vad betalar ni för spån?

bigganl

Trådstartare
Jag har köpt spån för 30 kr/kubikmetern plus frakt. Det har blivit en kostnad på ca 60kr/mån för mig.(till ett halvblod) Nu säljer inte företaget spån mer för allt ska gå till eldningspellets och jag försöker hitta prisvärda alternativ. Jag vill inte ha torv eller halm för bonden som hämtar gödslet vill inte ha det. Vad betalar ni för ert spån? Balar för 59 kr är de billigaste jag fått tag på nu och ska vi köpa löst spån ligger priserna på 90 kr/kubiken.(plus frakt) Har inte haft balat spån förut. Är det drygt?
Det kan vara intressant att se vilka priser som gäller ute i landet. Mina priser gäller värmland och Karlstadtrakten.
 
Jag köper spån genom Viking Timber och betalar 200:- för ca 2400 liter.Jag tycker spån är bra och drygt.Men skulle gärna vilja prova pappers strö,men har fått för mig att det skräpar ner så fruktansvärt. :confused:
Jag bor i Blekinge
 
Köper spån från Wisswood, priset beror på hur många pallar man köper. Över 5 pallar är det ett visst pris och över 9 pallar 52 kr per bal osv. Ju mer man köper ju billigare. De lastar av smidigt med en liten truck och man får spånet dit man vill ha det. Det är 18 balar på varje pall, inplastat så de kan stå ute utan problem. Jag tycker att dom är bra men har å andra sidan inte köpt av några andra.
 
Jag köper spånbalar för 69 kr. Det går åt en i veckan åt min häst. (varmblodstravare) :)
 
jag hämtar på sågverk. 5 kr säcken. men jag måste lasta i själv.
 
Köper av en bonde som har massa mjölkkor, de köper in mängder och får då lite rabatt så jag får köpa av dem för 38 kronor per bal. jmf med 60 på Granngården som är alternativet. Blandar upp spånet med halm så blir det drygare och bättre bindning i bädden tycker jag.
 
Jag är SÅÅÅ bortskämd!!!
Bor granne med en liten bysåg och han som har den är bara tacksam att vi gör av med endel åt honom.
Han fyller skopan på sin traktor och åker några vändor och fyller vårat spånförråd när det behövs.
:love: :love: :love: :love: :love: :love:
Det är väldigt bekvämt då jag har 4 hästar just nu.
 
Jag använder torv, men Börjes tar 49 kr per bale (ca 400 l) har jag sett. Jag kan tänka mig att det går ungefär en bale i veckan, om man har en häst som grisar ner normalt mkt. Går säkert att snåla oxå el om man har en renlig häst :)
 
Vi hämtar i en container, får spånet gratis men batalar ca 700 för att låna lastbilen. Det räcker i ungefär 1-1½ år.

Nu har vi halm. Tycker att det är mkt mer lättmockat och sen sliter det inte lika mkt på min axel.
 

Liknande trådar

Hästvård Hösten är på väg med stormsteg och snart är det dags att stalla in hästarna. Mitt huvudbry just nu är bara vad jag ska välja för strö...
2 3
Svar
41
· Visningar
7 215
Senast: Adnoc
·
A
Utrustning Hej på er. Jag har länge gått och retat mig på hur dyr torven är här där jag bor. 80 spänn för en bal och nu har min försäljare...
2
Svar
20
· Visningar
1 927
Senast: My Beauty
·
C
Hästmänniskan jag har min häst inackorderad i ett stall. den har stått där i ca 2 månader och det är också så länge jag har ägt hästen. i början...
2
Svar
35
· Visningar
3 943
Senast: Ganesco
·
Hästmänniskan Vill gärna ha lite synpunkter på det här uppstallningsavtalet :bow: UPPSTALLNINGKONTRAKT Häst Namn: Född: Ras...
Svar
9
· Visningar
5 011
Senast: JustInCase
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Diarré
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp