Bukefalos 28 år!

Vad gör ni för miljön?

Det är fascinerande att veganer är så provocerande och måste uppfostras, föreläsas för och svara på kritiska frågor. Jag ser bara det på buke. Ingen annanstans.
Det här är ett av få ställen, där det faktiskt finns en öppen diskussion om det hela.
Men det är inte enda stället.

På många andra håll, så får diverse veganska ideér, ha ett tolkningsföreträde.

Men det beror nog på vilka ställen, vare sig det är i levande livet, eller på nätet, man besöker.

T.ex. hur ens "filterbubblor" (bildligt sagt) fungerar.
 
Det är fascinerande att veganer är så provocerande och måste uppfostras, föreläsas för och svara på kritiska frågor. Jag ser bara det på buke. Ingen annanstans.
Just i den här tråden tycker jag "det mesta" ifrågasätts. På ett bra sätt! Hur duktiga är vi egentligen? Hur "dåligt" är det att importera veganska alternativ? Hur odlas dom? Vilka resurser används? Är de veganska, transporterade vegetabilierna bättre än grannens naturbeteskött?

Jag tycker det är spännande frågor och vill lära mer!
 
Okej? Vad var frågan?
Frågan, som inte riktigt ställdes, var hur det faktum att svenskt jordbruk är djurberoende, påverkar det veganska matintaget?

Avstår man då från från svensk mat och svenska grönsaker, förutom växthusodlad "substratgurka" eller tomat p.g.a. att det gödslas med animaliska gödselmedel?

Avstår man från tomater odlade i växthus, där "snälla" insekter används för bekämpa skadeinsekter?

Avstår man från svenskt spannmål? Svenska bönor? Eftersom det kommer att odlas vall, eller just har odlats vall på marken och gödslats med koskit eller grisskit?
 
Jag antar nu att människor som äter kött också äter annat, frukt och grönt bland annat. Därför blir jag lite nyfiken på varför jag som äter veganskt skulle äta mer importerat än ni som äter kött. Jag har valt bort kött, det betyder inte att jag äter en massa tropiska frukter, mandlar och importerade grönsaker. Jag kan också välja svenskt och gör man mycket mat från grunden går det oftast utmärkt.

Men ja, jag har mandelmassa i min semla och ibland har jag kokosgrädde i grytan...
Det är fascinerande att veganer är så provocerande och måste uppfostras, föreläsas för och svara på kritiska frågor. Jag ser bara det på buke. Ingen annanstans.


Jag är mest chockad över hur lättkränkta vissa användare är i denna tråd när man ställer en fråga av ren och skär nyfikenhet.
 
Just i den här tråden tycker jag "det mesta" ifrågasätts. På ett bra sätt! Hur duktiga är vi egentligen? Hur "dåligt" är det att importera veganska alternativ? Hur odlas dom? Vilka resurser används? Är de veganska, transporterade vegetabilierna bättre än grannens naturbeteskött?

Jag tycker det är spännande frågor och vill lära mer!
Importerade veganska allternativ är bättre ur koldioxidsynpunkt än naturbetesköttet från sverige, sen ur ett helhetsperspektiv med nyttan en betesko gör för biologisk mångfald om hon nu betar på ett naturbete och inte på någon gödslad vall dvs, så är det svårt att säga om det kompenserar för växthusgaserna som släpps ut.

Man måste som sagt inte importera veganska allternativ det går att producera proteinprodukter i sverige om man vill. Men det är ju inte bara vegetarianer och veganers mat som importeras. På nästan allas matbord finns det importerad mat. Vi producerar ju inte tillräckligt med livsmedel i Sverige för att vara självförsörjande.
 
Det är fascinerande att veganer är så provocerande och måste uppfostras, föreläsas för och svara på kritiska frågor. Jag ser bara det på buke. Ingen annanstans.

Men alla som äter kött gör såklart 100 procent rätt och behöver inte föreläsas för. Dessa äter enbart närproducerat, inget ris, inga mandlar, ingen majs, ingen avokado, inget importerat. Bara kött från djur som gått och betat våra marker, svensk potatis och egenodlade ärtor. Och lite brunsås då, utan sojasås.

Ironiskt nog jobbar jag med att sälja djurfoder, säljer rätt mycket majs och soja till djurägarna.
Samma människor som gnäller över att jag äter 200g tofu 1-2 gånger i månaden. 🙂
 
Men alla som äter kött gör såklart 100 procent rätt och behöver inte föreläsas för. Dessa äter enbart närproducerat, inget ris, inga mandlar, ingen majs, ingen avokado, inget importerat. Bara kött från djur som gått och betat våra marker, svensk potatis och egenodlade ärtor. Och lite brunsås då, utan sojasås.

Ironiskt nog jobbar jag med att sälja djurfoder, säljer rätt mycket majs och soja till djurägarna.
Samma människor som gnäller över att jag äter 200g tofu 1-2 gånger i månaden. 🙂
Fast jag tycker mest det har varit öppna frågor, funderingar. Inte kritik.

Om man säger att man blivit vegan pga miljön (eller i en sån här tråd), då är det väl naturligt med frågor om hur miljösmart den maten är? Och var det mesta kommer ifrån? Jag äter kött, så jag vet inte var/hur Quorn, tofu osv tillverkas.
 
Men alla som äter kött gör såklart 100 procent rätt och behöver inte föreläsas för. Dessa äter enbart närproducerat, inget ris, inga mandlar, ingen majs, ingen avokado, inget importerat. Bara kött från djur som gått och betat våra marker, svensk potatis och egenodlade ärtor. Och lite brunsås då, utan sojasås.

Ironiskt nog jobbar jag med att sälja djurfoder, säljer rätt mycket majs och soja till djurägarna.
Samma människor som gnäller över att jag äter 200g tofu 1-2 gånger i månaden. 🙂

Jag var nyfiken på hur du som vegan tänker. Jag som köttätare tänker såhär 100% svenskt kött allra helst egenslaktat naturbeteskött och viltkött.

Maten som kommer från växtriket är givetvis viktiga för mig också men jag prioriterar att hålla köttet på så bra nivå som möjligt. Min son är mjölkproteinallergiker så vi har drastiskt skurit ner på mängden mejerier i hemmet och det anser jag bra ur miljösynpunkt.
 
Importerade veganska allternativ är bättre ur koldioxidsynpunkt än naturbetesköttet från sverige, sen ur ett helhetsperspektiv med nyttan en betesko gör för biologisk mångfald om hon nu betar på ett naturbete och inte på någon gödslad vall dvs, så är det svårt att säga om det kompenserar för växthusgaserna som släpps ut.

Man måste som sagt inte importera veganska allternativ det går att producera proteinprodukter i sverige om man vill. Men det är ju inte bara vegetarianer och veganers mat som importeras. På nästan allas matbord finns det importerad mat. Vi producerar ju inte tillräckligt med livsmedel i Sverige för att vara självförsörjande.
Jag tror mig veta att du har fel, i ditt påstående om co2 och naturbeteskött från Sverige. Dessutom är det så att naturbetesköttets "utsläpp", inklusive metan, ingår i ett "fossilfritt kretslopp", och ökar egentligen inte på mängden fri koldioxid i atmosfären, till skillnad från att bränna t.ex. fossil olja eller kol.

Tyvärr har jag fakta och siffror i pappersform och på pdf i mail, jag fick statistik och siffror för ett par veckor sedan, på ett lantbruk- och klimatseminarium jag var på.

Seminariet var anordnat av LRF med deltagande av bl.a. klimatexperter från SMHI och högskola.

I morgon så har nog tid och orka att bläddra igenom pappren, för att plocka fram lite siffror.
 
Men alla som äter kött gör såklart 100 procent rätt och behöver inte föreläsas för. Dessa äter enbart närproducerat, inget ris, inga mandlar, ingen majs, ingen avokado, inget importerat. Bara kött från djur som gått och betat våra marker, svensk potatis och egenodlade ärtor. Och lite brunsås då, utan sojasås.

Ironiskt nog jobbar jag med att sälja djurfoder, säljer rätt mycket majs och soja till djurägarna.
Samma människor som gnäller över att jag äter 200g tofu 1-2 gånger i månaden. 🙂
Djuren har inte ens betat vall! De har betat på.ängar och på så vis bidragit till att skydda ängsfloran.
 
Jag var nyfiken på hur du som vegan tänker. Jag som köttätare tänker såhär 100% svenskt kött allra helst egenslaktat naturbeteskött och viltkött.

Maten som kommer från växtriket är givetvis viktiga för mig också men jag prioriterar att hålla köttet på så bra nivå som möjligt. Min son är mjölkproteinallergiker så vi har drastiskt skurit ner på mängden mejerier i hemmet och det anser jag bra ur miljösynpunkt.

Just det här att bara äta svenskt kött är så mycket bättre för miljön än utländskt kött är något som många tar upp när jag säger att jag är vegan delvis för miljönsskull. Men jag förstår inte riktigt varför svenskt kött skulle vara så mycket bättre hur klimatsynpunkt? Bortsätt från transporterna av köttet såklart men som jag har förstått det står transporterna för en liten del av utsläppen från köttproduktion.
 
Men alla som äter kött gör såklart 100 procent rätt och behöver inte föreläsas för. Dessa äter enbart närproducerat, inget ris, inga mandlar, ingen majs, ingen avokado, inget importerat. Bara kött från djur som gått och betat våra marker, svensk potatis och egenodlade ärtor. Och lite brunsås då, utan sojasås.

Ironiskt nog jobbar jag med att sälja djurfoder, säljer rätt mycket majs och soja till djurägarna.
Samma människor som gnäller över att jag äter 200g tofu 1-2 gånger i månaden. 🙂
Det där var väl rätt gnälligt?

Alla som äter, oavsett de äter kött eller ej, kommer att göra endera misstag, eller vara okunniga om miljö- eller klimataspekter i sina val av livsmedel.

Väldigt många ungdomar, oavsett om de äter kött eller hoppar på något slags vegantrend, är oerhört oinformerade om hur jordbruk går till, hur djurhållning fungerar i Sverige, respektive "utomlands" eller om detaljerna runt miljöbelastningen för olika sorts livsmedel.

Om du säljer så mycket majs och soja, så låter det lite grann som att du säljer soja till grisbönder, och majs till jägare som ska ha det till sina vildsvinsåtlar...

Det är få, som köper ren majs eller soja till sina kor och får...

Mest köper man nog koncentrat som blandas med egenodlad spannmål, pelleterade kraftfoder eller färdigfoder... Om man nu köper alls...
 
Just det här att bara äta svenskt kött är så mycket bättre för miljön än utländskt kött är något som många tar upp när jag säger att jag är vegan delvis för miljönsskull. Men jag förstår inte riktigt varför svenskt kött skulle vara så mycket bättre hur klimatsynpunkt? Bortsätt från transporterna av köttet såklart men som jag har förstått det står transporterna för en liten del av utsläppen från köttproduktion.

Lite bättre är väl ändå bättre än ingenting? Och naturbetesköttet och viltköttet är ju inte uppfött på köpefoder så ur miljösynpunkt torde det vara bättre än "vanligt" kött. Det är iaf varför jag helst väljer det köttet.
 
Jag var nyfiken på hur du som vegan tänker. Jag som köttätare tänker såhär 100% svenskt kött allra helst egenslaktat naturbeteskött och viltkött.

Maten som kommer från växtriket är givetvis viktiga för mig också men jag prioriterar att hålla köttet på så bra nivå som möjligt. Min son är mjölkproteinallergiker så vi har drastiskt skurit ner på mängden mejerier i hemmet och det anser jag bra ur miljösynpunkt.

Jag tänker ungefär likadant, fast jag prioriterar maten från växtriket då :) Försöker gå efter vad det är säsong för och laga mat utefter det.
Jag hade dock inte en tanke på miljö när jag gick över till veganskt så egentligen har jag kanske inte i den här tråden att göra, även om jag idag verkligen försöker tänka på klimatet när jag handlar mat.

Jag reagerade nog mest på att du ställde frågan specifikt till oss som äter veganskt, trots att jag som sagt antar att ni som äter kött också har annat på tallriken.
Det verkar finnas nån föreställning om att veganer äter mängder av mandlar, kokos, soja och palmolja. Ville väl mest få fram att så inte behöver vara fallet.

Ber om ursäkt att jag gick in i diskussionen med en något bitter ton.
 
Det där var väl rätt gnälligt?

Alla som äter, oavsett de äter kött eller ej, kommer att göra endera misstag, eller vara okunniga om miljö- eller klimataspekter i sina val av livsmedel.

Väldigt många ungdomar, oavsett om de äter kött eller hoppar på något slags vegantrend, är oerhört oinformerade om hur jordbruk går till, hur djurhållning fungerar i Sverige, respektive "utomlands" eller om detaljerna runt miljöbelastningen för olika sorts livsmedel.

Om du säljer så mycket majs och soja, så låter det lite grann som att du säljer soja till grisbönder, och majs till jägare som ska ha det till sina vildsvinsåtlar...

Det är få, som köper ren majs eller soja till sina kor och får...

Mest köper man nog koncentrat som blandas med egenodlad spannmål, pelleterade kraftfoder eller färdigfoder... Om man nu köper alls...

Vi säljer faktiskt endel sojabaserat foder till fårägare men fågel är nog det vi säljer mest till och grisfoder precis som du var inne på.
Fortfarande så säljer jag mer soja på en dag än vad jag kommer äta under en livstid.
 
Lite bättre är väl ändå bättre än ingenting? Och naturbetesköttet och viltköttet är ju inte uppfött på köpefoder så ur miljösynpunkt torde det vara bättre än "vanligt" kött. Det är iaf varför jag helst väljer det köttet.

Naturbeteskött och viltkött är såklart bättre för miljön jämför med vanligt kött men jag är fortfarande tveksam på om svenskt kött är så mycket bättre än utländskt kött. Såklart lite är bättre än ingeting men nu var ju jämförelsen med vegansk mat. När jag studerade gjorde vi just en jämförelse mellan importerat vegansk "kött"färs och närproducerad köttfärs, där importerad vegansk färs var bättre än närproducerad ekologiskt köttfärs.
 
Vill bara ge ett litet tips om en app som jag själv använder regelbundet, som innebär att man 'räddar' överbliven mat från restauranger, bagerier etc. Mat som annars går ner i sophinken, lunchlådor som inte blivit sålda under lunchen, gårdagens bröd etc. Den jag använder heter ResQClub och den täcker de flesta storstäder i landet, men även mindre. Finfin mat, som annars skulle ingå i ett stort matsvinn. Jag använder den och köper mat och bröd via den flera gånger i veckan. Man får pushnotiser när maten läggs ut, och man betalar direkt via appen och hämtar sedan ut maten där man köpt den från. Jag bokade just tre lådor mozzarellaöverbakad sejfilé med ärtpuré och örtslungad potatis för 49:- styck från en f-i-n restaurang, samt från ett annat ställe en påse gårdagens kardemummabullar, 5 st för 20:-.
https://play.google.com/store/apps/dev?id=7847108652948354149 (finns i applestore också)
Jag vet att det finns flera andra appar med samma funktion, men jag gillar ResQ för att det läggs ut mest på den i mitt område och från restauranger jag annars brukar luncha på.
Det är ett aktivt sätt att minska matsvinnet.
Gud vilken bra idé!

Sign Lat och okunnig i köket.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 821
Samhälle Fast det är inte alltid bra nog att göra det man kan efter sina egna förutsättningar. Det är bra att inse att man kan göra mer och inte...
16 17 18
Svar
345
· Visningar
22 309
Senast: Otherside
·
Samhälle Från en skogsägare till en annan: en förändring i ditt skogsbruk kan bli en jättestor miljövinst. Baserat på vad du skriver verkar det...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
7 296
Senast: Mkb
·
Äldre Cyklar ni till jobbet, är vegetarian, äter bara ekologisk mat och köper aldrig nya saker eller tänker ni att Sverige gör redan sitt i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 232
Senast: lizan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp