Vad gör man när man inget kan göra?

Sv: Vad gör man när man inget kan göra?

Själv saknar jag bara ridhus precis när det är som kallast & blåsigast. Särskilt när det är så blött ute att våran lilla primitiva ridbana blir ett lerhav eller när det har frusit, snöat, töat och sedan frusit igen så att "ridbanan" är en glansig is!

Vi har massor av ridhus i trakten där man kan hyra in sig i, det närmaste ligger kanske 2 kilometer bort dvs 20 minuters skrittväg max. Hade detta ridhus legat öster om där jag bor istället för i sydväst så hade jag haft liten grusväg dit där inte många bilar kör och då hade jag helt klart nyttjat det mera.

Problemet är att just den årstiden är som värst att rida längs med och korsa stora vägen, det är dessutom inte kul att lasta och köra hästen i transporten när det är svinhalt ute. Så oftast väljer jag att rida ute i alla fall.

Men det är klart det hade varit rätt mysigt att ha ett eget ridhus. Det roligaste med det hade varit att folk hade kunnat komma hit och rida här hos mig- för det är roligast att rida och träna tillsammans med andra, och skoj för hästarna med lite sällskap. Dessutom hade jag kunnat ta en liten tur på hästryggen även i det allra värsta vädret om jag kände för det- utan att behöva pälsa på mig som en michelingubbe och behänga mig med reflexer så att jag ser ut som ett blinkande och lysande tivoli!
 
Sv: Vad gör man när man inget kan göra?

Min dröm är att få ha ett eget stall.

Idag har jag de inhyrda. Saknar ridhus och har tom ingen ridbana.
Går till stallet varje dag-utom när min supergulliga man stjusar mig :) (pinsamt att vara 30 och inget körkort ha-jag vet... :( )

Jobbar till 16 varje dag, hemma runt 17, i stallet runt kl 18.

Jag känner mig LYCKLIGT LOTTAD!

Vet de som har de "jobbigare".

Jag rider ut runt kl 19.
Jag tycker snön är toppen!
Den lyser upp så pass mkt att jag kan rida ut trots mörkret.
Har en hoppestossa som blir(blev) livrädd för allt!

Lösningen? På med en longerlina, bra handskar och ut och gå.
Efter en veckas prommenader i beckmörker hade hon vant sig.

Jag har nu endast två brodd på varje hov-funkar super! Även om det kunde varit bättre, men allt kan ju bli bättre!

När jag var i din ålder och ville ha häst sa min pappa till mig att skaffa ett jobb, spar pengar och köp en häst då.

Vilket jag gjorde.

Är mkt tacksam över det idag.
Har lärt mig att uppskatta det jag har.

Förstår att det är frustrerande att ha drömmar och mål och inte veta hur man ska nå dom, men jag kan garantera dig att du kommer nå så mkt längre om du tar dig tid i vinter att ta i tu med det "läskiga" som att rida ut. Kommer ge dig en bättre kontakt med dina hästar samt att det kommer få dig att växa som person. Övervinna hinder ger en bättre självförtroende.

Kan vara jobbigt i början men som allt annat är det en vanesak.

Lycka till och glöm inte att njuta av stillheten och lugnet, som ett snöklätt landskap ger! :)*100
 
Sv: Vad gör man när man inget kan göra?

*kl*

Det verkar som om TS bara var ute efter att gnälla och inte kunde ta den konstruktiva kritiken och de goda råd hon fick eftersom hon inte bevärdigat oss med att skriva mer i tråden.
Hon lär inte komma i närheten av eliten med den attityden men det är hennes problem.
 
Sv: Vad gör man när man inget kan göra?

Blir faktiskt väldigt irriterad när jag läser ditt inlägg (har dock inte läst igenom alla svaren..) De flesta ryttarna har det så just nu. Life is hard. Man får göra det bästa av situationen. Du kan väl iallafall skritta dina hästar i låg form i skogen? Långa skrittpass är jättenyttigt för hästarna. Det måste även finnas nåt område där det ligger snö? Galoppträning på det är väldigt krävande för musklerna, likväl skritt i djupsnö - om de jobbas i rätt form och man inte tar dom för hårt. Bra snösulor och riktiga broddar brukar ta det mesta. Hagarna kanske är ok att rida i?

Jag har heller aldrig haft ridhus. Först i år så har mina föräldrar anlagt ridbana. Förra vintern så kunde jag inte äns ta mig till ridhuset under en period då underlaget på vägen var för riskabelt för bil med släp. Måste du åka på hoppträning när det är som värst? Låt hästarna få några veckor off då du fokuserar på grundträning. Att man inte kan jobba sina hästar i skogen innebär också ett projekt för dej då det ska vara möjligt. Ryttare på ryggen ska innebära koncentration.

Har flera vänner vars föräldrar aldrig stöttat dom inom ridsporten. De har trots detta tagit sig till toppen som beridare. En bedrift gällande mentalitet och känsla när man tom fått köpa sin första häst för egna pengar!

Det är självklart lättare med support från familjen men jag tycker också att det låter som att dina föräldrar ställer upp när de kör dig till ridhuset 2-3 gånger i veckan + träning. Du skriver hästar.. 1-2 st? Det krävs väldigt mycket av resten av familjen i en sport som denna.

Se inte problemen, se möjligheterna.
 
Sv: Vad gör man när man inget kan göra?

Har du ingen kolla alls när du rider?
Jag rider ute väldigt ofta och vet precis vart alla djupa diken finns osv osv..
Sen om det kommer en bil så kan man ju faktiskt som ryttare göra tecknet "sakta ner" till bilisten!

Hej!

Det kan vara så att man vet var det "borde" vara, men när snön på 70 cm är ivägen kan minnet spela en spratt..

/Lavinia, red ner i 2 diken förra vintern, det ena trodde vi att vi redan var i diket eftersom snön var så djup och skulle "rida upp på vägen" när snön blev dubbelt så djup. Det andra diket trodde jag låg ca 5 m bort.. Man ser inte allt för all snö kan man säja..
 
Sv: Vad gör man när man inget kan göra?

Det är inte så jvla lätt att rida ute i skogen när man har hästar med så himla mycket energi i sig.
För dem innebär skogen bara bus och lek.
De blir rädda för ALLT som rör sig.
Det är OMÖJLIGT att få dem att koncentrera sig.
Man kan omöjligt rida markarbete på en rak stig som inte är bredare än hästen!

"sniff sniff" det luktar T R O L L här! :bump:
 
Sv: Vad gör man när man inget kan göra?

"sniff sniff" det luktar T R O L L här! :bump:

man kan väl hoppas. tyvärr vet jag flera som ÄR precis så.. både barn och vixna som vägrar rida i skogen "för det ger inget". Dom kan ibland tänka sej att nån annan ska betala för att rida deras galna monster i skogen några dagar/vecka.. Lyclkigtvis verkar den typen av människa bli mer och mer ovanlig.

/Lavinia
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 112
Senast: Mabuse
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 529
Anläggning Jag har en kanske lite löjlig fråga men den har gnagt på mig ett tag nu och jag börjar fundera på att flytta på min häst. Jag hyr in min...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
13 745
Senast: Cambrie
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 028

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp