Vad gör en hingst intressant?

Status
Stängd för vidare inlägg.
[QUOTE="DressageNerd, post: 18799884, member: 97781". Och hade han varit svart som Suarez, Van Vivaldi, Total Hope och Bon Coeur m.fl. hade han nog varit med och toppat betäckningsstatistiken (kom inte och säg att färg saknar betydelse).[/QUOTE]

Så du menar att Total Hope har plockat ston pga färgen? jag vet långt fler, om så är, som valt bort honom pga den mindre modellen ex, nä Total Hope hade nog fått sina ston även om han va zebra randig, trevlig individ, stark stam o en fantastisk byggnad för arbete i högre klasser, smidighet, mekanik och arbetsinställning. Något utöver det vanliga.

Även om mödernet anses starkt på ston så ...nej är det hingstar på stosidan av lite äldre modell (svensk) som ex har haft lite trista bakben så är jag lite försiktig att kalla stoet för " en stark stostam",
 
Jag tycker att det är en intressant tråd - ämnet i sig är intressant och större än Touchdowns vara eller inte vara som hingst. Samtidigt blir det mer konkret om man har namn, och även hingstägare måste ju vara intresserade av hur stoägare resonerar och hur olika handlingar tolkas (för man bör vara beredd på att ingen tar någon annan bara på orden). Vad gör egentligen en attraktiv hingst?

Min amatöranalys:

Tyvärr tror jag att det handlar mycket om marknadsföring. Först måste ju stoägarna själva känna till att hingsten finns och sedan måste de också vara övertygade om att deras framtida hästköpare känner till hingsten och vill ha en avkomma. Har hingsten någon USP - och är detta något som är känt utanför ägarens egna sfär? Någonstans måste det finnas något som skapar buzz och betalningsvilja i en annons eller i ett nätverk.

Detta något som sticker ut kan vara en snygg färg (i vissa kretsar) - men för de flesta handlar det om t.ex. resultat (svårt om man bara har dem i avel unga och då inte tävlar samtidigt), unik härstamning med bra förvärvare, bra avkommor (återigen svårt om de inte förblir i avel under en tid).

PS Bon Couer har 3 avkommor, Suarez inga (så mycket betyder deras färg. Å andra sidan Suarez är fyra), Van Vivaldi 180+ men han har tävlat mer bl.a. i MSV och marknadsförs av Lövsta, Total Hope är Totilas - Weihegold så där drar nog mer än färgen. Han har också tävlat mer och gått MSV och finns på Flyinge. Ägaren är rätt bra på PR (köpet av Totilas gav så mycket mediauppmärksamhet globalt att priset på hästen var en spotstyver av vad det hade kostat)
 
Jag tycker att det är en intressant tråd - ämnet i sig är intressant och större än Touchdowns vara eller inte vara som hingst. Samtidigt blir det mer konkret om man har namn, och även hingstägare måste ju vara intresserade av hur stoägare resonerar och hur olika handlingar tolkas (för man bör vara beredd på att ingen tar någon annan bara på orden). Vad gör egentligen en attraktiv hingst?

Min amatöranalys:

Tyvärr tror jag att det handlar mycket om marknadsföring. Först måste ju stoägarna själva känna till att hingsten finns och sedan måste de också vara övertygade om att deras framtida hästköpare känner till hingsten och vill ha en avkomma. Har hingsten någon USP - och är detta något som är känt utanför ägarens egna sfär? Någonstans måste det finnas något som skapar buzz och betalningsvilja i en annons eller i ett nätverk.

Detta något som sticker ut kan vara en snygg färg (i vissa kretsar) - men för de flesta handlar det om t.ex. resultat (svårt om man bara har dem i avel unga och då inte tävlar samtidigt), unik härstamning med bra förvärvare, bra avkommor (återigen svårt om de inte förblir i avel under en tid).

PS Bon Couer har 3 avkommor, Suarez inga (så mycket betyder deras färg. Å andra sidan Suarez är fyra), Van Vivaldi 180+ men han har tävlat mer bl.a. i MSV och marknadsförs av Lövsta, Total Hope är Totilas - Weihegold så där drar nog mer än färgen. Han har också tävlat mer och gått MSV och finns på Flyinge. Ägaren är rätt bra på PR (köpet av Totilas gav så mycket mediauppmärksamhet globalt att priset på hästen var en spotstyver av vad det hade kostat)

Tack, ja, det var inte tänkt att handla om just Touchdown, han var bara ett i mitt tycke lysande exempel. Det har ju funnits flera hingstar som ser toppenfina ut, men som ändå inte får ston. Och hingstar som trots temperament man kanske inte vill ha, får massor av ston.
 
@ginnies @BornAgain Jag säöger absolut inte något om att Total Hope saknar kvalitéer, men hade han varit fulbrun tror jag en del haft svårare att komma över hans oattraktiva yttre och litenhet.

Alla de svarta hästarna har såklart mer som är "för" dem än färgen, men deras färg är en bidragande framgångsfaktor för let's face it - Det finns massor med otroligt begåvade hingstar att välja på, men många av de i topp är svarta. (Sen har ju avelstrenden gått mot svart också, så vi idag har fler svarta hingstar vilket gör sitt till).
 
@ginnies @BornAgain Jag säöger absolut inte något om att Total Hope saknar kvalitéer, men hade han varit fulbrun tror jag en del haft svårare att komma över hans oattraktiva yttre och litenhet.

Alla de svarta hästarna har såklart mer som är "för" dem än färgen, men deras färg är en bidragande framgångsfaktor för let's face it - Det finns massor med otroligt begåvade hingstar att välja på, men många av de i topp är svarta. (Sen har ju avelstrenden gått mot svart också, så vi idag har fler svarta hingstar vilket gör sitt till).
Klart folk bryr sig om färg, iaf gemene man... Hade köpkö på min svarte med fyra vita och bläs. Han är kanontrevlig och fin på alla sätt och vis men gångartsmässigt vet jag ju vem jag föredrar... Tror det går lättare att sälja på färg innan de är inridna och har presterat, därefter spelar det mindre roll.
 
Klart folk bryr sig om färg, iaf gemene man... Hade köpkö på min svarte med fyra vita och bläs. Han är kanontrevlig och fin på alla sätt och vis men gångartsmässigt vet jag ju vem jag föredrar... Tror det går lättare att sälja på färg innan de är inridna och har presterat, därefter spelar det mindre roll.

Där är vi helt överens. Jag tycker också att mörka färger med en viss portion vitt är attraktivt, och har upplevt samma när det kommer till att sälja just föl/unghäst.
 
Tyvärr tror jag att det handlar mycket om marknadsföring.

Ja det är klart att en hingst som placeras eller köps av någon där man som stoägare vet att hingsten sannolikt tas väl om hand är mer intressant ur avelssynpunkt generellt sett.
Brink(fd nu kanske), Helgestrand, Schockemöhle.
 
Det som gör att många väljer yngre hingstar är nog först och främst priset och stammen. Det går helt enkelt ofta att hitta en tre eller fyraåring som har liknande stam och där man kan glimta samma positiva egenskaper som hos en äldre och säker förvärvare till en bråkdel av priset. Det märks även när någon äldre hingst plötsligt får bättre pris eller villkor och levande föl-avgift och använandet ökar markant.
För att äldre och dyrare hingstar ska användas så ska de först och främst ha visat sig vara goda förvärvare. Egna tävlingsresultat eller flashiga shower hjälper förstås också.
De som inte upplevs som så intressanta är logiskt sett de hingstar som varken tillför någonting unikt, får svårsålda föl, inte själva tävlar pga okänd anledning, är dyra eller har dåliga villkor i förhållande till hur attraktiva ungarna är på marknaden eller sällan visas så att de helt enkelt glöms bort.
Många går det inte ens att hitta en ordentlig presentations och rid-video av på nätet och även om jag tycker att flyinge-hingstarnas videor ofta är lite komiska med alla direktöversättningar till svenska så är det en stor fördel att de finns.
 
Ja det är klart att en hingst som placeras eller köps av någon där man som stoägare vet att hingsten sannolikt tas väl om hand är mer intressant ur avelssynpunkt generellt sett.
Brink(fd nu kanske), Helgestrand, Schockemöhle.

Jag tycker att det finns många bra aktörer lokalt också.

Jag gillar när hingstarna inte enbart rids av superproffs
 
Fryst gör ju att en väldigt stor del av marknaden försvinner. Att chansa på en ung rätt okänd hingst i Sverige? Nä fryst chansar man på om det är en riktig rackarbajsarhingst man vill ha.

Det går att ha äldre hingst i Sverige, kolla bara Highcruiser och Myrsjös övriga hingstar. Men de erbjuder bra fertilitet på färskt, då kommer kunderna. Även om hingsten är tråkbrun och äldre utan särskilda resultat ;)
 
Fryst gör ju att en väldigt stor del av marknaden försvinner. Att chansa på en ung rätt okänd hingst i Sverige? Nä fryst chansar man på om det är en riktig rackarbajsarhingst man vill ha.

Det går att ha äldre hingst i Sverige, kolla bara Highcruiser och Myrsjös övriga hingstar. Men de erbjuder bra fertilitet på färskt, då kommer kunderna. Även om hingsten är tråkbrun och äldre utan särskilda resultat ;)

Han har ju ett förväntat värde i gott temperament och förädlingsgrad också.
 
Absolut. Jag gillar hingsten. Min mening är att de lyckats marknadsföra honom.

Jag håller helt och hållet med dig, och tänkte endast lägga till att det förväntade värdet i temperamentet gör sitt till när man väljer honom.
Han är ju annars ett klassiskt exempel på den sortens hingst som inte borde få (och faktiskt inte får) mängder med ston, men som etablerat ett stadigt klientel just på god marknadsföring, gott rykte och god fertilitet.

Om jag får göra en liten jämförelse mellan just TD och HC har de spännande fädernen som inte behöver trängas med godkända syskon inom SWB i alla fall. HC får tillgodoräkna sig en poäng för sitt möderne som inte bara är bra, men också utländskt och fullblodsbetonat. En viktig sak som gör en enorm skillnad mellan dessa två individer är att på HC's ungdomstid var det betydligt svårare att välja utländska hingstar och utbudet på hemmaplan var förvisso inte litet, men du hade inte så mycket internationellt hemma (och om jag inte missminner mig, inga andra Lauries Crusador-ättlingar på svensk mark).
En till intressant sak med HC är att han tre säsonger i mitten av sin karriär rent av hade rätt få ston, men sedan vände trenden igen. Vad hände? Naturligtvis drabbade avelsdippen alla hingstägare, men något annat som hänt var att hans avkommor kommit upp i 5-6 års ålder och fungerade fint under ryttare. Snälla, snygga och ridbara hästar vill många ha, något som HC's ägare har lyckats låta påskina, och då helt utan all pomp och ståt som de större interntionella hingsthållarna kan tillhandahålla. HC känns nästintill "närproducerad" och familjär ibland det stora utbudet av obskyra namn vars temperament, arv och benställning är under ständig spekulation. Många ser honom live på visning och hemma innan de väljer honom, och dräktigt blir det. Han är hingstvärlden's svar på Kirschteiger, typ.

Nu börjar det bli flummigt, men poängen var att HC's karriär är ett resultat av bra förutsättningar stammässigt, lättillgänglighet, uthållighet och smart marknadsföring.
 
På HC blev ju villkoren väldigt väldigt mkt bättre så jag är inte alls förvånad. Samt internationell stam rätt igenom, sen är han kanske inte superkul själv.. Tyvärr för dålig skritt för mina ston. har haft två e honom u vårt sto och båda har haft sämre skritt än genomsnittet av hennes avkommor samt blivit väldigt stora! Givetvis spelar färg in, jag fick flera förfrågningar om min e Bernstein var gul, när de fick veta att han är brun så vart det inte intressant :D

Jag tror i TDs fall så var det det frysta som spelade in, fryst är så himla dyrt så jag använder det enkom om det är en redan bevisad toppförvärvare eller väldigt billigt.

Tycker det är synd att han är kastrerad men förstår till fullo, sen tycker jag utvecklingen med att de mindre hingsthållarna försvinner är oroväckande för genbas och avel.. Vill inte att bara de stora elefanterna ska styra aveln..
 
Fast det är verkligen märkligt tycker jag.

Jag håller med! Jag är en hobbyuppfödare som använt fryst vid 6 semineringar och färskt vid 3, naturligt vid 1. (om jag inte räknat fel): Det frysta är förjäkla smidigt iom att man slipper passa skicken. En av mina färskproducerade kostade nog mer än två av de på fryst.
 
Fast det är verkligen märkligt tycker jag.
Fast för att det ska fungera med fryst bygger det ju på god fertilitet hos både sto och hingst samt en bra station och veterinär. Om man som hobbyuppfödare står med ett sto man funderar på att ta sitt första föl på och därför kanske inte har stenkoll på varken vilken station man ska välja eller det egna stoets fertilitet så är det inte konstigt att fryst går bort eftersom det helt klart riskerar att bli ruskigt dyrt om det inte alls fungerar. Sen blir väl den "på pappret" ökade kostnaden även mer lättmotiverad för en dyrare och mer attraktiv hingst med bevisat god fertilitet.
Men fortsätter postgången att braka ihop så blir nog fryst ett alternativ för fler.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jättefint inslag med Paddy Fanning, Churchmount sheepdogs, och hans jobb med får och hundar. Han förklarar bra, Bruce och Jim gör ett...
Svar
18
· Visningar
929
Senast: Wenniz
·
Juridik & Ekonomi Jag sålde mitt hus i årsskiftet och fick då loss en del pengar. Jag har alltid gillat tanken med att vara helt skuldfri (dvs inte ens...
2
Svar
21
· Visningar
1 797
Tjatter Jag tycker det händer mig märkligt ofta att folk jag inte känner börjar prata med mig som om de kände mig. Nu har jag ett väldigt bra...
2
Svar
23
· Visningar
1 322
Senast: Rosett
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
699
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp