Vad gör jag sen?

Det är ju snart säsong ;) Vet inte hur det är idag men för många år sedan hade jag en kompis som körde glassbil några år och trivdes. Och åtminstone då var det bra betalt för att vara ett okvalificerat jobb. Betydligt högre än t ex personlig assistent och liknande

Får väl kolla om de söker folk. Ytterligare ett okvalificerat jobb i listan :up:
 
De verkar söka kontinuerligt. Och är knappast något man vill jobba med till pension. Men ett tag i väntan på annat eller som sommarjobb kanske?

Fast det är ju just det jag inte vill, ytterligare ett "i väntan på" jobb. Det ger liksom inget för framtiden.
Men som sagt, jag ska skicka in en ansökan ikväll.
 
@sthu jag förstår ju att du vill vidare och hitta ett fast jobb som du både trivs med och känner är mer kvalificerat osv. Men under tiden har du ju inget val så att säga. Sök och ta ett säsongsjobb/korttidsanställning under tiden, och sen letar du vidare och söker allt du hittar. Det absolut bästa utgångsläget att söka jobb är ju när man faktiskt HAR en annan anställning så man slipper paniken. Dessutom är det ju väldigt få korttidsanställningar som har så mycket som 3 månaders uppsägning som du har just nu, så det lär ju med största sannorlikhet gå att säga upp sig snabbare och börja snabbare på ett nytt jobb när du blir erbjuden ett sådant sedan. Ge inte upp, tänk i ett lite "produktivare led" om du förstår hur jag menar :)
 
Fast det är ju just det jag inte vill, ytterligare ett "i väntan på" jobb. Det ger liksom inget för framtiden.
Men som sagt, jag ska skicka in en ansökan ikväll.

Nej jag förstår du inte vill det. Men det är väl om det hamnar där bättre med ett sånt jobb än inget jobb?

Åtminstone förr började de på em. Dvs borde gå utmärkt kombinera med studier på distans.
 
Nej jag förstår du inte vill det. Men det är väl om det hamnar där bättre med ett sånt jobb än inget jobb?

Åtminstone förr började de på em. Dvs borde gå utmärkt kombinera med studier på distans.

Som jag sagt är risken stor att jag blir manisk om jag har för många "måsten" samtidigt från olika håll. Och mer studier, till vilken nytta?

@mackan de säger att det är lättare att få jobb när man har jobb men jag har aldrig lyckats. Däremot som arbetslös då jag kunnat börja direkt.
 
Som jag sagt är risken stor att jag blir manisk om jag har för många "måsten" samtidigt från olika håll. Och mer studier, till vilken nytta?

@mackan de säger att det är lättare att få jobb när man har jobb men jag har aldrig lyckats. Däremot som arbetslös då jag kunnat börja direkt.

Du har ju skrivit du ville studera, det jag utgick från.

Att jobba ”med vad som helst” ger ett cv utan hål och visar just att man vill jobba. Det är och förblir en fördel.

Men jag tror du måste göra ett mål och en plan med delplaner för att försöka navigera ut ur nedstämdhet och negativ tankespiral.

Jag gjorde för många år sen nu en ”masterplan”. Den gick i slutänden ut på 2 saker.
1. Bosätta mig och ha jobb på en viss ort
2. Byta yrke till något där jag kan jobba (inte nödvändigtvis med samma jobb) tills jag blir pensionär

Det var en 10+ årsplan. Innehöll först förändringar för att möjliggöra studier. Det inkluderade bo där jag inte ville, jobba extra och i princip ”inget liv”. Sen sa jag upp mig från ett fast jobb (som jag behövde ekonomiskt) för att ta ett sommarvik jag var överkvalificerad för. Tanken med det var att få in en fot hos en användbar arbetsgivare i stad x, och erfarenhet från den typen av AG. Efter sommarviket gick jag som timvik och några månader senare fick jag ett kortare heltidsvikariat. Som förlängdes flera gånger. Samtidigt tog jag studenten. Sen minskade jag ner hästantalet och flyttade till stad x. Sökte andra jobb. Fick annat jobb.

Idag bor jag i stad x och har fast jobb. Jag är fortfarande inte klar med min masterplan men den första 10-års delen är klar (och tog 6.5 år). Nu är jag på nästa del. Jag jobbar fortfarande med sådant jag är överkvalificerad för rent strikt sett.

Så fundera vad du vill och vad du är beredd att göra. Kan inte, går inte och ingenting är inte tillåtna svar :)
Sen vad som krävs för det. Få ett jobb är inget svar, utan en plan för HUR du ska få det. Osv

Bryt ner det. Byt alla kan inte/går inte mot en väg. Den kan vara lång och jättekrokig. Den kan innhålla väntan osv.
 
@sthu Jag har aldrig skrivit att det bara är att rycka upp sig eller att det är lätt. Jag gav bara ett tips. Men jag ska sluta med det :).
 
@Alexandra_W
Såna planer har jag gjort massor med gånger och alltid fått byta ut dem/skriva om dem. Det har av olika anledningar inte gått. Jag har gett upp tio år av mitt liv för att försöka uppnå mina planer och hamnade i en städskrubb.. Inte ett steg närmare målet.
 
@sthu Jag har aldrig skrivit att det bara är att rycka upp sig eller att det är lätt. Jag gav bara ett tips. Men jag ska sluta med det :).

Nej. Men att "se det positiva" är ungefär samma sak som att säga ryck upp dig.

Hur sjutton ser man nåt positivt när det enda man kan tänka på är hur jävlig situationen är?
 
Hur sjutton ser man nåt positivt när det enda man kan tänka på är hur jävlig situationen är?

Nu ber jag om ursäkt om du redan tagit upp det i tråden, den är lång och jag har missat en del. Men - har du någon samtalskontakt? Jag kommer att tänka på vad en KBT-terapeut sa till mig: Hur gynnar dig den tanken? när jag resonerade destruktivt.

Jag tror inte att det gynnar dig att bara se svart och att dag efter dag skriva på buke hur du vantrivs på jobbet. Du behöver trots allt stå ut i fyra månader till och du kanske behöver någon som kan hjälpa dig att vända på tankarna.
 
@Alexandra_W
Såna planer har jag gjort massor med gånger och alltid fått byta ut dem/skriva om dem. Det har av olika anledningar inte gått. Jag har gett upp tio år av mitt liv för att försöka uppnå mina planer och hamnade i en städskrubb.. Inte ett steg närmare målet.

Då får du revidera planen. Varför gick det inte? Var planen för optimistisk? Gjorde du inte de uppoffringar som krävdes? Ren otur? Etc.

Men nyckeln är att man måste tyvärr vara beredd till uppoffringar. Sämre skoning, mindre tid, ta en risk, jobba med något man inte där och då ser vad det är för vits med. Etc.

Om man inte vill uppoffra något är det okej. Men då måste man skapa en plan från det, en realistisk plan. Då är planen mer ”hur ska jag kunna försörja mig här” eller liknande.
 
Fast det är ju just det jag inte vill, ytterligare ett "i väntan på" jobb. Det ger liksom inget för framtiden.
Men som sagt, jag ska skicka in en ansökan ikväll.
Men i såna fall så behöver du ju göra en plan för att få ett mer kvalificerat jobb. Folk har tidigare föreslagit att ta hjälp med CV/ intervju.
Men kan du inte själv ta kontakt med företagen du är intresserad av ( såg att de skrevs tidigare om miljö) och fråga om tex praktik/ sommarjobb även om det inte finns någon annons ute?
Fråga vad de söker när de rekryterar?
Kolla med arbetsförmedlingen om du kan få tex betald praktik om du blir arbetslös?
 
Nu ber jag om ursäkt om du redan tagit upp det i tråden, den är lång och jag har missat en del. Men - har du någon samtalskontakt? Jag kommer att tänka på vad en KBT-terapeut sa till mig: Hur gynnar dig den tanken? när jag resonerade destruktivt.

Jag tror inte att det gynnar dig att bara se svart och att dag efter dag skriva på buke hur du vantrivs på jobbet. Du behöver trots allt stå ut i fyra månader till och du kanske behöver någon som kan hjälpa dig att vända på tankarna.

Jag har redan tagit upp det i tråden.
Ingen vårdkontakt pga bytt landsting. Försöker få en men det lär dröja.
 
Då får du revidera planen. Varför gick det inte? Var planen för optimistisk? Gjorde du inte de uppoffringar som krävdes? Ren otur? Etc.

Men nyckeln är att man måste tyvärr vara beredd till uppoffringar. Sämre skoning, mindre tid, ta en risk, jobba med något man inte där och då ser vad det är för vits med. Etc.

Om man inte vill uppoffra något är det okej. Men då måste man skapa en plan från det, en realistisk plan. Då är planen mer ”hur ska jag kunna försörja mig här” eller liknande.

Jag har gjort massor med uppoffringar och flyttat runt och grejat. Inga jobb jag tagit har lett vidare.
Jag orkar inte lemlästa hela livet längre.
 
Jag har redan tagit upp det i tråden.
Ingen vårdkontakt pga bytt landsting. Försöker få en men det lär dröja.
Ok, då ber jag om ursäkt. Kan du försöka vända dina tankar på egen hand, tror du? Det låter så väldigt destruktivt att bara hata jobbet, dag efter dag. Det borde vara bättre om du ber om mer att göra och inte hann tänka så mycket.
 
Men i såna fall så behöver du ju göra en plan för att få ett mer kvalificerat jobb. Folk har tidigare föreslagit att ta hjälp med CV/ intervju.
Men kan du inte själv ta kontakt med företagen du är intresserad av ( såg att de skrevs tidigare om miljö) och fråga om tex praktik/ sommarjobb även om det inte finns någon annons ute?
Fråga vad de söker när de rekryterar?
Kolla med arbetsförmedlingen om du kan få tex betald praktik om du blir arbetslös?

Jag har tagit kontakt med företag. Jag får nej hela tiden.
 
Ok, då ber jag om ursäkt. Kan du försöka vända dina tankar på egen hand, tror du? Det låter så väldigt destruktivt att bara hata jobbet, dag efter dag. Det borde vara bättre om du ber om mer att göra och inte hann tänka så mycket.

Det är destruktivt och gör inte situationen bättre. Jag vet om det men det är inte mycket som kan göras. Jobbet är vad jobbet är. Det finns inte mer att göra här.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Förlåt för att jag fullständigt spammar sönder Buke med mina jobbproblem, men eftersom jag inte får något gehör alls hos min handledare...
2 3
Svar
42
· Visningar
9 054
Senast: Tulip
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok För snart fyra år sedan började jag på mitt nuvarande jobb. Ett jobb som är ett av de två roligaste jag haft i hela mitt liv! Jag har...
Svar
2
· Visningar
1 177
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
3 744
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 205
Senast: Wonna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp