Vad gör ni för miljön?

@Unafraid : För att det går åt en massa extra el att sänka inomhustemperaturen på sommaren. Det trodde jag var självklart.

Jag menar alltså att jag stänger av luftvärmepumpen i stället för att använda den som AC som hade varit betydligt behagligare exempelvis sommaren -18...
 
Vi äter veganskt 99% av tiden.
Min man cyklar 15km till jobbet istället för att ta bilen. Vi bor på landet och är typ ensamma om att ha en bil istället för två eller flera i hushållet.
Vi har bestämt att inte flyga mer. Flög en hel del innan tyvärr eftersom vi turnérade mkt internationellt.
Sopsorterar givetvis. Undviker plastpåsar i affären, om det nu har någon betydelse.
Har inga barn, vilket tydligen är något av det bästa en kan göra för miljön.
Vi bor litet men jag vet inte var elen kommer ifrån. Hyresvärden har solceller på g så hoppas det blir av snart och att vår gård kan bli självförsörjande på el!

Tyvärr kör jag mycket bil i jobbet - åker kommunalt när jag kan men det blir tyvärr inte ofta. Det går helt enkelt varken tåg eller buss dit jag ska. Men kör mindre nu när jag bor på gångavstånd till hästen och inte behöver köra dit varje dag. Har en bil som drar lite bensin.

Ang hästen så köper vi foder av grannbonden och löst spån som en rest från lokalt sågverk. Några säckar ”köpefoder” från affären blir det per år men inte mycket. Vet inte hur mycket mer en kan göra där? Kör till några tävlingar och träningar per år men det är försumbart om man jämför med alla som kör flera gånger i veckan.

Skulle vilja göra mer!
 
Flera har skrivit vegetarian och vegan som miljövänligt. Lever man då på närproducerat, eller belastar man miljön med transporter?
Så långt jag kunnat klura ut bör väl närproducerad, även animalisk, föda ge lägre belastning jämfört med långa internationella frakter.
Och inte vet jag hur miljöbelastande eller inte det är att producera exempelvis Quorn (jag har alltså ingen aning men är villig att höra att det sker helt utan miljöbelastning)?
 
Flera har skrivit vegetarian och vegan som miljövänligt. Lever man då på närproducerat, eller belastar man miljön med transporter?
Så långt jag kunnat klura ut bör väl närproducerad, även animalisk, föda ge lägre belastning jämfört med långa internationella frakter.
Och inte vet jag hur miljöbelastande eller inte det är att producera exempelvis Quorn (jag har alltså ingen aning men är villig att höra att det sker helt utan miljöbelastning)?

Grödor kräver inte lika mkt mark och vatten för att produceras per kg som kött gör, eftersom de först inte måste odlas för att bli djurmat och sedan behövs även vatten till djuren i sig. En del av miljövinsterna med vegetarisk kost. Sen är det klart att köttsubstituten inte alltid är lokalproducerade, eller ens i Sverige. Men det börjar dyka upp.
Transporter ja, det vore fint om vi slapp dessa. Men jag tänker å andra sidan att det iaf tar bort en länk av miljö-o-vänliga kedjan att inte äta kött (det transporteras ju också).

För egen del väljer jag alltid lokalt odlade gryner, sylt, honung, mejeriprodukter, frukt, grönsaker, ägg osv. Oavsett pris så länge det finns. I andra hand köper jag Svenskproducerat. De få ggr jag köper köttsubstitut så går det i samma ordning, men det är inte ens varje månad jag köper sånt. Lever till stor del på mejeriprodukter, gröt och ägg i min vardag :o

Jag lever enligt devisen att ingen kan göra allt men alla kan göra nåt. Jag kör bil ja, men jag flyger inte så mkt numera och jag har inga barn och jag äter inte kött. Det är ju nåt iaf, även om det ibland köps nån klimatdålig vara.
 
Grödor kräver inte lika mkt mark och vatten för att produceras per kg som kött gör, eftersom de först inte måste odlas för att bli djurmat och sedan behövs även vatten till djuren i sig. En del av miljövinsterna med vegetarisk kost. Sen är det klart att köttsubstituten inte alltid är lokalproducerade, eller ens i Sverige. Men det börjar dyka upp.
Transporter ja, det vore fint om vi slapp dessa. Men jag tänker å andra sidan att det iaf tar bort en länk av miljö-o-vänliga kedjan att inte äta kött (det transporteras ju också).

För egen del väljer jag alltid lokalt odlade gryner, sylt, honung, mejeriprodukter, frukt, grönsaker, ägg osv. Oavsett pris så länge det finns. I andra hand köper jag Svenskproducerat. De få ggr jag köper köttsubstitut så går det i samma ordning, men det är inte ens varje månad jag köper sånt. Lever till stor del på mejeriprodukter, gröt och ägg i min vardag :o

Jag lever enligt devisen att ingen kan göra allt men alla kan göra nåt. Jag kör bil ja, men jag flyger inte så mkt numera och jag har inga barn och jag äter inte kött. Det är ju nåt iaf, även om det ibland köps nån klimatdålig vara.

Fast om man räknar in användning av konstgödning och konstbevattning av grödor i många länder så tror jag man hamnar ganska lika med svenskproducerat kött faktiskt. Och så finns det ju härliga vegetariska produkter som är löjligt miljöförstörande. Tänker på sötmandel, till exempel, där odlingarna utarmar grundvattennivåerna. Jag försöker förstås inte "anklaga" dig för sådant, men jag tänker att fler produkter kan vara betydligt värre i produktionsled än vad vi kanske faktiskt tänker på.

Jag anser ju att de här svenska ropen om svenska kor som miljöbov är propaganda, som slår an men inte är riktigt rimligt. Visst, det är klart att det går åt areal för köttproduktion i Sverige. Och det är klart att det går åt vatten. Men om man jämför belastning med belastning, så är nötköttsproduktionen i Sverige en löjligt liten del - jämfört med exempelvis flygtrafiken i Sverige.
 
Fast om man räknar in användning av konstgödning och konstbevattning av grödor i många länder så tror jag man hamnar ganska lika med svenskproducerat kött faktiskt. Och så finns det ju härliga vegetariska produkter som är löjligt miljöförstörande. Tänker på sötmandel, till exempel, där odlingarna utarmar grundvattennivåerna. Jag försöker förstås inte "anklaga" dig för sådant, men jag tänker att fler produkter kan vara betydligt värre i produktionsled än vad vi kanske faktiskt tänker på.

Jag anser ju att de här svenska ropen om svenska kor som miljöbov är propaganda, som slår an men inte är riktigt rimligt. Visst, det är klart att det går åt areal för köttproduktion i Sverige. Och det är klart att det går åt vatten. Men om man jämför belastning med belastning, så är nötköttsproduktionen i Sverige en löjligt liten del - jämfört med exempelvis flygtrafiken i Sverige.
För det mesta går det utmärkt att bara lyfta ur köttet ur en rätt, vilket gör att man inte kompenserar med något annats speciellt födoämne. Om man vill äta "köttaktiga saker" finns det flera moderna produkter som är baserade på bland annat vanlig ärtor. Om man jämför vegetarisk kost med svenssonköttiskost så är den vegetariska kosten mindre miljöbelastande. Ärtor och bondbönor tex helt vettiga proteinkällor och går utmärkt att odla i sverige för den som vill äta lokaltodlad vegetarisk mat som då blir ännu mer miljövänlig.
 
Vill bara ge ett litet tips om en app som jag själv använder regelbundet, som innebär att man 'räddar' överbliven mat från restauranger, bagerier etc. Mat som annars går ner i sophinken, lunchlådor som inte blivit sålda under lunchen, gårdagens bröd etc. Den jag använder heter ResQClub och den täcker de flesta storstäder i landet, men även mindre. Finfin mat, som annars skulle ingå i ett stort matsvinn. Jag använder den och köper mat och bröd via den flera gånger i veckan. Man får pushnotiser när maten läggs ut, och man betalar direkt via appen och hämtar sedan ut maten där man köpt den från. Jag bokade just tre lådor mozzarellaöverbakad sejfilé med ärtpuré och örtslungad potatis för 49:- styck från en f-i-n restaurang, samt från ett annat ställe en påse gårdagens kardemummabullar, 5 st för 20:-.
https://play.google.com/store/apps/dev?id=7847108652948354149 (finns i applestore också)
Jag vet att det finns flera andra appar med samma funktion, men jag gillar ResQ för att det läggs ut mest på den i mitt område och från restauranger jag annars brukar luncha på.
Det är ett aktivt sätt att minska matsvinnet.
 
Fast om man räknar in användning av konstgödning och konstbevattning av grödor i många länder så tror jag man hamnar ganska lika med svenskproducerat kött faktiskt. Och så finns det ju härliga vegetariska produkter som är löjligt miljöförstörande. Tänker på sötmandel, till exempel, där odlingarna utarmar grundvattennivåerna. Jag försöker förstås inte "anklaga" dig för sådant, men jag tänker att fler produkter kan vara betydligt värre i produktionsled än vad vi kanske faktiskt tänker på.

Jag anser ju att de här svenska ropen om svenska kor som miljöbov är propaganda, som slår an men inte är riktigt rimligt. Visst, det är klart att det går åt areal för köttproduktion i Sverige. Och det är klart att det går åt vatten. Men om man jämför belastning med belastning, så är nötköttsproduktionen i Sverige en löjligt liten del - jämfört med exempelvis flygtrafiken i Sverige.

Jag håller med dig. Det går inte att anklaga lokala svenska bönder för klimatproblemen. Tvärtom behöver vi svenska bönder av många andra anledningar än att bara producera kött, tex att hålla landskapen öppna, och vi får inte hamna i en sits där vi är helt beroende av importerat livsmedel vilket tyvärr är en utveckling som går åt fel håll...
Jag tror dock överlag att alla skulle vinna på att bli lite mera insatta i hur allt samverkar och inte samverkar. Jag äter ju inte kött sedan 20 år men jag kan verkligen inte förstå hur en hellre kan välja att köpa importerat kött när det finns fint lokalproducerat kött från god djurhållning. Men jag har ju ett intresse för djur som väldigt många inte har. Jag tycker att de som väljer att äta dem bör ha ett intresse av hur de levt, och dött. Men det är min åsikt. I övrigt har jag inga åsikter om själva köttätandet i sig. Hela min släkt äter kött, jag ser inga fel i det alls. De äter i huvudsak viltkött och fisk från fjäll eller vildlax från en fiskare de känner.

Jag värnar inte bara miljön med att köpa lokalproducerat. Jag vill även att de som bedriver jordbruk, gårdsbutiker, små mejerier osv ska kunna leva på det. Så att mina rågflingor jag åt i gröten idag kostade dubbelt så mkt som Axas dito, det ser jag som en investering i min bygd.
 
@Unafraid : För att det går åt en massa extra el att sänka inomhustemperaturen på sommaren. Det trodde jag var självklart.

Jag menar alltså att jag stänger av luftvärmepumpen i stället för att använda den som AC som hade varit betydligt behagligare exempelvis sommaren -18...
Jag läste det som att du lät elementen vara igång hela sommaren. :laugh:
 
Jag försöker plastbanta och har fått bort alla engångsprodukter. Håller även på att ta bort all palmolja och palmsocker i de produkter jag handlar.
Äter enbart svenskt kött, helst lokalproducerat lamm alt viltkött.
Försöker i möjligaste mån köpa svenska grönsaker.
Undviker onödiga turer med bilen.
Soppsorterar
Pantar
Köper beg kläder och möbler (säljer dito beg).
Min största miljöbov är blöjor men sambon totalvägrar tygblöjor.
 
Ni som är veganer äter ni säsongsbaserat? Alltså den mat som det är säsong för i Sverige? Köper ni importerade grönsaker?

Ni som äter kött äter ni säsongsbaserat?
Köper ni importerade grönsaker?

Tror väldigt många veganer och köttätare svarar ja på båda dessa frågor. Det är inte bara veganer som äter frukt och grönt.
Jag äter vegansk, försöker äta säsongsbaserat och många gånger faller det sig helt naturligt.
Finns det svenskt väljer jag gärna det men skulle ljuga om jag skrev att jag aldrig köper något som är importerat? Själv?
 
Ni som äter kött äter ni säsongsbaserat?
Köper ni importerade grönsaker?

Tror väldigt många veganer och köttätare svarar ja på båda dessa frågor. Det är inte bara veganer som äter frukt och grönt.
Jag äter vegansk, försöker äta säsongsbaserat och många gånger faller det sig helt naturligt.
Finns det svenskt väljer jag gärna det men skulle ljuga om jag skrev att jag aldrig köper något som är importerat? Själv?
Fast kött slaktas ofta året runt? (Eller fryses ner) Jag försöker undvika utländska grönsaker, där det går. Jag väljer hellre frysta svenska grönsaker ön färska från utlandet. Men vissa varor finns inte i Sverige, avokado till exempel. Som inte alls är bra, men svår att ersätta till vissa maträtter.
 
Fast kött slaktas ofta året runt? (Eller fryses ner) Jag försöker undvika utländska grönsaker, där det går. Jag väljer hellre frysta svenska grönsaker ön färska från utlandet. Men vissa varor finns inte i Sverige, avokado till exempel. Som inte alls är bra, men svår att ersätta till vissa maträtter.

Jag pratar inte om kött?
 
Ni som äter kött äter ni säsongsbaserat?
Köper ni importerade grönsaker?

Tror väldigt många veganer och köttätare svarar ja på båda dessa frågor. Det är inte bara veganer som äter frukt och grönt.
Jag äter vegansk, försöker äta säsongsbaserat och många gånger faller det sig helt naturligt.
Finns det svenskt väljer jag gärna det men skulle ljuga om jag skrev att jag aldrig köper något som är importerat? Själv?

Jag köper kött på hösten när djuren slaktas och lägger det sedan i frysen.

Jag skulle vilja att jag inte behövde köpa importerade grönsaker men av ren lathet så vill man ha det man är van vid. Målet är att själv kunna odla det jag behöver.

Jag var mest nyfiken eftersom jag själv inte är vegan. Vart drar man gränsen liksom? Om man är vegan av miljöskäl.
 
Jag köper kött på hösten när djuren slaktas och lägger det sedan i frysen.

Jag skulle vilja att jag inte behövde köpa importerade grönsaker men av ren lathet så vill man ha det man är van vid. Målet är att själv kunna odla det jag behöver.

Jag var mest nyfiken eftersom jag själv inte är vegan. Vart drar man gränsen liksom? Om man är vegan av miljöskäl.

Jag antar nu att människor som äter kött också äter annat, frukt och grönt bland annat. Därför blir jag lite nyfiken på varför jag som äter veganskt skulle äta mer importerat än ni som äter kött. Jag har valt bort kött, det betyder inte att jag äter en massa tropiska frukter, mandlar och importerade grönsaker. Jag kan också välja svenskt och gör man mycket mat från grunden går det oftast utmärkt.

Men ja, jag har mandelmassa i min semla och ibland har jag kokosgrädde i grytan...
 
Det finns ett flertal grönsaker/nötter/bönor/spannmålsslag m.m. som kan vara, eller alltid är rejält miljöbelastande.

För att ta några exempel:

Ris är en tveksam gröda ur klimat och miljöperspektiv.

Ris som odlas med traditionella översvämningsmetoder, förbrukar mycket vatten, och släpper loss mycket metan. Det är dessutom en odlingsmetod som har mycket bar mark, och som släpper loss ovanligt mycket koldioxid. De här metoderna används för det mesta av riset som odlas i Asien.

Det finns rissorter som kan odlas med metoder där fälten inte ställs under vatten på riktigt samma sätt, och där metoderna dessutom tillåter ett stort inslag av växelbruk. Det är metoder som används bl.a. i Italien, Grekland och USA. Med dessa odlingsmetoder är ris inte värre miljömässigt, än vilket spannmålsslag som helst, som odlas med konventionella metoder.

Mandlar har redan nämnts som miljöbovar, som förbrukar enormt mycket vatten, liksom avocado gör.

Vad avser majs, och mångahanda bönor, så tillämpas ofta "värsta sorten" av utarmande industrijordbruksmetoder, vid odlingen. Alltså odlingsmetoder där det används stora mängder bekämpningsmedel mot ogräs och skadeinsekter (det är inte bara skadeinsekter som "skadas"), det används konstgödsel utan att tillföra mullämnen till jorden, och man rationaliseras fälten, så att stora arealer bara innehåller en gröda, till stort men för den biologiska mångfalden, och med stora risker för jorderosion.
Ofta odlas dessutom grödorna i områden där konstbevattning krävs....

Så då kan man fråga sig, vad ger mest miljö- och klimatbelastning, importerade grödor som odlas med kraftig miljö- och klimatbelastande metoder, eller närproducerat kött från djur i god djurhållning, som äter gräs och betar naturbetesmarker?

Observera att påstående om vattenåtgång i djuruppfödning, i synnerhet nötköttsuppfödning, som kommer via djurrättsorganisationer och och vissa forskare som har på agendan att eliminera all djurhållning av djurrättsskäl, är ett sätt att "ljuga med statistik".
För att få svensk djurhållning att framstå som kraftigt vattenförbrukande, så räknar man nämligen med det regn som faller över betesmarker och vallar där hö/ensilage produceras som "vattenförbrukning", medan för växtartade grödor, inte räknar med regnet som vattenförbrukning...
 
Senast ändrad:
Jag antar nu att människor som äter kött också äter annat, frukt och grönt bland annat. Därför blir jag lite nyfiken på varför jag som äter veganskt skulle äta mer importerat än ni som äter kött. Jag har valt bort kött, det betyder inte att jag äter en massa tropiska frukter, mandlar och importerade grönsaker. Jag kan också välja svenskt och gör man mycket mat från grunden går det oftast utmärkt.

Men ja, jag har mandelmassa i min semla och ibland har jag kokosgrädde i grytan...
Men får jag fråga, om du köper svenskproducerat, så innebär det att ditt matintag är beroende av djurhållning, även om du bara konsumerar vegetabilier.

Alla svenska bönder gödslar så mycket de kan med gödsel från djurhållning, för att hålla uppe mullhalten och mikrolivet i jordarna, förutom att konstgödsel är dyrt, det är billigare med grannens höns- eller koskit. Man kompletterar dessutom med att arbeta ner en viss mängd halm. Oavsett om man jobbar med traditionella metoder, eller odlar plöjningsfritt.

Dessutom ser växtföljden i odlandet ut så, att att man behöver odla vall, under några år på jorden, för att få den att vila, vall som konsumeras lantbruksdjur.

Det går liksom inte att odla långsiktigt hållbart, utan djurhållning.
Det finns ingen "vegansk odling", annat än småskalig hobbyodling, baserad på kompost och eget "guldvatten".

Det handlar om ekologi helt enkelt. De gröna systemet, är beroende av animala systemet, och vice versa.
 
Men får jag fråga, om du köper svenskproducerat, så innebär det att ditt matintag är beroende av djurhållning, även om du bara konsumerar vegetabilier.

Alla svenska bönder gödslar så mycket de kan med gödsel från djurhållning, för att hålla uppe mullhalten och mikrolivet i jordarna, förutom att konstgödsel är dyrt, det är billigare med grannens höns- eller koskit. Man kompletterar dessutom med att arbeta ner en viss mängd halm. Oavsett om man jobbar med traditionella metoder, eller odlar plöjningsfritt.

Dessutom ser växtföljden i odlandet ut så, att att man behöver odla vall, under några år på jorden, för att få den att vila, vall som konsumeras lantbruksdjur.

Det går liksom inte att odla långsiktigt hållbart, utan djurhållning.
Det finns ingen "vegansk odling", annat än småskalig hobbyodling, baserad på kompost och eget "guldvatten".

Det handlar om ekologi helt enkelt. De gröna systemet, är beroende av animala systemet, och vice versa.

Okej? Vad var frågan?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 659
Samhälle Fast det är inte alltid bra nog att göra det man kan efter sina egna förutsättningar. Det är bra att inse att man kan göra mer och inte...
16 17 18
Svar
345
· Visningar
22 005
Senast: Otherside
·
Samhälle Från en skogsägare till en annan: en förändring i ditt skogsbruk kan bli en jättestor miljövinst. Baserat på vad du skriver verkar det...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
7 108
Senast: Mkb
·
Äldre Cyklar ni till jobbet, är vegetarian, äter bara ekologisk mat och köper aldrig nya saker eller tänker ni att Sverige gör redan sitt i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 187
Senast: lizan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp