Vad gör jag med hästen?

Sv: Vad gör jag med hästen?

Om slinger och wobbler är samma sak så verkar det vara någonting som
A: hästar drabbas av tidigt i livet (som åringar)
och som
B: inte slutar bra.

Och även om slinger verkar kunna ta sig olika uttryck på rörelseapparaten så liknar de inte min hästs problem (Och tack gode gud för det!!) vad jag lyckats få fram ialla fall. Borde det inte uppdagats tidigare när han varit ung i såfall???

Har sett så mycket sjukt på youtube att det står mig upp i halsen! Varför i helvete tar man inte bort hästar som ser ut som om de är gjorda av gummi???!!!:mad: :rage:

Inte alls menat åt dig, och tackar för att du tagit dig tid att läsa och svara.

Skulle det vara slinger så blir han med all sannolikhet utdömd och saken är ur världen.

Låter hemskt men hellre ta bort än lida.
 
Sv: Vad gör jag med hästen?

Jag säger som Tuaphua. Du har köpt en häst med en mycket luddig diagnos, du har inte gjort någon fördjupad undersökning trots att du blivit upplyst om misstänkt diagnos. Jag anar att du kommer att få mycket svårt (eller helt omöjligt) att reklamera. Har du köpt hästen av företag är chanserna bättre, men jag tolkar det som att köplagen är aktuell i det här fallet.

OM man som köpare blir upplyst om misstänkta problem har man en utökad undersökningsplikt. I det här fallet nöjde du dig med en enkel gårdsbesiktning utan att närmare adressera själva diagnosen.

Utred vad som är fel på hästen, men jag tror att det är rimligare att ställa in sig på ett försäkringsärende än en reklamation.

Ja, som jag tidigare nämnt så kommer jag inte vända upp och ner på himmel och jord för att reklamera hästen. Och oavsett om veterinären hittar röntgenfynd eller ej och oavsett om det är shivering eller ej, så har fd ägaren reserverat sig för dolda fel.

Om hon är en oärlig, pengagalen, oetisk person som säljer en sjuk häst, så vill jag inte att han skall hamna där igen. För vem vet vad som händer sedan? Blir han såld till någon annan? :sneaky:

Skulle hon ta tillbaka hästen handlar det enbart om hennes goda vilja.

Däremot hävdar säljaren (som jag faktiskt har skickat ett långt brev till) att hon inte visste om dessa problem och att hon inte har sålt mig en sjuk häst.
Angående reklamationen har hon varken sagt bu eller bä. Bara att vi efter veterinärutlåtandet måste fatta rätt beslut för hästen.

Det kan ju också vara så som jag skrivit tidigare att det är shivering som förvärrats och tar sig "annorlunda" uttryck.. Och det kan ju inte säljaren rå för isåfall (även om det för mig är högst osannolikt).


Och för mig är det nog klart, även om det är sorgligt och tungt.. Eftersom jag var noga med att ta över försäkringen då han hade denna sjukdomen så gäller den ju. Blir hästen utdömd så blir den ju det.. Men vad händer om ingenting hittas hos veterinären?
 
Sv: Vad gör jag med hästen?

Måste hålla med, du har tyvärr gjort ett STORT misstag när du köpte en häst med känd shivering och nöjde dig med en gårdsbesiktning...

Det är en sjukdom som orsaker hästen smärta och besvär och prognosen är helt öppen.

Vad baserar du detta på? :confused: Att Shivering orsakar hästar smärta? Finns ju ett flertalhästar med denna diagnos inom alla discipliner som tävlar i höga klasser. Borde inte detta uppmärksammats?

Jag tror att du har köpt grisen i säcken din stackare.... Gå igenom och röntga hals och bakdel. Ryggen var redan röntgad förstod jag? Redan där borde varningsklockan ha ringt, VARFÖR har fd ägaren låtit röntga den för KS? Det är inget man gör rutinmässigt och troligtvis hade den problem redan då.

Därför att jag är en korkad, godtrogen person...:banghead: Hon sa att hon röntgat sina hästar i samband med årliga kontroller på klinik. Jag frågade nämligen om den haft problem med sin rygg dessförinnan...

Men eftersom du är informerad om att hästen har shivering så har jag svårt att tro att du kommer någon väg utan du får gå på försäkringsbolaget istället.

Misstänker också det. Sen vet man inte alls hur DET går. De vill nog att hästen behandlas och återbesöker veterinären. Behandlas igen och sedan återbesöker veterinären. Och det förstår jag om det handlade om etik. När det gäller neurologi finns det inte så mycket behandling att tillgå dock. Vilket är så ledsamt. :down:

Jättetråkigt att du fått ännu en sjuk häst, stackars dig. :(

Ja så in i helsike.. Tack för ditt medlidande.. Min självömkan räcker inte till..
 
Sv: Vad gör jag med hästen?

Jag har varit med om slinger både som åring OCH på fullt vuxen häst, men då efter att våldsamt trauma.

Den vuxna hästen slog runt och fick halsen böjd under sej och fick frakturer på några halskotor efter att ha helt missat en anridning till ett hinder. Ryttaren klarade sej helt oskadd...

Men hans symptom liknade inte det jag läst eller sett din häst ha...
 
Sv: Vad gör jag med hästen?

Min häst togs bort som 1-åring, allt annat var uteslutet, så jag tar inte åt mig. :p

Däremot så har jag förstått att det kan ge sig uttryck på en mängd olika sätt, från lättare snubblighet till ren gummifigur, beroende på ålder, hur musklad och hur mycket ryggmärgskanalen är klämd. En del kan klara sig större delen av livet medan andra (som min) inte har någon framtid ö h t.

Men slinger syns ju väl på röntgen av halsen så på det viset är det ju en diagnos som går att fastställa.

lycka till!
 
Sv: Vad gör jag med hästen?

Men kallade veterinärerna det för slinger?

Som jag fick till mig så föds hästarna med typ som en missbildning av ryggmärgskanalen och det brukar visa sig i 1-års åldern. Med facit i hand så såg vi det nog på min redan från början då hon hade väldigt svåt att komma upp och igång efter födseln.

Sen säger några sakunniga att det är 200% otur medan andra hävdar att det är genetiskt. Men gotlandsrussen hade väl mycket slinger innan man började kolla upp i sånt på avelsdjuren. I min värld verkar det konstigt att det alltid är 200% otur inom en speceifik ras. :angel: Så jag tror nog på ärftligheten istället.

Sen kan ju ryggmärgskanalen komma i kläm efter ett trauma. Självklart. Men kallar man det för slinger!?
 
Sv: Vad gör jag med hästen?

Jo det stod slinger efter trauma i vetintyget till försäkringsbolaget.
Fast det är 30 år sen...

Men han betedde sej likadant som kompisens åring med slinger.
Det var ett halvblod med fullblodsmamma.
 
Sv: Vad gör jag med hästen?

Kl
Fick honom skodd för andra gången idag. Hovis tror inte att han har shivering. Han böjde och hade sig och inga shivering reaktioner alls. Bara väldigt konstig bak, låser fast sig och har obehag av detta. Han lägger all vikt fram. Ska bli intressant att få veta.. Ä
 
Sv: Vad gör jag med hästen?

Det kan ju vara så sabla enkelt att hästen har problem i bakknä, och kanske dragit på sig en kotledsinflammation. Det kan ge sig i uttrycka av att hästen flyttar runt sin vikt konstant, vilket kan ge en bild av att den är vinglig.
 
Sv: Vad gör jag med hästen?

Ja det kallar man för slinger... Slinger kan vara medfött och det kan hända under livets gång, vanligast på unghästar.
Den hästen jag vet om (förutom min) var sju tror ja när hon fick diagnosen slinger. Tror inte hon haft detta hela livet, min häst var en ettåring och det var troligtvis medfött och säljaren försökte lura mig men lurade ng mest sig själv.
 
Sv: Vad gör jag med hästen?

Amelia, man ska aldrig aldrig lita på NÅGON som säljer häst.
Tjejen jag fick min häst ifrån var en supertrevlig kvinna i 35 års åldern, hade fin gård med hästar och hundar, jobbade som veterinär assistent och jag köpte en av hennes egen uppfödingar av henne, ett jätte sött ettårs sto.
Priset för hästen var antingen 10k eller att hon senare i livet skulle få ta en avkomma på henne och jag valde det senare alternativet och hästen kom hem till mig, tjejen var mycket noga med var hästen hamnade och körde henne därför till mig och jag såg redan när hon backades ur transporten att nåt var galet men hon hävdade att detta bara var träningsvärk då hon växt så mycket..
Dagarna gick, det lilla stoet var precis som min andra häst glad och sprallig och levde loppan i hagen.
Jag hade då aldrig hört talas om slinger då men efter en hel del googlande och en bekant som tittade på hästen ringde jag upp ägaren och sa detta, men gud neeej hon har nog bara träningsvärk, du vet unghästar kan se lite roliga ut!
Åkte ändå in till atg där det konstaterades bara av att jag ledde henne på gången att hon hade GROV slinger.
Hon dömdes ut direkt och ägaren fick hämta hem hästen, vi blev ovänner och hon blev vansinnig över att jag inte gav hästen en chans då hon fortfarande hävdade på träningsvärk...
Kort och gott, det finns folk till allt!!
 
Sv: Vad gör jag med hästen?

Jag har bara varit med om två fall av slinger. Det handlade om äldre hästar båda gångerna och uppkom plötsligt och utan synbar förklaring. Hästarna tog bort snabbt.
 
Sv: Vad gör jag med hästen?

Att jag inte röngat vid köp är dets pga att hästen gick igenom utan anmärkning (den var dock inte igång) och att den inte var så dyr att jag ansåg det motiverat.

Vad hästen kostade in inköpspris påverkar inte hur feta veterinärräkningarna blir om något skulle hända, även en billig häst blir dyr om den är sjuk/skadad. Jag lärde mig själv samma läxa den hårda vägen och hoppas att fler inser detta.
 
Sv: Vad gör jag med hästen?

Ja... Tid tog det.
Förändringar på halskotpelaren iform av en "tapp" som troligen trycker på ryggmärgskanalen. Han skulle ev skuckas vidare till hbg för vidare skiktrötgen.. Samt ett annat fynd. Osäkert vilken betydelse & svår att förklara. Dessutom pålagring i hö bak kotled.
Så trött o ledsen.
 
Sv: Vad gör jag med hästen?

Btw hästen har inte shivering el slinger enl vet. Bara ont. men är för snäll för sitt eget bästa.
 
Sv: Vad gör jag med hästen?

Kotan är pålagringen stor, och prognosen dålig. Det i halskotpelaren kunde man möjlige steloperera med osäker utgång och resultat. Och med tanke på kotan är det ju än sämre prognos vg användbarheten.. Skall skicka utlåtandet till fd ägaren, hästen måste ju ha haft upprepade inflammationer/ hältor!! (DESSUTOM hade han lös benbit i kotan.)
Det andra är nog dolt fel.. Vilket hon har reserverat sig för, men skall tala med sakkunnig i veckan nu.
 
Sv: Vad gör jag med hästen?

Den ser säkert inte bra ut, har haft 2 hästar i min närhet med just det o de fick avlivas bägge två.

Till Amelia: Tog du över försäkringen från f.d ägaren eller är den nyförsäkrad?
 

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 154
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 543
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 082
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
5 865
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp