smärtgränsen. Men sen får man ju se vad man har att välja på.

Kolla runt lite, kanske finns någon annan i närheten som ni kan köpa av.
 
Sv: Vad betalar ni för ert hö?

förut har vi alltid betalat 1kr/kg
iår betalar vi 10kr för en bal med hårdpressat hö.
(en bal väger mellan 8 och 20kg)

oanalyserat, bara att hämta direkt ifrån logen.
(har varit med och kört in det)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 680
Senast: Shixle
·
Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
9 211
Senast: Sorgsen
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 999
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 903
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp