Vad gör en hingst intressant?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fast för att det ska fungera med fryst bygger det ju på god fertilitet hos både sto och hingst samt en bra station och veterinär. Om man som hobbyuppfödare står med ett sto man funderar på att ta sitt första föl på och därför kanske inte har stenkoll på varken vilken station man ska välja eller det egna stoets fertilitet så är det inte konstigt att fryst går bort eftersom det helt klart riskerar att bli ruskigt dyrt om det inte alls fungerar. Sen blir väl den "på pappret" ökade kostnaden även mer lättmotiverad för en dyrare och mer attraktiv hingst med bevisat god fertilitet.
Men fortsätter postgången att braka ihop så blir nog fryst ett alternativ för fler.

Fast färskt blir i regel ruskigt mycket dyrare om det inte fungerar.
 
Jag har sett vissa som gnällt över stigande fraktpriser föregående säsong med den nya slingan. Jag ställer mig frågande till det resonemanget med tanke på att _alla_ inhemska skick kommit fram som de skulle i år, inga förseningar eller missar nånstans hos oss vad jag hört.
Även om skicken blir dyrare så kan man ju ställa det i relation till hur mycket det kostat förut i form av uteblivna semineringar och kanske missade brunster om skicken inte kommit fram alls eller blivit kraftigt försenade med försämrad spermakvalitet som resultat.
 
Senast ändrad:
Jag har sett vissa som gnällt över stigande fraktpriser föregående säsong med den nya slingan. Jag ställer mig frågande till det resonemanget med tanke på att _alla_ inhemska skick kommit fram som de skulle i år, inga förseningar eller missar nånstans hos oss vad jag hört.
Även om skicken blir dyrare så kan man ju ställa det i relation till hur mycket det kostat förut i form av uteblivna semineringar och kanske missade brunster om skicken inte kommit fram alls eller blivit kraftigt försenade med försämrad spermakvalitet som resultat.

Ja herregud, jag har känt såhär hela säsongen :love:.
 
För mig är en hingst attraktiv när:

Rimligt pris
Är sund
Ej extrem exteriört
Gott temperament (som äv passar amatör)
Bra dräktighet året/åren innan
Gärna inte poppishingst så vida det inte är någon som passar mitt sto väldigt bra
Gärna FAI men jag kollar alltid dräktighet på FAI och kör om det går stoet till den station hingsten står på
Intressant för mig stam
 
Fast det är ju enda ner i Järna, så beroende på var på södra sidan man håller till kan det ju ta rätt lång tid också. :(
Från mig skulle det t.ex. ta ca. 50 min med transport. Och typ 1 h 30 min till Lövsta...

Det är inte så särskilt långt och det är på södra sidan av stan.
Att köra 50 min eller 1 h 30 min är ganska vanligt för oss som håller på med avel
 
Han tillverkade min 2013. Missat att han kör fryst. För mig framstår det iaf som krångligare och jag tror att gemene man känner likadant. Vilket påverkar hingstval.

Jag vet det är många som tror att det är krångligare. Det finns en fördom om fryst som är lite olycklig tycker jag. Det är dyrare, men definitivt inte krångligare för stoägaren. Jag tyckte det var så extremt skönt att allt fanns på plats och när stoet var i högbrunst så behövde en inte oroa siog för att missa skicket
 
På temat färdväg - Närmsta station för oss är ca. 30 min bort, men vi kör till den 45 min bort som både tar fryst och har en seminvet vi gillar. I mellansverige :up: Jag hade tyckt 1.5 timma hade varit så pass mycket att de nog fått stå kvar tills dräktighet kunde konstateras. Har man flera ston (och ingen buss att köra alla i) blir det väldigt mycket tid och pengar med skytteltrafik.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jättefint inslag med Paddy Fanning, Churchmount sheepdogs, och hans jobb med får och hundar. Han förklarar bra, Bruce och Jim gör ett...
Svar
18
· Visningar
929
Senast: Wenniz
·
Juridik & Ekonomi Jag sålde mitt hus i årsskiftet och fick då loss en del pengar. Jag har alltid gillat tanken med att vara helt skuldfri (dvs inte ens...
2
Svar
21
· Visningar
1 796
Tjatter Jag tycker det händer mig märkligt ofta att folk jag inte känner börjar prata med mig som om de kände mig. Nu har jag ett väldigt bra...
2
Svar
23
· Visningar
1 322
Senast: Rosett
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
697
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp