Vad blir det för vegetarisk mat? Del IV

Lagade gnocchi idag som var himla god. Har gjort den förut men det har blivit en liten favorit.
Steker gnocchi i salviasmör (smälter smör, mixar i salvia och steker dom i det sen) blandar med parmesanost och rostade hasselnötter på tallriken.
Färsk basilikacréme till.
 
Vad ska ni äta för vegetariskt/veganskt i jul?

Jag gillar inte julmat och måste ha nåt enkelt för jag ska antingen ta med eller laga maten i en hyrlägenhet (visserligen i samma by som jag bor i, men ändå lite trassligt tycker jag). Funderar på potatis- och jordärtskocksgratäng, tempeh och kålsallad. Eller nån lite roligare pasta, men kommer inte på nåt som känns roligare än vardagspastan 🤔. Iofs var inte mitt första alternativ så himla festligt heller men lägger man ner lite extra tid på det blir det bra.
Vi har en del saker som vi alltid har på våra julbord typ gott bröd med goda ostar, tofuskagen och så gillar maken gravad morot så han gör alltid olika varianter av det. Men i år får vi matglada gäster på besök så då känner jag att det är läge att få prova lite nytt också.

Därför blir det nykomlingarna saffranskokt palsternacka med smörrostade nötter, tabbouleh med saffran och granatäpple och julpizza!

Tabboulehn är vegansk i grundutförande, de två andra tänker jag mig går att göra veganska om man vill.
 
Visa bifogad fil 132847
Gnocchi ala Sorrentina. Mums😋
Använde Zeina’s recept kompletterat med en låda tärnad zucchini från frysen. Tycker att jag ofta måste köra rätterna längre i ugnen än vad hon anger i sina recept. 20 minuter + grill för att få lite färg på ytan istället för 10-13 minuter enligt receptet.
Men gott blev det!
Var det egen tärnad zucchini? Har funderat på att göra så själv när det är billigt i affären (kan tyvärr inte odla egna) men är rädd att det ska bli mojsigt och konstigt.
 
Vad ska ni äta för vegetariskt/veganskt i jul?

Jag gillar inte julmat och måste ha nåt enkelt för jag ska antingen ta med eller laga maten i en hyrlägenhet (visserligen i samma by som jag bor i, men ändå lite trassligt tycker jag). Funderar på potatis- och jordärtskocksgratäng, tempeh och kålsallad. Eller nån lite roligare pasta, men kommer inte på nåt som känns roligare än vardagspastan 🤔. Iofs var inte mitt första alternativ så himla festligt heller men lägger man ner lite extra tid på det blir det bra.
Jag ska äta grönkålssoppa med ägghalva och laxsmörgås (men den går ju att byta mot något veggopålägg). Juldagen blir det pasta på grönkål och lax men det går ju att byta ut laxen mot tex rökt tofu och eller svamp.
 
Var det egen tärnad zucchini? Har funderat på att göra så själv när det är billigt i affären (kan tyvärr inte odla egna) men är rädd att det ska bli mojsigt och konstigt.
Japp. Egenodlad. Men det går ju lika bra att tärna ner köpta och frysa in när det är säsong. Min syrra odlar ohemula mägder med Zucchini och hon river en del tror jag, och fryser in. Sen använder hon det och bakar med. Mest kakor 😋
 
Vegetarisk kotteri ramen från Tove Nilssons bok, överraskande gott! 😋
Kanske inte det smartaste när jag tänkt att vi borde spara lite på elen efter köldsmockan, men rätt mysigt att utan stress kunna pyssla med alla olika småmoment (rosta majs, fräsa svamp med ingefära och soja). Buljongen är jag glad att jag gjorde jag igår, den tog sina två timmar med ungsrostning av grönsaker, sjuda alger och svamp osv.
Kommer absolut göra igen, när jag känner för ett projekt!
 
Tofu larb var enormt gott!! Hade det på salladsblad och serverade en sallad med frukt i till för att lyfta de intensiva smakerna!
 
Alltså jag är frälst. Så jäkla god middag idag. Ni vet, sådan där mat som efterlämnar en sjungande smak.

Recept
1707844317555.jpeg
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 451
Senast: Exile
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 267
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 869
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej alla, Jag känner mig lite uppgiven och vill därför rådfråga er. Det är så att jag i måndags hämtade hem en 8-veckors basset-valp...
Svar
13
· Visningar
5 722
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp