Vad gör man när man inget kan göra?

H

Hoppryttaren

Jag har fastnat.
Jag är en tjej som vill bli en riktigt duktig hopprytttare. Jag älskar hästar, sporten och jag de är detta jag vill hålla på med, inget annat!
Jag bor i en stad där det inte finns någonstans att ha sina hästar, om man inte vill ha dem på en jvla ridskola där hagarna är usla och det finns människor man inte litar på. Så jag har valt att ha dem hemma.
Men här så måste jag fråga min mamma varje dag om jag får rida mina hästar eftersom det är hon som kör till ridhuset.
Och jag orkar inte ha det så längre.
Jag går i gymnasiet, men just nu har jag bara lust att ta hästarna och sticka.
Jag har tävlingshästar som måste vara igång och inte får gå på dåligt underlag.
Jag har föräldrar som inte stöttar mig så mycket som jag behöver.
VAD FAN GÖR MAN?
Är det någon annan än jag som känner såhär?
Eller är det bara jag som är så störd.

Jag ligger bokstavligt talat och gråter varje kväll för jag vill inte leva såhär!
 
Sv: Vad gör man när man inget kan göra?

Det är ju absolut inte meningen att du ska ligga och gråta varje kväll.
Meningen med att ha häst överhuvudtaget är att det ska vara roligt och mysigt. Iallafall enligt mitt tycke.
Men går det inte att rida ut på dom?
Jag vet ju många som tränar sina tävlingshästar i skogen och på åkrar. Enda gången dom går in i en paddock eller ridhus är när dom hoppar.
Jag själv rider mina hästar mest när dom är unghästar. Sen så fort det går så försöker jag vara ute så mycket som möjligt.

Har du pratat med dina föräldrar om det här?
Men om du går i gymnasiet, är du tillräckligt gammal för körkort än?
För om du bara får körkort så kan du ju alltid åka iväg själv med dina hästar???

Jag hoppas verkligen det löser sig för dig. Är ju inte meningen att hästar ska innebära gråt och tandagnisslan som sagt.
 
Sv: Vad gör man när man inget kan göra?

Är det så dåligt underlag i markerna runt dig så du inte kan träna och hålla igång dom där? Personligen föredrar jag att jobba hästarna i naturen. Max 1 gång i veckan på ridbana/i ridhus.
 
Sv: Vad gör man när man inget kan göra?

Anledningen till att jag inte kan rida ute är för att det är isgata på vägarna.
Och jag är så himla rädd för att hästarna ska snubbla och skada sig.
Jag har isbroddar men det hjälper tyvärr inte när det är så halt.
Jag är helt enkelt fast utan bil och jag har inget körkort än. Jag fyllde nyss 17.
Snön kommer förmodligen hålla i sig ett bra tag till och vintervilan är redan avklarad pgav tidigare skada...

Jag vill så himla mycket inom ridsporten och jag trivs verkligen inte att bo här där jag bor.
USH USH OCH USH! Livet är inte lätt..
 
Sv: Vad gör man när man inget kan göra?

Var bor du där isen är så hård att isbrodd inte räcker?
 
Sv: Vad gör man när man inget kan göra?

Mina föräldrar vet mycket väl om hur dåligt jag mår men dem skrattar bara och säger till mig hur jvla fjantig jag är.
Enligt dem är det inte alls konstigt för en häst att vila i tre dagar efter att ha haft en hård hoppträning och sedan ridas i två dagar o sedan iväg igen på hoppträning.
 
Sv: Vad gör man när man inget kan göra?

Jag bor i blekinge.
Problemet är att jag bor på landet.
Och vi har en liten väg som inte sköts ordentligt.
Så isen bara packas och packas.
 
Sv: Vad gör man när man inget kan göra?

Jag ser faktiskt inte problemet? Träna i ridhuset när de tillfällena ges och jobba underhåll, kondition hemma. Isgator är inget hinder med broddade skor. Jag jobbar alla dressyrmoment i naturen. Mina hästar tränas inte i hoppning men allt annat. Tävlas i western.
 
Sv: Vad gör man när man inget kan göra?

En hopphäst och andra hästar inte får gå på för hårda underlag.
Att galoppera sin häst ute nu är som att galoppera på asfallt och det vill jag verkligen inte.
Mina hästar behöver inte bara underhåll de behöver BYGGA muskler.
 
Sv: Vad gör man när man inget kan göra?

En hopphäst och andra hästar inte får gå på för hårda underlag.
Att galoppera sin häst ute nu är som att galoppera på asfallt och det vill jag verkligen inte.
Mina hästar behöver inte bara underhåll de behöver BYGGA muskler.

Is sviktar super,det är inte som att rida på asfalt.
Snöpulsa på ängarna så bygger du muskler. Det är inte bara i ridhus man bygger muskler....

Ärligt - du verkar rätt bortskämd och jag förstår dina föräldrar. Har aldrig hört talas om hoppryttare som bara rider i ridhus. Jag känner flera som tävlar nationellt som ofta tränar sina hästar utomhus även på vintern och kanske är i ridhus och hoppar 1-2 ggr i veckan max under vinterperioden.
 
Sv: Vad gör man när man inget kan göra?

En hopphäst och andra hästar inte får gå på för hårda underlag.
Att galoppera sin häst ute nu är som att galoppera på asfallt och det vill jag verkligen inte.
Mina hästar behöver inte bara underhåll de behöver BYGGA muskler.

Varför inte rida ute på ett fält lr en åker?
Där är det mjukt underlag och du kan bygga muskler..
 
Sv: Vad gör man när man inget kan göra?

Det kan man göra utmärkt med dressyr ute i naturen! I skritt, om det är så.
Om vägarna är isiga, rid bredvid dem då! Ut i skogen, kliv över stock och sten. Extremt bra balansträning för hästarna om de inte är vana.

Jag förstår att det är jobbigt. Men med risk för att låta som en gammal surkärring; du går på gymnasiet, alltså är du tonåring med allt som dit hör till (bland annat en jäkla massa lynniga hormoner).
Jag vet hur jag själv var expert på att förstora upp allting, göra en höna av en fjäder som man säger. Man inser inte det förrän efteråt, långt efteråt.
Man får helt enkelt försöka göra det bästa av situationen och tänka utanför lådan.
 
Sv: Vad gör man när man inget kan göra?

Finns bara ett underlag jag ALLTID undvikit och det är just MJUKA sådana. Har under mina drygt 40 år med häst ridit både hoppning och dressyr. Aldrig haft några skador av att ha tränat kondition på hårt underlag. Däremot har jag sett alltför många hästar skadas av ensidig hoppträning.
 
Sv: Vad gör man när man inget kan göra?

Välkommen till verkligheten så är det för de allra flesta, inte ens proffsryttare rider sina hästar i ridhus 7 dagar i veckan.

Var det inte Kyra som förespråkar träning i skogen/åkrar för att hästarna då automatiskt blir starka och måste lyfta på sina fötter och därmed får en bättre gång.

Hur skulle alla fälttävlans ryttare ta sig runt sina banor utan brodd? De kan vara riktigt hala vid regnväder då är is ingenting.

4 brodd i varje dojja och rid som vanligt, spänner du dig så spänner hästarna sig och då halkar de lättare.
Hästar precis som människor kan lära sig att bli stabila på halt underlag med träning och all träning är bra träning.
Jobba runt i ett ridhus dag ut och dag in så kommer du snart ha problem med dina hästars ben.
 
Sv: Vad gör man när man inget kan göra?

Det finns massor av sätt att träna sina hästar i skog och mark! Dra nytta av den fördelen, alla kan inte rida ut! Snöpulsning är nog en av världens bästa sätt att konditionsträna. Samtidigt bygger du magmuskler och muskler i rumpa, bakben och rygg. (= de muskler som hopphästar använder mest)

Galoppera i hyfsat djup snö i intervaller. Två galopper åt varje håll (= lika mkt höger som vänster galopp) och skritt på lång tygel imellan varje. Kolla pulsen efteråt (ca 10 min efter sista intervallen) och öka intensiteten efter hand. Hästarna får superkondis. Rid två sådana intervallpass/vecka + en dag med en timmes skritt + 2 dressyrpass (i ridhus eller i naturen) + 1 hoppträning och en vilodag så har du träningsveckan avklarad.

En annan fördel med snöpulsning är att hästarna får intensiva och korta träningspass = man kan lägga mer tid på skötsel, skolarbete/jobb eller fritid eftersom träningen är oerhört effektiv utan att ta så lång tid.

Mvh JV
 
Sv: Vad gör man när man inget kan göra?

Det är inte så jvla lätt att rida ute i skogen när man har hästar med så himla mycket energi i sig.
För dem innebär skogen bara bus och lek.
De blir rädda för ALLT som rör sig.
Det är OMÖJLIGT att få dem att koncentrera sig.
Man kan omöjligt rida markarbete på en rak stig som inte är bredare än hästen!
 
Sv: Vad gör man när man inget kan göra?

En hopphäst och andra hästar inte får gå på för hårda underlag.
Att galoppera sin häst ute nu är som att galoppera på asfallt och det vill jag verkligen inte.
Mina hästar behöver inte bara underhåll de behöver BYGGA muskler.

De flesta skadorna kommer ju iof pga överansträning för att ryttaren har ridit för mycket på MJUKA underlag som då oftast även blir tunga.

Många veterinärer, elitryttare, tränare mfl rekommenderar att man ska rida på hårdare underlag och det finns en anledning till att underlagen i ridhus/ridbanor bara blir hårdare ju längre tiden går för 20 år sen var det som att försöka rida i en djup sandlåda så är inte fallet längre utveckligen går frammåt och du som är så ung torde ju verkligen hänga med framförallt om du nu ska bli en framgångsrik hoppryttare.
 
Sv: Vad gör man när man inget kan göra?

Men...då har du ju lite att jobba på. Oavsett var du rider hästen ska du ju ha kontroll på den. Det ingår ju liksom i helhetsbilden av en ryttare. Kämpa på lite ska du se att du får fina resultat både i skogen och på tävlingsbanan. Det är inte hopplöst. Precis som pulkaskurk säger så är detta verkligheten för de flesta ryttare runt om i landet. Vissa av dom rider verkligen på hög nivå ;)
 
Sv: Vad gör man när man inget kan göra?

Möjligt att Kyra håller med, annars så är det Ulla Håkansson som tävlat i OS i många år och även ridit svår hoppning på sin fine Ajax innan de bokstavligt talat sadlade om till dressyren, som alltid talat sig varm för att träna utomhus.

Jag måste säga att Ajax var en riktig allroundhäst, synd att han förblödde. :cry:
http://www.eurodressage.com/equestrian/2010/07/01/ajax-swedish-legend
 
Sv: Vad gör man när man inget kan göra?

Det är inte så jvla lätt att rida ute i skogen när man har hästar med så himla mycket energi i sig.
För dem innebär skogen bara bus och lek.
De blir rädda för ALLT som rör sig.
Det är OMÖJLIGT att få dem att koncentrera sig.
Man kan omöjligt rida markarbete på en rak stig som inte är bredare än hästen!

Rid ut i den värsta snårskogen då och håll i dig! Då lär sig hästarna att de måste lyssna på sig och lyfta extra mkt på benen = muskeluppbyggnad.

Om skogen bara är bus och lek så kan de ju inte vara rädda för allt?
Då är ju din anledning till att inte rida i skogen för att hästen är rädd och inte för att den vill busa och leka.

Rid slalom mellan träden gör upp banor i skogen skänkelvikning mellan vissa träd och öppna/sluta runt ett träd osv gör skogen till din egen träningsbana med konor att runda uppställda överallt som du inte kan riva ned så du slipper plocka upp dem.
Du kan göra precis samma lydnadsövningar i snårskogen som du kan i ett ridhus.

Blir hästen rädd för en plastpåse ett rådjur en gran eller vad det nu är så får DU väl lära hästen att det inte är farligt då.

Du har så himla mycket ursäkter istället för att göra något åt problemen, det är en dålig egenskap om du satsar på att bli en proffsryttare.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 116
Senast: Mabuse
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 532
Anläggning Jag har en kanske lite löjlig fråga men den har gnagt på mig ett tag nu och jag börjar fundera på att flytta på min häst. Jag hyr in min...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
13 746
Senast: Cambrie
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 040

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp