Vad ger du din häst per dag, o vilken typ av foder?

N

Nilson o Smulan

Jag ska äntligen bli medryttare igen. Har haft uppehåll ett tag nu och varje gång ja ser hästar eller kollar på häst sport osv så får ja gråten i halsen, har ridit i 18 år och tävlat i många år. MEN nu äntligen ska ja börja igen, ..men så småningom tänkte jag faktiskt bli fodervärd, om jag hittar min typ av häst såklart:)

Men min fråga är nu lite ang maten. Förut gav vi våra ridskole hästar hö idag ger man ju mycket ensilage(felstavat) . Samt gav man havre, korn och kli. samt såklart betfor,salt sten o mineraler.

De var typ de? Till min privathäst som jag red (ridlärarens häst) så gav vi även henne en extra mumsbit efter ridningen. Då fick hon gurkmejja (mot lederna) samt vitlökspulver, vetegroddsolja och hackade morötter tillsammans med en skopa kraft( nåt pellets liknande minns inte va de hette)

Men idag ger många sällan havre vad jag hört? Utan dom flesta köper stora typ 15 kilos säckar med kraft , typ fibergi osv. Är de istället för havren o kornet? Många hästar blir ju otroligt pigga av havren. Men var är de för typ av kraftfoder/mat ni geran häst/ponny om dagen, samt hur mycket ? ni får gärna säga vilken ras o storlek så ja kan gämför lite:)

Vad ger ni eran häst på en dag .. börja med morgon - kväll , samt vad ger ni som extra tillskott, typ vetegroddsolja,linfrö olja etc??

Ska bli jätte kul o se vad för foder ni ger? Finns ju en hel djungel där ute med olika kraftfoder?

Mvh Linusen
 
Sv: Vad ger du din häst per dag, o vilken typ av foder?

Jag ger inte mina hästar så mkt kraftfoder.
Ponnyerna får det inte alls. De får ensilage, lusern, betfor, linfröolja, mineraler och så har de halm.
De stora får samma som ovan, rapsolja och sedan då soja (ej ett bra miljöalternativ). Saltsten har de i hagen.
 
Sv: Vad ger du din häst per dag, o vilken typ av foder?

Min förra ponny fick hö inne och hade fri tillgång till hösilage i hagen, kraftfoder åt hon 1kg havre och 1kg musli + ½kg betfor, b-vit, mineraler och vitlök .

Hästen jag har nu rids inte just nu så äter bara 1 näva betfor för att få i sig mineralerna.
men innan fick hon 1kg krafft grund och ½kg krafft sport, ½kg betfor + mineraler o vitaminer
men byta sen till kross, så hon äter nu (när hon rids) 1kg kross + ½kg betfor + mineraler och vitaminer ...

usch, va rörigt inlägg ;)
 
Sv: Vad ger du din häst per dag, o vilken typ av foder?

Mina hästar äter hö (8 kg till c-ponny, 5 år och 9 kg till kallblodstravare snart 9 år), korn (0,4 kg respektive ett par dl) och lusern (0,4 kg var) Sedan äter de mineraler, salt och b-vitamin för tillfället. Och nåt kilo morötter.

Lusernet ger jag för proteinet och för att det är ett gott och bra foder tycker hästarna. Korn får de för lite extra energi och att hålla hullet med, billigt och bra. Ger inget havre för att de blir skogstokiga då. ;)
 
Sv: Vad ger du din häst per dag, o vilken typ av foder?

Min New Forest på 145 (grov) får ca 9 kilo hö (5kg ute, 4 kg inne) och en kaka halm att tugga på inne. Han får också totalt 4 dl betfor (2 dl morgon, 2 dl kväll) och 2 liter lusern + mineraler. Ibland får han en näve havre när vi ridit. Får alltid några morötter i krubban när han kommer in från hagen ;)
 
Sv: Vad ger du din häst per dag, o vilken typ av foder?

Jag ger sällan kraftfoder öht, och om jag gör det så blir det havre i första hand.

Min unghäst äter denna vinter hö, halm, lusern, betfor (ett par dl som godis...) och mineraler.

Ofta är det ju protein som saknas i grovfodret, och med en lättfödd, knappt arbetande häst är det svårt att hålla nere energiinnehållet i foderstaten och samtidigt få tillräckligt med protein och strå.
Därför ger jag i första hand lusern, i andra hand proteinkoncentrat och ytterst sällan ett kraftfoder.

Jag har haft mycket svårt att hitta ett färdigfoder som inte behöver kompletteras alls, man får nästan alltid tillsätta lite mer protein eller mineraler, och då tycker jag inte riktigt att det är värt pengarna, då kan jag lika gärna "blanda själv" från början, med rena foderråvaror.

Men de är ju duktiga på att marknadsföra sig, fodertillverkarna...;)
 
Sv: Vad ger du din häst per dag, o vilken typ av foder?

De har fritt med hö och äter uppskattningsvis ca 10 kg/dag var.
ponnyn får 1 kg hippo alfa och araben får 2,5 kg alfa och de ska nu även börja få krafft protein. De får även mineraler,vitaminer och salt.
ponnyn tränas normalt till hårt och araben gör inte så mycket mer än går promenader då han bara är 3 och har vila från inridningen.
 
Sv: Vad ger du din häst per dag, o vilken typ av foder?

Skrev lite fel, ska byta ut alfan mot krafft protein och även havre för att höja energin. Glömde även att skriva att de får betfor.. Är verkligen glömsk idag;)
 
Sv: Vad ger du din häst per dag, o vilken typ av foder?

Lusern vad är de, har läst här att många ger de men inte riktigt förstått VAD för typ av foder de är??

Jag gav oxå linfrö olja till min privat häst:), men även blötläggde vi linfrön satt de blev som en slö deg, o blandade de i vanligt kli, samt vitlökspulver vetegroddsoljan och lite kraft...

Men raps olja har ja aldrig hört att man kan ge hästar? .. Men de funkar alltså? Så dina ponnyer klarar sig utan typ havre osv?
Men du skrev att dina hästar endast äter lite kraftfoder, vad för kraft foder ger du då? Vill lära mig allt :) o är super tacksam för era svar

Mvh Lina










Jag ger inte mina hästar så mkt kraftfoder.
Ponnyerna får det inte alls. De får ensilage, lusern, betfor, linfröolja, mineraler och så har de halm.
De stora får samma som ovan, rapsolja och sedan då soja (ej ett bra miljöalternativ). Saltsten har de i hagen.
 
Sv: Vad ger du din häst per dag, o vilken typ av foder?

Lusern vad är de, har läst här att många ger de men inte riktigt förstått VAD för typ av foder de är??

Jag gav oxå linfrö olja till min privat häst:), men även blötläggde vi linfrön satt de blev som en slö deg, o blandade de i vanligt kli, samt vitlökspulver vetegroddsoljan och lite kraft...

Men raps olja har ja aldrig hört att man kan ge hästar? .. Men de funkar alltså? Så dina ponnyer klarar sig utan typ havre osv?
Men du skrev att dina hästar endast äter lite kraftfoder, vad för kraft foder ger du då? Vill lära mig allt :) o är super tacksam för era svar

Mvh Lina

Lusern är ett grovfoder som innehåller mkt protein. Jag ger rapsolja till vår gamling för att få lite extra energi.
Mina ponnyer är av den lättfödda sorten så de behöver inte så mkt energi men däremot ska de naturligtvis ha proteiner. Den ena av dem har dessutom haft fång. Kraftfoder som ex havre innehåller mkt energi i form av stärkelse. Det är inte ngt mina småttingar har stort behov av. Stärkelse är dessutom inte bra för fångponnyer. Därför får de lusern i stället för att höja proteinmängden. Den ena av dessa är min egen. Henne rider jag varje dag. Hon klarar sig mkt bra på det foder hon får.

Vi bytte grovfoder mitt i vintern till ett med lägre proteinhalt. Därför ger jag de två stora lite extra soja som är ett proteinkoncentrat.
 
Sv: Vad ger du din häst per dag, o vilken typ av foder?

Kraftfoder baserar sig på alalysen av grovfodret (hö/hösilage/ensilage) så man ger inte kraftfoder bara för att man ska utan kompletterar med det som grovfodret saknar. Därför ska du alltid analysera ditt grovfoder så du slipper gissa och kanske tom köpa onödigt dyrt kraftfoder.

Själv har jag ett hö som håller väldigt höga (lite för bra) värden till min häst som är en 5-årig arabvalack som motionsrids. Han får 9 kg/dag. Kraftfoder får han främst för att de andra hästarna i stallet får så det är mest krubbskrammel:d
Men på morgonen får han 5dl krafft müsli blå (havrefri) och typ 5-6 morötter och på kvällen får han 5 dl (när den är torr) betfor, 1 dl mineraler och B-vitamin nu när han fäller.
 
Sv: Vad ger du din häst per dag, o vilken typ av foder?

Kraftfoder baserar sig på analysen av grovfodret (hö/hösilage/ensilage) så man ger inte kraftfoder bara för att man ska utan kompletterar med det som grovfodret saknar. Därför ska du alltid analysera ditt grovfoder så du slipper gissa och kanske tom köpa onödigt dyrt kraftfoder.

Själv har jag ett hö som håller väldigt höga (lite för bra) värden till min häst som är en 5-årig arabvalack som motionsrids. Han får 9 kg/dag. Kraftfoder får han främst för att de andra hästarna i stallet får så det är mest krubbskrammel:d
Men på morgonen får han 5dl krafft müsli blå (havrefri) och typ 5-6 morötter och på kvällen får han 5 dl (när den är torr) betfor, 1 dl mineraler och B-vitamin nu när han fäller.
 
Sv: Vad ger du din häst per dag, o vilken typ av foder?

Hade beräknad foderstat till min islandshäst under hösten - Då fick han 6 kg hö, 1,2 kg Krafft Groov 90, 0,1 kg betfor samt Krafft miner grön!

Han blev lite rund och då ansåg jag att han inte behöver all denna mat så jag skar ner på fodret. Nu har han i ca tre månader fått 8 kg hö, 2 dl havre, 2 dl soja, ½ kg betfor samt 1 dl Krafft miner röd. Så fin han är i hullet idag har han aldrig varit. //Linda
 
Sv: Vad ger du din häst per dag, o vilken typ av foder?

Förutom 16 kg hösilage äter mitt sto (10 år,165cm) 1,5 kg krafft grund,0,5 kg müsli från dodson&horrell och alfaalfa (lusern).
 
Sv: Vad ger du din häst per dag, o vilken typ av foder?

Hade beräknad foderstat till min islandshäst under hösten - Då fick han 6 kg hö, 1,2 kg Krafft Groov 90, 0,1 kg betfor samt Krafft miner grön!

Han blev lite rund och då ansåg jag att han inte behöver all denna mat så jag skar ner på fodret. Nu har han i ca tre månader fått 8 kg hö, 2 dl havre, 2 dl soja, ½ kg betfor samt 1 dl Krafft miner röd. Så fin han är i hullet idag har han aldrig varit. //Linda

Men det är väl fortfarande en beräknad foderstat? ;)
 
Sv: Vad ger du din häst per dag, o vilken typ av foder?

Utan att på något sätt ha belägg för det så tror jag att det egentligen är få hästar som verkligen inte tåler havre.

Däremot tror jag det är många som kanske ger kraftfoder (havre eller nåt annat) men som inte har den blekaste aning om hur lite eller mycket hästen verkligen behöver.

Höet som jag hade tidigare i vinter hade jag analys på och där såg jag direkt att det absolut inte var nödvändigt med något kraftfoder alls! Höet låg redan så pass högt i energi att om jag tillfört mer så hade hästen antingen "gått i taket" eller lagt på sig för mycket hull. Eller båda! :D

Så då fick pålle bara hö samt lite morotsskrammel och mineraler. Protein fick jag däremot tillsätta för det var lite lågt i höet och dessutom ger jag en hel del halm som inte alls innehåller något protein.

Tyvärr tog det höet slut hos bonden och nu har jag ett oanalyserat hö som jag inte har en aning om vad det innehåller.

Jag såg ganska snabbt att pålle började tunna ut lite över rygg och rumpa så jag ökade lite på proteinet samt började ge lite hel havre också. Jag har som sagt ingen aning om hur "rätt" jag fått till det men pålle är blank och fin i pälsen, lagom hull och bygger så mycket muskler som man kan förvänta sig av den ridning som bedrivs för tillfället.
 
Sv: Vad ger du din häst per dag, o vilken typ av foder?

Jag har gärna ett grovfoder som täcker mycket av hästens näringsbehov, och behövs kraftfoder föredrar jag lusernhack, havre eller betfor. Har också använt Kraffts foder och tycker det funkar bra, men jag föredrar "rena" fodermedel.
Nu äter min fångponny så gott som fritt med hösilage, och utöver det lite betfor, mineraler och olja.
 
Sv: Vad ger du din häst per dag, o vilken typ av foder?

Tack för era intressanta svar, fortsätt gärna skriva:)
 
Sv: Vad ger du din häst per dag, o vilken typ av foder?

Vad ger ni eran häst på en dag .. börja med morgon - kväll , samt vad ger ni som extra tillskott, typ vetegroddsolja,linfrö olja etc??
´
Jag ger min häst hö, betfor, b-vitamin (fällningstid), cortaflex (då han har skada i en led) och dodson & horrell pasture mix müsli.

Morgon (mellan 06.00-07.00);
1 ½ kg hö
lite mer än ½ kg müsli
1 skopa cortaflex (7 gram tror jag)

Lunch 1 (ca kl 11.30);
1 kg hö i hagen

Lunch 2 (mellan 16.00-16.30);
2 kg hö
betfor (3 dl när den är torr, vet inte vad det blir uppblött)
b-vitamin

Kväll (mellan 20.00-21.00);
2 ½ kg hö
lite mer än ½ kg müsli
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 519
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Hej! :) Jag ska prova ett nytt kraftfoder i höst åt mina hästar då de inte gillade lusernen de fick i fjol. Jag inväntar ännu svar på...
Svar
2
· Visningar
905
Senast: Twihard
·
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
12 280
Senast: Bobloblaw
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 129
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp