Vad gör ni om ni ser en snattare i butik?

Vad gör ni om ni ser någon stoppa en vara innanför kläderna i butik?

  • Ingenting

    Röster: 30 28,0%
  • Säger till personalen

    Röster: 68 63,6%
  • Säger till personen ni såg stoppa något i fickan

    Röster: 17 15,9%

  • Antal omröstningsdeltagare
    107
Jag säger till personal om de finns tillgängliga, annars säger jag till personen.

I vissa fall tror jag personen fått sig en tankeställare men i många fall finns det självklart bakomliggande problem. Tveksamt dock om dessa blir bättre av att personen får stjäla fritt.
 
Det beror nog helt på sammanhanget för mig. För det mesta hade jag nog antagit att personen har större problem som får den att snatta och inte gjort något alls. Saker löses sällan av utskällningar och straff ändå.
Vad för problem tänker du på? Att säga till någon att snatta är fel behöver inte innebära en utskällning
 
Ännu mer tveksamt om det hjälper med eventuellt polisingripande, tycker jag. Hade samhället haft bättre sätt att hantera människor som av olika anledningar bryter mot lagen hade jag anmält många fler brott.

Nu är det förstås inte riktigt i samma ämne men vad skulle du anse var bättre sätt att hantera människor som begår kriminella handlingar?
 
Vad för problem tänker du på? Att säga till någon att snatta är fel behöver inte innebära en utskällning
Ja, det kan ju vara allt från ett faktiskt behov av saker som personen inte har råd med till psykiska och emotionella problem. Jag tror att alla som snattar redan vet om att det är fel. Såklart finns det de som gör det bara för att de kan, men jag utifrån kan inte riktigt se skillnad, och väljer att tro gott om folk om jag kan. Har jag inte medel och förmåga att hjälpa dem att sluta snatta känner jag inte heller att jag har rätt att döma dem.

Annorlunda hade det varit om jag hade tillit till att de kunde få rätt hjälp på annat håll. Nu finns oftast inte den möjligheten alls.

Nu är det förstås inte riktigt i samma ämne men vad skulle du anse var bättre sätt att hantera människor som begår kriminella handlingar?
Så att butiken, och i förlängningen övriga kunder, drabbas är inget som du ser som ett problem?
För det första anser jag att vi behöver bygga ett samhälle där färre människor känner ett behov av att begå brott. Som jag skrev ovan kan det vara allt från faktiska problem med ekonomin till psykiska problem. De stöd som finns idag är inte tillräckliga, eftersom brotten uppenbarligen begås i stor utsträckning. Det handlar också om att förändra hela samhällets inställning till ägande och vad som är värdefullt.

Om ett ingripande hade inneburit att personen också fick hjälp hade jag inte tvekat. Nu kan instället en utsatt persons situation förvärras avsevärt av att hamna i brottregister eller bli bestraffad.

Klart att brottslighet är ett problem, men de ”lösningar” som finns idag är orimliga och hjälper inte heller i särskilt stor utsträckning. Står det mellan att ha medlidande med ett företag eller en människa väljer jag alltid en människa.

Jag vet att det kan påverka andra kunder, men vad som behövs är mer medlidande och en större förändring i hur vi bemöter de som drivs till brottslighet. Jag tar hellre konsekvenserna av det än har en annan människas försämrade situation på mitt samvete.
 
Såg det flera gånger på mitt första jobb i en kiosk, men cheferna behandlade oss som som skit så kände att jag inte orkade bry mig.
 
Jag tror inte att jag hade gjort nånting av den enkla anledning att jag är så osäker.
Samtidigt beror det på vad som snattas och av vem känner jag. Snackar vi bröd eller smink, tex? En vuxen människa eller en ungdom? Tänker att det är en milsvid skillnad mellan en 70-åring som snor en limpa bröd och en 14-åring som snor ett läppstift liksom. Förstnämnda hade jag inte haft samvete att säga till någon om medan sistnämnda nog snarare skulle behöva bli påkommen.
 
@Nahar
Jag funderar på om fler vänligt men bestämt säger till att man måste betala för sig inte är ett bra sätt att försöka förbättra samhället :confused:
Om tio personer säger att något är fel kanske det får större genomslag än om bara en person säger till? Om de flesta bara blundar så blir det ju inte heller bättre
Mycket utav snatterier är inte några livsnödvändiga saker smink hårfärg oxfilé och godis kan man vara utan
 
Jag tror inte att jag hade gjort nånting av den enkla anledning att jag är så osäker.
Samtidigt beror det på vad som snattas och av vem känner jag. Snackar vi bröd eller smink, tex? En vuxen människa eller en ungdom? Tänker att det är en milsvid skillnad mellan en 70-åring som snor en limpa bröd och en 14-åring som snor ett läppstift liksom. Förstnämnda hade jag inte haft samvete att säga till någon om medan sistnämnda nog snarare skulle behöva bli påkommen.
Det är ytterst sällan 70-åringen som snattar mat för dagen. Om så vore kan jag erbjuda mig att betala för den limpan.
 
Säger inte till någon som ser ut att behöva kakorna/brödet som stjäls. Såg en gång butikspersonal ta en äldre farbror som tagit bröd. Han såg så ynklig ut och de var onödigt tuffa mot honom. Antingen var han uteliggare eller excentrisk åldring, i bägge fallen unnar jag honom brödet han försökte ta. Som någon skrev, en ung människa som stjäl kläder eller smink hade jag sagt till.
 
Säger inte till någon som ser ut att behöva kakorna/brödet som stjäls. Såg en gång butikspersonal ta en äldre farbror som tagit bröd. Han såg så ynklig ut och de var onödigt tuffa mot honom. Antingen var han uteliggare eller excentrisk åldring, i bägge fallen unnar jag honom brödet han försökte ta. Som någon skrev, en ung människa som stjäl kläder eller smink hade jag sagt till.
Själv tycker jag det är viktigt att alla bemöts lika vore ju horribelt att en viss grupp människor ska bli mildare behandlade än andra.
 
Sen är det ju omöjligt att säga vad som är "bäst" i förlängningen och bäst för vem? Ungdomarna som snattade energidryck och öl hade säkert föredragit att vi lät dem hållas men vore det bra? Vilka hade haft det bättre om mannen som tog kaffe fått tillbaka sin kniv och sitt narkotika och fortsatt promenera runt på stan?

Oftast kopplar vi dock inte in polisen utan det som händer är att vi får tillbaka några kilo fläskfilé och personen avvisas från platsen. Är butiken mycket utsatt kan en dock behöva ta hjälp av vakter och då anmäls alla, oavsett.
 
Senast ändrad:
Jag antar att du resonerar på samma sätt om du blir bestulen? Och vid vilka brott drar du gränsen?
Såklart att det finns gränser. Oftast drar jag gränsen vid skada mot en annan levande varelse (detta är en bred generalisering), men om du läser mitt första svar i tråden igen ser du också att jag tycker att även när det gäller snatteri så beror det på.

Och ja, om jag blir bestulen känner jag medlidande med den som stal. Det går väldigt bra att känna medlidande utan att för den delen se det som gjorts som rätt. Återigen dock; för mig är det stor skillnad på brott som begås direkt mot en medmänniska och brott som begås mot företag.
@Nahar
Jag funderar på om fler vänligt men bestämt säger till att man måste betala för sig inte är ett bra sätt att försöka förbättra samhället :confused:
Om tio personer säger att något är fel kanske det får större genomslag än om bara en person säger till? Om de flesta bara blundar så blir det ju inte heller bättre
Mycket utav snatterier är inte några livsnödvändiga saker smink hårfärg oxfilé och godis kan man vara utan
Jag förstår absolut hur du tänker, och det finns definitivt situationer då det är bra att säga till, till exempel barn. Däremot hade jag aldrig gått till butikspersonal/väktare.

Vad som stjäls har ganska liten betydelse för mig faktiskt. Jag vet inte hur snattarens liv ser ut och varför de anser sig behöva just den saken. Kanske hårfärgen ska användas för att piffa till sig inför en jobbintervju, eller göra sig fin när en är deppig? Kanske är snatteriet det enda sättet för en i övrigt maktlös människa att känna att de har agens i sitt liv? Jag vet inte, och vill därför inte döma.
 

Liknande trådar

Mat Vad brukar ni köpa för något med röd prislapp? Eller tar ni det som finns för att hålla nere matkostnaderna. För det mesta är det ju...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
3 248
Senast: AI62
·
IT & mobiler Vi har startat en ny fb-sida i föreningen eftersom den tidigare är inaktuell och vi inte kan ändra från privat till offentigt och för...
Svar
3
· Visningar
243
Senast: tanten
·
Samhälle Jag får frågan ibland om vilka butiker som tar just kontanter av olika skäl men det är långt ifrån lätt att hitta informationen...
2
Svar
23
· Visningar
5 219
Senast: Krålus
·
  • Omröstning
Kultur Tillägg i efterhand: Lyckades lägga in en omröstning för finalen. Man kan rösta på upp till 3 alternativ, för att göra det liiite mer...
29 30 31
Svar
602
· Visningar
26 211
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp