Vad gör man när man inget kan göra?

Sv: Vad gör man när man inget kan göra?

finns det inte möjligheten att skritta till ridhuset?

Ta körkort så fort du kan och köp dig en bil så är det klart... vem betalar bensinen till och från ridhuset? dina föräldrar?bensin är inte billigt, ha bil är inte billigt, ha flera hästar är inte billigt

Förstår dina föräldrar som inte vill hålla på å skjutsa jämt heller, tar tid, som dom kanske vill lägga på anant! du är inte världens mittpunkt...

Stalla in hästarna på ridskolan då om det är så viktigt med ridhus, man kan inte få allt här i världen, även fast du verkar tro det..
 
Sv: Vad gör man när man inget kan göra?

Jag tycker inte du har något stort problem, faktiskt. Du har två fina hästar hemma på gården och föräldrar som betalar för dem och skjutsar dig till ridhuset, det finns ryttare på hög nivå som inte har det så bra ställt och ändå lyckas - vad skiljer dem från dig? Jo, kämparglöd och viljan att försöka och utmana sig själv och inte bara skylla ifrån sig på allt och ingenting.
Varför kan du inte börja med att rida ut i dagsljus på helgerna? Ta ut dem på promenad i träns först och kolla av omgivningarna och märk och röj upp några slingor och hitta något fält eller en skog du kan rida slalom i. Då vänjer sig hästarna vid omgivningen innan du sitter upp på dem och blir förmodligen inte så tittiga så de sticker med dig, i så fall har man inget bra samspel med hästen- det är inte bara tävlingsbanan som räknas.
Du kan även sanda lite på er gårdsplan och longera dem där eller i hagen innan ridturerna så de får bort den värsta överskottsenergin.

Att rida utomhus är jättebra träning för hästar på både låg och hög nivå, om man bara harvar i ridhuset får hästarna inte träning på ett varierande underlag vilket är att be om skador. Idag var jag ute och pulsade i snön och galopperade längst vägarna, hästen har snösulor och fyra broddar i varje sko och var inte ens i närheten av att halka någon gång.
Försök inte säga att det är en omöjlighet för dina hästar bara du lägger manken till och lär dem lita på dig och sig själva och lär dem lyfta på fötterna med lite terrängträning. Det är ju inte så att du behöver röja järnet i början utan börja med att ta skritturer i dagsljus i varierande terräng efter att du hittat och röjt upp någon slinga så ska du se att dina hästar snart är fullt möjliga att rida ut på även i mörker.
 
Sv: Vad gör man när man inget kan göra?

Kan bara hålla med. Det är inte farligt för en hopphäst att ridas på rel hårt underlag, tvärt om, leder, senor, ligament mm stärks av det. Här är mer snö än i Blekinge och ff går det att rida på fält, i skogen och i hagarna, det går att rida "banor" som vi trampat upp i hagen, med serpentiner, cavaletti mm. Förra året var det värre, då var det för mkt snö, knappt att hästarna bottnade...men så är det väldigt sällan.
Den is finns inte som inte isbrodd fäster i, det kan vara så halt att jag knappt kan gå på isen, men nog fäster hästen alltid.
Rider du i ridhus för mkt så kommer du snart att ha ridit viljan ur dina fina hästar!
 
Sv: Vad gör man när man inget kan göra?

Jag tycker inte du har något stort problem, faktiskt. Du har två fina hästar hemma på gården och föräldrar som betalar för dem och skjutsar dig till ridhuset, det finns ryttare på hög nivå som inte har det så bra ställt och ändå lyckas - vad skiljer dem från dig? Jo, kämparglöd och viljan att försöka och utmana sig själv och inte bara skylla ifrån sig på allt och ingenting.
:bow::bow::bow::bow:
 
Sv: Vad gör man när man inget kan göra?

Jag har fastnat.
Jag är en tjej som vill bli en riktigt duktig hopprytttare. Jag älskar hästar, sporten och jag de är detta jag vill hålla på med, inget annat!
Jag bor i en stad där det inte finns någonstans att ha sina hästar, om man inte vill ha dem på en jvla ridskola där hagarna är usla och det finns människor man inte litar på. Så jag har valt att ha dem hemma.
Men här så måste jag fråga min mamma varje dag om jag får rida mina hästar eftersom det är hon som kör till ridhuset.
Och jag orkar inte ha det så längre.
Jag går i gymnasiet, men just nu har jag bara lust att ta hästarna och sticka.
Jag har tävlingshästar som måste vara igång och inte får gå på dåligt underlag.
Jag har föräldrar som inte stöttar mig så mycket som jag behöver.
VAD FAN GÖR MAN?
Är det någon annan än jag som känner såhär?
Eller är det bara jag som är så störd.

Jag ligger bokstavligt talat och gråter varje kväll för jag vill inte leva såhär!

Eftersom du klagar på ridskolans hagar verkar det som att du har bättre hagar hemma. Kanske kan du rida lite där i samband med att du vänjer dig och hästarna att rida ute? Där kan också gå att fixa ljus.

I övrigt tycker jag att du ska öva dig på att se möjligheterna, vad du kan göra utifrån de förutsättningar har istället för att klaga på att "alla andra" förstör för dig. För jämför med de flesta i detta land har du det väääääldigt bra med bra hästar, föräldrar som faktiskt ställer upp för dig (även om du begär mer av dem), bor långt söderut m.m. Det är klart att du alltid kan tycka att saker och ting är jobbigt (att det alltid kommer att finnas folk i världen som har det värre är ju en klen tröst när man tycker att allt är pest), men är du seriös i din vilja att nå toppen inom hoppning så måste du lära dig att visa mer kämparanda och lösa problemen istället för att klaga på andra. Ridsporten är inte en sport där allt löser sig av sig själv så ju bättre du blir på att ta vara på möjligheterna och kämpa dig fram desto större blir din chans att faktiskt lyckas nå dina mål. Det räcker inte med att "vilja" hur mycket man än vill, utan man måste kämpa också. Att du nu behöver hitta ett sätt att hålla igång dina hästar utan daglig ridning i ridhus och att du behöver få dem att lita på dig kommer att lära dig massor av nyttiga erfarenheter och kommer att göra dig till en ännu bättre ryttare, dvs ge dig ett steg på vägen till toppen. Utnyttja den chansen medan den finns, och njut sedan av sommarhalvåret när det väl kommer!
 
Sv: Vad gör man när man inget kan göra?

kl Vilka olika världar man kan leva i... Det är nog bara att bita i det sura äpplet och rida hemma, jag förstår faktiskt inte problemet? De flesta neråt blekinge (jag har bott där och är troligen på väg dit igen så jag vet hur klimat o.s.v är) är överlyckliga av all den snö som fallit nu så de kan göra andra saker än de brukar med sina hästar för att hålla igång dem. Pulsa snö, rid dressyr på åkrar, rid rakt ut i skogen, longera i hagarna, rid på asfalt (brodd räcker långt även i Blekinge)... Finns så mycket du kan göra. Bygga muskler och kondition kan man faktiskt göra i skritt också, i både England och på Irland är s.k roadwalk, dvs skritt på asfalt längre turer, ett mycket vanligt sätt att träna sina hästar och många hästar behöver inte mer än en hoppträning i veckan eller ett snabbare konditionsjobb i veckan... Underskatta inte skritten som gångart, den är otroligt givande. Sedan att du tycker det är tråkigt är en annan sak, det har du troligen igen när säsongen startar.
Och jag kan lova dig att hos många större ryttare om du söker dig utomlands kommer du att få vara den ryttaren som får rida ut hästarna i naturen mellan deras hoppträningar, det är inte särskilt vanligt att hästarna rids i ridhus hela tiden, möjligen i försäljningsstall där de ska ge så snabb avkastning som möjligt men tävlingsryttare vill att deras hästar ska trivas också för att kunna prestera...

Om du är rädd för dina hästar eller tycker det är så oerhört tråkigt så kanske du ska skaffa en medryttare som hjälper dig med just uteridningen?
 
Sv: Vad gör man när man inget kan göra?

Vad är det för drömvärld du lever i? Jag menar, världen där man bara rider där hästen funkar som bäst för att det är roligast, där mörker inte existerar och mamma och pappa ska lösa alla problem?

Nej, jag håller faktiskt med de flesta här. Att sitta i ridhuset hela vintern lär du knappast bli något proffs av. Hästarna måt bra både psykiskt och fysiskt av att få komma ut i skogen. Jag kan faktiskt förstå att de är livrädda för allting, och övertända om de aldrig får komma ut. Du har enbart dig själv att skylla.
Du tränar ju hoppning, så varför kan du inte träna på "skogsridning"? Dvs, lite miljöträning. Det går väl inte alltid som en dans på rosor i ridhuset heller?

Nej, välkommen till den riktiga världen. Med mörker och is, pigga hästar och läskiga saker, med pannlampa och tjocka vinterkläder. Där vi hästmänniskor faktiskt kämpar MOT våra problem, istället för att ignorera dem, eller hitta genvägar.
 
Sv: Vad gör man när man inget kan göra?

knapplån

Tror faktiskt inte du behöver bekymra dig faktiskt, för jag kan säga med ca 99% säkerhet att du inte kommer att bli en elitryttare. Du har långt ifrån det rätta drivet för det. Du stöter på ett problem, ett ganska litet som ryttare över hela Sverige har och klarar. Vad gör du åt det problemet, ser du möjligheter och försöker lösa din situation? Nä, du tjurar och gråter.

Hur många problem och svårigheter tror du inte du måste tampas med på den långa vägen till eliten? Du tror väl inte på fullaste allvar att det bara är att ta jobb utomlands och att du får börja med att rida?

Nä, jag tycker du ska vara glad för att du har underbara föräldrar som håller dig med fina hästar och skjutsar dig till ridhus ibland, misstänker då att de köpt transport till dig oxå?

Stackars bortskämda flicka:grin:
 
Sv: Vad gör man när man inget kan göra?

Var det inte Helena Lundbäck som efter att ha tränat hos Ludger Beerbaum uttalade sig om att numera skulle hon bara rida i ridhus för så gjorde de hos Ludger och det funkade ju bra. HL är ju tämligen framgångsrik, går ju inte att förneka.

Eller uttalade hon sig klantigt som vanligt där och blev felciterad kanske?

Jo, det kan nog stämma! Uppmärksamt av dig:p
Dock vill jag minnas att Häst&Ryttare (?) kritiserade henne för det uttalandet eftersom de ansåg att hon är förebild för många unga tjejer och att man bör rida ut också.
Kan ha helt fel nu, har inte kollat några källor... Är bara vad jag har för mig^^
 
Sv: Vad gör man när man inget kan göra?

Tror det var senaste numret av Hippson där hon sa det ;) Hon ville dessutom inte använda hjälm ens på kortet.. Visst hennes val, men som sagt även om föräldrarna har ansvar för att deras barn använder hjälm så är det idoler och förebilder som bildar mode..
 
Sv: Vad gör man när man inget kan göra?

*KL*
Men kom igen med er nu. Jag håller med om att TS skriver som en bortskämd skitunge - men var ger det oss andra rätten att agera lynchmobb?
Det är knappast så att hon kommer att förändra sig för att folk kallar henne dum, bortskämd, lat, osv.

Självklart är det provocerande med någon som har sådana förutsättningar och fortfarande gnäller, men se det som något positivt istället - här har vi ett empiriskt bevis på att det inte bara är dyra hästar, ridhus och snälla föräldrar som gäller för att bli en god ryttare.
 
Sv: Vad gör man när man inget kan göra?

*kl*

Men du TS, om du har någonstans att rida ut (i dagsljus på helgen först kanske) så tror jag att det bara är nyttigt för dig och hästarna.

I mitt stall har vi dyyyyyra tävlingshästar och de rids ut i alla väder. De ska ju få vara hästar också. De har aldrig fått skador av att ridas ut. Du kan väl smälla på en bunke benskydd och sånt om du är orolig för den typen av skada? :)

Sen har jag en tant som har mycket energi ibland och då tycker jag det är perfekt ute nu med den höga snön. Hon får ett litet energispel och ska fara i väg i full fräs. Ja, men när hon upptäcker att hon har snö upp till magen är det inte lika kul att sticka iväg. Framför allt är det jobbigt. Då brukar hon komma av sig rätt bra och sen brukar hon inte försöka nåt mer den ridturen. (sen tycker jag det är en väldigt märklig känsla att sitta på en häst som försöka dra iväg genom att hoppa framåt som en kängru. Bara en bonus ;) )

Kan du inte rida lite i en hage om det känns otäckt att rida ut direkt? Nu när snön ligger djup slits ju inte marken så mycket. Longera i hage innan du rider? Har du ingen kompis som kan komma och rida ut med dig? Det brukar ju vara lättare med sällskap. :)
Sen är det faktiskt riktigt mysigt att rida ut en stjärnklar kväll ensam med hästen. :love:
Men ju mer du 'utsätter' hästarna för, desto mindre blir de rädda för.
 
Sv: Vad gör man när man inget kan göra?

Det är inte så jvla lätt att rida ute i skogen när man har hästar med så himla mycket energi i sig.
För dem innebär skogen bara bus och lek.
De blir rädda för ALLT som rör sig.
Det är OMÖJLIGT att få dem att koncentrera sig.
Man kan omöjligt rida markarbete på en rak stig som inte är bredare än hästen!

Det var det värsta jag hört. DU kan träna böjninger runt träd o sten... Kavaletti över trädrötter. Pulsa lite i snön tränar faktiskt dem oxå om man tar det i lugn takt. Om de blir rädda för allt så kanske detta är den miljöträning de behöver. Det går nog över när de gått samma sväng några vändor. Bus o lek kanske är ren glädje över att de slipper ridhuset o en envis matte som skall harva runt runt.... Och du behöver inte nägot bredare än en hästbred för att träna intervall med övergång skritt,trav o galopp. Ryggn - halvhalter eller öppna o sluta... Men du kanske inte kan mer än rida på åttvolten...och då är det hög tid att börja....Det är inte omöjligt o du får en mer lyhörd häst tror jag o gladare.
 
Sv: Vad gör man när man inget kan göra?

Kan du inte passa på imorgon om du är ledig att leta upp en bra runda och rida den nu i helgen först i dagsljus och sen fungerar det kanske att rida i mörker också?

Håller med ta fram en skovel o skotta upp en liten volt i hagen om inte annat...Är det inte snö utan is får du salta eller sanda istället...:)
 
Sv: Vad gör man när man inget kan göra?

Pulsa lite i snön tränar faktiskt dem oxå om man tar det i lugn takt.
Kan tillägga att jag aldrig har lyckats rida min häst svettig i en paddock, men när vi kom hem idag efter två timmars skritt i snön (ca 2 dm snö) rakt in i skogen så var han alldeles lockig på halsen - och hur nöjd som helst! Snö är världens bästa hästträningsredskap!
 
Sv: Vad gör man när man inget kan göra?

Mycket intressant artikel! Jag är väl lite för ung för att minnas denne häst, varför och vad hände när han förblödde? :O Vad jag såg stod det inget om det i artikeln?

Förlåt för trådkap!
Om jag minns rätt så skadades han under transporten till OS i Aten och förblödde.
 
Sv: Vad gör man när man inget kan göra?

Så här står det i eurodressage artikeln, inte ett ord om att han förblödde.
Heller inget med Aten OS att göra, detta var 1976, OS i Montreal, Canada.

"Nobody could foresee that Ajax, this faithful companion, would never return from this Olympic journey to enjoy a retirement. It was the oldie's first flight and quite a long one, but Ajax traveled happily without incident. The next day Ulla found him ill in his stable and he showed signs of colic. The vet wasn't able to help the horse and Ajax died the same day.

An autopsy showed Ajax had a kidney tumour which caused his tragic death in Canada. Nobody could have known this and it was a very sad end of an extraordinary career, which made Ajax a legend in Scandinavia and has brought Ulla on the path of dressage, on which she has stayed ever since."

Förövrigt har jag inga kommentarer i tråden, trådskaparen har redan fått alla goda råd!
 
Sv: Vad gör man när man inget kan göra?

Ja, jag skrev ju att jag inte var säker hur minnet funkade, men att han förblödde var jag säker på.
 
Sv: Vad gör man när man inget kan göra?

förstår dina föräldrar om dem tkr du är fjantig.
du öööverdriver lite mycket :)
Jag själv är 15 år , tar mig inte alltid ut till ridhuset ens 1 gång i veckan , blir ca. 1 gång varannan vecka typ.
& jag har tävlingshäst , (hoppning ) & jag klarar mig galant ute i naturen med min pålle , hade min häst gått i ett ridhus varje dag , så hade nog hon lagt av om jag skulle tävlat henne då.
Naturen är skit bra , har ridit alla mina hästar där ofta ( lata , pigga , heta o.s.v )
Snön är oxå asbra!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 112
Senast: Mabuse
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 529
Anläggning Jag har en kanske lite löjlig fråga men den har gnagt på mig ett tag nu och jag börjar fundera på att flytta på min häst. Jag hyr in min...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
13 745
Senast: Cambrie
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 005

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp