Vad ger ni för foder?

Sv: Vad ger ni för foder?

Jaa, min kuse gör ju inget grovjobb direkt, så jag har inte varit såå noga med att försöka att mixa ihop ett "eget foder". Slöhet kan bidra, men framför allt har jag fortsatt med samma foder som förra ägaren gav.

Jag ger Fibergi, hon får hö/bete så mycket som hon vill ha, saltsten (ute) och mineralsten (inne). (Jag kanske "säkrar" upp med extra e - vitamin och selen.)
 
Sv: Vad ger ni för foder?

Kan man säga nåt generellt om hö eller hösilage är mest lämpat för hästar i distansträning??
 
Sv: Vad ger ni för foder?

Jag fodrar utifrån foderstat baserad på analyserat grovfoder (i mitt fall hö). Förra året hade vi så otroligt bra värden att jag endast behövde tillsätta lite mineraler - men å andra sidan beräknade jag foderstaten på en ganska låg aktivitetsnivå. I vinter kommer jag få beräkna utifrån en högre aktivitetsnivå, för jag har ett tuffare träningsprogram i år... Ska bli mycket spännande att se årets analysvärden, för årets skörd är från nysådd vall :)

Det är väl en underdrift att påstå att ekonomin går ihop sig när man har häst (och har kul med den - dvs tävlar, tränar och sånt), men det kan ju spara några kronor att köra med analyserat foder och beräkna foderstat - då behöver man inte tillsätta en massa olika foderjox om det inte behövs. ...och dessutom behöver man inte heller köpa mer grovfoder än vad som går åt. Utifrån foderstat får man ju fram hur mycket varje giva ska bestå av. (Nu tar ju vi hö från egen vall, men det är ju inte direkt gratis det heller...)

Dessutom är det kul att ta fram sin egen foderstat och det var inte speciellt svårt att lära sig. Jag gick en kurs hos min tränare :D
 

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 353
Senast: Lisalei
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 785
Senast: MML
·
Övr. Barn Tänkte höra med er lite mer rutinerade föräldrar hur ni löser sommarsemestern med barnen? Fram till nu har jag kunnat lägga min semester...
2
Svar
31
· Visningar
2 219
L
Skola & Jobb Innan jag skriver dethär så vill jag bara skriva att SJÄLV KLART så ska jag ha ett möte med en studie väg ledare snart och då ska jag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 863

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp