Vad gör man när man inget kan göra?

Sv: Vad gör man när man inget kan göra?

Jag har mina hästar på en anläggning med ridhus men jag väljer att rida ut. Tycker det är sjukt tråkigt att rida i det där förbannade ridhuset. Rider inne som mest 1 ggr/vecka knappt det. Rider inne när jag rider för instruktör nu på vintern eller om jag blir bekväm när det inte är så bra väder ute.
Har jättedåligt med bra ridvägar men då får man göra egna och utnyttja de befintliga vägar och stigar.
 
Sv: Vad gör man när man inget kan göra?

Jag förstår mycket väl att du inte vill / kan rida din hopphästar som du vill nu. Jag har samma problem - Det är mörkt och rider man på vägarna an kommer man ofta inte av vägen vid möte med bilar pga upplogade snövallar som gör vägen trång och man ser inte vad för underlag man har utanför vägen pga snö- är det ett översnöat fårstängsel? Ett dike? En massa stockar? Har man en häst som är lite elektrisk är det totalt livsfarligt.
Rida på fälten? Kanske om man känner till hur det såg ut innan snön kom. Där jag bor snackar vi mullvadshögar och stenar. Man kan skritta och trava och galoppera långsamt i bästa fall. Jag vill då inte att hästen koncentrerar sig på något annat än underlaget just då. Glöm ”arbete”.

Anyway: mitt tips till dig. Kan du komma iväg till ridhus en gång i veckan för träning så räcker det och ägna helgens ljusa timmar åt distansridning i skritt och trav ute så de behåller konditionen. Kolla om det finns någon travbana i närheten du kan rida på. Jämt underlag och bilfritt.
 
Sv: Vad gör man när man inget kan göra?

KL

Jag reflekterade just över hur olika vi människor ser på hästarnas träning. Jag har belyst ridbana utanför stalldörren, fina hagar och tillgång till ridhus. Däremot måste jag skritta en bit i bebyggt och delvis trafikerat område för att komma till fina ridvägar och det känns skitjobbigt.

Jag ser verkligen alla möjligheter i att träna i skog och mark, där kan du träna allt som man kan i ett ridhus + alla andra möjligheter som snöpulsning, klättring, intervallträning, accelerationer och upptagningar, steglängd i trav och galopp samt träna känsla för tempo och avstånd. Har du tillgång till hav/sjö/å kan du simträna, du kan galoppera uppför backar och skritta nedför samt galoppera i djupa sandjordar eller trava kortare sträckor på asfalt eller hårt grus, hoppa stockar och diken, långa skritt- och joggingturer, you name it!

Min ena är snäll när man väl är i skogen men vägen dit är katastrof! Där vi bodde innan kunde man styra rakt ut i urskogen i princip från gårdsplanen, helt underbart! Jag hade varit överlycklig över bättre möjligheter att träna ute. Ridhuset räcker att besöka två gånger/vecka. (Hopp + dressyrträning). På helgerna kan man rida när det är ljust och oftast någon utav veckodagarna också. Annars får man fixa ett lyse och longera/tömköra/snöpulsa i närheten av stallet de dagarna.

Mvh JV
 
Sv: Vad gör man när man inget kan göra?

En hopphäst och andra hästar inte får gå på för hårda underlag.
Att galoppera sin häst ute nu är som att galoppera på asfallt och det vill jag verkligen inte.
Mina hästar behöver inte bara underhåll de behöver BYGGA muskler.

Vi har flera hopphästar i stallet (inkl min) som går ute både i paddock, på väg och åker/gräsäng i snön utan problem. Flertalet tävlar dessutom rätt höga hoppklasser från 1.30 och uppåt och de klarar av det...

Jag galopperar inte heller på asfalt eller isgata men i kanten på vägen brukar det vara snö så....Bara gå i ridhus får min häst att bli knäpp och uttråkad så vi är ute 3 ggr i veckan.

Förövrigt bygger man inte muskler av hård träning varje dag, musklerna byggs upp med varannandags-systemet dvs träning dag 1 och vila dag 2. Jag kan inte helt ställa av min häst utan måste rida varje dag så jag tränar 3 dagar i veckan och "joggar" mest de andra. Har aldrig haft en så hållbar häst, 3 år hos oss och han har stått några dagar pga avtrampad sko en gång samt ett par dagar då hag-kompisen lämnat tandmärken på hans rygg (ville inte lägga sadel på det men jobbade en del från marken och promenerade då).
Övriga dagar han har stått har varit inplanerade vilo-perioder samt under bete.
 
Sv: Vad gör man när man inget kan göra?

Jag förstår mycket väl att du inte vill / kan rida din hopphästar som du vill nu. Jag har samma problem - Det är mörkt och rider man på vägarna an kommer man ofta inte av vägen vid möte med bilar pga upplogade snövallar som gör vägen trång och man ser inte vad för underlag man har utanför vägen pga snö- är det ett översnöat fårstängsel? Ett dike? En massa stockar? Har man en häst som är lite elektrisk är det totalt livsfarligt.

Har du ingen kolla alls när du rider?
Jag rider ute väldigt ofta och vet precis vart alla djupa diken finns osv osv..
Sen om det kommer en bil så kan man ju faktiskt som ryttare göra tecknet "sakta ner" till bilisten!
 
Sv: Vad gör man när man inget kan göra?

Hej!
Ett par alternativ:
1. Ha hästarna på ridskolan under några månader när det är isigt och halt ute.
2. Fundera på om du kanske skulle gå på hästgymnasium där du kan ha med hästarna (internat alltså).
3. Delta på några träningar för att lära dig mer om att träna hästarna från marken (exvis tömkörning och lång tygel). Jättebra att kunna göra när man har svårt med tillgång på manege och när vädret sätter stopp för andra planer.
 
Sv: Vad gör man när man inget kan göra?

Har du ingen kolla alls när du rider?
Jag rider ute väldigt ofta och vet precis vart alla djupa diken finns osv osv..
Sen om det kommer en bil så kan man ju faktiskt som ryttare göra tecknet "sakta ner" till bilisten!

Håller med dig, oftast har brukar man veta på ett ungefär hur diken mm ser ut.

Tyvärr är det inte alltid så enkelt att de saktar ner, det finns idioter till allt! Men du som ryttare kan faktiskt hoppa av hästen om man är osäker. Så himla jobbigt är det faktiskt inte.
 
Sv: Vad gör man när man inget kan göra?

På fråga 1 svarar jag : nej
och angående "sakta ner"- tecknet svarar jag att jag aldrig skulle utgå ifrån att det blir respekterat.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad gör man när man inget kan göra?

Hur ska du finna modet att rida en bana på 130+ om du inte ens törs rida ut på hästen?
 
Sv: Vad gör man när man inget kan göra?

En hopphäst och andra hästar inte får gå på för hårda underlag.
Att galoppera sin häst ute nu är som att galoppera på asfallt och det vill jag verkligen inte.
Mina hästar behöver inte bara underhåll de behöver BYGGA muskler.

Jag red alltid mina tävlingshästar (hoppning) ute, året om. Ridhus max 1 gång/vecka, (2 ggr de veckor det var 2-dagars hoppkurs). Har inte någon gång varit med om att det inte går att rida ute pga snö/is. I med broddar och rid bara. Bygga muskler gör man ju kanonbra ute nu när det finns så mkt snö. Att pulsa i snö är jättebra och stärkande, och man behöver egentligen inte ens trava eller galoppera för det. Klättring bygger också muskler kanonbra.
I skogen brukar det inte vara så halt, det är bilvägarna som är värst. Du kanske har någon hage du kan rida i? Du borde utan problem kunna hålla igång och bygga muskler på dina hästar genom att rida dem hemma 4-5 dagar/vecka, och i ridhus 2 ggr/vecka.
 
Sv: Vad gör man när man inget kan göra?

Jag blir faktiskt bara så förbannad när någon som har "allt" klagar. Ts har det som många går och drömmer om.
 
Sv: Vad gör man när man inget kan göra?

Ja, jag förstår det. Jag tycker också att TS kanske borde öva sig mer i att se möjligheterna snarare än hindren, men samtidigt - vad hjälper det att agera mobb och skälla ut henne för att hon är korkad, gång på gång på gång med mer eller mindre trevliga ord?

Som sagt, här är ypperligt bevis på att man inte får allt bara för att man har rika föräldrar och fina hästar. Istället för att bli provocerad försöker jag tänka något i stil med ja, men då betyder ju det också motsatsen: man kan nå sina mål, om man bara kämpar nog, även om man måste börja från botten.
 
Sv: Vad gör man när man inget kan göra?

Mina hästar behöver inte bara underhåll de behöver BYGGA muskler.

Hästar bygger oerhört mycket muskler om de rids korrekt i SKRITT!!!

Det finns många olika övningar man kan göra med hästar i långsamtempo som är oerhört stärkande.

Dessutom behöver många hopphästar lite mer dressyrridning, man kan tex sitta och skritta och jobba med sidvärtsrörelser och arbeta med att förfina hjälpgivningen till hästen mm mm. En smidig och välskolad häst blir oerhört mycket mer vändbar på hoppbanan!
 
Sv: Vad gör man när man inget kan göra?

Man kan omöjligt rida markarbete på en rak stig som inte är bredare än hästen!

Jodå det går alltid att ställa hästen och jobba i sidled. Tex ett eller två steg åt ena hållet och sedan lika dant åt andra. Tio meter framåt öppna och sedan ställa om till sluta. Göra mini skänkelvikningar. Etc etc.
 
Sv: Vad gör man när man inget kan göra?

*Kl*
Jag är förvånad, är det seriöst bara jag som känner troll-stanken?!
 
Sv: Vad gör man när man inget kan göra?

Jag blir faktiskt bara så förbannad när någon som har "allt" klagar. Ts har det som många går och drömmer om.

Varför? Bara för att hon har nåt som du (?) inte har, så ska hon inte få klaga? Jag tycker också att det är värdelöst att vara utan ridhus, trots att jag har en jättefin häst och egen bil och transport. Jag tycker att det är skittråkigt att för det mesta vara tvungen att vara ute på knölig snö och mörker och minusgrader.
 
Sv: Vad gör man när man inget kan göra?

Jag blir faktiskt bara så förbannad när någon som har "allt" klagar. Ts har det som många går och drömmer om.

Så är det väl alltid. Att man drömmer om något som någon annan har. Oavsett vad det är man själv har. Att ens orka blir förbannad istället för att försöka sätta sig in i någon annans situation känns bara onödigt fånigt.
 
Sv: Vad gör man när man inget kan göra?

Jag har en bra häst, en fin transport och ett eget stall. Jag är jättetacksam för det och försöker uppskatta att jag kan få ha det så när vissa knappast har mat på bordet. Jag har ett ridhus väldigt nära, måste dock köra dit och det har jag inte kunnat nu när det är så mycket snö. Men herregud då får jag ju klura ut något annat sätt att träna på. Så jag tycker fortfarande man skall tänka till både en eller två gånger innan man klagar och HUR man klagar över ett simpelt i- landsproblem.
Over and out:)
 
Sv: Vad gör man när man inget kan göra?

Jag har mina hästar på samma gård som det finns 2 tjejer som tävlade SM i ponnyhoppning i år. De tränar mestadels sina hästar antingen på den egna ridbanan el ute i skogen, 1 ggr/v åker de på träning i ridhus. Konstigt att de har kommit så pass långt med sina ponnier om det är så att man "måste" rida i ridhus med hopponnier.

Jag tycker uppriktigt synd om både din egen ponny o den du har på foder (enl din andra tråd du har här på Buke) om de aldrig får komma ut på en skön skogstur.
Tom min dotter som tränar o tävlar dressyr rider ut i mörkret i skogen med sin dressyrloppa.
 
Sv: Vad gör man när man inget kan göra?

På fråga 1 svarar jag : nej
och angående "sakta ner"- tecknet svarar jag att jag aldrig skulle utgå ifrån att det blir respekterat.

Bilister har alltid respekterat när jag gjort sakta ner-tecknet. Visst finns det idioter, men de allra flesta bilister vill varken orsaka en olycka eller få bilen repad.

TS: Jag red en skitponny på ett skitställe med skitterräng och en riktig skitpaddock och inget mer till hands en vinter och vår. Eftersom paddocken uner stora delar av året inte gick att använda fick det bli uteritter, trots det var både jag och hästen ofta svettiga när vi kom hem efter en timmes ridtur. Jag övade nämligen ställning och böjning, rakriktning, tempo- och gångartsövergångar (mycket viktigt när man håller på med hoppning har jag för mig). Många av stigarna jag red på slutade tvärt i skogen, men då var det bara att ta tillfället i akt och träna framdelsvändning. Det gäller att se möjligheterna istället för begränsningarna, klart att inget funkar om man inte tror att det ska funka. Sist så vill jag berätta en hemlighet: det finns tusentals tävlingshästar i Sverige som klarar av markarbete i skogen i skenet av en pannlampa, varför skulle inte dina kunna lära sig det?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 114
Senast: Mabuse
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 529
Anläggning Jag har en kanske lite löjlig fråga men den har gnagt på mig ett tag nu och jag börjar fundera på att flytta på min häst. Jag hyr in min...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
13 746
Senast: Cambrie
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 032

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp