Bukefalos 28 år!

Vad gör man...

L8P8

Trådstartare
med en jättezucchini? :D Vi fick en av ett par kompisar, vägde den och den väger 1,6 kg! De man köper i affären ligger väl på 300-400 g, gissar jag på. Zucchinin är typ större än mitt underben... :p Iaf så har jag några rätter som det finns zucchini i, men inte i denna mängden. Kan man använda en del och spara resten? Hur länge håller den sig isf? Sylta el lägga in kommer jag inte att göra, det orkar jag inte.

Tacksam för tips!
 
Jag brukar använda det i lasagne, skiva/strimla ner det i färsröran.
De är också goda att bara steka i skivor.
 
Går att tärna och frysa.
Ingen förvällning eller så, bara rakt ner i frysen.

annars har jag under säsong squash i det mesta. Soppor, gratänger, wok, pytt, sallad.
Har svårt att komma på mat där den inte passar ;)
 
med en jättezucchini? :D Vi fick en av ett par kompisar, vägde den och den väger 1,6 kg! De man köper i affären ligger väl på 300-400 g, gissar jag på. Zucchinin är typ större än mitt underben... :p Iaf så har jag några rätter som det finns zucchini i, men inte i denna mängden. Kan man använda en del och spara resten? Hur länge håller den sig isf? Sylta el lägga in kommer jag inte att göra, det orkar jag inte.

Tacksam för tips!

Skära i tunna strimlor och pickla med citron/lime, salt, risvinäger och sichuanpeppar. Grymt.
 
med en jättezucchini? :D Vi fick en av ett par kompisar, vägde den och den väger 1,6 kg! De man köper i affären ligger väl på 300-400 g, gissar jag på. Zucchinin är typ större än mitt underben... :p Iaf så har jag några rätter som det finns zucchini i, men inte i denna mängden. Kan man använda en del och spara resten? Hur länge håller den sig isf? Sylta el lägga in kommer jag inte att göra, det orkar jag inte.

Tacksam för tips!
Så stora zucchinis brukar vara lite hårda utanpå och (för) mjuka inuti, så jag skulle gröpa ur den, fylla med köttfärsröra och ugnsbaka. Eller, ärligt talat, lägga den på komposten, för de blir inte så goda när de får bli så stora, man brukar försöka plocka dem innan.
 
Så stora zucchinis brukar vara lite hårda utanpå och (för) mjuka inuti, så jag skulle gröpa ur den, fylla med köttfärsröra och ugnsbaka. Eller, ärligt talat, lägga den på komposten, för de blir inte så goda när de får bli så stora, man brukar försöka plocka dem innan.

Fast när man använder osthyvel (el matberedare) och strimlar dem tunt, och sedan picklar med syra, brukar det spela ganska liten roll. Det brukar funka utmärkt även med träiga stockar till zucchini, bara man får till de tunna strimlorna.
 
Brukar göra en supergod medelhavsgratäng. Hälften zucchini, hälften potatis och ett par lökar. Skiva och varva i en form tillsammans med olivolja och getost. Lite vitlök är också gott. Täck formen med skivade tomater, och sedan in i ugnen en timme. Ät med kött eller fisk, eller bara gratängen.
 
Istället för pasta så kan du använda zucchinin till att göra pasta, om du inte har en spiralazor (stavning?) så kan du använda en morotsskalare som du drar löst över zucchinin med så du får strimlor, tar lite tid.
 
Jag odlade såna hemma några somrar för bortåt 10 år sedan och fick så stora mänger att jag inte hann plocka av och använda dem efterhand...
Du har fått flera förslag, här kommer ett till. Gör Rösti av den! Finns recept på nätet oavsett om du kallar dem zucchini eller squash (same shit, different name)
 
med en jättezucchini? :D Vi fick en av ett par kompisar, vägde den och den väger 1,6 kg! De man köper i affären ligger väl på 300-400 g, gissar jag på. Zucchinin är typ större än mitt underben... :p Iaf så har jag några rätter som det finns zucchini i, men inte i denna mängden. Kan man använda en del och spara resten? Hur länge håller den sig isf? Sylta el lägga in kommer jag inte att göra, det orkar jag inte.

Tacksam för tips!

De här zucchinibiffarna är jättegoda :d

https://www.coop.se/Recept--mat/Recept/p/pluras-zucchinibiffar/
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej kloka medsystrar. Jag känner mig helt slut som förälder, maka och människa. Just nu går den mesta av min energi åt till att gå upp...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
17 032
Senast: Sar
·
Kropp & Själ Vad gör man när stora delar av livet känns skit. Egentligen är det främst min jobbsituation som gör det. Jag går runt och är stressad...
Svar
4
· Visningar
1 241
Senast: Kilauea
·
Foder & Strö Har fått analysen på vårat Hö och ska försöka få ihop en foderstat , men jag får inte ihop någon :( Då jag provar lägga in olika , så...
Svar
4
· Visningar
1 179
Senast: Hjartagna
·
Hästmänniskan Hej, nu är det så att jag äntligen efter 10 års längtan ska få skaffa en egen häst. Jag är såklart jätteglad och extremt tacksam för att...
Svar
10
· Visningar
2 251
Senast: Beeboppe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp