Dialog mellan moderatorer och användare

Heulwen

Trådstartare
Då jag inte fått svar på PM så kommer jag ta det här offentligt i syfte att väcka diskussion om både min tråd och övriga trådar som ryker.

Min tråd blev utan förklaring borttagen för att den ansågs strida mot Bukefalos regler (det enda jag kan gissa mig till). Det var ett vääldigt långt inlägg där jag berättade om vilka motgångar jag haft när jag letat medryttarhäst, att jag provridit flera och dem jag verkligen fastnade för fick jag inte. Varje häst fick en liten berättelse. :D
Jag skrev även om hur psykiskt dåligt jag mådde då hästarna är en stor del i mitt liv.
I slutet av tråden skrev jag att det jag nu ville höra var folks berättelser om motgångar i sitt hästletande men som ändå hittat rätt häst till slut (både som medryttare och ägare). Skrev även någon rad om det var svårt att hitta medryttarhäst och undrade om jag hade för mycket krav - det var väl dem få raderna i ett låångt inlägg som togs som en annons.

När jag loggade ut för kvällen hade jag fått några svar av personer som berättade om det dem varit med om och att jag säkert skulle hitta en fin häst snart osv. Så långt - allt väl.
Loggade in dagen efter och det finns inte ett spår av tråden och inte ett PM i inkorgen. Skickade PM till dem som styr den forumdelen och fick svar av den ena att hon inte hade med saken att göra. Ett svar. :bow:

Den andra har varit inne och skrivit på Buke sedan dess och skrivit både privat och modererat men hon har inte svarat på mitt PM där jag frågade varför tråden togs bort.
Eftersom det alltså inte går att kommunicera med ansvarig så får jag ta det offentligt utan att peka ut den det rör sig om.
Jag har fått intrycket att det skett med andra förrut efter lite snokande.

Hur som helst så kunde jag göra en gissning att någon förmodligen skrivit i tråden att dem ville ha en medryttare eller liknande och då plockade moderatorn hela tråden. Tråden som jag tycker klart och tydligt inte hade som syfte att fungera som en annons då jag skrev ett väldigt långt inlägg med fyra ingående berättelser om mina provridningar och även skrev mot slutet vad jag sökte för svar, vilka jag riktade mig till och som gärna fick skriva i tråden. Det handlade som sagt om att jag ville ta del av folks berättelser med motgångar i sökandet efter en fin (medryttar)häst och som ändå hittat rätt till slut.

Att då radera tråden pga. att någon annan användare annonserar (söker efter medryttare) i den tycker jag är helt snett. Att istället radera just det(dem?) inlägget/n och skriva som moderator att "sådant ska inte tas på forumet och återgå till TS huvudfråga" hade varit en betydligt bättre åtgärd.
Detta skrev jag även i mitt PM men ingen respons som sagt.

Jag få vill få en diskussion om borttagandet av tråden och skriver här då det tydligen inte var rätt väg att gå att ta det privat med berörd moderator.

Jag vill gärna ha en diskussion om borttaganden av trådar i övrigt också.
Min åsikt är att ifall tråden ligger i gränslandet enligt moderator eller om ett inlägg i den strider mot reglerna så bör moderator skicka ett PM till TS med en motivering eller radera ett enskilt inlägg med motivering. Ifall tråden dock klart strider mot forumreglerna "jag har en jättefin sadel till salu" så kan dem plockas utan motivering för annars skulle det bli för mycket merjobb att motivera vartenda bortplockande. Även om min fästman som är moderator på ett av Sveriges största forum alltid motiverar sina borttaganden och för en dialog med användarna.

Jag efterlyser mer av en dialog här på Bukefalos mellan användare och moderatorer.

/Heulwen
 
Senast ändrad:
Sv: Dialog mellan moderatorer och användare

Det var trist att den är borttagen för din skull som ville ha synpunkter om hjälp :( Hoppas du kan få svar varför den togs bort
 
Sv: Dialog mellan moderatorer och användare

En tråd togs bort på Utrustning där jag efterlyste saker som jag inte hittade i buke eller via google. Den försvann likt din tråd under natten. Fick dock svar men som inte gav mig något.

Vill ha PM på varför tråden togs bort men jag orkade inte krångla. Nu är saken inte längre aktuellt.

Tycker att det ALLTID ska skickas PM när man tar bort tråden så man får förklaring på vad som var "fel" med inlägget.
En vän till mig fick också bort sin tråd utan PM eller anledning.

Men det är ju min åsikt det.
 
Sv: Dialog mellan moderatorer och användare

håller helt med dig.

är på flera forum men inget har en sån kadaverdiciplin som här på buke. och det blir värre och värre, i början var det mkt friare. nu får man ju inte skriva nånting känns det som. väldigt tråkigt tycker jag. :(
 
Sv: Dialog mellan moderatorer och användare

Jag kommenterade i en tråd på utrustning om en grej jag tyckte var sjukt snygg - det togs bort! Verkar ju bara tramsigt.
 
Sv: Dialog mellan moderatorer och användare

Jag har också upplevt att det blivit mycket hårdare nu på sista tiden. Såg precis ett inlägg i en tråd där någon ville nå TS och hade skrivit i hennes tråd att hennes inkorg var full. Det inlägget hade raderats men hon skrev in det igen och sade att det inte hade med annonsering att göra. Det är väl lustigt att anta att bara för att någon vill PM:a någon så rör det sig självklart om annonsering (även om tråden handlade om hennes problem att hitta häst) men om så ens vore fallet så sköts det ju ändå privat via PM. Det finns det väl inga regler mot?
 
Sv: Dialog mellan moderatorer och användare

ja den där shoppingtråden som man inte får kommentera andras saker i har ju blivit jättetråkig nu. visst att man inte får fråga vart den är köpt, men att det ska vara förbjudet att skriva "vad snygg!" eller "hur är den i stl?" osv är onödigt.
 
Sv: Dialog mellan moderatorer och användare

Jag kan bara tala för egen del och av de erfarenheter jag har (som moderator och "civil").

Skulle jag PM´a för varje inlägg jag tar bort som strider mot forumreglerna hade jag fått säga upp mig från mitt ordinarie jobb. Så många inlägg går bort varje dag från mina forum. Detta är ett ideellt uppdrag, moderatorer har ingen ersättning för tiden vi lägger ner.

Många trådar och inlägg på t ex Utrustning är efterlysningar av ett eller annat slag. Om man fritt får "annonsera" sina varor och tjänster genom länkar till t ex enskilda butiker känns det rätt orättvist mot de som betalar för sin annonsplats.

Att använda andras bilder (copyrightskyddat material) är något som inte är tillåtet enligt lag, och det är otroligt ofta användare stjäl bilder och lägger på t ex pixbox för att sedan använda i inlägg. Inlägg som strider mot lagar åker givetvis i papperskorgen.

Jag har själv varit med sedan stallet.se-tiden och säkert skapat ett och annat inlägg som legat i gråzonen för det tillåtna. Men både på detta forum och andra har dessa tveksamma inlägg plockats bort. Själv tycker jag inte det är mycket att orda om, som användare har jag ju godkänt forumreglerna och vet vad som gäller.

Personligen låter jag tveksamma inlägg ligga kvar, men om de drar åt fel håll (och visar sig tolkas som en uppmaning att lägga in t ex butikslänkar eller copyrightskyddat material) måste vi ju moderera den.

Detta är mina personliga tankar och tolkningar av regelverket jag som moderator använder i mitt dagliga modererande.
 
Sv: Dialog mellan moderatorer och användare

Jag förstår att ni har mycket att göra därför verkar det ju onödigt att ta bort även inlägg som inte bryter mot några regler.
 
Sv: Dialog mellan moderatorer och användare

I många fall ger det ju mindre jobb för moderatorerna att motivera raderandet av en tråd. Jag har sett vissa som skapar om samma tråd igen när den förra försvunnit, de kanske inte har fattat att moderatorn tog bort den och då blir det samma visa igen. Eller så ligger tråden i ett gränsland enligt moderatorn och TS förstår ingenting (som jag).
Och så finns det folk som blir förbannade och startar samma tråd igen (försvarar jag inte) och då måste det ju modereras ännu mer.
Däremot tycker jag att det är självklart att man ska läsa forumreglerna och veta om dem innan man skriver en tråd. Annonser tycker jag ska ryka direkt och det tycker jag inte nödvändigtvis måste meddelas TS. Men trådar och inlägg som inte självklart ska tolkas som regelbrott tycker jag man ska ha en motivering till att dem tas bort.
 
Sv: Dialog mellan moderatorer och användare

Jag har i mitt inlägg efterlyst bukeanvändare i min närhet med ett visst bett.
Sen tog jag upp bett vs bett, hur deras hästar funkade med både betten. För jag ville inte betala 400 kr o se att hästen går åt helvete med det. 400 i sjön. Men det har jag ändå fått göra eftersom jag inte fick ha kvar min tråd.
Jag gör ju inte direkt reklam för något eller jag efterlyser inte reklam. Det jag efterlyste var någon privat ting jag kunde låna. :crazy:

Men den togs bort. Varför? Jag ser inte något fel i det. Men å andra sidan var det kanske en annan moderator i Utrustning.
 
Sv: Dialog mellan moderatorer och användare

Jag kan på rak arm inte komma på att jag tagit bort något inlägg som INTE strider mot reglerna, så jag kan inte svara på ditt påstående riktat till mig.
 
Sv: Dialog mellan moderatorer och användare

Nä jag vet inte vem som modererar på utrustning men tanken är väl att alla moderatorer ska använda sig av samma regler.
 
Sv: Dialog mellan moderatorer och användare

I många fall ger det ju mindre jobb för moderatorerna att motivera raderandet av en tråd. Jag har sett vissa som skapar om samma tråd igen när den förra försvunnit, de kanske inte har fattat att moderatorn tog bort den och då blir det samma visa igen. Eller så ligger tråden i ett gränsland enligt moderatorn och TS förstår ingenting (som jag).
Och så finns det folk som blir förbannade och startar samma tråd igen (försvarar jag inte) och då måste det ju modereras ännu mer.
Däremot tycker jag att det är självklart att man ska läsa forumreglerna och veta om dem innan man skriver en tråd. Annonser tycker jag ska ryka direkt och det tycker jag inte nödvändigtvis måste meddelas TS. Men trådar och inlägg som inte självklart ska tolkas som regelbrott tycker jag man ska ha en motivering till att dem tas bort.

Solklara fall kan man radera utan att yttra sig tycker jag. Som du.
Men min tråd kunde jag inte förstå eftersom jag både sökt info i buke och i google utan resultat. sen sökte jag just bukare som fanns nära mig som hade en viss sak jag ville testa innan jag köpte det. Men jag förstod inte riktiugt vad jag gjorde för fel där?
Samma sak med din tråd, jag ser inte något fel i den o tyckte det var konstigt att den raderades.
 
Sv: Dialog mellan moderatorer och användare

Det skrev jag ju nyss. Jag sa att en grej som någon visade upp i bildtråden var snygg.
 
Sv: Dialog mellan moderatorer och användare

Du pratar om Bildtråden för Shopping. Där finns ju faktiskt TRÅDreglerna i huvudinlägget. Du kan starta en ny tråd om shoppingfynd om det känns aktuellt, så kan vi begrava den andra. Men att sitta och radera över 50 inlägg med stulet copyr.-material, butikslänkar etc känns fortfarande som ett stort åtagande för ett ideellt arbete, det var därför den förra gick i graven. Arbetet med den tog flera timmar...
 
Sv: Dialog mellan moderatorer och användare

Nej det gör jag inte. Jag pratar om den här befintliga tråden och mitt inlägg var i stil med #224, en kommentar om nåt som visades som jag gillade.
 

Liknande trådar

Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
10 660
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 284
Senast: Madalitso
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
32 710
Senast: Habina
·
  • Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 371

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp