Dialog mellan moderatorer och användare

Sv: Dialog mellan moderatorer och användare

*kl*

Jag har sett den här debatten (tänker inte kalla det diskussion) i ... jag vet inte hur många trådar på Buke, måste den infiltrera alla?
Det är bara samma tjafs fram och tillbaka och ingen tänker ändra sig och framför allt har det inget att göra med att föra en dialog med moderatorerna som är trådens huvudämne.
Jag vet att jag inte kan styra vad/var folk skriver men ni som känner igen er ber jag ta den här diskussionen i de flertal trådar som är igång just nu inom det aktuella ämnet.
 
Sv: Dialog mellan moderatorer och användare

Ett par frågor till moderatorerna:

Om man rapporterar ett inlägg/en tråd, hur länge tar det innan man får svar från moderator/texten tas bort eller redigeras?

Om man rapporterar ett inlägg en eller flera ggr och moderatorn inte tycker att det är befogat, får man då en motivering till att inget kommer hända och varför?

Om en moderator inte har tid att läsa alla rapporter i "sitt" forum, går då andra moderatorer in och hjälper till så att det inte är en lång lista av obehandlade rapporter där man riskerar att missa något viktigt?
 
Sv: Dialog mellan moderatorer och användare

Om man tittar längst ner i respektive forum, så ser man att det finns en huvudmoderator, ett par hjälpmoderatorer och så Gunnar som är "överkucku" i alla forum.

Om man rapporterat en tråd flera gånger och inget har hänt, så är det nog så att moderatorerna har tagit sig en titt och en funderare på vad som ligger bakom rapporten och hur tråden och diskussionen har löpt tidigare. Det kan även vara så att moderator tittat på vilken/vilka användare som varit involverade i diskussionen och vilken/vilka som munhuggits och sedan fattat beslut utifrån detta om åtgärd ska eller inte ska göras.

Med vänliga hälsningar

IngelaH
moderator o nattuggla
 
Sv: Dialog mellan moderatorer och användare

Varför är det så ovanligt med svar då man PMar vissa moderatorer? Jag köper förklaringen att det kan vara tidsbrist, men i kombination med att berörda moderatorer är/varit aktiva i diskussioner i flera dagar/veckor efter att man PMat så köper jag det inte. Jag har PMat några st under min tid som användare men har inte fått svar från någon. Det känns lite nonchalant :confused:

Jag tycker att man försöker få till en dialog med vissa, men det blir snarare en ofrivillig MONOlog. Jag tror att orsaken till att det finns användare som är missnöjda, bildar egna sanningar om hur buke fungerar etc ofta är en utebliven dialog. Det skapar en onödig irritation både hos användare gentemot moderatorer och vice versa med resultatet att alla känner sig orättvist behandlade/påhoppade/otacksamt bemötta etc.
Om folk fick bättre förklarat för sig, och inte upplevde sig ignorerade då de undrar vissa saker, så skulle nog stämningen inte bli så infekterad tror jag :)
 
Sv: Dialog mellan moderatorer och användare

Men du, en dialog handlar inte om PM som borde ha placerats som inlägg i en specifik tråd. Sådant svara jag aldrig på, varför? Jo detta är ett diskussionsforum för alla, alltså bör ju inte åsikterna dryftas med enbart moderatorer och användare genom PM.

Handlar det om andra frågor rörande trådar eller frågor kring forumet så svarar jag alltid vilket jag även tror att andra moderatorer även gör.
 
Sv: Dialog mellan moderatorer och användare

Jag tycker inte att en konversation via PM inte är en dialog, men du kanske inte menade så...
Alltså, tycker du verkligen att allt man skriver i PM har allmänt intresse? Det finns ju anledningar till att man skriver vissa saker i PM och inte publikt och det är bla för att man inte tycker att allt är av allmän karaktär. Varför finns ens funktionen PM?

Visserligen kan jag ju klippa ut alla frågeställningar som ev kan förekomma i de PM jag skrivit till moderatorer, och lägga in dem här. Men jag vet ärligt talat inte om allt är av värde för "allmänheten".
Jag förstår inte varför allt som skrivs måste kunna läsas av alla... så hemskt är det väl inte att svara på frågor eller ha en dialog med en enskild person utan andras inblandning?

(ber om ursäkt om det var gyttrigt skrivet men jag är precis på väg ut genom dörren :o)
 
Sv: Dialog mellan moderatorer och användare

Jag utgår nu ifrån det PM du skickade till mig där du framhöll din åsikt i frågan om sadism mot djur i detta fall häst, sådant svara inte jag på. Det som du skrev anser jag hade passat bättre i någon av de aktuella trådar som nu florerar.
 
Sv: Dialog mellan moderatorer och användare

Handlar det om andra frågor rörande trådar eller frågor kring forumet så svarar jag alltid vilket jag även tror att andra moderatorer även gör.

Jasså det gör du? Och nej, andra moderatorer svarar inte heller alltid på sådant.

Om vi nu ska tala om det enskilda PMet som rör dig så undrar jag: På vilket sätt anser du att denna del i mitt PM inte är rörande forumet och därmed inte ska svaras på/måste publiceras publikt eftersom det hör till en tråd (vilken isåfall?)?
(Det andra var mkt riktigt bara en synpunkt och det tycker jag inte är nödvändigt att svara på, det har jag heller inte väntat mig):

bortkommen skrev:
I övrigt tycker jag att en förutsättning för att ett samhälle ska utvecklas, är just att folk ifrågasätter. Sjävklart kommer ju inte allas förslag att bli verklighet, men de ska åtminstone få diskuteras. Jag upplever det däremot som att omvärlden i mångt och mycket endast diskuterar vad som anses "rätt" av makthavare och att andra synpunkter tystas ner. Detta genomsyrar det mesta, både globalt, lokalt och även i miniformat på buke. Det är min åsikt (jag hoppas verkligen att jag har fel men det känns inte alltid så).

I övrigt tycker jag att det är en lite konstig inställning att man inte kan bemöta saker om inte alla kan se det. Jag kanske bara är intresserad av någons personliga uppfattning om något och varför ska då hela socknen behöva redogöra för svar på det och sedan irriteras av att jag inte svarar dem i sin tur? Kanske skriver jag PM till någon just för att slippa diskutera saken i större skala, för att jag inte har tid eller vill upplevas som nonchalant bara för att jag inte har något intresse av deras syn på saken...
Men jag respekterar att du vill se det så, och därför kommer jag inte att fråga dig saker i framtiden. Däremot har jag svårt att tro att alla moderatorer besitter exakt samma åsikter/egenskaper i allt bara för att de är moderatorer...
 
Sv: Dialog mellan moderatorer och användare

Jasså det gör du?

Ja det gör jag.

Om vi nu ska tala om det enskilda PMet som rör dig så undrar jag: På vilket sätt anser du att denna del i mitt PM inte är rörande forumet och därmed inte ska svaras på/måste publiceras publikt eftersom det hör till en tråd (vilken isåfall?)?

Den rörde din åsikt som du ville förklara för mig, din åsikt kan ju också vara intressant för övriga i tråden. Det är ju lite det som är vitsen med ett diskussionsforum.
 
Sv: Dialog mellan moderatorer och användare

Då har vi olika syn på vad som är allmänt gällande och vad som är direkt trådrelaterat. Vilket enkelt sätt för dig att slippa svara nu när tråden dessutom är låst :grin: Det gör det ju även svårt att kunna få fram sina åsikter till berörda parter, men det är klart - det verkar inte finnas ett intresse från berörda parter att höra vad andra än de själva tycker och tänker. Det säger ju allt.

Endel saker är "rätt" eftersom att högre befattningar bestämt att det är "rätt" och de som tycker "fel" är beroende av högre befattningars välvilja om det ens ska få komma fram. Att inte ens bemöda sig med att besvara frågeställningar om varför vissa saker är "rätt" är ju ett duktigt sätt att visa att man förespråkar demokrati, åsikts- och talfrihet bla :angel:
 
Sv: Dialog mellan moderatorer och användare

Som moderator svarar jag alltid (även om det ibland tar några dagar) på pm som gäller modererandet. Pm som är delar av trådämnen besvaras endast om det är ett känsligt ämne där jag kan utgå ifrån att den andra parten inte vill hänga ut sig inför hela buke men där de gärna vill ha just min input - men då är det oftast av typen privata pm och inte moderator-pm.

Om det du citerade i inlägg #148 är en del av ditt pm till Boj så håller jag med Boj, jag skulle inte svarat på det heller. Det känns som en del i nån diskussion som startats någon annanstans och som därför borde framföras i den diskussionen. Känns väldigt märkligt när folk flyttar in delar av diskussioner i pm, speciellt om man inte har en relation med personen innan och har diskuterat just det ämnet tidigare.

Dessutom innehåller ditt citat inte ett enda frågetecken och iaf jag tolkar pm så att om det inte finns några direkta frågor så finns heller inga outtalade krav om att jag ska svara (även om mitt svar om det fanns en fråga troligen skulle bli att jag inte förstår frågan, varför den kommer i pm och inte i diskussionen, samt om det är så att det är outtalad kritik på mitt eller nån annans modererande, vilket texten skulle kunna tolkas som, så är det nog bäst att det framförs till Gunnar och inte till mig).
 
Sv: Dialog mellan moderatorer och användare

Svar ja, det är en del av det PM jag fick. Bra att bortkommen själv valde att lägga ut en del, andra delar handlade om andra användare som jag också har valt att INTE svara på av förklarliga skäl samt en del annat som jag också anser tillhöra dåvarande tråd.
 
Sv: Dialog mellan moderatorer och användare

Som moderator svarar jag alltid (även om det ibland tar några dagar) på pm som gäller modererandet. Pm som är delar av trådämnen besvaras endast om det är ett känsligt ämne där jag kan utgå ifrån att den andra parten inte vill hänga ut sig inför hela buke men där de gärna vill ha just min input - men då är det oftast av typen privata pm och inte moderator-pm.

Det är överhängande sådana PM som jag skickat och just av den anledningen, och det är i första hand detta mitt inlägg här handlade om - att jag tycker att det är konstigt att ingen svarar på sådant jag inte tycker att man behöver skriva i annan form än PM.
Observera att jag inte endast skickat PM till Boj, men endast Boj har svarat i denna tråd. Och det PM jag skickade till Boj innehöll mkt riktigt inga frågetecken. Jag hade dock personligen valt att svara på den nedre delen av PMet som jag publicerat här om jag satt som moderator och inte håller med om att buke fungerar på det sätt jag beskriver som min uppfattning, men Boj valde att inte göra det och det är väl inget mer att orda om.
Jag tycker dock inte att frågetecken är det enda som kan besvaras, påståenden innehåller inte alltid frågetecken. Om jag deklararer för en uppfattnig som vald person inte håller med om, varför kan man då inte ge sin syn på saken så att jag (och andra) kanske får förståelse för varför våra eventuella uppfattningar inte är riktiga? Om jag var med och styrde buke och kände att folk här har fel uppfattning om hur det går till så skulle jag nog tycka att det var av vikt att svara även om något saknar frågetecken. Men det är ju jag det och Boj (i just det här fallet) kanske inte tycker att det är på annat sätt än jag antyder.


Vad gäller detta PM som var riktat till Boj så har jag förstått hennes syn på saken, och även om jag lika gärna kunnat posta det publikt så kan jag inte göra det nu eftersom tråden är låst. Förklaringen till att jag valde att skicka PM är dock de anledningar jag tidigare i denna tråd förklarat. Jag plockade inte in en del av diskussionen i PM, jag var inte ens aktiv i den tråden och eftersom jag inte hade någon ambition om att bli det så valde jag att bara skriva till Boj i PM. Men det var tydligen ett stort misstag har jag nu förstått.
 
Senast ändrad:
Sv: Dialog mellan moderatorer och användare

Det är väldigt många som har åsikter om hur buke styrs. Många anser att det görs på fel sätt - vissa för att vi tillåter vissa trådar, andra för att vi förbjuder andra trådar. De här grupperna kommer aldrig att bli ense eftersom den ena vill ha ett mycket anständigt buke med endast vänliga tankar, och den andra vill ha ett väldigt fritt och livligt buke där alla får tåla allt. (Enkelt uttryckt, som moderator gör man alltid fel enligt någon.)

Mitt vanliga svar när användare frågar om mitt modererande är att jag förklarar en gång varför jag gjort som jag gjort, och att de ska kontakta Gunnar om de anser att mitt modererande brutit mot reglerna på något sätt.
 
Sv: Dialog mellan moderatorer och användare

Jag har läst denna långa tråd av ngn anledning.
Jag kan bara konstatera att jag har lyckats överleva i ett och ett haövt år på detta forum med över 4000 inlägg utan att hamna i ngn jobbig situation. Det är för mig självklart att det ska vara anständiga diskussioner här på forumet. Jag är inte ute efter att bråka med ngn utan vill diskutera olika hästfrågor och annat.
 
Sv: Dialog mellan moderatorer och användare

Jag håller med dig i mkt och jag tycker att du för ett bra och lättförståeligt resonemang :bow: till dig. Men om man är övertygad och trygg i sitt resonemang/åsikt/arbete, för att ta ett exempel så tex det riktiga i det sätt man själv och andra styr något, så är det väl inget problem att förklara det? Jag vet inte hur jag ska förklara mig för att vara tydlig, men jag förstår inte den tystnad som råder i vissa fall och det är Det som ligger till grund för att jag tog upp saken. Man kommer aldrig ifrån att det alltid finns de som tycker nåt är bra och de som tycker att samma sak är dålig. Men det är väl bara att redogöra för det då om någon frågar? Inte bara vara tyst. Är det något som skapar irritation, missuppfattningar och annat onödigt så är det väl brist på förklaringar/förståelse:confused: Sedan finns det alltid dom som inte nöjer sig med något utan vill provocera och ifrågasätta Allt, men alla är inte sådana och de som är så är väl bara att förklara för och sedan låta det vara...
 
Sv: Dialog mellan moderatorer och användare

För min del är den större delen av de trådar jag skriver/skrivit i direkta hästfrågor som inte skapar några större frågetecken. Så länge allting bara flyter på och fungerar bra (som det oftats gör) finns ju ingen anledning till att ifrågasätta något eller ha åsikter om hur det borde göras för att bli bra. Jag tycker att buke i det mesta fungerar bra, men när jag har en fundering om något vill jag ju gärna få klarhet i den frågan. Jag tycker att det är viktigt att veta Varför vissa saker är som de är för att kunna förstå dem. Och det man inte vet - det frågar man väl om.:confused:
 
Sv: Dialog mellan moderatorer och användare

Men självklart, frågar man så får man ju svar eller hur. Alla frågor rörande trådar, regler samt orsak till modererandet besvaras. Som jag skrev tidigare, så ser jag ingen orsak att diskutera min åsikt eller ståndpunkt privat med andra användare. Om jag vill diskutera så gör jag det i de trådar som finns, som alla andra på detta diskussionsforum. Det är den ena biten, den andra är att i det PM du sände till mig fanns ingen frågeställning därmed fanns inget att besvara.
 
Sv: Dialog mellan moderatorer och användare

Men självklart, frågar man så får man ju svar eller hur.

Alla missar vi användandet av frågetecken ibland, och som vi kanske sedan i efterhand inser att vi borde haft med ifall vi ville få fram en frågeställning tydligare ;)

den andra är att i det PM du sände till mig fanns ingen frågeställning därmed fanns inget att besvara.

Jag har tidigare här idag skrivit till ullo att jag förstått att du inte ser det på samma sätt som jag, så vad finns att orda mer om det? Jag tycker inte att det finns någon anledning till att Här älta just detta som skrivits oss emellan, DET om nånting är väl ett ämne för PM isf? Vad jag tagit upp här är av allmän frågekaraktär, att du valt att ta åt dig samt ta upp mitt PM till dig, är en annan sak.
 
Senast ändrad:
Sv: Dialog mellan moderatorer och användare

Jag tycker att den här diskussionen kan vara av intresse även för andra användare, i övrigt var inte dessa ord en fråga utan ett medhåll.

Men självklart, frågar man så får man ju svar eller hur.
 

Liknande trådar

Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
10 660
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 284
Senast: Madalitso
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
32 710
Senast: Habina
·
  • Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 371

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp