Vad får nämnas i en tråd?

Snubbelfot

Trådstartare
En husregel på forumet säger att
För att förenkla för de som söker svar på frågor skall frågan besvaras direkt i tråden, inte genom en länk till en annan plats. Länkar är dock tillåtna som en fördjupning efter ett uttömmande svar.
Detta kan uppenbarligen tolkas (och har tolkats) som att länkar överhuvudtaget inte är tillåtna, vilket förstås kan diskuteras. Det har dessutom tolkats som att det inte ens är tillåtet att nämna andra forum vid namn (läs: utan att faktiskt länka till dem), vilket jag har svårt att hitta stöd för i reglerna.

För att slippa svårigheter och risk för inkonsekvens och godtycke - både för moderatorer och för användare - så efterlyser jag en omarbetad lydelse av reglerna både kring länkar i inlägg och kring huruvida det är tillåtet att bland icke hästrelaterade forumdelar diskutera andra internetföreteelser såsom andra forum.
 
Sv: Vad får nämnas i en tråd?

<raderat citat>
Reklam, annonsering och marknadsföring överhuvudtaget, om man ser till vad reglerna säger. Men...
<raderat citat>
...om diskussioner kring strikt skall omfattas av begreppet göra reklam för så måste du väl hålla med om att det blir väldigt svårt att föra ett samtal här? Det blir solklara regelbrott att ens diskutera tv-kanaler, tågföretag, filmer och rätt mycket annat, såvida inte just diskussioner kring internetforum särställs som reklam - vilket förutom att förefalla rätt inkonsekvent rimligen måste göras uttryckligen och inte genom någon outtalad praxis.
Vi kan väl nöja oss med att konstatera att om det hade varit så självklart som du hävdar att göra den tolkningen utifrån en icke-definierad praxis så hade den här diskussionen inte funnits. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Vad får nämnas i en tråd?

Det här såg jag inte, hade bara sett ditt startinlägg.

Som jag just skrev på senior: jag är inte intresserad av diskussionen, jag förklarade bara varför jag ansåg att lizans moderering var helt rätt. Därför vill jag heller inte bli citerad i en helt annan tråd.

Edit: bra att du raderade.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad får nämnas i en tråd?

Alltså, jag måste få klarhet i det här!

Jag startade tråden som var upphov till just detta, och trodde i min enfald att man kunde diskutera exempelvis andra forum som det rörde sig om i det här fallet.
Sen kom det inlägg om att man inte fick länka, man fick inte nämna andra sidor vid namn etc.
Visst, man får inte marknadsföra - det förstår jag absolut. Men att gå från "inte marknadsföra" till att "man får inte nämna något vid namn" blir ju helt vansinnigt!
I så fall ska ju 50% av trådarna på Senior bort eftersom alla i stort sett handlar om/länkar vidare till andra sidor.
Vad blir kvar då?

Kravet på konsekvens kan tyckas vara svårt att uppfylla, men samtidigt blir det tämligen svårt att veta vad man får skriva och vad man inte får skriva när bedömningen helt klart skiftar från fall till fall!

Kan någon från Buke bemöta detta?
Tack!
 
Sv: Vad får nämnas i en tråd?

Ett mycket enkelt svar är att man inte får marknadsföra, inte länka och inte göra reklam eller smutskasta.

Men det finns och måste finnas undantag från detta. Forumreglerna försöker vara ganska klara runt detta, resten är upp till praxis och bedömning från mig och moderatorerna detta kan även ibland så sakteliga ändras över tiden.

I detta speciella fall har det tidigare varit så att andra forum har diskuterats här, detta ledde i ett fall till att vi fick en riktigt arg administratör från det andra forumet på halsen. Det som sades här i trådarna om det andra forumet var inte speciellt snällt. Jag hade förståelse för att den andra administratören inte tyckte det var lämpligt med dessa trådar. De togs alltså bort.

Risken med att diskutera andra forum är att det lätt hamnar i rätt mycket skitsnack eller så blir det reklam för det andra forumet även om det inte finns någon länk till själva forumet. Ibland kan det säkert fungera hyffsat, men när det gäller forum känns det enklare att vara lite tuffare redan från början.
 
Sv: Vad får nämnas i en tråd?

Risken med att diskutera andra forum är att det lätt hamnar i rätt mycket skitsnack eller så blir det reklam för det andra forumet även om det inte finns någon länk till själva forumet. Ibland kan det säkert fungera hyffsat, men när det gäller forum känns det enklare att vara lite tuffare redan från början.
Tack för klargörandet!:)
Det du säger är alltså, sammanfattningsvis, att det pga risken för smutskastning inte är tillåtet att diskutera andra internetforum på Bukefalos. Skulle den biten då kunna få lov att uttryckligen framgå i regel-FAQ:en istället för att bara manifesteras i form av modereringar utifrån en för användarna okänd praxis moderatorer emellan? :confused: En tolkningspraxis behöver ju vara öppen och känd för att kunna efterlevas, allt annat riskerar att skapa en absurd situation där man löpande måste känna sig fram. Skulle en regel eller praxis behöva ändras utifrån framtida omständigheter så tar det ju inte många minuter att redigera texten i FAQ:en.
 
Sv: Vad får nämnas i en tråd?

Hej!
Jag har tidigare gjort ett inlägg då det gäller ett företag i S.Sverige som bl.a. säljer sadlar men uppenbarligen undlåtit att leverera väldigt många av dem...
(inga namn nämnda). Se
http://www.bukefalos.com/f/showpost.php?p=11860897&postcount=26

Jag och minst en person till har redan gjort polisanmälan, fler avser att polisanmäla inom snar framtid och polisen rådde mig att uppmana fler som råkat illa ut att höra av sig. Hur kan jag förmedla denna uppmaning på forumet utan att informationen försvinner bland övriga inlägg? Nu har även personer från Norge hört av sig, härvan blir bara större och större...
 
Sv: Vad får nämnas i en tråd?

Lägg in en radannons i annonsforumet, lämpligen under efterlysningar, finns i menyn här till vänster.:idea:
 

Liknande trådar

Bukefalos Igår kväll försvann en tråd från hästvårdssidan. Jag undrar helt enkelt varför den togs bort just igårkväll eller undernatten till idag...
Svar
6
· Visningar
2 205
Senast: Boj
·
Bukefalos Hej, Nyss försvann ett par av min ainlägg då jag hade länkat till bilder på två olika sadlar, likadant utseende men olika märkesnamn...
Svar
10
· Visningar
1 542
Senast: Gunnar
·
Bukefalos Då jag inte fått svar på PM så kommer jag ta det här offentligt i syfte att väcka diskussion om både min tråd och övriga trådar som...
7 8 9
Svar
162
· Visningar
15 247
Senast: Inte_Ung
·
IT & mobiler Läs detta innan du skapar en ny tråd. Läs igenom de vanliga frågorna nedan. Om du behöver diskutera vidare så använd helst någon av de...
Svar
0
· Visningar
13 702
Senast: gern
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Överproduktion av hud?
  • Osäker Ponny

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp