Vad gör ni om ni ser en snattare i butik?

Vad gör ni om ni ser någon stoppa en vara innanför kläderna i butik?

  • Ingenting

    Röster: 30 28,0%
  • Säger till personalen

    Röster: 68 63,6%
  • Säger till personen ni såg stoppa något i fickan

    Röster: 17 15,9%

  • Antal omröstningsdeltagare
    107
Ingenting eftersom det inte är olagligt att ha varorna i väskan eller fickan fram till kassan innan man betalar. Jag packar själv ibland i jackfickor för att slippa använda påsar. Hur smidigt som helst!
Jag brukar använda min dramatenvagn. Blir så krångligt annars med både den och kundkorg.
 
Jag har tidigare i tråden förklarat att jag tycker att det är rätt att säga till barn, och att alla situationer inte är lika.

Jag förstår såklart att utbrett snatteri också får bredare konsekvenser, men det gör inte att min medkänsla för snattarna eller min aversion mot den större situationen minskar.

Om jag var 100% säker på att de som åkte fast bara fick en pinsam stund och kanske hjälp om de har större problem hade jag sagt till oftare. Tyvärr har jag sett människor misshandlas av väktare och polis för mycket mindre än snatteri, och skulle aldrig välja att leva med det på mitt samvete. Däremot kan jag, som jag också skrivit tidigare i tråden, säga till direkt till snattaren, om det är ett barn.
Barn? snarare ungdomar runt 16 års åldern, handlar liksom inte om 4 åringar som tar en godisbit och äter upp.

Förstår inte hur du kan ha en medkänsla för ungdomar som har det bra ställt som snattar för snattandets skull, det är bara drygt och onödigt beteendet.

Det är bara löjligt tycker jag av dig att mena på att du har en medkänsla för dessa snattande ungdomar, antar att du inte hade haft likadan medkänsla om dom gick in varje dag i din butik om du haft någon och snattade varor var och varannan dag.

Vissa saker och ting behöver faktiskt få konsekvenser, tror du på riktigt att dom inte är fullt medvetna om att det dom gör är olagligt och fel? Att det skulle hjälpa att upplysa lite käckt att nej men du får inte snatta, det är olagligt.

Det finns verkligen ingen anledning till att stjäla saker och ting från en annan, det är sanslöst att försvara sådant beteende.
 
Jag såg en gubbe (bilmekaniker med skitiga fingrar...) ta en näve cashewnötter rakt ur lösvikten en gång. Jag blev helt paff men fann mig när han hamnade bakom mig i kassakön och när vi stod i kön till kassan, precis när jag kom fram sa jag ungefär "Och du hade tänkt betala för nötterna du tog förut eller?" tillräckligt högt för att även expediten skulle höra. Min man skämdes ihjäl, det var tydligen en kund till honom. Men vafan, både äckligt och dumt.
 
Jag har ca noll tillit till polisen och väldigt dålig tillit till rättssystemet, tyvärr. Jag önskar att det inte var så, men alla mina instinkter, erfarenheter, och vad jag lärt mig akademiskt går emot att lita på dessa institutioner så som det ser ut idag.

Jag är antikapitalist och högst kritisk till sättet vi idag värderar materiella tillgångar, ekonomisk status, och människors liv generellt.

Det är inte en trivsam situation för de som snattar heller. Skillnaden är att de som jobbar i butiken har tillgång till varandra, en viss maktposition gentemot snattarna, samt stödet av rättsstaten och de hierarkier som redan existerar i samhället.

Med den inställning du uppvisar i flera inlägg så är det knappast lönt att ens diskutera vidare. Du står så långt från mig i synen på rätt och fel, lag och ordning att vi inte ens är på samma spelplan.
 
Jag såg en gubbe (bilmekaniker med skitiga fingrar...) ta en näve cashewnötter rakt ur lösvikten en gång. Jag blev helt paff men fann mig när han hamnade bakom mig i kassakön och när vi stod i kön till kassan, precis när jag kom fram sa jag ungefär "Och du hade tänkt betala för nötterna du tog förut eller?" tillräckligt högt för att även expediten skulle höra. Min man skämdes ihjäl, det var tydligen en kund till honom. Men vafan, både äckligt och dumt.
Och hur reagerade han?
 
Barn? snarare ungdomar runt 16 års åldern, handlar liksom inte om 4 åringar som tar en godisbit och äter upp.

Förstår inte hur du kan ha en medkänsla för ungdomar som har det bra ställt som snattar för snattandets skull, det är bara drygt och onödigt beteendet.

Det är bara löjligt tycker jag av dig att mena på att du har en medkänsla för dessa snattande ungdomar, antar att du inte hade haft likadan medkänsla om dom gick in varje dag i din butik om du haft någon och snattade varor var och varannan dag.

Vissa saker och ting behöver faktiskt få konsekvenser, tror du på riktigt att dom inte är fullt medvetna om att det dom gör är olagligt och fel? Att det skulle hjälpa att upplysa lite käckt att nej men du får inte snatta, det är olagligt.

Det finns verkligen ingen anledning till att stjäla saker och ting från en annan, det är sanslöst att försvara sådant beteende.
Med barn menade jag även tonåringar, och har inte någonstans i mina inlägg försvarat sådant beteende som du beskriver här. Jag har tagit andra exempel som bättre beskriver mitt tankesätt.

Med det sagt så skulle jag aldrig påkalla en väktares eller polis uppmärksamhet om inte snattarna var hotfulla eller på annat sätt uppvisade direkt farligt beteende. Har som sagt väldigt låg tillit till polis och särskilt till väktare och vänder mig aldrig till dem om jag inte absolut måste, men det skulle jag säga är en mycket bredare diskussion som inte riktigt passar in i en fråga om snattare.
Med den inställning du uppvisar i flera inlägg så är det knappast lönt att ens diskutera vidare. Du står så långt från mig i synen på rätt och fel, lag och ordning att vi inte ens är på samma spelplan.
Synd! Jag tycker om att ta del av andras perspektiv även om de står långt ifrån mitt eget. Skriver inte i tråden för att övertyga eller övertala någon. Bara delar med mig av hur jag tänker och känner.
 
Var skrev jag att jag aldrig anmäler brott?

I övrigt så upplever jag att du vrider diskussionen bort från de resonemang jag delat med mig av tidigare i tråden. För mig handlar de här sakerna om väl genomtänkta, långtgående moraliska och etiska övervägningar. Det betyder inte att min hållning är felfri, men är du inte villig att se längre än vem som betalar rent pengamässigt för brott så är vi på helt olika plan i hur vi ser på problemet.
Har du i dina etiska överväganden reflekterat över den skada som snatterier och butiksstölder vållar samhället och samhällsmedborgarna? Hur skiljer du på moraliskt acceptabla snatterier och de snatterier som är inkörsporten till grov kriminalitet? Vad säger du till utsatta butiksägare i utsatta områden som arbetar 60 timmar i veckan, och ständigt är rädda för att nästa snattare ska dra kniv?

Du som kallar dig antikapitalist är naturligtvis medveten om att den mest råkapitalistiska ordning som existerar finns på samhällets skuggsida, i den kriminella världen. Och att överse med snatterier är att gynna och främja den ordningen. Den fattige pensionären som svälter och snattar en falukorv är en minimal del av antalet snattare, (och hade inte snattat om 1) hon eller han inte var snattare sedan gammalt, kriminella uppnår också pensionsålder, eller 2) har beteendeförändringar på grund av demens.)
 
Såg en uppenbarligen uteliggare sno 1 liter mjölk i lokala mataffären en gång när jag var tonåring. Tänkte han behövde den och sa inte nått till någon. Hade han fått problemer på vägen ut hade jag nog betalat för den mjölken. Rätt ska va rätt men ibland blir rätt fel, inte alla regler passar alla situationer, tänker jag iaf.
 
Har du i dina etiska överväganden reflekterat över den skada som snatterier och butiksstölder vållar samhället och samhällsmedborgarna? Hur skiljer du på moraliskt acceptabla snatterier och de snatterier som är inkörsporten till grov kriminalitet? Vad säger du till utsatta butiksägare i utsatta områden som arbetar 60 timmar i veckan, och ständigt är rädda för att nästa snattare ska dra kniv?

Du som kallar dig antikapitalist är naturligtvis medveten om att den mest råkapitalistiska ordning som existerar finns på samhällets skuggsida, i den kriminella världen. Och att överse med snatterier är att gynna och främja den ordningen. Den fattige pensionären som svälter och snattar en falukorv är en minimal del av antalet snattare, (och hade inte snattat om 1) hon eller han inte var snattare sedan gammalt, kriminella uppnår också pensionsålder, eller 2) har beteendeförändringar på grund av demens.)
Ja, jag har reflekterat över den skada som snatterier gör, det har jag också nämnt tidigare i tråden. De andra frågorna du ställer måste jag svara på med lite längre resonemang, eftersom vi inte verkar göra helt samma analys av problemet:

För det första har jag aldrig sagt att snatterier är moraliskt acceptabla. Jag har sagt att de konsekvenser som kan komma av att jag skulle påkalla uppmärksamhet i mina ögon inte står i rimlig proportion till brottet som begås. Min moraliska övervägning är alltså att jag inte tycker att risken för att snattaren skall bli oproportionerligt straffad (misshandel från väktare, prick i registret, möjliga konsekvenser för familj inklusive eventuella barn) står i relation till det brott som begåtts, och jag anser att om jag påkallar uppmärksamhet är eventuella sådana konsekvenser också på mitt samvete, eftersom jag då utnyttjar de maktstrukturer som finns i samhället idag. Maktstrukturer som jag för övrigt tycker utnyttjas på fel sätt och sätter skulden där den inte hör hemma, vilket leder mig till din andra fråga.

I ett kapitalistisk samhälle finns det alltid de som hamnar på botten, eftersom samhället i sig är indelat i en hierarki utefter pengar och materiella värden. Det är i den botten som kriminalitet gror. Sedan utvecklas det som vi ju ser en parallell hierarki i den kriminella världen - men även där kan vi nog komma överens om att snattarna är långt ner i kedjan, om de ens kan anses tillhöra kriminella nätverk på det sätt som du insinuerar. Jag anser alltså att det är kapitalismen i sig som föder kriminalitet på den skalan vi ser idag, och det är även kapitalismen som föder desperation hos människor som leder dem till mindre brott såsom snatteri. Nu pratar jag inte om desperation som att gå hungrig eller vara helt utfattig, utan det kan vara desperation på den nivån att en egentligen har råd, men inte har råd med de saker som ger status eller ens en känsla av status. Det kan också vara desperation i att känna sig så maktlös att en tar till kriminalitet/snatteri bara för att känna makt över något i sitt liv. Där kommer också den plötsliga kniven in som du drar fram från ingenstans, och som inte har huserat i någon diskussion här om snatteri innan. Det är väl känt inom psykologin att maktlösa människor tar till våld.

Så, för att svara på fråga två: Jag förstår att det är svårt för butiksägarna och de anställda. Däremot så tycker jag inte att snattarna är ursprunget till problemet. Ursprunget till problemet är en mycket större samhällsfråga, och det är där butiksägare och anställda bör lägga den mesta av skulden. För det är allas vårt ansvar i ett demokratiskt samhälle att se till att de mest utsatta inte blir desperata. Det är allas vårt ansvar som accepterar den materiella statuskultur vi idag lever i och reproducerar den i vår vardag. Det är allas vårt ansvar att vi dag efter dag fortsätter att gå med på att desperata människor skall straffas och skuffas undan, istället för att hjälpas och lyftas. Så ja, det är fel att snatta. Ja, ett visst ansvar ligger på snattaren. Nej, det är inte rätt att den snattaren ska potentiellt misshandlas och tryckas ner och bli ännu mer maktlös.

Som jag skrev innan i tråden: Om vi hade haft adekvata sätt att ta om hand snattare och ta itu med deras problem, varesig de är ekonomiska, psykologiska, eller sociala, så hade jag inte tvekat att påkalla uppmärksamhet. Men när det är den enskilda människan som får ta straffet för att vi lever i ett orättvist samhälle så kommer jag alltid att stå på den människans sida, även om jag inte tycker att allt den gör är rätt.
 
Det finns i svensk kultur en 'sköt dig själv och skit i andra' attityd som jag tror sträcker sig även till snatteri för att vara ärlig och gör att inte många skulle säga till. Som någon sa tidigare, det är såvitt jag vet inte snatteri så länge personen inte gått utanför kassan eftersom man då inte vet om hen kommer att betala för varan eller inte.

Däremot har jag sett barn stå och äta smågodis på ICA och nej jag har inte sagt till isof skulle det nog mest vara av hygienskäl. Sedan vet man att snatterier av kunder utgör en liten procent av det faktiska svinnet i detaljhandeln utan den stora merparten är anställda. Samtidigt ska man inte bagatellisera snatterier/småstölder. Forskning har visat att mild brottslighet som snatterier/småstölder ofta leder till allvarligare brottslighet bland vissa. Ffa anser jag att det behövs en annan behandling av de som snattar/stjäl.

Att bli tagen av väktare, överlämnad till polisen, kallas till tingsrätten osv, kanske skrämmer en del till att inte göra om det. Men med småbrott av den arten så kommer det bli villkorlig och sedan var det bra med det. Ingen utredning om skälet till stölderna (vilket behövs särskilt när det är ungdomar) och förebyggande arbete för att förhindra att det upprepas. Att det sedan finns en klar rasistisk faktor bland väktare som följer vissa etniska grupper runt i affären ska kanske inte heller sopas under mattan. Det är ganska naturligt att vissa grupper är överrepresenterade i brottsregistret när de punktmarkeras av väktare.

Jag anser precis som @sjöberga att ekonomisk brottslighet där företag och individer undandrar sig samhällskontraktet genom att undanhålla staten, dvs alla andra skattebetalare, ekonomiska medel är en betydligt allvarligare brottslighet. Det är där, om något, som staten ska sätta in resurser.
 
Måste ju fråga @Nahar och @Migo :

När snatterierna/stölderna i butiken leder till att priserna i butiken ökar, att tant Agda med sin lilla lilla pension, kan köpa ännu mindre mat åt sig själv då hon måste räkna småkronor för att få ihop det. Anser ni fortfarande att man inte ska göra något åt stölderna? Eller menar ni att tant Agda ska lära sig att stjäla då med?

Hur ser ni på att butikspersonal stjäl? Det kanske är samma där, att lönen inte räcker till. Visst borde de också få stjäla lite då, så priserna på varorna ökar och vi som inte vill stjäla ska få det lite extra svettigt, så vi kanske inte har råd att ge våra barn någon upplevelse eller kanske ens lördagsgodis för vi har det lite kämpigt sådär ekonomiskt när vi föräldrar kanske blivit sjukskrivna eller arbetslösa en tid? Eller ska vi kanske stjäla lite vi med? Det verkar ju vara en smart lösning på ekonomiproblem/om man är lite deprimerad och sådär som man säkert kan bli när det är tunt i kassan.
 
Med barn menade jag även tonåringar, och har inte någonstans i mina inlägg försvarat sådant beteende som du beskriver här. Jag har tagit andra exempel som bättre beskriver mitt tankesätt.

Med det sagt så skulle jag aldrig påkalla en väktares eller polis uppmärksamhet om inte snattarna var hotfulla eller på annat sätt uppvisade direkt farligt beteende. Har som sagt väldigt låg tillit till polis och särskilt till väktare och vänder mig aldrig till dem om jag inte absolut måste, men det skulle jag säga är en mycket bredare diskussion som inte riktigt passar in i en fråga om snattare.

Synd! Jag tycker om att ta del av andras perspektiv även om de står långt ifrån mitt eget. Skriver inte i tråden för att övertyga eller övertala någon. Bara delar med mig av hur jag tänker och känner.
Tråkigt att du har låg tillit till polis och väktare. Jag har själv sett folk bli "misshandlade" av polis/väktare mååååånga gånger. Jag tror det är vid två tillfällen totalt i svenska fall där jag faktiskt sett en mängd våld där jag känt att nä, det där ser inte snyggt ut. Av de hundratals fall jag sett. Där man använt våld har det varit på grund av att gärningsmannen själv använt våld först och polis/väktare har använt våld för att skydda sig själva och folk runtomkring. Säger man "okej, jag följer med" när de ber en blir det inte såna problem.
 
Måste ju fråga @Nahar och @Migo :

När snatterierna/stölderna i butiken leder till att priserna i butiken ökar, att tant Agda med sin lilla lilla pension, kan köpa ännu mindre mat åt sig själv då hon måste räkna småkronor för att få ihop det. Anser ni fortfarande att man inte ska göra något åt stölderna? Eller menar ni att tant Agda ska lära sig att stjäla då med?

Hur ser ni på att butikspersonal stjäl? Det kanske är samma där, att lönen inte räcker till. Visst borde de också få stjäla lite då, så priserna på varorna ökar och vi som inte vill stjäla ska få det lite extra svettigt, så vi kanske inte har råd att ge våra barn någon upplevelse eller kanske ens lördagsgodis för vi har det lite kämpigt sådär ekonomiskt när vi föräldrar kanske blivit sjukskrivna eller arbetslösa en tid? Eller ska vi kanske stjäla lite vi med? Det verkar ju vara en smart lösning på ekonomiproblem/om man är lite deprimerad och sådär som man säkert kan bli när det är tunt i kassan.

Din ton är riktigt tråkigt dryg men jag svarar ändå; problemet i ditt resonemang är inte snatteriet i sig. Problemet är Agdas mycket lilla pension och butikspersonalens alltför låga lön som driver de till att snatta överhuvudtaget.
 
Din ton är riktigt tråkigt dryg men jag svarar ändå; problemet i ditt resonemang är inte snatteriet i sig. Problemet är Agdas mycket lilla pension och butikspersonalens alltför låga lön som driver de till att snatta överhuvudtaget.
Handelsanställda har väl bra lön? De har väl 100% extra på ob-tid? Hade förut iaf. :confused:
 

Liknande trådar

Mat Vad brukar ni köpa för något med röd prislapp? Eller tar ni det som finns för att hålla nere matkostnaderna. För det mesta är det ju...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
3 248
Senast: AI62
·
IT & mobiler Vi har startat en ny fb-sida i föreningen eftersom den tidigare är inaktuell och vi inte kan ändra från privat till offentigt och för...
Svar
3
· Visningar
243
Senast: tanten
·
Samhälle Jag får frågan ibland om vilka butiker som tar just kontanter av olika skäl men det är långt ifrån lätt att hitta informationen...
2
Svar
23
· Visningar
5 219
Senast: Krålus
·
  • Omröstning
Kultur Tillägg i efterhand: Lyckades lägga in en omröstning för finalen. Man kan rösta på upp till 3 alternativ, för att göra det liiite mer...
29 30 31
Svar
602
· Visningar
26 211
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp