Vad gör ni för miljön?

Aktiva val pga miljömedvetenhet, de största är att :
Vi semestrar i Sverige, inget flygande.
Köper begagnade kläder både till mig och barnen.
Köper begagnade prylar, inredning, sadlar, träns, cyklar etc.

Skor och underkläder köper jag dock nytt och vi har två bilar...
 
Vi köper mycket ifrån ”matsmart”, dels för miljöns skull och dels för plånbokens skull. Det är en otrolig massa mat som kasseras för att förpackningarna är råkar vara kantstötta och för min del så spelar förpackningen noll roll, den äter jag ju inte ändå.
Sen föder vi upp lamm ekologiskt/krav och vi äter mestadels egenskjutet viltkött utöver lammet.
I övrigt skulle vi nog kunna göra mycket mer i vår familj.
 
Men ni som väljer att inte skaffa barn gör ni det verkligen bara för att inte öka klimatpåverkan?
Nej men det är fortfarande något jag gör för miljön. Har inte tagit flyget de senaste 10 åren men det har inte heller varit för miljön utan främst för att jag vill ha hundarna där jag är. Dock är det ju så att för miljön spelar det mindre roll om du sopsorter för att du tänker på miljön eller om du gör det för att betala mindre för sopsorteringen, samma med barn.
 
Några småsaker jag försöker tänka på i vardagen:

*Försöker handla lokalproducerat och/eller ekologiskt
*Är vegetarian sedan 20 år
*Slänger inte mat annat än i nödfall
*Använder tygkassar
*Gör sällan impulsköp
*Köper saker begagnat i den mån det går
*Handlar miljömärkt
*Försöker sänka min energiförbrukning
*Sopsorterar

Däremot skäms jag för att jag kör bil mkt. Sedan jag skaffade hund behöver jag ha bilen som hundförvaring, tyvärr. Och ensamhetsträningen av hunden går inte i den takt jag hade hoppats så jag kan inte lämna henne hemma och då blir det att bilen får följa med :(
 
Sedan kan man också köpa mindre elektronik. Bara för att vi i Sverige sopsorterar elektronik så betyder det inte automatiskt att det är särskilt miljövänligt. Plast kan vi bränna här i Sverige så slipper det iaf att transporteras över en stor del av jorden.


En av de bästa men också starkaste dokumentärerna jag sett, tyvärr inte lättillgänglig på nätet.

http://www.welcome-to-sodom.com/

 
De vanliga grejerna och försöker göra så miljövänliga val jag kan. Framförallt reser jag sällan utomlands, dvs jag har rest en gång på eget val sedan jag blev vuxen (men det är också en ekonomisk fråga). Jag äter inte kött, jag väljer ekologiskt, jag odlar ekologiskt, jag försöker att inte använda onödiga kemikalier överlag etc inte köpa nytt så mycket osv. Samtidigt kör jag mycket bil, har häst osv så... Äter mycket choklad och dricker te, knappast de mest lokalproducerade varorna. Jobbar med grönstrukturfrågor så där är ju miljögrejen ständigt närvarande och en stor motivation till de insatser vi gör (ungefär 50/50 med god bebyggdmiljö som ju också är ett miljömål).
 
Saker jag gör för att minska mitt avtryck.

Äter mest härprodukter (eget eller grannar).

Har bara varit på flygsemester 2 gånger på snart 37 år (90 talet och 2017).

Köper bara ny telefon när jag måste för att kunna använda bankens app, annan elektronik så sällan som möjligt.

Tycker less is more och köper sällan saker, när jag gör det är det begagnat eller så gott det går någon miljömärkning vid nyköp. Har gett upp på att hitta hästtäcken som tillverkas miljövänligt.

Tvättar och städar utan massa kemikalier.
 
Som trådrubriken lyder, vad gör ni för miljön, och hur tänker ni kring er egen miljöpåverkan? Jag tänker att man kan undvika en tävling i vem som är bäst och gör mest utan en ärlig diskussion skulle vara givande. Jag har nämligen själv känt mig ganska handfallen och haft svårt att motivera mig tidigare. När jag tackade nej till en flygresa så sa en vän "Det där flyget kommer att gå ändå" och det representerar väl ganska bra hur jag kände förr i tiden. Att min uppoffring kändes meningslös. Men idag tänker jag nog lite annorlunda. Jag tänker att jag alltid har gjort så som jag blivit upplärd. Man har inte tänkt på miljö när man åkt på semester, eller funderat så värst mycket på alla plastförpackningar man köper. Men jag tänker att om vi lär våra barn annorlunda så kanske det kommer en helt ny generation sen som tycker att det faller naturligt. Vi kanske måste ändra våra beteenden och det är svårt, och det kanske ger föga effekt i dagsläget, men det kanske banar väg för framtiden.

Saker jag tänker på i dagsläget:
- Äta närproducerad mat
- Sopsortera i största möjliga mål utifrån de möjligheter som finns i mitt hus
- Köpa hållbara kläder, skor och smycken som inte behöver bytas ut på länge
- Köpa saker utan onödiga plastförpackningar i affären (tyvärr hemskt dålig fortfarande på att komma ihåg tygkasse..)
- Undviker palmolja
- Äter ej scampi
- Försöker prioritera mina flygresor så de blir mer sällan men kanske mer värdefulla

Vad tar er miljömedvetenhet för uttryck, och hur tänker ni kring den?

Saker jag gör - delvis för miljön och delvis av andra skäl:

Flyger inte (senast var 2007).
Köper inte nya möbler (eller ja, har köpt tre Billys bokhyllor nya och för drygt 20 år sedan en annan hylla och för 25 år sedan en bäddsoffa; i övrigt enbart begagnade eller "fådda" möbler).
Köper inte nya gardiner - senast det hände var nog 1995 eller så, använder dem fortfarande och har fått begagnade av mamma - de begagnade är mer än 30 år gamla.
Köper enbart sådana kläder som jag kan använda slut på: först till jobbet/vardag, sedan i stallet.
Sliter ut saker och ting in absurdum: en utsliten T-shirt får bli lädertrasa i sitt andra liv, innan den kastas. Underlakan får bli fönsterputstrasor eller lädertrasor eller sys om till innerkudde till prydnadskudde innan kassering.
Köper inte kosmetika, köper inte balsam eller sköljmedel eller liknande kemikalier som inte är nödvändiga. Färgar eller bleker förstås inte heller håret.
Håller svalt inomhus för att inte använda onödig energi. Låter bli att sänka värmen inomhus om sommaren även om/när det är olidligt varmt.
Torkar tvätten hängande i pannrummet på spillvärmen - eller förstås utomhus när vädret tillåter. Använder inte torktumlare, med andra ord.
Tvättar nästan allt i 40 grader i stället för 60 grader. Enstaka gång kan det förstås behövas med det längre och varmare programmet.
Släcker lampor och drar ut sladdar.
Har inte barn (men det är ju inte för klimatets skull, förstås).
Köper mycket begagnat - även böcker på antikvariat, hästutrustning och liknande (sadlar, selar, träns, täcken).
Köper inte nya inredningsdetaljer för att jag tröttnat på de gamla. Har över huvud taget få prydnadsföremål och de byts inte ut.
Återanvänder matkassar. Fast jag har just kollat efter mönster på virkad nätkasse, kanske kan hitta lite restgarn och virka ett par stycken om jag har tur.
Återanvänder tunna fruktpåsar (har köpt hel rulle; först används en sådan påse kring matlådorna som alltid blir blöta av kondens när de tinat från frysen, sedan används de till kattsanden).
Undviker så gott jag kan att köpa mat som inte används men där misslyckas jag ibland.
Köper närproducerade ekologiska ägg (av en arbetskamrat).

Numera: undviker att köpa böcker över huvud taget. Låter bli att köpa hobbymaterial förrän det jag har är slut (kan gälla garner/handarbeten eller schabrak till hästarna eller mer ridkläder till mig själv; böcker lånar jag av kompisar och får av vänner och bekanta eller kan låna på biblioteket om/när det tar slut på olästa böcker därhemma av de andra kategorierna).

Saker som belastar - som inte är förhandlingsbart:
Kör bil till och från jobbet. Har dieselbil vilket nog är ett vettigt alternativ på landsbygden även om det är dåligt i stadsmiljö. När den bilen ska bytas ut har jag nog tänkt mig att köpa något mindre via Blocket - håller den ett år så är det OK och så byter jag igen sedan. Jag behöver inte längre ha personbilen som dragbil och då går det att välja något "sämre" än Subarun jag har nu.
Jag har hästar som hobby och tävlar. Det är ju största miljöbelastningen jag gör.
 
*Åker kollektivt till/ från jobbet. Försöker att ta flera saker samtidigt om jag måste iväg med bilen någonstans. Snål bil dock ej eldriven då det inte fanns ngn i rätt storlek.
*Äter mycket vegetariskt och blir det kött så är det svenskt.
*Sopsorterar
*Potttränat barnen tidigt
*Odlar själv under sommarmånaderna
*Köper saker som ska hålla och funderar flera gånger innan köp.
*Köper LED-lampor
*Försöker tänka på miljön när det gäller förbrukning av el och vatten
*Ska installera solceller (bygglov klart)
*Engagerar mig politiskt
*Flyger oerhört sällan. Sist var jan 2015
*Slutat med sköljmedel
*Använder "miljövänligt tvättmedel/ diskmaskinstabletter"
*P-spruta = Ingen mens :banana:
*Tar sällan plastpåse i affären. Kan dock bli 100% här om bara minnet hänger med.
*Försöker lära våra barn om miljö och klimat. (Sonen går glatt på "plockenader", ngt de börjat med på förskolan :bow:)
 
Saker jag gör - delvis för miljön och delvis av andra skäl:

Flyger inte (senast var 2007).
Köper inte nya möbler (eller ja, har köpt tre Billys bokhyllor nya och för drygt 20 år sedan en annan hylla och för 25 år sedan en bäddsoffa; i övrigt enbart begagnade eller "fådda" möbler).
Köper inte nya gardiner - senast det hände var nog 1995 eller så, använder dem fortfarande och har fått begagnade av mamma - de begagnade är mer än 30 år gamla.
Köper enbart sådana kläder som jag kan använda slut på: först till jobbet/vardag, sedan i stallet.
Sliter ut saker och ting in absurdum: en utsliten T-shirt får bli lädertrasa i sitt andra liv, innan den kastas. Underlakan får bli fönsterputstrasor eller lädertrasor eller sys om till innerkudde till prydnadskudde innan kassering.
Köper inte kosmetika, köper inte balsam eller sköljmedel eller liknande kemikalier som inte är nödvändiga. Färgar eller bleker förstås inte heller håret.
Håller svalt inomhus för att inte använda onödig energi. Låter bli att sänka värmen inomhus om sommaren även om/när det är olidligt varmt.
Torkar tvätten hängande i pannrummet på spillvärmen - eller förstås utomhus när vädret tillåter. Använder inte torktumlare, med andra ord.
Tvättar nästan allt i 40 grader i stället för 60 grader. Enstaka gång kan det förstås behövas med det längre och varmare programmet.
Släcker lampor och drar ut sladdar.
Har inte barn (men det är ju inte för klimatets skull, förstås).
Köper mycket begagnat - även böcker på antikvariat, hästutrustning och liknande (sadlar, selar, träns, täcken).
Köper inte nya inredningsdetaljer för att jag tröttnat på de gamla. Har över huvud taget få prydnadsföremål och de byts inte ut.
Återanvänder matkassar. Fast jag har just kollat efter mönster på virkad nätkasse, kanske kan hitta lite restgarn och virka ett par stycken om jag har tur.
Återanvänder tunna fruktpåsar (har köpt hel rulle; först används en sådan påse kring matlådorna som alltid blir blöta av kondens när de tinat från frysen, sedan används de till kattsanden).
Undviker så gott jag kan att köpa mat som inte används men där misslyckas jag ibland.
Köper närproducerade ekologiska ägg (av en arbetskamrat).

Numera: undviker att köpa böcker över huvud taget. Låter bli att köpa hobbymaterial förrän det jag har är slut (kan gälla garner/handarbeten eller schabrak till hästarna eller mer ridkläder till mig själv; böcker lånar jag av kompisar och får av vänner och bekanta eller kan låna på biblioteket om/när det tar slut på olästa böcker därhemma av de andra kategorierna).

Saker som belastar - som inte är förhandlingsbart:
Kör bil till och från jobbet. Har dieselbil vilket nog är ett vettigt alternativ på landsbygden även om det är dåligt i stadsmiljö. När den bilen ska bytas ut har jag nog tänkt mig att köpa något mindre via Blocket - håller den ett år så är det OK och så byter jag igen sedan. Jag behöver inte längre ha personbilen som dragbil och då går det att välja något "sämre" än Subarun jag har nu.
Jag har hästar som hobby och tävlar. Det är ju största miljöbelastningen jag gör.
Bara en fråga, varför sänker du inte värmen på sommaren?
 
Just det, saker jag gör men glömde nämna:

sopsorterar förstås i stort sett allt. Tidingar, pappersförpackningar, metall, glödlampor, färgat glas, ofärgat glas.
Försöker undvika att köpa saker med extra emballage (fast jag köper ju inte så mycket...)
Köper sällan elektroniska pryttlar. Min bärbara dator är sju år gammal. Jag är inne på min tredje (eller fjärde, möjligen) mobil totalt och har haft mobil sedan 1990-talet. En av dem jag haft, ärvde jag efter mamma. Har ingen TV så det är inget som förnyas eller köps heller. Har ingen padda eller liknande utan det jag har i elektronik är min bärbara dator och min nu drygt ett år gamla mobil.
Övrig elektrisk hemutrustning består av luftvärmepump, spis (dock en sådan där äldre modell), kyl och frys samt tvättmaskin.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 659
Samhälle Fast det är inte alltid bra nog att göra det man kan efter sina egna förutsättningar. Det är bra att inse att man kan göra mer och inte...
16 17 18
Svar
345
· Visningar
21 998
Senast: Otherside
·
Samhälle Från en skogsägare till en annan: en förändring i ditt skogsbruk kan bli en jättestor miljövinst. Baserat på vad du skriver verkar det...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
7 108
Senast: Mkb
·
Äldre Cyklar ni till jobbet, är vegetarian, äter bara ekologisk mat och köper aldrig nya saker eller tänker ni att Sverige gör redan sitt i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 186
Senast: lizan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp