Vad gör en hingst intressant?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Och jag som sysslar med islandshästar där det fortfarande främst är naturlig betäckning som gäller är van vid att folk (i alla fall seriösa uppfödare) kör ston tvärs över landet (eller till grannländerna) för att betäcka. :o 30 minuter är det sällan man kommer undan med om man inte tar grannhingsten varje år. :D
 
Fast färskt blir i regel ruskigt mycket dyrare om det inte fungerar.
Numer ja när varje skick kostar såpass mkt även inom landet. Jag har ju haft turen innan att inte ett enda skick kommit på villovägar en endaste gång. Ifjol kostade skicken mer än språngavgiften på hingsten. Svenskstationerad hingst. Så där blev ju skicken + TAI dyrare än vad det kostade att tillverka fjolårets på fryst.. Men då fick jag det frysta via god vän till kalmar och sen lämnade jag tillbaka kärlet nere på Flyinge.
 
Numer ja när varje skick kostar såpass mkt även inom landet. Jag har ju haft turen innan att inte ett enda skick kommit på villovägar en endaste gång. Ifjol kostade skicken mer än språngavgiften på hingsten. Svenskstationerad hingst. Så där blev ju skicken + TAI dyrare än vad det kostade att tillverka fjolårets på fryst.. Men då fick jag det frysta via god vän till kalmar och sen lämnade jag tillbaka kärlet nere på Flyinge.

Fast det räcker med ett skick på villovägar så kan man ha missat en hel brunst och som det var förut hände det ju ganska ofta. Jag tycker det är fantastiskt att kunna lita på att skicken kommer fram. Eller som med det frysta då - ha allt på plats.
 
I "min" ras är det i princip bara naturlig betäckning som gäller och jag körde mitt sto ca 7 timmar för att komma till hingsten jag valt (valde bort ett frysalternativ då jag jag inte har tillräcklig koll på stationen här uppe). Oavsett ras så vill jag ha en hingst som;
*Har bra psyke
*Ridbarhet och har visat prestation/avkommor som presterar
*Bra typ där halsansättningen är absolut viktigast, hästen ska gå naturligt "på tygeln)
*Lagom gångarter, 90% av alla ryttare behöver inte allt det fladder som är så himla poppigt att avla på
*Bra prisvillkor
 
Fast det är ju just det. Vad är det som är krångligare för dig?
Det jag hört är att inte lika många veterinärer gör det, att stoet måste stå på stationen, att skicken är dyrare och fertiliteten sämre pga fler felkällor. Det kanske är gamla fördomar men jag tror det låg TD i fatet.
 
I "min" ras är det i princip bara naturlig betäckning som gäller och jag körde mitt sto ca 7 timmar för att komma till hingsten jag valt (valde bort ett frysalternativ då jag jag inte har tillräcklig koll på stationen här uppe). Oavsett ras så vill jag ha en hingst som;
*Har bra psyke
*Ridbarhet och har visat prestation/avkommor som presterar
*Bra typ där halsansättningen är absolut viktigast, hästen ska gå naturligt "på tygeln)
*Lagom gångarter, 90% av alla ryttare behöver inte allt det fladder som är så himla poppigt att avla på
*Bra prisvillkor
Har inte du hyfsat nära till Tr*gsta? De ligger granne med svärföräldrarna och har hört att de ska vara OK. Ett alternativ i framtiden kanske.
 
Har inte du hyfsat nära till Tr*gsta? De ligger granne med svärföräldrarna och har hört att de ska vara OK. Ett alternativ i framtiden kanske.
Aldrig hört talas om? Förr fanns Rösåsen, nu tror jag att det bara är Ortsjön och ev på Älva en kan åka till. Är inte alls inne i avelssvängen här uppe och för att använda fryst hade jag velat ha riktigt bra koll både på veterinären och stationen eftersom en måste lämna stoet.
 
Aldrig hört talas om? Förr fanns Rösåsen, nu tror jag att det bara är Ortsjön och ev på Älva en kan åka till. Är inte alls inne i avelssvängen här uppe och för att använda fryst hade jag velat ha riktigt bra koll både på veterinären och stationen eftersom en måste lämna stoet.
Du får väl kolla runt lite om det är aktuellt men de kör FAI tror jag. Mellan Sundsvall och Trogsta är det cirka 8 mil, det är väl en
grisblink med era mått mätt (är sörlänning med allt vad det innebär) när du ska lämna/hämta. :) Jag vet inte själv så mycket om dem men tror de har bra rykte även på FAI.
 
Fast det räcker med ett skick på villovägar så kan man ha missat en hel brunst och som det var förut hände det ju ganska ofta. Jag tycker det är fantastiskt att kunna lita på att skicken kommer fram. Eller som med det frysta då - ha allt på plats.
Det var det jag menade, att med skickavgifterna idag så kan man köra fryst.. Ja om man har sto som det passar, Remis var ju för gammal..
 
Det var det jag menade, att med skickavgifterna idag så kan man köra fryst.. Ja om man har sto som det passar, Remis var ju för gammal..

Jag tänker tvärt om ;)
Nu kan man lita på att skicken kommer fram även om det kostar mer, men hellre det än missad brunst.
 
Noll doser färskt måste vara värst :D

Massor av fertila doser fryst är finemang det.

Direkt tänker jag på Ridsports artikel av den ofta bristfälliga hanteringen av fryssperma, hur doser halvtinade och frystes om, och om kärl som inte alltid höll rätt temperatur hela resan osv.
Men den var kanske mest skrämselpropaganda? Använder sällan fryst, men tar det om individen är rätt.
 
Direkt tänker jag på Ridsports artikel av den ofta bristfälliga hanteringen av fryssperma, hur doser halvtinade och frystes om, och om kärl som inte alltid höll rätt temperatur hela resan osv.
Men den var kanske mest skrämselpropaganda? Använder sällan fryst, men tar det om individen är rätt.
Jag tror det var viss skrämselpropaganda - och sen var det ju ett oturligt fall där sperman hamnade på ett utlämningsställe och tinade
 
Direkt tänker jag på Ridsports artikel av den ofta bristfälliga hanteringen av fryssperma, hur doser halvtinade och frystes om, och om kärl som inte alltid höll rätt temperatur hela resan osv.
Men den var kanske mest skrämselpropaganda? Använder sällan fryst, men tar det om individen är rätt.

Visst finns det risker. Det gäller nog att vara lite påläst själv om man inte anlitar en station som sköter allt.
 
Lite OT...

Jag ska använda fryst till min i år men har lite svårt att hitta stationer som hanterar det? Finns det någonstans en "lista" eller liknande där man kan söka station? Jag bor runt Göteborg, men har inga problem att köra min häst till en BRA station flera timmar bort om jag bara kunde klura ut vilka som är bra stationer. :)
 
Jag har använt både färskt och fryst, missade en gång att inseminera med den hingst jag ville ha som stod på färskt (utomlandsskick) pga att stoet släppte sitt ägg på en måndag så sperman inte hann fram... Kommer mest sannolikt att köra fryst igen i år, skönt att ha möjlighet att ha sperman på plats i god tid innan seminering.

Det enda som är "krångligare" med fryst är att stona måste kollas mycket oftare, så det vanligaste är väl att man lämnar dem på stationen i början på brunsten. Jag kunde inte lämna mitt sto förra året pga att jag endast hade två hästar på stallet, så det blev väl 10-12 vändor till stationen ifm. semineringen. (Mycket tacksamt med endast 10 min resväg dit!)
 
Lite OT...

Jag ska använda fryst till min i år men har lite svårt att hitta stationer som hanterar det? Finns det någonstans en "lista" eller liknande där man kan söka station? Jag bor runt Göteborg, men har inga problem att köra min häst till en BRA station flera timmar bort om jag bara kunde klura ut vilka som är bra stationer. :)

På språngrulla finns en lista men den är nog inte öppen för året än.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jättefint inslag med Paddy Fanning, Churchmount sheepdogs, och hans jobb med får och hundar. Han förklarar bra, Bruce och Jim gör ett...
Svar
18
· Visningar
920
Senast: Wenniz
·
Juridik & Ekonomi Jag sålde mitt hus i årsskiftet och fick då loss en del pengar. Jag har alltid gillat tanken med att vara helt skuldfri (dvs inte ens...
2
Svar
21
· Visningar
1 773
Tjatter Jag tycker det händer mig märkligt ofta att folk jag inte känner börjar prata med mig som om de kände mig. Nu har jag ett väldigt bra...
2
Svar
23
· Visningar
1 300
Senast: Rosett
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
659
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp