Bukefalos 28 år!

Vad gör jag sen?

Du kanske får ett roligare jobb. Någon räknar ju på arbetena. Och denna är uppenbart inte så bra på det...

Det finns inget ledigt.
Vi måste vara två på morgonen för att hinna allt innan barnen kommer så förflyttning är osannolikt.

@Magiana ja kanske det. Kul att jobba med någon som är sur på en. Speciellt när man kommer in som vikarie.
 
Ja oj! Fyra sidor är orimligt!
Säger samma. Fyra sidor får vem som helst att storkna. Få ägnar tid åt att läsa mer än översiktligt.

Jag har haft MASSOR av jobb. På olika arbetsplatser.
I mitt CV samlar jag dem i rubriker. Inte med detajer om arbetgivare, utan snarare om typen av jobb jag haft. Jag har hela mitt liv jobbat med service och information. Allt från chefssekreterare på nationell nivå till receptionist på en liten kommunal verksamhet. Jag har utbildat i en drös olika ämnen. Sånt sammanfattar jag.

Testa att göra lite olika CVn och se om du får olika respons?
 
Det låter ju helt normalvettigt.

Jag som är en sån som kan prata jättemycket när jag blir stressad brukar försöka hålla mig till att svara utförligt på frågor men inte utveckla alltför mycket. Jag brukar också försöka förbereda svar på de vanligaste frågorna som styrkor och svagheter.

Mitt förslag är att du försöker hitta ett smidigare sätt att förklara dina korta anställningar. Kanske undrar man varför du inte erbjudits fortsatt anställning på något av alla ställena du varit på? Kanske är det bättre att förklara det ur ett annat perspektiv, som att du mest av allt vill kunna försörja dig själv, att du är arbetsvillig och inte rädd för att prova på nya saker eller något annat åt det hållet som känns bekvämt för dig.
Är det du själv som tar upp det eller är det den som intervjuar? Jag skulle väntat med att svara tills frågan kom, haft ett kort svar på det och väntat på följdfrågor istället för att prata på själv.

Har själv stora hål i mitt CV för 15-20 år sedan beroende på perioder då jag var frivilligt arbetslös. Det är förstås inget jag vill förklara för då framstår jag som arbetsskygg så jag hittade på olika förklaringar till det som inte var lögner men bara en del av sanningen. Det var inte så ofta som man frågade om de hålen som jag hade trott.
Säger samma. Jag redovisar inte mina erfarenheter med datum eller tid. Mer VAD jag jobbat med. Betonar vad de jobben gett för erfarenheter.
 
Det finns inget ledigt.
Vi måste vara två på morgonen för att hinna allt innan barnen kommer så förflyttning är osannolikt.

@Magiana ja kanske det. Kul att jobba med någon som är sur på en. Speciellt när man kommer in som vikarie.

Om jag var chef och den som beräknade jobben inte skött sitt jobb skulle jag allvarligt överväga att byta ut den personen..

Och referensen som sagt.
 
@tanten jag skickar inte fyra sidor. Bara om de uttryckligen ber om fullständigt cv (efter ansökan). Det har hänt vid ett par tillfällen.
Jag gör ett nytt cv för varje jobb jag söker. Använder några basmallar men det är ett nytt cv varje gång.
 
Om jag var chef och den som beräknade jobben inte skött sitt jobb skulle jag allvarligt överväga att byta ut den personen..

Och referensen som sagt.

Skolan räknades ut för många år sen, den personen har gått i pension för länge sen. Det har ju hänt en del sen dess.
 
Följer tråden i tysthet och måste uttrycka min beundran för att buke här visar sig faktiskt kunna vara (med få undantag) stöttande och konstruktiv och envist som attan. Kudos till er alla som bemöter TS så bra här!
:bow::bow::bow:

Och till TS: Kämpa på, glaset är inte halvfullt utan halvtomt och du kommer säkert hitta en lösning som känns bra vartefter. Du är ung och har livet framför dig, ge inte upp!
 
Sthu - hur ogärna vill du jobba med folk? Jag tänker på sånt som t ex köra glassbilen. Är den mängden folk och den kontakten okej?
 
Ja det förstås. Referenser är alltid bra.
Men fyra månader med en tjurig kollega är inte så nice heller..
Jag tänker att här får du helt enkelt 1) välja och 2) fokusera stenhårt på det positiva.

Det vill säga: antingen tänker du att det viktiga är att ha mer att göra på jobbet. Då pratar du med chefen och sen när kollegan tjurar så tänker du stenhårt ”Jaja, hon får vara sur - jag har åtminstone fullt upp nu och tiden går äntligen lite fortare”.

Eller så säger du ingenting och så när det blir långtråkigt så tänker du att ”Jaja, jag slipper ju en sur kollega i alla fall och nu är det bara två månader kvar”.

Jag brukar göra så när jag haft ett svårt val. Välja nåt och så bara fokusera som fan sen.
 
Är det inte bättre att ha ett givande jobb än en glad kollega som du ändå ser som energitjuv? Om hon blir sur kanske hon låter dig vara helt. Det kan ju knappast bli en sämre situation. Om inte annat så kanske chefen ser att du vill förbättra och ger dig en omplacering.

Jag har varit i samma situation. Vikarierande på ett städjobb där vi till största del satt av tiden. Jag kunde inte med det och påtalade det för chefen. Kollegan blev inte glad men min vardag blev betydligt roligare. Det tog väl typ en vecka och så var kollegan som vanligt igen med bemötande mot mig. Hon blev kort därefter omplacerad för hon inte orkade med de nya rutinerna.
 
Sthu - hur ogärna vill du jobba med folk? Jag tänker på sånt som t ex köra glassbilen. Är den mängden folk och den kontakten okej?

Det ser inte jag som att jobba med människor. Lite som när jag var skadedjursbekämpare, jag jobbade med myror och kackerlackor inte människor (det gjorde jag ju, men du fattar poängen).
 
Är det inte bättre att ha ett givande jobb än en glad kollega som du ändå ser som energitjuv? Om hon blir sur kanske hon låter dig vara helt. Det kan ju knappast bli en sämre situation. Om inte annat så kanske chefen ser att du vill förbättra och ger dig en omplacering.

Jag har varit i samma situation. Vikarierande på ett städjobb där vi till största del satt av tiden. Jag kunde inte med det och påtalade det för chefen. Kollegan blev inte glad men min vardag blev betydligt roligare. Det tog väl typ en vecka och så var kollegan som vanligt igen med bemötande mot mig. Hon blev kort därefter omplacerad för hon inte orkade med de nya rutinerna.

Självklart är det viktigare med ett givande jobb. Det är därför jag vill byta och göra nåt annat. Städ är inte givande för mig, ens med fulla dagar.

Och nu har jag sökt en kurs att läsa på arbetstid. Ska tjänsten göras om (osannolikt) kan jag inte läsa den. Jag kommer inte orka med för som ni märker mår jag inte särskilt bra.

@niphredil Det är ju lätt att se positivt när man är deprimerad. Det är ju bara att rycka upp sig. Jag det ingenting positivt med min situation.
 
Självklart är det viktigare med ett givande jobb. Det är därför jag vill byta och göra nåt annat. Städ är inte givande för mig, ens med fulla dagar.

Och nu har jag sökt en kurs att läsa på arbetstid. Ska tjänsten göras om (osannolikt) kan jag inte läsa den. Jag kommer inte orka med för som ni märker mår jag inte särskilt bra.

@niphredil Det är ju lätt att se positivt när man är deprimerad. Det är ju bara att rycka upp sig. Jag det ingenting positivt med min situation.

Men tror du inte att det skulle bli mindre pest om du iaf hade lite att göra? Det är ju ändå 4 månader till du ska jobba där.
 
Det ser inte jag som att jobba med människor. Lite som när jag var skadedjursbekämpare, jag jobbade med myror och kackerlackor inte människor (det gjorde jag ju, men du fattar poängen).

Det är ju snart säsong ;) Vet inte hur det är idag men för många år sedan hade jag en kompis som körde glassbil några år och trivdes. Och åtminstone då var det bra betalt för att vara ett okvalificerat jobb. Betydligt högre än t ex personlig assistent och liknande
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Förlåt för att jag fullständigt spammar sönder Buke med mina jobbproblem, men eftersom jag inte får något gehör alls hos min handledare...
2 3
Svar
42
· Visningar
9 151
Senast: Tulip
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok För snart fyra år sedan började jag på mitt nuvarande jobb. Ett jobb som är ett av de två roligaste jag haft i hela mitt liv! Jag har...
Svar
2
· Visningar
1 182
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
3 799
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 222
Senast: Wonna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp