Vad ger ni för foder?

Lina E Jonsson

Trådstartare
Hejsan

Tänkte höra med er andra distansare vad ni använder för foder? Själv så använder jag Dynavena Active 50 och är super nöjd. :bump: Ska verkligen inte byta men det är andra som frågar mig och undrar vad de flesta fodrar med inom distansridning. Så skriv gärna vad ni använder och vad ni tycker om det!

Mvh Lina
 
Sv: Vad ger ni för foder?

Hö/ensilage/bete.
Havre, derby/betfor. Mineral, selen och olja.

Jag har svårt att förstå att man ska betala mer än nödvändigt för att fodra hästar, så jag undviker färdigblandade kraftfoder så mycket det går.
 
Sv: Vad ger ni för foder?

Hö/bete/hösilage och lusern.

gav en gång i tiden havre med, men hästen vart så jävla het när jag började ge ordenkligt med grovfoder så jag slutade med havre...

stallet jag hade hästarna först tyckte jag bara skulle ge honom 7 kilo hö/dag :crazy: ung o dum som man var så lyssnade man ju...
 
Sv: Vad ger ni för foder?

Förutom massa grovfoder så använder jag Krafft Groov 90 samt olja.
Vill gärna ge betfor men hästen blir lätt för nervig av det. Går han ute dygnet runt så fungerar det att ge lite betfor.
// Linda
 
Sv: Vad ger ni för foder?

Av bekvämlighets- och ekonomiska skäl ger jag hö, havre och sojamjöl. Havre eftersom det ingår i stallhyran och sojamjöl eftersom det är det billigaste proteintillskottet.

Än har damen inte klagat i alla fall. Fick ett smakprov av Krafft Müsli, det tyckte hon var gott, men inte lika gott som havre. ;)
 
Sv: Vad ger ni för foder?

Min får så mycket grovfoder hon vill (hö/hösilage/bete). Sedan får hon Groov 60, betfor och en slurk olja. Blandar grooven med lite havre ibland, men hon föredrar pelletsen.
 
Sv: Vad ger ni för foder?

Jag ger min arabvalack. Hö, Havre, Kli, Soja och mineraler
 
Sv: Vad ger ni för foder?

Våra tre travare får:hö/hösilage, bete, havre o musli, betfor,olja och mineraler. Men jag håller egentligen med CK, dvs skulle vilja slippa färdigblandat och ska försiktigt jobba mig mot bara havre som kraftfoder. De har alltid fri tillgång till grovfoder f ö.
 
Sv: Vad ger ni för foder?

Jag ger mina två travare och en trarab fri tillgång på hösilage/hö/bete. Ger kornkross och mineraler som grund, vid behov så får de även lusern, havre eller soja. Får även magnesium, E-vitamin och B-vitamin vid behov. Betfor får de inför tävling, små givor med början ca tre veckor innan tävling. Under tävlingsdagen så vill de gärna ha lite betfor och mycket betforvatten att dricka.
Köper inte färdigblandat foder eftersom en av hästarna är allergisk och har reagerat på olika sorters "färdigfoder" förut. + att det är dyrare.
 
Sv: Vad ger ni för foder?

Hö/bete, och sedan det som behövs för att balansera foderstaten utifrån värdena på höt. I vintras krafft protein (några hekto per dag), mineraler, salt. Nu äter han bete och 2 dl luserna att blanda saltet med!
 
Sv: Vad ger ni för foder?

Jag ger hö/hösilage/bete i princip fritt samt betfor, havre, salt och selen. Periodvis olja, men det är inte så poppis hos mina hästar.
 
Sv: Vad ger ni för foder?

Vad tror ni om att ge kornkross/kli/olja/betfor och mineraler till hästen? Tror ni att det räcker med energibehov för att gå långa och tuffa tävlingar?
 
Sv: Vad ger ni för foder?

Viktigast är grovfodret. Där har du en enorm energi- o vätskereserv.
// Linda
 
Sv: Vad ger ni för foder?

Min förra häst som jag tävlade upp till 160 km med fick hösilage som grund och sen beroende på vad analysen sa fick han extra på det. Havre, betfor, mineraler och vitaminer i den mån det behövdes. Jag fodrar aldrig mer än det behövs, och undviker färdigblandade foder så gott det går.

I dagsläget har jag fem hästar hemma och dessa lever på silage/bete och mineraler. Havre som tilltugg när man ridit och blanda ut mineralerna med :)
 
Sv: Vad ger ni för foder?

För oss är grovfodret (hösilage/bete) basen och ges så mycket som hästen vill ha för att fylla behovet och räcker det inte så kompleteras det med sådant som fattas enlig uträknad foderstat med analyserat hösilage, naturligtvis så måste även ögonen vara med.

Vid betessäsongen så får ögat vara mer vaksam och i början av sässongen så brukar betet vara tillräckligt, men senare brukar protein behövas tillsättas.

Det har oftast blivit lusern, vetekli, kraft protein, mineraler och i vinter har vi även provat soja.

Energibehovet har inte behövts att kompleteras något utan i stället så har våra hästar visa sig ha ett behov av en lite högre kvot (protein/energi) än vad grovfodret har gett därav vårat val av tillskott.

Nedan ses ett av resultatet som jag är ganska nöjd med! ;)

1243293443_resized.jpg


/Camilla
 
Sv: Vad ger ni för foder?

Ska iofs debutera på sydnärke i år men räknar oss ändå som distansare:).
Min 6-åriga arab är lättfödd och har fick i vinter 9 kg hö som höll höra värden. :)Utöver hö äter han halm, betfor, mustang orginal (blir för het av havre tyvärr då jag har tillgång till gratis havre) och kiselgur mot klåda i man och svans. Han får även 1 dl olja nu när han tränas hårdare. Är väldigt nöjd med mustangen faktiskt som ligger bra i pris! 120 kr för 25 kg.
 
Sv: Vad ger ni för foder?

:ofri tillgång till höensilage.
kornkross, havrekross,betfor salt och mineraler.:idea:
anne
 
Sv: Vad ger ni för foder?

Hejsan

Tänkte höra med er andra distansare vad ni använder för foder? Själv så använder jag Dynavena Active 50 och är super nöjd. :bump: Ska verkligen inte byta men det är andra som frågar mig och undrar vad de flesta fodrar med inom distansridning. Så skriv gärna vad ni använder och vad ni tycker om det!

Mvh Lina

Sommarhalvåret: Bete som kompletteras med Lucernpellets v.b. samt lite hel havre att blanda mineralpelletsen i, samt selen.

Vintern: 12 kg hö/ensilage, med bra värden. Vid minder bra värden ges upp till 18 kg. Dessutom alltid havre och/eller kornkross, lite betfor (200gr), mineraler och selen. V.b. Lucernpellets.

Nu: Bete, havre, olika typer av örter och selen.

Försöker se mer till överlinjen än till magens storlek då jag fodrar.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 353
Senast: Lisalei
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 785
Senast: MML
·
Övr. Barn Tänkte höra med er lite mer rutinerade föräldrar hur ni löser sommarsemestern med barnen? Fram till nu har jag kunnat lägga min semester...
2
Svar
31
· Visningar
2 219
L
Skola & Jobb Innan jag skriver dethär så vill jag bara skriva att SJÄLV KLART så ska jag ha ett möte med en studie väg ledare snart och då ska jag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 863

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp