Bukefalos 28 år!

Vad betyder det att vara kvinna/man?

Jag tror du slog huvudet på spiken. "Bara få göra som jag vill" - så är det nog för alla :) Även transpersoner.
Inte minst därför älskar jag Raindovemodel (Instagram) som kallar sig själv Jag. Jag är jag! Och däri ryms just att få vara den man är och göra som man vill. (Fö ett underbart instagramkonto som jag kan tipsa om!)
 
Men jag tycker att alla skall få göra som de vill.
Även om jag är emot riskabla kirurgiska ingrepp, just för riskerna då.
Jag begränsar mig inte till kön när det handlar om attraktion eller till att vara höger- eller vänsterhänt heller.
Jag är en människa med en helt oförutsägbar uppsättning av egenskaper.
Vissa blir oerhört provocerade och skrämda av det.
Andra tycker att det är kul.
Några tycker att det är det bästa som finns.
I min verklighet är det få som begränsar sig till kön (och typ 50% av mina vänner är trans, så går det när en är genusforskare :laugh: ). Så jag är helt med att det är det bästa som finns.

Men kirurgiska ingrepp skall väl ändå vara något mellan individer och deras läkare? Inte staten eller dig eller någon annan?
 
Efter att ha följt tråden sedan början och reflekterat lite för mig själv så tror jag att inte känner mig kvinnlig (eller annat) helt enkelt för att jag aldrig bemötts eller ifrågasatts utifrån något annat än det jag är och ser ut att vara. Att jag är kvinna är tydligt även om jag har kort hår, jeans och håller en hammare i handen. Att andra kan känna att de bemöts fel utifrån hur de känner sig kan jag absolut förstå, även om jag själv inte upplevt det.

Något som däremot skaver är en hel del av de normer vi har runt oss och som vi själva reproducerar även om vi egentligen inte skulle vilja det, bara för att de är så internaliserade. Om vi tillät oss och andra attvara mer norm-alternativa tror jag livet skulle bli bättre för många.
 
Men kirurgiska ingrepp skall väl ändå vara något mellan individer och deras läkare? Inte staten eller dig eller någon annan?
Där så håller jag inte med.
Det handlar att väga risker mot varandra.
Och vilka framtida problem som den skattefinansierade vården skall ta hand om.

Är större bröst ett sådant oerhört behov att de motsvarar riskerna av ett implantat?
Bröstförminskning däremot är ju inget som bygger framtida vårdbehov.
Är borttagande av könskörtlar tillräckligt viktiga för att motivera den livslånga behandlingen och beroendet av tillsatta könshormoner.

Det finns många aspekter på ingrepp när vården bekostas med skattepengar. Jag är emot att skära i friska kroppar då sådant alltid medför risker.
Därför måste ju vinsten av ingereppet vara tillräckligt stor.

Jag är för att påverka samhället så att färre skall känna sig pressade av samhällets normer vad gäller utseende. Bröstförstoring där den stora vinsten är "Att slippa skämmas på badstranden" gör mig ledsen och beklämd. Ingen skall behöva lägga sig under kniven för att slippa skämmas.
 
Men xx-kromosomer är ju inte heller = bara kvinnor. Det är kanske där det blir lite fel att säga "kön är biologi" då.

Nä, men XX är en helt odiskutabel förutsättning för att kunna för att kunna föda barn. Med inte alls sagt att alla med XX kan föda barn. Bara att de med XY inte kan föda barn.
 
Nä, men XX är en helt odiskutabel förutsättning för att kunna för att kunna föda barn. Med inte alls sagt att alla med XX kan föda barn. Bara att de med XY inte kan föda barn.
De med X, XXY eller XYY kan inte reproducera sig.
Men i alla fall de med X kan föda barn med hjälp av äggdonation.
Så du förenklar det hela.
 
Där så håller jag inte med.
Det handlar att väga risker mot varandra.
Och vilka framtida problem som den skattefinansierade vården skall ta hand om.

Är större bröst ett sådant oerhört behov att de motsvarar riskerna av ett implantat?
Bröstförminskning däremot är ju inget som bygger framtida vårdbehov.
Är borttagande av könskörtlar tillräckligt viktiga för att motivera den livslånga behandlingen och beroendet av tillsatta könshormoner.

Det finns många aspekter på ingrepp när vården bekostas med skattepengar. Jag är emot att skära i friska kroppar då sådant alltid medför risker.
Därför måste ju vinsten av ingereppet vara tillräckligt stor.

Jag är för att påverka samhället så att färre skall känna sig pressade av samhällets normer vad gäller utseende. Bröstförstoring där den stora vinsten är "Att slippa skämmas på badstranden" gör mig ledsen och beklämd. Ingen skall behöva lägga sig under kniven för att slippa skämmas.
Det är ju dock inte upp till dig att avgöra om vården av transpersoner är nödvändig eller "värd pengarna". Det är upp till vetenskapen, och vetenskapen säger att hormonbehandling och operationer är vad som hjälper. Jag lovar dig att det kostar mycket, mycket mer för samhället att transpersoner inte får den behandling de behöver, då det medför livslånga konsekvenser för arbetsförmåga, behov av annan vård (t.ex. vid suicidförsök, självskada, ätstörning m.m. som alla är mycket mer prevalenta bland de med obehandlad könsdysfori än de som fått behandling). Samt då som vi varit inne på att om pubertetsblockerare inte ges till transpersoner innan pubertetsstart så tillkommer inte bara sabbad skolgång (kostsamt!) m.m. utan även kirurgiska ingrepp som annars hade kunnat undvikas.

Ja, vi skall jobba för att normer inte ska tynga och tvinga. Men som med metaforen jag tog upp innan: vi slutar inte behandla cancer bara för att vi inte ännu lyckats förbjuda alla cancerogena ämnen.


Nä, men XX är en helt odiskutabel förutsättning för att kunna för att kunna föda barn. Med inte alls sagt att alla med XX kan föda barn. Bara att de med XY inte kan föda barn.
Men vad har det för betydelse när XX kan vara en man, en kvinna, eller en ickebinär?
 
Ja, det är klart att jag gör. Jag tänker knappast skriva en vetenskaplig text på flera sidor i en tråd på Buke.
Men just gender är inte enkelt med antingen eller.
Och det är hela skalan som vi andra vill ha med.
Just här är fel ställe för den förenklingen.
 
Där så håller jag inte med.
Det handlar att väga risker mot varandra.
Och vilka framtida problem som den skattefinansierade vården skall ta hand om.

Är större bröst ett sådant oerhört behov att de motsvarar riskerna av ett implantat?
Bröstförminskning däremot är ju inget som bygger framtida vårdbehov.
Är borttagande av könskörtlar tillräckligt viktiga för att motivera den livslånga behandlingen och beroendet av tillsatta könshormoner.

Det finns många aspekter på ingrepp när vården bekostas med skattepengar. Jag är emot att skära i friska kroppar då sådant alltid medför risker.
Därför måste ju vinsten av ingereppet vara tillräckligt stor.

Jag är för att påverka samhället så att färre skall känna sig pressade av samhällets normer vad gäller utseende. Bröstförstoring där den stora vinsten är "Att slippa skämmas på badstranden" gör mig ledsen och beklämd. Ingen skall behöva lägga sig under kniven för att slippa skämmas.
Transpersoner som inte får vård mår ofta väldigt dåligt och självmordsfrekvensen är hög. Transpersoner dör. Det är kostnaden för att inte ge transvård.
 
Det är ju dock inte upp till dig att avgöra om vården av transpersoner är nödvändig eller "värd pengarna". Det är upp till vetenskapen, och
Nej det är upp till politikerna.
Det är där som beslut om vilken vård som skall bekostas av samhället avgörs.
Till sin hjälp har politikerna olika sakkunniga.
Vissa räknar på nyttan av olika behandlingar.
Det kallas Hälsoekonomi.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/halsoekonomi/
Där så kommer de argument som du räknar upp in.
Det är skillnad på vinsten av att slippa skämmas på badstranden och att inte stå ut med sig själv.
Jag tror att mycket går att få bättre genom att ändra på samhällets normer i stället för att skära i människor med kniv.

Jag är politiskt engagerad.
 
Transpersoner som inte får vård mår ofta väldigt dåligt och självmordsfrekvensen är hög. Transpersoner dör. Det är kostnaden för att inte ge transvård.
Det skall ju inte behöva hända.
Men hur mycket är det som i stället för att skära i människor går att lösa med att omgivningen blir mindre dömande?
Jag tycker inte att människor skall behöva lägga sig under kniven för att samhället är för fyrkantigt eller stereotypt.

Om man tar bort samhällspåverkan och lidandet utan behandling blir stort, så är ju det Hälsoekonomiska svaret att behandla.
Inom Hälsoekonomi räknas även faktorer som livskvalitet och välmående in. Inte bara pengar.
 
Jag får faktiskt cravings på choklad ca 2 ggr om året.
Kanske är det hormonellt eller så är det vädret.
Men när jag var gravid, då fick jag veta vad cravings verkligen innebär.
Det var helt galet faktiskt.
Så det kan absolut ha med hormoner att göra.

Jag sa ju inte att cravings inte kan ha med hormoner att göra, bara att jag själv aldrig haft (eller hört talas om någon som haft, förrän nu då) periodiska cravings kopplat till menscykeln.

Angående cravings när man är gravid så kan det också ha med bristtillstånd att göra - man kan tydligen få cravings på väldigt konstiga saker när man t.ex. har järnbrist :)
 
Nej det är upp till politikerna.
Det är där som beslut om vilken vård som skall bekostas av samhället avgörs.
Till sin hjälp har politikerna olika sakkunniga.
Vissa räknar på nyttan av olika behandlingar.
Det kallas Hälsoekonomi.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/halsoekonomi/
Där så kommer de argument som du räknar upp in.
Det är skillnad på vinsten av att slippa skämmas på badstranden och att inte stå ut med sig själv.
Jag tror att mycket går att få bättre genom att ändra på samhällets normer i stället för att skära i människor med kniv.

Jag är politiskt engagerad.
Om vi hade kunnat ändra på samhällets normer över en natt så hade det fungerat. Nu kan vi inte det.

Sen är det också så att transpersoner och könsdysfori finns även i samhällen där transpersoner är accepterade/har en större plats i samhället. Hormonterapi och kirurgi är den behandling som finns att tillgå, i alla fall den enda som fungerar. Frågan blir då inte vilken vård transpersoner ska få, utan vill du inte att de ska få den evidensbaserade behandling som är det enda som bevisat fungerar, ja, då vill du ju inte att de ska få vård. Ska människor dö i väntan på att vi 1, hittar ett sätt att lyckas "fixa" normerna, och 2, väntar och ser om det ens fungerar, eller ska vi ge dem den vård som är vetenskapligt bevisad som effektiv? Och om du tycker att alternativ två är bättre, tycker du då också att de som lider av cancer ska vänta på vård tills vi eliminerat alla cancerogena ämnen, och sen väntat ett tag för att se om det fungerar?

Det har ju en rent praktisk medicinsk betydelse när människor vill alstra barn.
Jag är XX och det var ju praktiskt när jag faktiskt ville ha barn tillsammans med en XY.
Andra varianter blir ju mer komplicerade.
Ja, men diskussionen var inte kring "vilka kan föda barn?" utan diskussionen var "vad betyder det att vara kvinna?". Därav min fråga vad kromosomer har för betydelse i det, när folk med XX (det vill säga människor som kanske kan föda barn) kan vara kvinna, man, eller ickebinär.
 
Det skall ju inte behöva hända.
Men hur mycket är det som i stället för att skära i människor går att lösa med att omgivningen blir mindre dömande?
Jag tycker inte att människor skall behöva lägga sig under kniven för att samhället är för fyrkantigt eller stereotypt.

Om man tar bort samhällspåverkan och lidandet utan behandling blir stort, så är ju det Hälsoekonomiska svaret att behandla.
Inom Hälsoekonomi räknas även faktorer som livskvalitet och välmående in. Inte bara pengar.
Av dom vänner jag har och andra transpersoner jag träffat och pratat med detta om så har könsnormer aldrig kommit upp i samtalet. Det som har varit viktigt är att trivas i sin egen kropp och att andra ska kunna se på en själv såsom man själv gör.
Dejtade en transkvinna en period, hon väntade på könsbekräftande vård och det var en riktigt tuff väntan för henne. Nu när den är påbörjad verkar hon vara tryggare och må bättre i sig själv.

Det är så lätt att skriva att det handlar om samhällets normer, men det är att förenkla det hela enormt.

Jag är själv ingen transperson och vill egentligen inte prata för dom då jag inser att jag inte kan förstå deras känslor fullt ut. Så ursäkta för det.
 
Det är ju dock inte upp till dig att avgöra om vården av transpersoner är nödvändig eller "värd pengarna".
Jo, i en demokrati så är det faktiskt det. Det är vi tillsammans (via riksdag, regering osv) som bestämmer vad skattepengar skall användas till. Därför tycker jag det är viktigt att vi faktiskt kan diskutera det. Självklart med vetenskapen som grund, men också med utgångspunkt i vad vi tycker att vi gemensamt i form av samhället skall bekosta.
 
Jo, i en demokrati så är det faktiskt det. Det är vi tillsammans (via riksdag, regering osv) som bestämmer vad skattepengar skall användas till. Därför tycker jag det är viktigt att vi faktiskt kan diskutera det. Självklart med vetenskapen som grund, men också med utgångspunkt i vad vi tycker att vi gemensamt i form av samhället skall bekosta.
Om vi bestämmer att vi ska ha allmän av staten bekostad sjukvård så bör den vården finnas för alla. Inklusive transpersoner. Annat än det strider i min mening mot alla människors lika rättigheter.
 
Jo, i en demokrati så är det faktiskt det. Det är vi tillsammans (via riksdag, regering osv) som bestämmer vad skattepengar skall användas till. Därför tycker jag det är viktigt att vi faktiskt kan diskutera det. Självklart med vetenskapen som grund, men också med utgångspunkt i vad vi tycker att vi gemensamt i form av samhället skall bekosta.
Fast vi som medborgare utan större kunskap kan inte ta ansvaret för att sitta och peta i vilken vård som ska ges och inte. Jag skulle absolut inte vilja ha det ansvaret och tycker det är en farlig väg att gå.
Det ska vara evidensbaserad vård och vård åt alla enligt mig.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dejtingtråden del 37
  • Var vill vi bo?
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp