Vad ger ni för foder?

Sv: Vad ger ni för foder?

Tack för tipset Myy! Men min pålla blir gallig av soya, tyvärr. :( Jag provade det en gång förut men fick slänga 2/3 av säcken. Jag har kört med kraffts sortiment efter det, vilket är dyrt men pållen mår bra av det!
 
Sv: Vad ger ni för foder?

Hejsan!

Om din häst blir gallig av soyan så har du nog börjat för häftigt, d.v.s. med för stor mängd på en gång. Hemligheten med soyan är att vänja in den stegvis, då fungerar det bra på i stort sett alla hästar jag träffat. En fick allergiska rektioner, men det yttrade sig i hudproblem, inte i gallor.

Och ja, KRAFFT produkterna är ju fasligt dyra i jämnförelse, förstår att du baxnar inför den kostnaden. Dessutom så kanske din häst behöver typ 3 dl soya mot 3 kg KRAFFT, bara en sådan sak. Men som sagt, har du hittat något som fungerar, så varför byta.
 
Sv: Vad ger ni för foder?

Hej igen!
Har svårt att tro att jag började med för stor mängd då jag vande in henne med bara 0,5dl och som högst var uppe på 2dl. Visserligen var hon unghäst då jag provade sist och det hände mycket i kroppen då, (3-4år) så jag kanske skulle prova igen...
 
Sv: Vad ger ni för foder?

Fyll gärna på, nu var det ju några månader sen nån skrev.
Nya inlägg eller om någon ändrat något??
Undrar också lite hur man ska tänka.. Har jag förstått att det är betydligt mer grovfoder än kraftfoder som gäller? Och isåfall varför?

Sen undrar jag var man kan köpa enbart selen-tillskott. Enligt foderstatsberäkning så behöver min häst mer men jag hittar bara allmäna mineraltillskott men det kanske är det man måste ta??
 
Sv: Vad ger ni för foder?

Har jag förstått att det är betydligt mer grovfoder än kraftfoder som gäller? Och isåfall varför?

Grovfoder binder mer vätska vilket är fördelaktigt i en uthållighetssport.

Jag har bytt lösdrift till Ariel, så nu har jag så smått börjat vänja in henne på betfor. Damen är tyvärr lite kräsen :crazy: så än så länge är det 15 g betfor som blandas med 50 g krossad havre. Hon får numera fri tillgång på hösilage vilket gjort underverk med hennes hull men tyvärr inte med överlinjen. Så om överlinjen inte blir bättre snart så blir det tillskott av sojamjöl igen. :)

Drömmen för mig vore att ge betfor och Krafft Groov SPC, förstnämnda för vätsketillskott + fibrer, sistnämnda för fibrer, protein och givetvis den positiva inverkan på tarmfloran.
 
Sv: Vad ger ni för foder?

SPC behöver man ge 800g per 100kg häst för att få de goda egenskaperna. I alla fall enligt tillverkaren.
Då blir det hutlöst dyrt.
// Linda
 
Sv: Vad ger ni för foder?

De verksamma ingredienserna ger ju effekt även i små doser, så det är nog ett försäljningsknep. :p
 
Sv: Vad ger ni för foder?

Aha, ja det är klart..

Hur räknar ni ut foderstat egentligen? Jag har försökt använda böcker ibland men alltid använt mig av Hippocampus ändå men tycker det blir lite dumt då man måste skriva in hur många minuter skritt och trav/galopp man rider per dag, det är ju så olika och vet inte vad jag egentligen ska ha som medelvärde liksom...

Fler tips? :)
 
Sv: Vad ger ni för foder?

Christina Planck har skrivit massor i ämnet. Både uppsatser, rapporter och böcker. En liten, billig och praktisk bok är "Hästens utfodring". En lättläst och enkel bok.
 
Sv: Vad ger ni för foder?

Cristina Plancks bok är toppen och gå på foderföreläsningar :)

Ger min pålle lucern, havre och betfor(för att få i extra vatten) när han är i träning. Vill helst ha rena fodersorter, blir billigast och jag vet exakt vad jag ger.
 
Sv: Vad ger ni för foder?

hej till min 4 åring ger jag fri tillgång till grovfoder och sen får hon salsa extra mix samt nypon och b-vitamin

p.s vad ger ni för oljor?
 
Sv: Vad ger ni för foder?

Jag ger min häst majsolja 1 dl om dagen. Hon är rätt så svårfödd. Hon äter ca 12 kg hö och 0,5 kg lusern och 1,5 kg musli och lite betfor och så 1 dl olja.
 
Sv: Vad ger ni för foder?

SP Horse (saltsten) har Biotin, Selen och E-Vitamin.

Kul detalj är att det stora företag som gör dessa ägs av en mycket skicklig fullblodsuppfödare (Sven Hanson - numera i Frankrike). Födde upp och äger Pride som var världens bästa sto 2006.

Ang havre o heta så undrar jag o hustrun en del.
De av våra hästar som inte bara får fri tillgång till ensilage får Havre + Betfor. Någon "het" häst har vi aldrig haft trots att vissa är i galoppträning. Kan det vara så att de som anses bli "heta" av havre kanske inte har tillräckligt mycket hage att bralla av sig
(Ger svarthavre - 2 - 4kg/dag. Men bara till hästar i träning och lite äldre som har lätt att tunna ur sig...)
 
Sv: Vad ger ni för foder?

Tror inte det, min som blev "galen" på havre gick ute 16 timmar/dygn.

Han var ju dock halvgalen även utan havre, och det visade sig senare att han hade en skada bak, så det kan ju ha berott på det.
 
Sv: Vad ger ni för foder?

Krafft groov SPC - är det inte pelleterat?
Vad är det i detta som ska göra gott för tarmfloran?

Nyfiken, men gillar inte bindningsmedel... ;)
 
Sv: Vad ger ni för foder?

Det är väl själva SPC-ingrediensen som ska vara bra för vätskebalansen. Så här skriver foderföretaget själva:

Förkortningen SPC står för ”Specially Processed Cereals”. En del av spannmålen i dessa produkter har genom en naturlig process givits egenskaper som kan underlätta hästens förmåga att bevara en sund vätskebalans under ansträngande arbete. Dessutom kan de ha en gynnsam inverkan vid vissa typer av magproblem. Effekterna hos SPC har dokumenterats i kliniska studier som omfattar både människor och ett antal djurslag. Det är bl a vätskegenomströmningen genom cellmembranen som påverkas, så att en större mängd kroppsvätska hålls kvar i kroppen.


Min sambo blev föreslagen att äta SPC-flingor mot en balans-åkomma. Föreslog groov, men han bangade. ;)

Havre hade jag gärna gett min häst, men hon lämnar den bara och vill inte ha. Kräsen fröken.
 
Sv: Vad ger ni för foder?

Ang bindningsmedel så är de ett minne blott....
Tyvärr något som hänger kvar som ett envist plåster.
Numera används bara de ingående ingredienserna som tex melass o spannmål.
Samma "bindningsmedel" finns även i müsli.

SPC togs fram till smågrisar först om jag inte minns fel. Så det fungerar på både grisar o människor. Det finns ingen studie på hästar än så länge.
Är någon form av process av spannmålen.
// Linda
 
Sv: Vad ger ni för foder?

Ang havre o heta så undrar jag o hustrun en del.

Min gamling slår det slint i huvudet på om han får havre. Även svårt med betfor speciellt nu på vårkanten när gräset kommer.
Han blir jobbig o stressad både i ridning och hantering. På gränsen till farlig eftersom han inte riktigt har koll på vad han sysslar med.
Han fixar vissa färdigfoder med havre ex Groov90 men inte Grund eller Hippo basic.

Min 3-åring äter havre o betfor så jag är inte emot dessa foder.
// Linda
 
Sv: Vad ger ni för foder?

Någon mer som vill fylla på vad ni ger för foder och varför? Är så himla intressant tycker jag.
Själv ger jag gärna massor med hö. Har ingen analys för tillfället men ska försöka skaffa till hösten.
Min häst blir väldigt stirrig av havre så jag vill gärna inte ge det till honom längre...
Innan har jag gett massor med hö, havre, kraft grund, mineraler och betfor.
Men nu vet jag inte! Om jag ska ta bort havren så vad ska jag då använda..
Kanske blir ett färdigfoder trots allt...
 

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 353
Senast: Lisalei
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 785
Senast: MML
·
Övr. Barn Tänkte höra med er lite mer rutinerade föräldrar hur ni löser sommarsemestern med barnen? Fram till nu har jag kunnat lägga min semester...
2
Svar
31
· Visningar
2 219
L
Skola & Jobb Innan jag skriver dethär så vill jag bara skriva att SJÄLV KLART så ska jag ha ett möte med en studie väg ledare snart och då ska jag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 863

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp