Vad ger ni för foder?

Sv: Vad ger ni för foder?

Vad är selen bra för? *nyfiken* Och när du fodrar för överlinjen mer än magen, tänker du då mer protein ju sämre överlinje eller hur tänker du då? *nyfiken igen* :bump:
 
Sv: Vad ger ni för foder?

Selen ihop med e-vitamin är nödvändigt för muskleuppbyggnad.
Absolut nödvändigt att ge dräktiga ston, och en klar fördel att ge hästar som tränas.
Även om vissa foder anses "innehålla allt din häst behöver", så saknas ofta selen i tillräcklig mängd.
 
Sv: Vad ger ni för foder?

Vad är selen bra för? *nyfiken* Och när du fodrar för överlinjen mer än magen, tänker du då mer protein ju sämre överlinje eller hur tänker du då? *nyfiken igen* :bump:

Hej!

CK har redan svarat bra angående Selenet, så jag skriver inget om det.

När det sedan kommer till "att se till överlinjen" så tycker jag att många "stirrar sig blinda" på sin hästs buk. "Nej, så mycket grovfoder skulle jag aldrig kunna ge min häst, för den blir då fet, bukig o.s.v." tycker jag att jag hör ofta när folk ser hur mycket grovfoder jag ger min häst. Sen, att deras hästar knappt har ryggmuskler, det måste definitivt vara sadelns fel. Visst kan det vara en sadelfråga, säger inte emot det, men ofta kan det även vara brist på protein som gör att hästen ser ut som den gör. Att då lägga på några kg till av ett bra grovfoder (eller lite lucernpellets) kan göra underverk. trots en medioker sadel. Sedan är det ju inte bara ryggen som jag vill ha fin, även halsen och rumpan är viktig, tycker jag ;)
 
Sv: Vad ger ni för foder?

*vilse i mineraldjungeln* tips på bra komlett mineralfoder? Som även har tillräcklig selen o e-vitamin...
 
Sv: Vad ger ni för foder?

Vi ger våra hästar fibergi utöver grovfodret. Fullblodet får även kornkross då hon gärna magrar ur lätt och blir het på havre!
 
Sv: Vad ger ni för foder?

mineralfodret får man ju anpassa varje år efter vad för värden man får på höet :laugh:

därav är det omöjligt att avgöra vad som skulle kunna vara bra för din häst.
 
Sv: Vad ger ni för foder?

Du kanske inte behöver ge något mineralfoder, enbart selen. Räkna o kolla.
// Linda
 
Sv: Vad ger ni för foder?

*vilse i mineraldjungeln* tips på bra komlett mineralfoder? Som även har tillräcklig selen o e-vitamin...

Hej!

Som några redan har sagt, det är inte säkert att du behöver ge mineraler alls om du har ett bra hö. Men selen är Svenska jordar fattiga på, så det måste nästan alltid tillsättas. Om du inte fodrar med större mängder av Lucern, för Lucern innehåller selen. Så räkna på din foderstat och se vad du behöver.

Jag brukar behöva växla mineralfoder mellan årstiderna eftersom jag då byter foderstat. Även om det inte är stora förändringar, hö är ju gräs, så gör jag det i alla fall. Min häst gillar inte mineraler i granulat så jag köper pelleterat. Har även prövat flytande, men det blev för dyrt. Köper därför från Granngården av märket K*A*T. Denna vintern hade jag det röda mineralfodret och nu i sommar har jag det gröna. Men som sagt kolla vad din häst kan behöva, prova vad han/hon gillar och se sedan till plånboken. Spelar ju ingen roll om mineralfodret är toppenbra om det inte äts upp.
 
Sv: Vad ger ni för foder?

Jomen de va just de..Hur räknar jag ut det? På hö analysen finns inte alla vitamier o mineraler med ju? Och om man inte har en analys - vad gör man då? Och nu i sommar , räcker gräset o det andra man ger eller ska det vara mineraler då med, tacksam för lite hjälp, ska ju upp i klasser nu o därmed mer täning så vill ju att han ska få i sig det han behöver.
 
Sv: Vad ger ni för foder?

Hö/ensilage/bete/kraftfoder olija och salt:)
// Kram Ros-Marie:banana:
 
Sv: Vad ger ni för foder?

Alla mineraler som du behöver veta finns med på höanalysen om man har gjort en mineral analys, jag skulle inte köpa ett hö utan mineral analys faktiskt.

Vitaminer behövs väldigt sällan tillsättas. B-vitamin som många tillsätter producerar hästen själv och är med andra ord helt onödigt, däremot så går det åt mer protein när hästen ska sätta ny päls så lite extra lusern eller liknande skadar inte.
 
Sv: Vad ger ni för foder?

Det här med extra B-vitamin är omtalat. Det finns vetenskapliga studier som visar att man inte behöver ge extra och så finns det den egna hästen som säger annat. Min häst blir bokstavligt talat ett monster vid pälsfällning/pälssättning men mycket extra B-vitamin gör susen. Han blir sitt vanliga trevliga jag. Så jag spenderar ett par liter B-vitamin på våren och hösten, så snart jag ser tecken på att han börjat fälla. TRots att vetenskapen säger att det inte behövs, så är det tydligt att det hjälper på min häst.
 
Sv: Vad ger ni för foder?

precis som att placebo faktiskt funkar på djur med, rätt häftigt faktiskt.
Det är ju möjligt att det är B-vitaminen som funkar, men det kan lika gärna vara placeboeffekt.
Har du provat att ge extra protein istället?

på vilket sätt blir hästen ett monster?
 
Sv: Vad ger ni för foder?

precis som att placebo faktiskt funkar på djur med, rätt häftigt faktiskt.
Det är ju möjligt att det är B-vitaminen som funkar, men det kan lika gärna vara placeboeffekt.
Har du provat att ge extra protein istället?

på vilket sätt blir hästen ett monster?

Jag vet att det låter lite "hokus-pokus" när jag säger att det fungerar, men effekten är sådan att folk runt omkring undrar vad jag har gjort för att han ska bli så tillfreds. Bartok reagerar med kraftiga humörsvängningar i samband med pälsfällning och pälssättning. Han blir först lätt irriterad för att sedan klassas som aggresiv. Stallpersonalen vågar inte hantera honom (står i ett stort stall) och han gör utfall med både bett och sparkar om de försöker komma nära. Han blir dessutom lynnig att rida. Jag upplever även att han blir kraftigt hudöm, och det kanske är därför som han också blir så ilsken.

Prövade med foderbyten, nytt hö, nytt ensilage, nytt kraftfoder, örter m.m. Men inget fungerade, tills någon sa "Men har du prövat att ge extra B-vitamin?" Så nu ger jag en dryg dl/dygn i maten från mitten av februari till sommarpälsen sitter blank och fin och så åter igen 1 dl/dygn från mitten av september tills dess vinterpälsen sitter lurvig och tjock. Så får jag ha min glada häst året om.
 
Sv: Vad ger ni för foder?

fast det är ju det som är så fint! spelar ju ingen roll om det är placebo effekt eller om det är B-vitamin en som gör nytta, huvudsaken är att det funkar :laugh:

Det kan ju vara så att just han producerar för lite B-vitamin, för sånna hästar måste ju oxå finnas!

men generellt är det extra protein som behövs.
 
Sv: Vad ger ni för foder?

Håller med i ditt resonemang ang överlinjen och tycker inte heller att man kan skylla allt på en sadel. Min häst är dock svår att muskelbygga, trots mycket ridning utan sadel och med ridgjord (som inte kan sitta fel i den bemärkelsen) Jag ska prova att öka proteingivan och även se om selen behöver tillsättas när jag fått analys på mitt hö! Tack för tipset!
Sen angående B-vitaminer så är min häst likadan som din! Hon blir inte riktigt så aggressiv som du beskriver din men hon blir grinig och tvär, öronen är mest bakvända hela tiden och väldigt hudöm. Men B-vitaminer lugar det sig betydligt! Så jag gör som du! :)
 
Sv: Vad ger ni för foder?

Håller med i ditt resonemang ang överlinjen och tycker inte heller att man kan skylla allt på en sadel. Min häst är dock svår att muskelbygga, trots mycket ridning utan sadel och med ridgjord (som inte kan sitta fel i den bemärkelsen) Jag ska prova att öka proteingivan och även se om selen behöver tillsättas när jag fått analys på mitt hö! Tack för tipset!
Sen angående B-vitaminer så är min häst likadan som din! Hon blir inte riktigt så aggressiv som du beskriver din men hon blir grinig och tvär, öronen är mest bakvända hela tiden och väldigt hudöm. Men B-vitaminer lugar det sig betydligt! Så jag gör som du! :)


Du tänker helt rätt angående överlinjen enligt min uppfattning!
En del hästar behöver en högre kvot mellen SRP och MJ.
En kvot på 6 anses vara normal, men om överlinjen är svår att muskla så skulle jag definitivt höja kvoten, det brukar göra susen.
Hästen måste ha något att bygga av om den ska kunna bygga muskler!;)
/Camilla
 
Sv: Vad ger ni för foder?

Det där är viktigt att tänka på. Min Nova står på en kvot på 7-7,5 under vintern annars rasar musklerna av henne. Det ska bli "spännande" att se vad hon behöver som högdräktig :crazy: (om hon nu går i brunst och kan tänka sig att umgås med hingsten).
 
Sv: Vad ger ni för foder?

Tack! Va bra då har jag lärt mig något av allt foderräknande och analyserande... Jag har haft hästen på en hög kvot förut men tyckte inte det gav någon märkbar skillnad (då hade jag varken E-vit elller selen heller) så jag lät sedan bli det av ekonomiska skäl. Dyrt med extra proteinfoder som jag hade då. Men ska bli spännande och se hur det fungerar med E-vit och selen OCH en högre kvot. E-vit har jag gett tidigare utan märkbart resultat.
 
Sv: Vad ger ni för foder?

OM det är mer Protein du vill ha och plånboken är tunn, så pröva soya. Lucern är bra, men dyrt. Varmblodet jag hade blev fet och rund och glad med soya, havre och kornkross samt ett inte alltför bra hö. Dessutom mineraler och salt. Han fick också en gröt på vetekli, melass och linfrökakka då han inte tålde betfor och foderstatsvärdena behövde rättas till med lite vetekli. En inte alltför dyr foderstat. Ett litet budget tips, bara.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 353
Senast: Lisalei
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 785
Senast: MML
·
Övr. Barn Tänkte höra med er lite mer rutinerade föräldrar hur ni löser sommarsemestern med barnen? Fram till nu har jag kunnat lägga min semester...
2
Svar
31
· Visningar
2 219
L
Skola & Jobb Innan jag skriver dethär så vill jag bara skriva att SJÄLV KLART så ska jag ha ett möte med en studie väg ledare snart och då ska jag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 863

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp